eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wdrożenia nowej technologii dotyczacej tzw. premii technologicznej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3658
  • Data wpłynięcia: 2015-07-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz ustawy o Krajowym Funduszu Kapitałowym
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1308

3658

– 8 –
wewnętrznym. Zakaz udzielania pomocy przedsiębiorstwom, na których ciąży
obowiązek jej zwrotu nie dotyczy jedynie programów pomocy mających na celu
naprawienie szkód spowodowanych niektórymi klęskami żywiołowymi. Mając
powyższe na uwadze, w nowelizowanej ustawie zachowano treść dotychczasowego
przepisu art. 3 ust. 3 pkt 5.
– uchyleniu ust. 5 i 5a;
Art. 3 ust. 5 i 5a dotychczasowej ustawy stanowił, że nie można uzależnić udzielenia
kredytu technologicznego od ilości wywożonych przez przedsiębiorcę towarów lub
usług w ramach prowadzonej przez niego działalności wywozowej ani od
uprzywilejowania towarów krajowych względem towarów importowanych, ani udzielić
kredytu technologicznego na utworzenie i funkcjonowanie sieci dystrybucyjnej ani na
inne wydatki bieżące związane z prowadzeniem działalności wywozowej. Ponadto nie
można uzależnić udzielenia kredytu technologicznego od ceny lub ilości produktów
rolnych nabytych od producentów rolnych lub wprowadzonych na rynek ani od
przekazania środków kredytu w części lub w całości producentom surowców rolnych.
Zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. c i d rozporządzenia Komisji nr 651/2014 nie ma ono
zastosowania do pomocy na działalność związaną z wywozem do państw trzecich lub
państw członkowskich, a mianowicie pomocy bezpośrednio związanej z ilością
wywożonych produktów, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi
wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej, pomocy
uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej w stosunku do
towarów sprowadzanych z zagranicy. Ponadto zgodnie z ust. 3 lit. c tego
rozporządzenia nie ma ono zastosowania do pomocy przyznawanej w sektorze
przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, kiedy wysokość pomocy
ustalana jest na podstawie ceny lub ilości takich produktów nabytych od producentów
surowców lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorstwa objęte pomocą lub
kiedy przyznanie pomocy zależy od faktu przekazania jej w części lub w całości
producentom surowców. W związku z tym nie ma uzasadnienia, aby w nowelizowanej
ustawie powtarzać regulacje, które wynikają z rozporządzenia Komisji nr 651/2014 i są
bezpośrednio stosowane. Mając powyższe na uwadze, w nowelizowanej ustawie
uchylono treść dotychczasowego przepisu art. 3 ust. 5 i 5a.
– uchyleniu ust. 8;
Propozycja usunięcia z ustawy terminu końcowego na zawieranie przez banki
– 9 –
kredytujące umów o udzielenie kredytu technologicznego wynika z faktu, że termin ten
jest uwarunkowany przepisami unijnymi, które dotyczą zasad udzielania pomocy
publicznej, tj. rozporządzeniem Komisji nr 651/2014. Zasady regulujące udzielanie
kredytów technologicznych, w tym terminy o charakterze instrukcyjnym, zostaną
sprecyzowane w umowie współpracy zawieranej z bankiem kredytującym.
Zmiany w art. 4 ust. 4;
Zgodnie z art. 4 ust. 4 projektowanej ustawy inwestycja technologiczna ma być
utrzymywana, przez co najmniej 3 lata od dnia zakończenia inwestycji technologicznej,
na obszarze, na którym została zrealizowana, pod rygorem zwrotu przez przedsiębiorcę
wypłaconej premii technologicznej wraz z odsetkami, o których mowa w art. 14 ust. 2
rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiającego
szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Dz. Urz. UE L 83 z 27.03.1999, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 8, t. 1, str. 339, z późn. zm.). Przez obszar, na którym inwestycja
technologiczna została zrealizowana należy rozumieć obszar należący do województwa
lub podregionu lub do m. st. Warszawy według podziału określonego w przepisach
wydanych na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu
w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z późn.
zm.). Proponowana zmiana, zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020
(Dz. U. poz. 878), ma na celu dostosowanie przepisów ustawy do nowego podziału
obszarów kwalifikujących się do pomocy regionalnej oraz różnej intensywności
pomocy na tych obszarach.
Zmiany w art. 5 oraz uchylenie art. 6;
Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych
w perspektywie finansowej 2014-2020 reguluje zasady wyboru projektów, w tym tryb
składania wniosków o dofinansowanie oraz ich ocenę. W związku z tym nie ma
uzasadnienia, aby w nowelizowanej ustawie znajdowały się regulacje natury
organizacyjnej i technicznej dotyczące trybu składania i oceny wniosków. Tryb
składania i oceny wniosków o dofinansowanie zawarte w dotychczas obowiązującym
art. 5 i art. 6 sprecyzowane będą w Regulaminie konkursu, wzorze wniosku o
przyznanie premii technologicznej oraz umowach zawieranych przez BGK z bankiem
kredytującym na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy.
– 10 –
W art. 5 zmiana polega na:
– rezygnacji w ust. 2 z określenia terminu na zawarcie umowy kredytu
technologicznego (tj.60 dni od dnia złożenia wniosku);
Termin o charakterze instrukcyjnym, w którym bank kredytujący zawiera
z przedsiębiorcą warunkową umowę kredytu technologicznego albo przyznaje promesę
kredytu technologicznego zostanie określony w umowie zawieranej przez BGK z
bankiem kredytującym.
– nadaniu nowego brzmienia ust. 3;
W projektowanej ustawie wskazano, że wniosek o przyznanie premii technologicznej
jest równocześnie „wnioskiem o dofinansowanie projektu” w rozumieniu ustawy z dnia
11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności
finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020. Ustawa ta określa m.in. zasady
realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie
finansowej 2014–2020, które mają zastosowanie także do Programu Operacyjnego
Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020, w ramach którego finansowany będzie Kredyt
na innowacje technologiczne.
Przedsiębiorca nie będzie już składał wniosku o przyznanie premii technologicznej do
BGK „za pośrednictwem banku kredytującego”. Wnioski o przyznanie premii
technologicznej będą składane bezpośrednio do BGK, co ma na celu usprawnienie
procesu naboru wniosków.
Zgodnie z projektowaną ustawą do wniosku o przyznanie premii technologicznej
przedsiębiorca dołącza warunkową umowę kredytu technologicznego albo promesę
kredytu technologicznego.
Natomiast w myśl art. 41 ust. 1 i 2 ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie
polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020: „1. Właściwa
instytucja przeprowadza konkurs na podstawie określonego przez siebie regulaminu.
2. Regulamin konkursu określa w szczególności:
1) nazwę i adres właściwej instytucji;
2) przedmiot konkursu, w tym typy projektów podlegających dofinansowaniu;
3) formę konkursu;
4) termin, miejsce i formę składania wniosków o dofinansowanie projektu i sposób
uzupełniania w nich braków formalnych oraz poprawiania w nich oczywistych omyłek;
5) wzór wniosku o dofinansowanie projektu;
– 11 –
6) wzór umowy o dofinansowanie projektu;
7) kryteria wyboru projektów wraz z podaniem ich znaczenia;
8) kwotę przeznaczoną na dofinansowanie projektów w konkursie;
9) maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania projektu lub maksymalną
dopuszczalną kwotę dofinansowania projektu;
10) środki odwoławcze przysługujące wnioskodawcy;
11) sposób podania do publicznej wiadomości wyników konkursu;
12) formę i sposób udzielania wnioskodawcy wyjaśnień w kwestiach dotyczących
konkursu.”.
Wobec powyższego w Regulaminie konkursu określony zostanie wzór wniosku o
przyznanie premii technologicznej. Szczegółowa lista załączników do wniosku o
przyznanie premii technologicznej zawarta będzie we wzorze wniosku.
Załącznikiem do wniosku o przyznanie premii technologicznej nie będzie już opinia o
nowej technologii opracowywana na zlecenie przedsiębiorcy przez ekspertów. Zmiana
ta wiąże się z wprowadzeniem w obecnej perspektywie 2014-2020 wymogu
przeprowadzenia przez Instytucje Wdrażające oceny projektów przy udziale ekspertów
zewnętrznych. Zgodnie z postanowieniami PO IR: „W procedurze weryfikacji
projektów finansowanych w formie dotacji zasadą będzie stosowanie oceny z
wykorzystaniem panelu ekspertów”.
Wobec powyższego w obecnej perspektywie finansowej ocena projektów w ramach
„Kredytu na innowacje technologiczne PO IR” będzie przeprowadzona przez ekspertów
zewnętrznych, w tym podczas panelu ekspertów, co umożliwi w pewnym zakresie
porównanie projektów i wyłonienie projektów najlepszych. Zatem eksperci – specjaliści
z danej branży, będą włączeni przez BGK w proces oceny. Skoro ocena projektów
będzie prowadzona z udziałem ekspertów zewnętrznych - specjalistów z danej branży,
nie ma uzasadnienia do utrzymania wymogu załączania do wniosku o przyznanie premii
technologicznej opinii o nowej technologii opracowywanej na zlecenie przedsiębiorcy
przez ekspertów. Rezygnacja z opinii o nowej technologii jest więc ułatwieniem dla
przedsiębiorcy, gdyż zmniejsza koszty opracowania dokumentacji aplikacyjnej.
Przedsiębiorcy nie będą ponosić już kosztów przygotowania opinii.
– uchyleniu ust. 4;
Kwestie dotyczące rygoru, pod jakim składa się oświadczenia załączane do wniosku o
dofinansowanie, zostały uregulowane w art. 37 ust. 4 ustawy o zasadach realizacji
– 12 –
programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej
2014-2020, który stanowi, że: „Oświadczenia oraz dane zawarte we wniosku o
dofinansowanie projektu są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za
składanie fałszywych zeznań. Wniosek o dofinansowanie projektu zawiera klauzulę
następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za podanie fałszywych
danych lub złożenie fałszywych oświadczeń.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie
właściwej instytucji o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.”. W
związku z tym nie ma potrzeby regulowania tego zagadnienia w nowelizowanej
ustawie.
Uchylenie art. 6.
Konieczność uchylenia art. 6 regulującego sposób postępowania w przypadku
stwierdzenia braków formalnych we wniosku o przyznanie premii technologicznej
wynika z tego, że zagadnienia dotyczące wyboru projektów zostały uregulowane w
ustawie o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych
w perspektywie finansowej 2014-2020 oraz zmiany w ust. 3 w art. 5, zgodnie z którą
wniosek o przyznanie premii technologicznej składa się bezpośrednio do BGK, a nie do
banku kredytującego. Tym samym nie jest uzasadnione pozostawienie w ustawie
regulacji odnoszących się do pośrednictwa banków kredytujących pomiędzy
wnioskodawcami i BGK w kwestiach związanych z wnioskiem o przyznanie premii
technologicznej.
Zgodnie z art. 43 ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności
finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020: „W razie stwierdzenia we
wniosku o dofinansowanie projektu braków formalnych lub oczywistych omyłek
właściwa instytucja wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku lub poprawienia w
nim oczywistej omyłki w wyznaczonym terminie nie krótszym niż 7 dni, pod rygorem
pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Uzupełnienie wniosku o dofinansowanie
projektu lub poprawienie w nim oczywistej omyłki nie może prowadzić do jego istotnej
modyfikacji.”. W związku z tym nie ma potrzeby regulowania tego zagadnienia w
nowelizowanej ustawie.
W art. 7 zmiana polega na:
– uchyleniu ust. 1;
Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki
spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 szczegółowe
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: