Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3661
- Data wpłynięcia: 2015-07-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1642
3661
OECD/UE?
Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne obszarów morskich zostało jednolicie uregulowane na poziomie
UE poprzez przyjęcie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/89/UE z dnia 23 lipca 2014 r.
ustanawiającej ramy planowania przestrzennego obszarów morskich (Dz. Urz. UE L 257 z 28.08.2014,
str. 135). Państwa członkowskie UE mają obowiązek wdrożenia dyrektywy do dnia 18 września 2016 r.
Dyrektywa ponadto zobowiązuje państwa członkowskie do opracowania planów zagospodarowania
przestrzennego obszarów morskich najpóźniej do dnia 31 marca 2021 r.
Na Morzu Bałtyckim plan zagospodarowania przestrzennego obszarów morskich został przyjęty przez RFN. W
pozostałych państwach bałtyckich stan zaawansowania prac jest bardzo zróżnicowany. W Danii w ostatnich
tygodniach został wyznaczony organ, który będzie odpowiedzialny za implementację dyrektywy i opracowanie
planów. Na Łotwie plan został już opracowany w ramach projektu BaltSeaPlan i będzie wkrótce przyjęty przez
Parlament, jako części aktu prawnego dotyczącego planowania przestrzennego na poziomie krajowym.
Powszechną praktyką jest, że agencja rządowa/samorządowa odpowiedzialna za zarządzanie obszarem,
wydawanie pozwoleń lokalizacyjnych itp., zostaje wyznaczona do opracowania planów zagospodarowania
przestrzennego obszarów morskich.
Odnosząc się do rozwiązań w projekcie, dotyczących doprecyzowania procedur wydawania pozwoleń
lokalizacyjnych oraz pozwoleń na układanie i utrzymywanie kabli i rurociągów w polskich obszarach
morskich, należy wskazać, że każde państwo samodzielnie określa tryb administracyjny w jakim wydawane są
wspomniane pozwolenia. Planowany projekt ma na celu uściślenie procedur, w związku z czym, z uwagi na
bezcelowość, resort nie dokonał porównań w tym zakresie z innymi krajami członkowskimi OECD/UE.
Określenie granic polskich obszarów morskich nie będzie miało wpływu na stosunki z innymi państwami
bałtyckimi i nie wymaga uzgodnień transgranicznych. Granica zewnętrzna morza terytorialnego została
ustalona umowami międzynarodowymi z RFN i Rosją i w tym zakresie nie ulegnie zmianie. W pozostałej
części, tam gdzie zewnętrzna granica morza terytorialnego zostanie przesunięta na północ zmniejszy się obszar
polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej. Zewnętrzna granica wyłącznej strefy ekonomicznej została określona
umowami międzynarodowymi i nie ulegnie zmianie.
Strefa przyległa zostanie wyznaczona „wewnątrz” wyłącznej strefy ekonomicznej, i jej ustanowienie również
nie wymaga konsultacji z państwami sąsiednimi.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Użytkownicy polskich
ok. 12 000
GUS
Ułatwiony wybór akwenu
obszarów morskich
morskiego, na którym dany
użytkownik będzie realizował
swoją działalność, dzięki
wyodrębnieniu w planach
zagospodarowania przestrzennego
polskich obszarów morskich
obszarów rezerwowanych pod
wybrane formy aktywności.
Inwestorzy w polskich
liczba niemożliwa do
brak danych
Zmniejszenie kosztów
obszarach morskich
oszacowania
opracowywania wniosków dla
występujący o pozwolenie
uzyskania pozwoleń
lokalizacyjne
lokalizacyjnych, dzięki
rozpoznaniu i określeniu w
planach zagospodarowania
przestrzennego obszarów
morskich, obszarów na których
możliwa jest realizacja inwestycji.
Administracja morska
Ministerstwo
dane własne MIiR Wzrost liczby prowadzonych
Infrastruktury i
spraw w związku z
Rozwoju, Urząd
opracowywanie planów
24
Morski w Gdyni,
zagospodarowania przestrzennego
Słupsku i Szczecinie
polskich obszarów morskich.
Opracowywanie planów będzie
procesem złożonym i
długotrwałym, wymagającym
przeprowadzenia badań
środowiskowych, transgranicznej
oceny oddziaływania na
środowisko oraz uzgodnień
społecznych. Przystąpienie do
opracowania planów
zagospodarowania przestrzennego
dla polskich obszarów morskich
wymagało zatrudnienia
dodatkowych pracowników w
administracji morskiej.
Opracowanie planów
zagospodarowania przestrzennego
polskich obszarów morskich
pozwoli na usystematyzowanie
wiedzy o zarządzanym obszarze,
co usprawni proces wydawania
decyzji lokalizacyjnych.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Nie zostały przeprowadzone konsultacje poprzedzające przygotowanie projektu. Projekt został przekazany w
ramach konsultacji publicznych do wszystkich podmiotów, na które będzie oddziaływała regulacja oraz
podmiotów potencjalnie zainteresowanych rozwiązaniami przewidzianymi w projekcie. Konsultacje trwały
30 dni.
Zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 167, z
późn. zm.) oraz art. 16 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235, z
późn zm.) projekt został skierowany do zaopiniowania przez reprezentatywne organizacje związkowe oraz
reprezentatywne organizacje pracodawców w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji
do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100,
poz. 1080, z późn. zm.), wyszczególniając te organizacje, tj.:
1) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
2) NSZZ „Solidarność”,
3) Forum Związków Zawodowych,
4) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
5) Konfederację „Lewiatan”,
6) Związek Rzemiosła Polskiego,
7) Związek Pracodawców Business Centre Club.
Żaden w w.w. podmiotów nie zgłosił uwag do projektu.
W ramach konsultacji wpłynęły uwagi, które zostały omówione i częściowo uwzględnione podczas konferencji
uzgodnieniowej, która odbyła się w dniu 10 kwietnia 2015 r. Szczegółowe informacje dotyczące uwag zostały
zamieszczone w raporcie z konsultacji publicznych oraz w drugim raporcie, który został opublikowany po
konferencji uzgodnieniowej.
Projekt ustawy był przedmiotem opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Projekt ten
został pozytywnie zaopiniowany przez tę Komisję w dniu 14 maja 2015 r.
25
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 Łącznie
(0–10)
Dochody ogółem
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,250
budżet państwa
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,250
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie) 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie) 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Saldo ogółem
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,250
budżet państwa
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,025
0,250
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie) 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Źródła finansowania
–
Dodatkowe
Projekt zmiany ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i
informacje, w tym
administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw nie wprowadza nowych obciążeń
wskazanie źródeł
dla sektora finansów publicznych w tym budżetu państwa i jednostek samorządu
danych i przyjętych do terytorialnego.
obliczeń założeń
Zobowiązanie utworzenia morskich planów zagospodarowania przestrzennego
morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej
wynika z obecnego brzmienia ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich
RP i administracji morskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 934, z późn. zm.). W 2014 roku
podjęto działania, które umożliwiły pozyskanie środków na realizację projektu
polegającego na opracowaniu planów zagospodarowania przestrzennego polskich
obszarów morskich wraz z prognozą oddziaływania na środowisko i wszystkimi
wymaganymi prawem konsultacjami społecznymi i uzgodnieniami krajowymi i
międzynarodowymi w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój
2014–2020, działanie 2.19 – Usprawnienie procesów inwestycyjno-budowlanych i
planowania przestrzennego.
Zmiany w projekcie obejmujące plany zagospodarowania przestrzennego obszarów
morskich dotyczą wyłącznie trybu ich sporządzania, uzgadniania i opiniowania.
Współpraca określonych w projekcie organów z dyrektorami urzędów morskich przy
opracowaniu planów zagospodarowania przestrzennego obszarów morskich będzie
polegała na opiniowaniu i uzgadnianiu projektów. Są to nowe zadania, które będą
wykonywane sporadycznie (co 10 lat) i w związku z tym nie będą stanowiły
obciążenia dla budżetu tych jednostek, które należałoby uwzględnić w OSR. W
związku z powyższym koszty związane z wejściem w życie projektowanej regulacji,
będą realizowane w ramach limitów wydatków właściwych dysponentów
określonych w ustawie budżetowej na 2015 rok oraz nie będą stanowiły podstawy do
ubiegania się o dodatkowe środki na ich realizację w latach następnych. Ponadto
projektowane zmiany nie spowodują zwiększenia poziomu wydatków w stosunku do
obowiązujących obecnie przepisów.
Dotychczasowe wpływy do budżetu z tytułu opłaty dodatkowej za zajęcie wyłącznej
26
strefy ekonomicznej wyniosły ok. 104 mln zł. Szacuje się że dzięki wprowadzonym
zmianom, zostaną podtrzymane decyzje inwestycyjne dla przygotowania projektów
MFW, co w perspektywie długofalowej (powyżej 10 lat ) przełoży się na zwiększenie
wpływów do budżetu z tytułu kolejnych rat opłat dodatkowych (ok. 400 mln zł) oraz
podatku dochodowego. Dyrektorzy urzędów morskich za wydawanie pozwoleń na
czasowe zajęcie obszaru morskich wód wewnętrznych lub morza terytorialnego w
celu przeprowadzenia przedsięwzięć związanych z wykonywaniem infrastruktury
transportowej, energetycznej lub służącej do uprawiania rekreacji, turystyki, sportów
wodnych będą pobierać opłaty w wysokości 250 PLN, które stanowić będą dochód
budżetu państwa. W punkcie 6 OSR wskazano dochód budżetu państwa, z tytułu
wydania pozwolenia na czasowe zajęcie obszaru morskich wód wewnętrznych i
morza terytorialnego, oszacowany na 25 000 zł rocznie. Wartość ta została wyliczona
na podstawie liczby udzielonych przez wszystkie urzędy morskie podobnych decyzji
(106 w 2014 roku). Za średnią roczną wartość przyjęto 100 decyzji. Liczba ta
pomnożona przez 250 PLN dała prognozowany roczny dochód budżetu państwa.
Przepisy wprowadzające karę grzywny za wykroczenia na obszarze morskich wód
wewnętrznych i morza terytorialnego nie przyniosą dodatkowych dochodów do
budżetu państwa, ponieważ te same wykroczenia są karane także w obowiązującym
porządku prawnym. Uproszczeniu ulega jedynie procedura nałożenia kar, dotychczas
są one wydawane w drodze decyzji administracyjnej. Wielkości kar za dane
wykroczenia również nie ulegną istotnym zmianom.
Określenie zadań morskiej służby hydrograficznej ma na celu uporządkowanie stanu
prawnego w tym zakresie oraz zapewnienie wywiązywania się przez Polskę z
obowiązków, które powinna wypełniać na mocy Międzynarodowej konwencji o
bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada
1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319 oraz z 1986 r. Nr 35, poz. 177).
Zadania morskiej służby hydrograficznej obecnie realizowane są przez BHMW i
dyrektorów urzędów morskich, a więc planowane zmiany w ustawie nie spowodują
zmiany zakresu realizowanych obowiązków i tym samym nie będą pociągać skutków
finansowych dla budżetu państwa.
Wydanie rozporządzeń, na podstawie delegacji zawartych w projekcie zmiany ustawy
o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz
niektórych innych ustaw nie wprowadzi skutków finansowych dla sektora finansów
publicznych.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmiany
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa przyjęcie planów zagospodarowania przestrzennego obszarów
pieniężnym
morskich będzie skutkowało redukcją kosztów operacyjnych dla
przedsiębiorców inwestujących w tych obszarach o ok. 1%;
sektor mikro-, małych i przyjęcie planów zagospodarowania przestrzennego obszarów
średnich
morskich będzie skutkowało redukcją kosztów operacyjnych dla
przedsiębiorstw
przedsiębiorców inwestujących w tych obszarach o ok. 1%;
rodzina, obywatele
–
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa zaproponowane zmiany umożliwią:
niepieniężnym
– rozwój krajowej i lokalnej przedsiębiorczości związanej z
wykorzystaniem obszarów morskich
– uruchomienie procesów inwestycyjnych o wartości kilkunastu
miliardów złotych związanych z realizacją inwestycji oraz
tworzeniem dla niej odpowiedniego zaplecza,
– rozwój krajowego potencjału naukowego, badawczego i
27
wdrożeniowego w sektorze inwestycji morskich,
– import na krajowy rynek doświadczeń, wiedzy związanej z
rozwojem międzynarodowego kapitału inwestycyjnego.
sektor mikro-, małych i –
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
–
domowe
Niemierzalne
budżet państwa
przyjęcie projektu pozwoli na opracowanie planów
zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich
wraz z wyodrębnieniem obszarów przeznaczonych pod wybrane
formy aktywności, co umożliwi prowadzenie procesu
zagospodarowania przestrzennego obszarów morskich w sposób
zrównoważony, zgodny z długofalowymi, gospodarczymi i
społecznymi interesami państwa;
wydłużenie ważności pozwoleń na wznoszenie morskich farm
wiatrowych spowoduje zwiększenie bezpieczeństwa
energetycznego kraju, poprzez zwiększenie integracji z systemami
elektroenergetycznymi UE, rozbudowę infrastruktury wytwórczej i
przesyłowej,
przedsiębiorstwa (w
ułatwiony wybór akwenu morskiego, na którym dany użytkownik
tym MŚP)
będzie realizował swoją działalność, dzięki wyodrębnieniu w
planach zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów
morskich obszarów przeznaczonych pod wybrane formy
aktywności,
inwestorzy w polskich
zmniejszenie kosztów opracowywania wniosków dla uzyskania
obszarach morskich
pozwoleń lokalizacyjnych, dzięki rozpoznaniu i określeniu w
planach zagospodarowania przestrzennego obszarów morskich,
obszarów na których możliwa jest realizacja inwestycji;
szacuje się że dzięki wprowadzonym zmianom, zostaną
podtrzymane decyzje inwestycyjne dla przygotowania projektów
morskich farm wiatrowych o łącznej mocy ok. 3 000 MW.
Dodatkowe
dane i szacunki własne MIiR, European Commission Study on the economic effects of
informacje, w tym
Maritime Spatial Planning Final report.
wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
28
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3661
› Pobierz plik