eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3661
  • Data wpłynięcia: 2015-07-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1642

3661

4. Za wydanie pozwolenia, o którym mowa w ust. 1, organ ustawie z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne - w zakresie zawarcia umowy
wydający pozwolenie pobiera opłatę w wysokości 250 zł.
użytkowania gruntów pokrytych wodą. Wydane decyzje na czasowe zajęcie obszaru
5. Opłata, o której mowa w ust. 4, jest wnoszona morskich wód wewnętrznych lub morza terytorialnego stanowić będą informację dla
w terminie 7 dni od dnia doręczenia pozwolenia, o którym mowa administracji morskiej o planowanych działaniach na wodzie, co pozytywnie wpłynie
w ust. 1.
na poprawę bezpieczeństwa w tym obszarze.
6. Opłata, o której mowa w ust. 4, stanowi dochód budżetu
państwa.

7. W przypadku niewniesienia opłaty, o której mowa
w ust. 4, w terminie, organ właściwy do wydania pozwolenia,
o którym mowa w ust. 1, stwierdza, w drodze decyzji, utratę jego
ważności.”;































11






Art. 1 15) w art. 3Ń pkt 2 i 3 otrzymują brzmienieŚ
Zmiana art. 30 Ustawy ma na celu ustalenie terminu, w którym po przeprowadzeniu
pkt 15-
„2) poinformowania ministra właściwego do spraw badań naukowych, minister właściwy do spraw gospodarki morskiej będzie
17
gospodarki morskiej o wynikach badań w terminie 6 otrzymywał wyniki badań i pomiarów. Organ nie będzie musiał wnioskować już o
miesięcy od dnia ich zakończeniaś
wyniki badań i pomiarów. Od dnia wejścia w życie ustawy podmioty będą
3)
udostępnienia nieodpłatnie ministrowi właściwemu do przekazywały wyniki badań, po ich zakończeniu w terminie 6 miesięcy, bez
spraw gospodarki morskiej danych uzyskanych w konieczności występowania organu do tych podmiotów, co zlikwiduje czasochłonne i
ramach badań w terminie 6 miesięcy od dnia ich zbędne procedury.


zakończeniaś”ś
Projektowany przepis art. 30a umożliwia ministrowi właściwemu do spraw

gospodarki morskiej odmowę wydania pozwolenia na przeprowadzenie badań
16) po art. 30 dodaje się art. 30a w brzmieniu:
„Art.
naukowych na polskich obszarach morskich lub cofnięcie pozwolenia już wydanego,
30a. Niespełnienie przez podmioty, o których mowa w przypadku gdy podmiot, który występuje o
w art. 3Ń, wymagań określonych w
takie pozwolenie nie dopełnił
tym przepisie, stanowi wcześniej obowiązków określonych w art. 30, np. nie przedstawił wyników
podstawę do odmowy wydania kolejnych pozwoleń, o których wcześniej prowadzonych badań. Wprowadzenie art. 31a do Ustawy ma na celu
mowa w art. 28 i art. 29, albo do stwierdzenia utraty ważności zobowiązanie podmiotów polskich do przekazywania badań i pomiarów ministrowi
wydanych już pozwoleń.”ś
właściwemu do spraw gospodarki morskiej, W przypadku połowów prowadzonych w

ramach badań naukowych nadal stosowane będą przepisy o rybołówstwie morskim.
17) w art. 31 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„ńa. Do polskich osób prawnych i fizycznych prowadzących
badania naukowe na polskich obszarach morskich przepisy art. 30
pkt 2 i 3 stosuje się odpowiednio.”ś

Art. 1 18) w art. 35a po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
Źodanie ust. 3a w art. 35a nakłada na podmioty, które uzyskały pozwolenie na
pkt 18
„3a. W przypadku gdy podczas przeszukania wraku statku przeszukanie wraku statku lub jego pozostałości, obowiązek niezwłocznego
lub jego pozostałości zostaną wykryte materiały mogące zagrażać poinformowania właściwego terytorialnie dyrektora urzędu morskiego o wykrytych
bezpieczeństwu osób lub środowisku w szczególnościŚ amunicja, materiałach niebezpiecznych, takich jak amunicja, torpedy, miny, itp. Zalegające
torpedy lub miny, podmiot, który uzyskał pozwolenie, o którym materiały niebezpieczne niosą zagrożenie życia dla innych nurków lub stanowią
mowa w ust. ń, jest obowiązany niezwłocznie poinformować o powszechne niebezpieczeństwo wynikające z potencjalnej możliwości ich
tym właściwego terytorialnie dyrektora urzędu morskiego i zastosowania do działań o charakterze terrorystycznym i przestępczym.
przekazać opis wykrytego niebezpieczeństwa oraz dane
umożliwiające jego lokalizację i

identyfikację.”ś

Art. 1 19) w art. 36 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Zmiany w rozdziale 8 „Pas nadbrzeżny”:
12

pkt 19
„ń. Pasem nadbrzeżnym jest obszar lądowy przyległy do - art. 36 ust. 1 został zmieniony w celu uszczegółowienia definicji pasa
– 20
linii brzegu morskiego.”ś
nadbrzeżnego. Zamiana pojęcia ‘brzegu morskiego’ na ‘linię brzegu morskiego’

pozwoli na jednoznaczne określenie granic pasa nadbrzeżnego.
20) w art. 37:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
- zmiana ust. 1 w art. 37 ma na celu doprecyzowanie formy wydania przez dyrektora
„ń.
Pas techniczny może być wykorzystywany do urzędu morskiego zgody na wykorzystywanie pasa technicznego w celu innym niż
innego celu niż określony w art. 36 ust. 2 pkt ń, za zgodą ochrona brzegu morskiego. Jest to zmiana o charakterze techniczno-porządkowym.
właściwego terytorialnie dyrektora urzędu morskiego, Przepisy w obecnym brzmieniu nie określają formy rozstrzygnięcia takiej sprawy, co
wydaną w
budziło wątpliwości wnioskodawców.
drodze decyzji, która jednocześnie określa
warunki takiego wykorzystania.”,
- Art. 37 ust. 1 Ustawy stanowi, że pas techniczny „jest przeznaczony do utrzymania
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a-1d w brzmieniu:
„ńa.
brzegu w stanie zgodnym z wymogami bezpieczeństwa i ochrony środowiska”. W

W celu zapewnienia bezpieczeństwa brzegu
morskiego w pasie technicznym określa się minimalne wyniku realizacji delegacji ustawowej zawartej w art. 37 ust. 1a do wydania przez
ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej rozporządzenia określone zostaną
poziomy bezpieczeństwa brzegu morskiego oraz położenie minimalne poziomy bezpieczeństwa brzegu morskiego zapewniane na obszarze pasa
granicznej linii ochrony niezbędnej dla utrzymania brzegu.
technicznego i położenie granicznej linii ochrony wymagane dla utrzymania
1b.
Minimalny poziom bezpieczeństwa brzegu właściwego bezpieczeństwa brzegu. Zostanie przy tym uwzględniony sposób
morskiego w pasie technicznym określa się przez zagospodarowania obszarów przyległych oraz warunki, które musi spełnić pas
prawdopodobieństwo zdarzenia sztormu na tym obszarze.
techniczny. Wymagania bezpieczeństwa są różne, w zależności od sposobu i
1c.
żraniczną linię ochrony stanowi linia poza intensywności zagospodarowania zaplecza brzegu morskiego, np. inne dla obszarów
którą nie dopuszcza się cofania linii brzegu morskiego.
z gęstą zabudową na których zlokalizowane są obiekty mogące spowodować
1d.
Minister właściwy do spraw gospodarki poważne zagrożenie dla środowiska w wyniku erozji lub powodzi morskiej, a inne
morskiej określi w drodze rozporządzenia wymagane dla dla obszarów niezainwestowanych czy nieużytków. Mając na uwadze powyższe w
utrzymania bezpieczeństwa brzegu minimalne poziomy rozporządzeniu zostaną określone wymagania dla całej długości brzegu morskiego,
bezpieczeństwa brzegu morskiego, położenie granicznej linii lecz z podziałem na odcinki dostosowane do stanu zagospodarowania obszarów
ochrony oraz odcinki linii brzegowej dla których zostaną przyległych do brzegu morskiego i do rodzaju tego brzegu.
wyznaczone, mając na względzie zagospodarowanie
wybrzeża oraz obszary podlegające ochronie zgodnie z
ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.”ś



Art. 1 24) w dziale III po rozdziale ń dodaje się rozdział ńa w brzmieniu:
Projektowane przepisy dotyczące określenia zadań morskiej służby hydrograficznej
pkt 24
„Rozdział ńa
mają na celu uporządkowanie stanu prawnego w tym zakresie oraz zapewnienie
wywiązywania się przez Polskę z obowiązków, które powinna wypełniać na mocy
Państwowa Morska Służba Hydrograficzna
Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonej

w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319 oraz z
Art. 41a. 1. Zadania państwa związane z prowadzeniem, 1986 r. Nr 35, poz. 177), zwaną dalej "Konwencją SOLAS". Zadania morskiej służby
koordynowaniem i nadzorowaniem prac w zakresie hydrografii hydrograficznej obecnie realizowane są przez Biuro Hydrograficzne Marynarki
Wojennej (BHMW) i dyrektorów urzędów morskich, a więc projektowane regulacje
i kartografii morskiej, publikacji nautycznych i informacji
nautycznej wykonuje Państwowa Morska Służba Hydrograficzna, stanowią usankcjonowanie wykonywanych obecnie zadań przez BHMW. Nie są
natomiast planowane zmiany organizacyjne w funkcjonowaniu BHMW, stąd
13

zwana dalej „służbą hydrograficzną”.
powołanie służby i przekazanie jej zadań BHMW i dyrektorom urzędów morskich
2. Zadania służby hydrograficznej wykonuje Biuro nie będzie pociągać skutków finansowych dla budżetu państwa.
Hydrograficzne Marynarki Wojennej we współpracy z
dyrektorami urzędów morskich oraz innymi podmiotami.
Zgodnie z Prawidłem 9 Rozdziału V Konwencji SOLAS państwa są obowiązane
Art. 41b. 1. Do zadań służby hydrograficznej należyŚ
zapewnić zbieranie i przetwarzanie danych hydrograficznych oraz publikowanie,
1)
prowadzenie, koordynowanie i nadzorowanie pomiarów rozpowszechnianie i uaktualnianie wszelkich informacji nautycznych niezbędnych
hydrograficznych na polskich obszarach morskich dla dla bezpiecznej nawigacji. W szczególności państwa muszą zapewnić, że pomiary
hydrograficzne są przeprowadzane odpowiednio do wymagań bezpiecznej nawigacji.
potrzeb bezpieczeństwa żeglugi i kartografii morskiejś
Ponadto, muszą przygotowywać i wydawać mapy nawigacyjne i inne pomoce
2)
prowadzenie i koordynowanie prac geodezyjnych na nautyczne oraz publikować wiadomości żeglarskie celem zapewnienia aktualnych
polskich obszarach morskich oraz w pasie nadbrzeżnym, map nawigacyjnych i publikacji. Zgodnie z Prawidłem 4 Rozdziału V Konwencji
w portach
i przystaniach
morskich
dla
potrzeb SOLAS państwa są również obowiązane wprowadzić system rozpowszechniania
bezpieczeństwa żeglugi i kartografii morskiej;
ostrzeżeń nawigacyjnych celem zapewnienia, iż wszelkie doniesienia o
3)
opracowywanie i wydawanie map morskich oraz innych niebezpieczeństwach, otrzymane z jakiegokolwiek wiarygodnego źródła, będą
publikacji nautycznych;
natychmiast przekazane do wiadomości wszystkim, których dotyczą.
4)
utrzymywanie serwisu cyfrowych map nawigacyjnych;
5)
koordynowanie krajowego systemu obiegu informacji Biorąc pod uwagę powyższe do zadań Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej
nautycznej i ostrzeżeń nawigacyjnychś
jako służby hydrograficznej należeć będzie m.in.:
6)
reprezentowanie
Rzeczpospolitej
Polskiej 1) prowadzenie, koordynowanie i nadzorowanie pomiarów hydrograficznych na
w Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznejś
polskich obszarach morskich dla potrzeb bezpieczeństwa żeglugi i kartografii
7)
przekazywanie nieodpłatnie organom administracji morskiej;
morskiej, danych batymetrycznych i oceanograficznych oraz 2) prowadzenie i koordynowanie prac geodezyjnych na polskich obszarach morskich
map i publikacji nautycznych;
oraz w pasie nadbrzeżnym, w portach i przystaniach morskich dla potrzeb
8)
przekazywanie nieodpłatnie żłównemu Inspektorowi bezpieczeństwa żeglugi i kartografii morskiej;
Ochrony
rodowiska danych batymetrycznych i 3) opracowywanie i wydawanie map morskich oraz innych urzędowych publikacji
hydrologicznych
niezbędnych
do
właściwego
i nautycznych;
bezpiecznego wykonania monitoringu wód morskichś
4) utrzymywanie serwisu cyfrowych map nawigacyjnych;
5) koordynowanie krajowego systemu obiegu informacji nautycznej i ostrzeżeń
9)
przekazywanie nieodpłatnie żłównemu żeodecie Kraju
danych batymetrycznych oraz danych dotyczących linii nawigacyjnych;
6) reprezentowanie Rzeczpospolitej Polskiej w Międzynarodowej Organizacji
brzegowej w celu wykonywania zadań przewidzianych Hydrograficznej.
w ustawie z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze
informacji przestrzennej (Dz. U. Nr 76, poz. 489 oraz z
2012 r. poz. 951);
Wszystkie te działania BHMW wykonuje już w chwili obecnej zgodnie z art. 3
10) prowadzenie zasobu danych hydrograficznych;
ustawy z dnia 17 listopada 1994 r. o zmianie ustawy o obszarach morskich
11) wydawanie dokumentów potwierdzających kwalifikacje Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 1995, Nr 7, poz. 31) oraz
hydrografa morskiego;
przepisami rozporządzenia Ministra Transportu i żospodarki Morskiej z dnia 20
12) weryfikowanie oraz uznawanie instytucji, organizacji i sierpnia 1999 r. w sprawie współpracy urzędów morskich z Marynarką Wojenną i
ośrodków szkolenia prowadzących szkolenia hydrografów Strażą żraniczną (Źz. U. Nr 75, poz. 850).
kategorii A lub B.

Wprowadzono do Ustawy art. 41c, zgodnie z którym każdy podmiot prowadzący na
polskich obszarach morskich badania hydrograficzne, jest obowiązany niezwłocznie
14

2. Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej w celu przekazać nieodpłatnie morskiej służbie hydrograficznej kopię wszelkich uzyskanych
realizacji zadań, o których mowa w ust. ń pkt 7 i 8, zawiera danych pomiarowych. Przepis ma na celu pozyskiwanie przez tę służbę dostępnych
porozumienia określające formę i zakres przekazywanych danych informacji mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo żeglugi.
oraz ilość i rodzaje map i publikacji nautycznych.
Art. 41c. 1. Podmiot prowadzący na polskich obszarach Zgodnie z art. 41d szczegółowy zakres i sposób realizacji zadań morskiej służby
morskich pomiary hydrograficzne niezwłocznie przekazuje hydrograficznej a także zakres współpracy dyrektorów urzędów morskich oraz
nieodpłatnie służbie hydrograficznej kopię uzyskanych danych innych podmiotów z BHMW w realizacji zadań Służby Hydrograficznej określi w
drodze rozporządzenia Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z ministrem
pomiarowych.
właściwym ds. gospodarki morskiej kierując się koniecznością zapewnienia
2. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej w
porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej określi, w drodze bezpieczeństwa żeglugi oraz rozpowszechniania informacji o niebezpieczeństwach
rozporządzenia, warunki i sposób przekazywania służbie na polskich obszarach morskich.
hydrograficznej kopii danych pomiarowych, mając na względzie Biorąc pod uwagę, że zgodnie z Prawidłem 9 Rozdziału V Konwencji SOLAS
konieczność zapewnienia aktualności i interoperacyjności danych, państwa są obowiązane zapewnić, że pomiary hydrograficzne są przeprowadzane
w celu zapewnienia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa odpowiednio do wymagań bezpiecznej nawigacji należy zapewnić odpowiedni
żeglugi na polskich obszarach morskich.
poziom kwalifikacji osób wykonujących te zadania. Art. 41e określa rodzaj
Art. 41d.
Minister Obrony Narodowej w porozumieniu wymaganych kwalifikacji, organ wydający potwierdzenia kwalifikacji oraz warunki
z ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej określi, ich uzyskiwania. Artykuł ten zawiera również upoważnienie do wydania przez
w drodze rozporządzenia szczegółowy zakres i sposób realizacji Ministra Obrony Narodowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
zadań służby hydrograficznej kierując się koniecznością gospodarki morskiej rozporządzenia określającego w sposób szczegółowy tryb
zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi i obiektów lokalizowanych uzyskiwania kwalifikacji w zakresie realizacji pomiarów hydrograficznych.
na obszarach morskich oraz rozpowszechniania informacji
o niebezpieczeństwach na polskich obszarach morskich.

Art. 41e. 1. Wykonywanie pomiarów hydrograficznych na
polskich obszarach morskich na potrzeby bezpieczeństwa żeglugi,
kartografii morskiej, projektowania posadawiania oraz kontroli
budowli hydrotechnicznych, planowania przestrzennego oraz
ochrony środowiska wymagaŚ
1)
odpowiednich kwalifikacji z zakresu hydrografii morskiej;
2)
spełniania minimalnych wymagań dla pomiarów
hydrograficznych określonych w przepisach wydanych na
podstawie ust. 5 pkt 1.
2. Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji niezbędnych
do wykonywania pomiarów hydrograficznych na polskich
obszarach morskich na potrzeby bezpieczeństwa żeglugi,
kartografii morskiej, projektowania posadawiania oraz kontroli
budowli hydrotechnicznych, planowania przestrzennego a także
ochrony środowiska jestŚ
1)
dyplom hydrografa morskiego kategorii A;
2)
dyplom hydrografa morskiego kategorii B.
15

strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 58

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: