eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3661
  • Data wpłynięcia: 2015-07-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1642

3661

ich sprawców, potrzeba rozpatrywania postępowań w trybie przewidzianym dla
wykroczeń wydaje się być zasadna.
Obecnie w zdecydowanej większości przypadków naruszeń, o których mowa w
projektowanych art. 60a–60c, nakładana jest kara pieniężna w wysokości do 500 zł.
Postępowanie mandatowe w przedmiotowych sprawach będzie skuteczniejszą formą
egzekwowania właściwego zachowania pod względem prawnym użytkowników
jednostek pływających uprawiających żeglugę na polskich obszarach morskich, jak
również użytkowników portów i przystani morskich oraz osób znajdujących się w pasie
technicznym. Zakazy obowiązujące w pasie technicznym (art. 60c w projekcie ustawy)
są zwyczajowo umieszczane na tablicach informacyjnych przy zejściach na plażę, aby
było powszechnie wiadomo jakie zachowania w obrębie pasa technicznego są
uznawane za naruszenie (np. zaśmiecanie, rozpalanie ognisk).
W projekcie ustawy zamieniono opłatę w wysokości stanowiącej równowartość
300 jednostek obliczeniowych, zwanych „Specjalnym Prawem Ciągnienia (SDR)”,
określanych przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy przeliczanych (art. 27b ust. 1
w projekcie ustawy) na PLN. W art. 27r ust. 4 w projekcie ustawy wpisano opłatę w
wysokości 250 zł za wydanie pozwolenia na czasowe zajęcie morskich wód
wewnętrznych lub morza terytorialnego. Zaproponowano, by za wydanie pozwolenia, o
którym mowa w art. 23 ust. 1, 26 i 27 projektu ustawy, wnioskodawca wnosił opłatę w
wysokości 1500 PLN (przykładowo na dzień 22.04.2015 r. 300 SDR po przeliczeniu na
PLN stanowiło równowartość 1546,35 zł; 50 SDR stanowiło równowartość 257,73 zł).
Zasadne jest, by każdy wnioskodawca płacił za wydanie pozwolenia opłatę w tej samej
wysokości.
W projekcie ustawy zaproponowano zastąpienie wyrażenia „współrzędne
geograficzne”, użytego w art. 23 w ust. 5, w art. 27a w ust. 1 w pkt 1, w art. 27c w ust. 2
w pkt 2, w art. 45 w ust. 1 Ustawy, na wyrażenie „współrzędne geocentryczne
geodezyjne”. Planowana zmiana ma na celu dostosowanie przepisów do
obowiązujących przepisów prawa, zawartych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia
15 października 2012 r. w sprawie państwowego systemu odniesień przestrzennych
(Dz. U. poz. 1247). Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 tego rozporządzenia państwowy system
odniesień przestrzennych tworzą układy współrzędnych: geocentrycznych
kartezjańskich, geocentrycznych geodezyjnych oraz geodezyjnych.
19

W art. 3 projektu ustawy wprowadzana jest zmiana w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r.
– Prawo budowlane. W związku z uchyleniem art. 23a zmienianej ustawy, konieczna
jest zmiana brzmienia w art. 32 w ust. 4 pkt 1a, w art. 33 w ust. 2 pkt 3a, w art. 34 ust.
1, w art. 59 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, które w obecnym
brzmieniu odwołują się do art. 23a ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej
Polskiej i administracji morskiej.
Projektowany art. 4 ma na celu uchylenie przepisu art. 3 ustawy z dnia 17 listopada
1994 r. o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i
administracji morskiej (Dz. U. z 1995 r. Nr 7, poz. 31), który jest uwzględniany w
tekście jednolitym ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich
Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej. Zakres regulacji uchylanego
przepisu został przeniesiony do rozdziału 1a w dziale III projektu ustawy.
Art. 2 i art. 8 projektu ustawy wprowadzają zmiany w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o Służbie Celnej oraz w ustawie o Straży Granicznej. Zmiany te związane są z
ustanowieniem strefy przyległej (art. 13a i 13b). Organy upoważnione, na terytorium
kraju, do kontroli przestrzegania na terytorium kraju przepisów celnych, skarbowych,
sanitarnych i imigracyjnych uzyskają możliwość wszczęcia pościgu za obcym statkiem
również poza obszarem morskiego terytorium kraju. Ponadto odpowiednie służby
państwowe będą miały prawo zapobiegać w strefie przyległej naruszaniu przepisów na
morskim i lądowym obszarze kraju. Zgodnie z obowiązującymi przepisami
rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie oraz ściganie sprawców naruszeń prawa
celnego, skarbowego oraz przepisów imigracyjnych i sanitarnych należy do zadań
Służby Celnej i Straży Granicznej. Mając to na uwadze, w związku z wykonywaniem
przez Straż Graniczą zadań, określonych w ustawie o Straży Granicznej z zakresu
prawa imigracyjnego (art. 1 ust. 2 i art. 14 ustawy o Straży Granicznej), prawa
skarbowego (art. 1 ust. 2 ustawy o Straży Granicznej) i prawa sanitarnego (art. 14
ustawy o Straży Granicznej), art. 2 wprowadza zmiany w ustawie o Straży Granicznej.
W zakresie zadań realizowanych przez Służbę Celną art. 8 wprowadza zmiany w
ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej w celu umożliwienia podejmowania
działań w strefie przyległej jednostkom pływającym Służby Celnej.
Art. 5 projektu ustawy wprowadza zmianę w ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o
portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 179). W związku z
20

wprowadzeniem definicji morskich portów wojennych konieczna jest zmiana art. 1
ust. 3 ww. ustawy.
Art. 6 projektu ustawy wprowadza nową definicję „wód przybrzeżnych” w Prawie
wodnym. W związku z planowanym wytyczeniem przebiegu linii podstawowej w
drodze rozporządzenia Rady Ministrów oraz koniecznością dostosowania obecnej
definicji do art. 2 ust. 7 dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowe działania w dziedzinie
polityki wodnej (Dz. Urz. WE L 327 z 22.12.2000, str. 1, z późn. zm.) konieczne jest
wprowadzenie tej zmiany.
Art. 7 projektu ustawy wprowadza zmiany w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w
ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1235, z późn. zm.). Zmiany są konieczne w celu ustalenia właściwości miejscowej
organów – regionalnych dyrektorów ochrony środowiska – na obszarach morskich.
W związku z proponowaną zmianą art. 42 ust. 2 Ustawy, polegającą na wskazaniu
kompetencji organów administracji morskiej w sprawach z zakresu oznakowania
nawigacyjnego w polskich obszarach morskich, konieczne jest uchylenie, w art. 10
projektu ustawy ust. 7 w art. 86 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie
morskim (Dz. U. z 2015 r. poz. 611), zgodnie z którym umiejscowienie znaków
nawigacyjnych określane jest nie w decyzji lokalizacyjnej, ale w drodze zarządzenia
dyrektora urzędu morskiego.
Art. 9 projektu ustawy wprowadza zmianę w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o
bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. Nr 208,
poz. 1240 oraz z 2015 r. poz. 779). Propozycja zmiany art. 2 pkt 1 tej ustawy wynika z
konieczności zapewnienia wykonywania ratownictwa wodnego na dotychczasowym
obszarze wodnym. W związku z planowanym wytyczeniem przebiegu linii
podstawowej w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, a także w związku z nową
definicją wód przybrzeżnych Prawie wodnym, dostosowaną do art. 2 ust. 7 dyrektywy
2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r.
ustanawiającej ramy wspólnotowe działania w dziedzinie polityki wodnej,
wprowadzaną w art. 6 projektu ustawy, konieczna jest zmiana art. 2 pkt 1 ustawy z dnia
18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, w
sposób umożliwiający wykonywanie ratownictwa wodnego między innymi na wodach
21

przybrzeżnych w pasie nieprzekraczającym jednej mili morskiej od linii brzegu.
Projektowana definicja „obszaru wodnego” będzie odpowiadać aktualnemu zakresowi
tego pojęcia.
Art. 11 projektu ustawy ma na celu umożliwienie dyrektorom urzędów morskich dalsze
prowadzenie prac mających na celu opracowanie planów zagospodarowania
przestrzennego.
Po wejściu w życie znowelizowanej ustawy, w toczących się sprawach dotyczących
Pozwoleń będą stosowane przepisy nowe. Termin ważności pozwoleń dotyczących
morskich farm wiatrowych, wydanych pomiędzy 30 lipca 2011 r. i dniem wejścia w
życie ustawy zmieniającej, zostanie przedłużony do 35 lat. Biorąc pod uwagę wejście w
życie ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, w tym m.in.
wprowadzenie systemu aukcyjnego, oraz ograniczone możliwości rozwoju polskiej
sieci elektroenergetycznej, harmonogram realizacji przedsięwzięcia polegającego na
budowie morskiej farmy wiatrowej uległ zmianie (przesuniecie terminów w
harmonogramie np. uzyskanie pozwolenia na budowę, możliwość przyłączenia do sieci
etc.). Z tego względu konieczne jest wydłużenie terminu ważności wszystkich
pozwoleń do 35 lat. W przypadku pozwoleń i uzgodnień dla kabli lub rurociągów oraz
w przypadku spraw dotyczących wymierzania kar pieniężnych, do toczących się
postepowań, niezakończonych ostateczną decyzją, będą miały zastosowanie przepisy
dotychczasowe (art. 12 ust. 1 i 3 projektu ustawy).
Art. 13 wskazuje, że przepisy wykonawcze do ustawy, wydane na podstawie art. 3
ust. 2 i art. 37b ust. 4 Ustawy będą obowiązywały do czasu wydania nowych
rozporządzeń.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia jej ogłoszenia.
Projekt Ustawy nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych, o której mowa w
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

22

Nazwa projektu
Data sporządzenia:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej 28.05.2015r.
Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw

Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące


Źródło:
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Prawo UE – dyrektywa
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu

lub Podsekretarza Stanu
Dorota Pyć, Podsekretarz Stanu
Nr w wykazie prac: UC152
w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Krzywda Katarzyna, Departament Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa
Żeglugi (MIiR), tel.22 630 16 39, e-ma="mailto:Katarzyna.Krzywda@mir.gov.pl"
Maciej Thel, Departament Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi
(MIiR), tel.22 630 19-86, e-mail: maciej.thel@mir.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Procedowanie projektu ustawy wynika z konieczności wdrożenia do polskiego porządku prawnego dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/89/UE z dnia 23 lipca 2014 r. ustanawiającej ramy planowania
przestrzennego obszarów morskich (Dz. Urz. UE L 257 z 28.08.2014, str. 135). Termin transpozycji tej
dyrektywy upływa 18 września 2016 r.
Państwa członkowskie UE zostały zobowiązane do opracowania planów zagospodarowania przestrzennego
obszarów morskich do dnia 31 marca 2021 r., dlatego do projektu ustawy zostaną wprowadzone przepisy
niezbędne do sporządzenia planów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich, które nie
wynikają bezpośrednio z dyrektywy 2014/89/UE, ale są konieczne do jej pełnego wdrożenia. Będą to przepisy
regulujące przebieg linii podstawowej morza terytorialnego oraz szczegółową procedurę uzgadniania planów
zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projekt przewiduje rozwiązania dotyczące:
1) definicji polskich obszarów morskich, w tym wprowadzenie morskiej strefy przyległej;
2) wprowadzenia podstawy prawnej dla przyjęcia m.in. rozporządzeń określających:
– przebieg linii podstawowej morza terytorialnego,
– przebieg zewnętrznej granicy morza terytorialnego,
– przebieg zewnętrznej granicy morskiej strefy przyległej,
– minimalne poziomy bezpieczeństwa brzegu morskiego,
– określenia granic morskich portów wojennych;
3) doprecyzowania procedury sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów
morskich;
4) doprecyzowania procedur wydawania pozwoleń lokalizacyjnych oraz pozwoleń na układanie i
utrzymywanie podmorskich kabli i rurociągów w polskich obszarach morskich (zostanie wprowadzona
m.in. uproszczona procedura uzyskiwania pozwolenia lokalizacyjnego dla obiektów budowlanych
niewymagających pozwolenia na budowę);
5) uzupełnienia kompetencji organów administracji morskiej oraz określenia zadań morskiej służby
hydrograficznej.
Przyjęcie projektu usprawni proces zarządzania polskimi obszarami morskimi. Przyjęcie planów
zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich zapewni zrównoważone zagospodarowanie
obszarów morskich zgodnie z długofalowymi gospodarczymi oraz społecznymi interesami państwa z
poszanowaniem wartości przyrodniczych jak również kulturowych, co przyczyni się do stałego oraz
zrównoważonego rozwoju kraju. Ponadto przyjęcie planów z pewnością przyczyni się do zwiększenia
atrakcyjności inwestycyjnej na polskich obszarach morskich, poprzez zmniejszenie procedur
administracyjnych oraz kosztów przygotowania inwestycji, co wiąże się z dodatkowymi miejscami pracy i
wpływami do budżetu państwa.
23

strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 20 ... 58

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: