Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3661
- Data wpłynięcia: 2015-07-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1642
3661
Czas wydawania decyzji lokalizacyjnych zostanie skrócony po przyjęciu szczegółowych planów
zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich.
Prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem planów zagospodarowania przestrzennego polskich
obszarów morskich powoduje i powodować będzie zwiększenie liczby dokumentów. Plany zagospodarowania
przestrzennego polskich obszarów morskich sporządzane będą w wersji elektronicznej.
9. Wpływ na rynek pracy
Przyjęcie planów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich przyczyni się do zwiększenia
atrakcyjności inwestycji na polskich obszarach morskich, co z kolei przełoży się na bardziej dynamiczny
rozwój gospodarki morskiej. Ponadto, w związku z przedłużeniem ważności pozwoleń na wznoszenie
morskich farm wiatrowych, nastąpi aktywizacja rynku związanego z szeroko pojętym przemysłem morskim,
Należy zatem przypuszczać iż projektowane rozwiązania będą miały pozytywny wpływ na zatrudnienie w
sektorze gospodarki morskiej.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Przyjęcie planów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich
przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności inwestycji na polskich obszarach
morskich, co z kolei przełoży się na bardziej dynamiczny rozwój gospodarki
Omówienie wpływu
morskiej.
Wydłużenie ważności pozwoleń na wznoszenie morskich farm wiatrowych stworzy
podstawy dla rozwoju regionalnego przemysłu morskiego, związanego
z morską energetyką wiatrową oraz przyczyni się do zwiększenia regionalnego
bezpieczeństwa energetycznego poprzez rozwój sieci elektroenergetycznych.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Plany zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich będą przyjmowane sukcesywnie w
formie rozporządzeń. Ukończenie opracowywania planów zagospodarowania przestrzennego polskich
obszarów morskich planowane jest do dnia 31 marca 2021 r.
Rozporządzenie określające wymagany zakres planów zagospodarowania przestrzennego morskich wód
wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej zachowa moc do czasu wydania nowych
przepisów wykonawczych.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Efektem projektu będzie opracowanie Planu zagospodarowania przestrzennego Polskich Obszarów Morskich w
skali 1:200 000. Miernikiem będzie liczba zrealizowanych etapów do ogólnej liczby etapów opracowania Planu
zagospodarowania przestrzennego Polskich Obszarów Morskich w skali 1:200 000 (w %). Ocena skuteczności
przyjętych rozwiązań zostanie wykonana w 2021 roku.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
–
29
Raport z konsultacji publicznych oraz opiniowania projektu ustawy o zmianie ustawy
o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (nr w wykazie
prac legislacyjnych Rady Ministrów UC152) po konferencji uzgodnieniowej, która
odbyła się w dniu 10.04.2015 r.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) z chwilą skierowania projektu
ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji
morskiej do uzgodnień, konsultacji publicznych oraz opiniowania, ww. projekt został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Infrastruktury
i Rozwoju.
Jednocze nie zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika
2013 r. Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2013 r. poz. 979) projekt ustawy został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Rządowego Centrum Legislacji w
serwisie Rządowy Proces Legislacyjny.
W trybie art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia
prawa aden z podmiotów nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy.
Projekt ustawy został przekazany do zaopiniowania w trybie ustawy z dnia 23 maja 1991 r.
o związkach zawodowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 167), ustawy z dnia 23 maja 1991 r.
o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235, z pó n. zm.) do następujących
podmiotówŚ
1) Konfederacji Lewiatan;
2) Związku Pracodawców Business Centre Clubś
3) Związku Rzemiosła Polskiegoś
4) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiejś
5) Komisji Krajowej NSZZ „Solidarno ć"ś
6) Żorum Związków Zawodowychś
7) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych (OPZZ).
aden w w.w. podmiotów nie zgłosił uwag do projektu.
W ramach konsultacji publicznych projekt został przekazany do opini następującym
podmiotom:
1) Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego,
2) Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego,
3) Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego,
4) Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie,
5) Pomorski Urząd Wojewódzki w żdańsku,
6) Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie,
7) żłówny Inspektorat Ochrony rodowiska,
8) żeneralny Dyrektor Ochrony rodowiska,
9) Morska Słu ba Poszukiwania i Ratownictwa w żdyni,
10) Krajowy Zarząd żospodarki Wodnej,
11) Krajowa Izba Gospodarki Morskiej,
12) Krajowa Izba Gospodarcza,
13) Urząd Morski w Szczecinie,
14) Urząd Morski w Słupsku,
15) Urząd Morski w żdyni,
16) Uniwersytet żdański,
17) Stacja Morska Instytutu Oceanografi Uniwersytetu żdańskiego,
18) Akademia Morska w Gdyni,
19) Politechnika żdańska,
20) Morski Instytut Rybacki Państwowy Instytut Badawczy,
21) Instytut Oceanologii Polskiej Akademii Nauk,
22) Państwowy Instytut żeologiczny Państwowy Instytut Badawczy,
23) Instytut Budownictwa Wodnego PAN,
24) Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej,
25) Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie,
26) Uniwersytet Szczeciński,
27) Akademia Morska w Szczecinie,
28) Fundacja Greenpeace Polska,
29) WWF Polska,
30) Związek Miast i żmin Morskich,
31) Liga Morska i Rzeczna,
32) Stowarzyszenie Gmin Polskich Euroregionu Pomerania,
33) Stowarzyszenie żmin RP źuroregion Bałtyk,
34) Związek Rybaków Polskich,
35) Zrzeszenie Rybaków Morskich - Organizacja Producentów,
36) Zrzeszenie Rybaków Zalewu Szczecińskiego, Kamieńskiego i Jeziora Dąbie,
37) Związek Zawodowy Kapitanów i Oficerów,
38) Organizacja Marynarzy Kontraktowych NSZZ Solidarno ć,
39) Polski Związek eglarski,
40) Stowarzyszenie Armatorów Jachtowych,
41) Stowarzyszenie Armatorów Jachtów Komercyjno-Sportowych SAJKS,
42) Polskie Stowarzyszenie Pilotów Morskich,
43) Państwowy Instytut żeologiczny - PIB,
44) Instytut Oceanologii Polskiej Akademii Nauk,
45) Instytut Budownictwa Wodnego Polskiej Akademii Nauk,
46) Instytut Oceanografi Uniwersytetu żdańskiego,
47) Instytut Energetyki Odnawialnej,
48) Instytut Morski w żdańsku,
49) Akademia Morska w Gdyni,
50) Akademia Morska w Szczecinie,
51) Akademia Marynarki Wojennej w żdyni im. Bohaterów Westerplatte,
52) Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej Województwa
Zachodniopomorskiego,
53) Wojewódzkie Biuro Planowania Przestrzennego w Słupsku,
54) Biuro Rozwoju żdańska,
55) Biuro Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni,
56) Biuro Planowania Przestrzennego Miasta w Szczecinie,
57) Żundacja Na Rzecz źnergetyki Zrównowa onej,
58) Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej,
59) Polskie Towarzystwo Morskiej Energetyki Wiatrowej,
60) Związek Armatorów Polskich,
61) LOTOS Petrobaltic S.A.,
62) Operator żazociągów Przesyłowych żaz-System S.A.,
63) Zarząd Morskich Portów Szczecin i winouj cie S.A.,
64) Zarząd Morskiego Portu żdynia S.A.,
65) Zarząd Morskiego Portu żdańsk S.A.,
66) Zarząd Portu Morskiego Hel Koga Sp. z o.o.,
67) Zarząd Portu Morskiego Darłowo Sp. z o.o.,
68) Zarząd Portu Morskiego źlbląg,
69) Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg Sp. z o.o.,
70) Zarząd Portu Morskiego w Ustce Sp. z o.o.,
71) Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o.,
72) Polski Rejestr Statków S.A.,
73) Polska egluga Bałtycka S.A.,
74) Polska egluga Morska,
75) Unity Line Sp. z o.o.,
76) Polskie Linie Oceaniczne S.A.,
77) Grupa Lotos S.A.,
78) PKN Orlen S.A.,
79) Chipolbrok Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe S.A.,
80) Rada Interesantów Portu żdańsk,
81) Rada Interesantów Portu żdynia,
82) Rada Interesantów Portu Szczecin,
83) Komisja Kodyfikacyjna Prawa Morskiego.
Uwagi do projektu zgłosiły następujące podmiotyŚ
1) PKN Orlen S.A.,
2) Żundacja Na Rzecz źnergetyki Zrównowa onej,
3) Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej,
4) PGE Energia Odnawialna S.A., Baltic Power Sp. Z o.o., Polenergia Bałtyk rodkowy
I sp. z o.o., Polenergia Bałtyk rodkowy II sp. z o.o., Polenergia Bałtyk rodkowy III
sp. z o.o., C- Wind Polska sp. z o.o. (wspólne pismo),
5) Polskie Towarzystwo Morskiej Energetyki Wiatrowej,
6) Morski Instytut Rybacki – Państwowy Instytut Badawczy,
7) Stowarzyszenie żeodetów Polskich,
8) Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego,
9) Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej Województwa Zachodniopomorskiego,
10) Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego w Słupsku,
11) Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego,
12) Zarząd Morskiego Portu żdańsk S.A., Zarząd Morskiego Portu żdynia S.A., Zarząd
Morskich Portów Szczecin i winouj cie S.A.,
13) Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy.
Tre ć uwag oraz stanowisko MIiR w odniesieniu do poszczególnych uwag (przed konferencją
uzgodnieniową) zostały przedstawione w raporcie z konsultacji publicznych przygotowanym
na konferencję uzgodnieniową wspólną dla ministerstw i urzędów centralnych oraz podmiotów
społecznych, która odbyła się w 10 kwietnia 2015 r. Raport ten jest dostępny na stronie
="http://www.legislacja.rcl.gov.pl/"przy projekcie ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich
Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej w pkt. 2 uzgodnienia.
Po konferencji uzgodnieniowej odbyły się jeszcze spotkania robocze z poszczególnymi
resortami tj. Ministerstwem Obrony Narodowej, Ministerstwem rodowiska i Ministerstwem
żospodarki, w celu wyja nienia wątpliwo ci co do brzmienia przepisów i zasadno ci
wprowadzania poszczególnych rozwiązań.
Uwagi wniesione przez inwestorów zajmujących się morska energetyką wiatrową oraz przez
podmioty promujące energetykę wiatrową na morzu (wskazane w w.w. pkt 1-5), zawierały
propozycje wprowadzenia do projektu ustawy (w ramach rozdziału 4) nowych przepisów
dotyczących wydawania pozwoleń na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp,
konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich. Brzmienie zaproponowanych
przepisów zostało wprowadzone do projektu, który został przesłany do ministerstw i urzędów
centralnych przed konferencją uzgodnieniową. Wprowadzenie przepisów do projektu miało
na celu umo liwienie innym podmiotom zapoznanie się z nowymi przepisami proponowanymi
w rozdziale 4. Podczas konferencji zastrze one zostało, i wprowadzenie tych przepisów
słu y mo liwo ci ich opiniowania przez inne podmioty.
Po konferencji uzgodnieniowej, po dodatkowych spotkaniach z przedstawicielami
poszczególnych resortów przepisy te zostały zmodyfikowane, czę ć z nich została
wykre lona:
1) jako niezgodna z obowiązującymi przepisami tj. z art. 75 ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 20
luty 2015 r. o odnawialnych ródłach energi (art. 1 pkt 9 ppkt h projektu omawianego
na konferencji uzgodnieniowej dot. ust. 11 pkt 5 w art. 23 ustawy)
2) z uwagi na powtórzenie rozwiązania ju funkcjonującego w ramach postępowania
administracyjnego w art. 155 k.p.a. polegającego na zmianie decyzji (art. 1 pkt 15
ustawy projektu omawianego na konferencji uzgodnieniowej dot. art. 27b1 ustawy)
3) z powodu mo liwo ci przedłu ania bez ograniczeń terminu na uzyskanie pozwolenia
na budowę - warunki lub umowa o przyłączenie do sieci podlegają aneksowaniu (art.
art. 1 pkt 9 ppkt h projektu omawianego na konferencji uzgodnieniowej dot. ust. 12
w art. 23 ustawy).
W projekcie ustawy zawarto zmiany dotyczące Pozwolenia, które czę ciowo pokrywają się z
postulatami podmiotów reprezentujących interesy morskiej energetyki wiatrowej ( art. 1 pkt 9
ppkt h projektu omawianego na konferencji uzgodnieniowej dot. ust. 9, 10, 11 pkt 1 ustawy), tj.
wydłu ono termin na uzyskanie pozwolenia na budowę z 6 do 8 lat, z mo liwo cią wydłu enia
o 2 lata oraz wydłu ono wa no ć Pozwolenia z 30 do 35 lat, co jest konsekwencją wydłu enia
okresu przygotowania projektu przed uzyskaniem pozwolenia na budowę. Ponadto
prowadzono przepis przej ciowy (art. 8 ust. 2 projektu ustawy), zgodnie z którym w stosunku
do wa no ć Pozwoleń wydanych dla morskich farm wiatrowych pomiędzy dniem 30 lipca
2011 r. i dniem wej cia w ycie ustawy, ulega przedłu eniu z 30 do 35 lat. Powy sze
rozwiązanie likwiduje ryzyko utraty wa no ci Pozwolenia przed systemową mo liwo cią
udziału w aukcji zgodnie z obowiązującą ustawą OZź oraz stanowi kompromis pomiędzy
stanowiskiem resortu, a postulatami bran y offshore.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3661
› Pobierz plik