Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia nowej technologii dotyczacej tzw. premii technologicznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3658
- Data wpłynięcia: 2015-07-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz ustawy o Krajowym Funduszu Kapitałowym
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1308
3658
– 13 –
informacje dotyczące składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie projektu
powinny być określone w Regulaminie konkursu. Nie ma zatem uzasadnienia, aby
uregulowania dotyczące trybu rozpatrywania wniosków o przyznanie premii
technologicznej znajdowały się w nowelizowanej ustawie. W związku z tym
uregulowania te zostaną zawarte w Regulaminie konkursu. Proponowana zmiana
stanowi również konsekwencję zmiany brzmienia art. 5 ust. 3 ustawy.
– uchyleniu ust. 2;
Proponowana zmiana ma na celu wyeliminowanie czynnika czasu jako decydującego o
przyznaniu dofinansowania. Planuje się wprowadzenie punktowej oceny wniosków o
przyznanie premii technologicznej na podstawie kryteriów oceny.
Zgodnie z art. 110 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia nr 1303/2013 komitet monitorujący
zatwierdza metodykę i kryteria wyboru operacji. Stosownie natomiast do art. 14 ust. 10
ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w
perspektywie finansowej 2014-2020: „Komitet monitorujący realizuje w szczególności
zadania, o których mowa w art. 49 i art. 110 rozporządzenia ogólnego, w tym
zatwierdza kryteria wyboru projektów, uwzględniając art. 125 ust. 3 lit. a
rozporządzenia ogólnego.”. Ponadto należy wskazać, że zgodnie z art. 9 ust. 2 pkt 1
ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w
perspektywie finansowej 2014-2020 do zadań instytucji zarządzającej należy
przygotowanie propozycji kryteriów wyboru projektów.
Ustalone kryteria zostaną ujęte w Regulaminie konkursu. W perspektywie finansowej
2007-2013 kolejność wpływu wniosków była brana pod uwagę jedynie w procesie
organizowania oceny wniosków o przyznanie premii technologicznej. W latach 2014
-2020 planowana jest zmiana trybu naboru wniosków o przyznanie premii
technologicznej, tzn. przejście z trybu naboru ciągłego na zamknięty (z określoną datą
otwarcia naboru oraz jego zamknięcia). Zgodnie z art. 41 ust. 2 pkt 3 ustawy o zasadach
realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie
finansowej 2014-2020 forma konkursu będzie określona w Regulaminie konkursu. W
Regulaminie konkursu zostanie wskazany zamknięty tryb naboru wniosków.
– zastąpieniu w ust. 3 wyrazów „Bank Gospodarstwa Krajowego rozpatruje wnioski o
przyznanie
premii technologicznej do wyczerpania środków finansowych
przewidzianych na wypłatę premii technologicznych określonych w planie finansowym
Funduszu Kredytu Technologicznego.” wyrazami „Bank Gospodarstwa Krajowego
– 14 –
przyznaje promesy premii technologicznej do wyczerpania środków finansowych
przewidzianych na udzielanie premii technologicznych określonych w planie
finansowym Funduszu Kredytu Technologicznego.”.
Zmiana ma charakter porządkowy, której celem jest dostosowanie przepisów ustawy do
nowego trybu naborów wniosków o przyznanie premii technologicznej; jest
konsekwencją uchylenia art. 7 ust. 2.
– uchyleniu ust. 4;
Z uwagi na planowaną zmianę trybu naboru wniosków o przyznanie premii
technologicznej w latach 2014-2020, tzn. przejście z trybu otwartego na zamknięty (z
określoną datą otwarcia naboru oraz jego zamknięcia), dotychczasowy przepis ustawy,
który stanowi, że BGK przyznaje promesę premii technologicznej najpóźniej w
kolejnym miesiącu po miesiącu, w którym został złożony kompletny wniosek, albo po
miesiącu, w którym usunięto nieprawidłowości, nie znajduje uzasadnienia. Należy
podkreślić, że organizacja naborów wniosków o przyznanie premii technologicznej w
trybie zamkniętym jest rozwiązaniem czytelnym dla przedsiębiorców. Ogłoszony
harmonogram konkursów w poszczególnych latach umożliwia lepsze zaplanowanie
prac związanych z przygotowaniem niezbędnej dokumentacji projektu. Terminy
instrukcyjne związane z oceną wniosków (dostosowane do przyjętego systemu oceny i
wyboru projektów) zostaną doprecyzowane na poziomie Regulaminu konkursu.
Zostanie wskazany termin przewidziany na ocenę wniosków o przyznanie premii
technologicznej, który będzie zgodny z wytycznymi programowymi PO IR.
W art. 8 zmiany polegają na:
– zmianie ust. 1;
Zmiana polega wyłącznie na rezygnacji z określania terminu na zawarcie przez bank
kredytujący umowy o udzielenie kredytu technologicznego, po otrzymaniu informacji z
Banku Gospodarstwa Krajowego. Kwestia terminu na zawarcie umowy zostanie
uregulowana w umowie współpracy pomiędzy bankami kredytującymi i Bankiem
Gospodarstwa Krajowego.
– uchyleniu ust. 2;
W ust. 2 uregulowano zagadnienia dotyczące trybu przekazywania dokumentów i
informacji przez bank kredytujący do BGK. Proponuje się, aby kwestie natury
organizacyjnej i techniczne dotyczące współpracy pomiędzy bankiem kredytującym a
BGK zostały przeniesione do umowy określającej zasady współpracy pomiędzy BGK a
– 15 –
bankiem kredytującym.
– nadaniu nowego brzmienia ust. 3;
Bank Gospodarstwa Krajowego zawiera z przedsiębiorcą umowę o wypłatę premii
technologicznej, która jest równocześnie umową o dofinansowanie projektu, w
rozumieniu art. 2 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji
programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej
2014-2020. Ustawa ta zawiera regulacje dotyczące umowy o dofinansowanie projektu,
które mają zastosowanie także do Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata
2014-2020, w ramach którego finansowany będzie „Kredyt na innowacje
technologiczne”.
– nadaniu nowego brzmienia ust. 3a;
Termin końcowy na zawieranie przez Bank Gospodarstwa Krajowego umów o wypłatę
premii technologicznej jest uwarunkowany przepisami unijnymi, które dotyczą zasad
udzielania pomocy publicznej. Zgodnie z art. 3 ust. 2 projektowanej ustawy premia
technologiczna stanowi regionalną pomoc inwestycyjną w rozumieniu art. 14
rozporządzenia Komisji nr 651/2014 oraz pomoc na usługi doradcze na rzecz małych i
średnich przedsiębiorstw w rozumieniu art. 18 rozporządzenia Komisji nr 651/2014. W
kredycie technologicznym pomoc na usługi doradcze na rzecz małych i średnich
przedsiębiorstw musi być powiązana z regionalną pomocą inwestycyjną. Premia
technologiczna nie może być udzielona jedynie na samą pomoc na usługi doradcze na
rzecz małych i średnich przedsiębiorstw w rozumieniu art. 18 rozporządzenia Komisji
nr 651/2014. Zgodnie z art. 10 ust. 6 ustawy wydatki na usługi doradcze muszą być
niezbędne do wdrożenia nowej technologii w ramach inwestycji technologicznej.
Dlatego też przyjęto, że umowy o wypłatę premii technologicznej będą zawierane do
dnia, o którym mowa w art. 58 ust. 4 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
Rozporządzenie Komisji nr 651/2014 stosuje się do 31 grudnia 2020 r. Dla programów
pomocy regionalnej rozporządzenie nie przewiduje okresu dostosowawczego.
Mając na uwadze powyższe, w projekcie ustawy, która będzie programem pomocy
regionalnej, przyjęto, że umowy o wypłatę premii technologicznej Bank Gospodarstwa
Krajowego zawiera nie później niż do końca okresu obowiązywania mapy pomocy
regionalnej na lata 2014-2020, określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 10
ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej.
– 16 –
– uchyleniu ust. 4-11;
W ust. 4-11 uregulowano zagadnienia dotyczące kontroli przeprowadzanych u
przedsiębiorców oraz zwrotu dofinansowania w przypadku stwierdzenia wystąpienia
nieprawidłowości. W art. 22–25 ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie
polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 zawarto
regulacje w zakresie kontroli przeprowadzanych u przedsiębiorców (beneficjentów)
oraz zwrotu dofinansowania w przypadku stwierdzenia wystąpienia nieprawidłowości.
Ponadto kwestie dotyczące kontroli przeprowadzanych u przedsiębiorców oraz zwrotu
dofinansowania i odzyskiwanie środków sprecyzowane będą w umowie o wypłatę
premii technologicznej, która jest umową o dofinansowanie projektu w rozumieniu
ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w
perspektywie finansowej 2014-2020. Umowa ta będzie określać prawa i obowiązki
beneficjenta i instytucji, w tym także w zakresie kontroli projektu oraz zwrotu
dofinansowania i odzyskiwania środków. Wzór umowy o wypłatę premii
technologicznej jest zatwierdzany przez Instytucję Zarządzającą PO IR i stanowi
załącznik do Regulaminu konkursu zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o zasadach realizacji
programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej
2014-2020. W związku z tym nie ma potrzeby regulowania zagadnień dotyczących
kontroli u przedsiębiorcy oraz zwrotu dofinansowania w przypadku stwierdzenia
wystąpienia nieprawidłowości w nowelizowanej ustawie.
W art. 9 zmiany polegają na:
– uchyleniu ust. 1;
Przepisy ustawy w zakresie dotyczącym kredytu technologicznego stanowią, jak
wskazano powyżej, program pomocowy, dla którego podstawą prawną jest
rozporządzenie Komisji nr 800/2008, zastąpione w perspektywie finansowej na lata
2014-2020 przez rozporządzenie Komisji nr 651/2014.
Przepisy rozporządzenia nr 1303/2013 determinują wprost końcowy termin na wypłatę
premii technologicznych, dlatego powielanie tych kwestii w ustawie nie ma
uzasadnienia. Termin zostanie wskazany w umowie o wypłatę premii technologicznej
zawieranej z przedsiębiorcą.
– dodaniu ust. 2a doprecyzowującego zasady wypłaty premii technologicznej;
Dodany ust. 2a w art. 9 doprecyzowuje przepis ust. 2 w art. 9 ustawy, który stanowi, że
kredyt technologiczny jest częściowo spłacany w formie premii technologicznej.
– 17 –
Wyeliminuje to wątpliwości interpretacyjne, które pojawiały się w procesie wypłat
premii technologicznych w latach 2007-2013. Kredyt technologiczny jest częściowo
spłacany ze środków premii technologicznej, a ta spłata następuje do wysokości
kapitału kredytu technologicznego pozostającego do spłaty na dzień wypłaty premii
technologicznej. Jednocześnie doprecyzowano, że spłata następuje na rachunek
wskazany przez bank kredytujący i służący do spłaty kredytu technologicznego. Ze
środków PO IR będzie następowała spłata części kapitału kredytu technologicznego
według zasad określonych w przepisach o pomocy publicznej oraz w umowie zawartej
przez Bank Gospodarstwa Krajowego z przedsiębiorcą o wypłatę premii
technologicznej.
W art. 10 zmiany polegają na:
– zastąpieniu w ust. 1 pkt 1 wyrazów „kwoty 4 mln zł” wyrazami „kwoty 6 mln zł”;
Analiza kredytów technologicznych zaciągniętych przez beneficjentów realizujących
projekty w ramach PO IG wskazuje, że wartość dofinansowania w przypadku ok. 20%
projektów była niższa aniżeli potencjalnie wynikająca z intensywności wsparcia w
ramach mapy pomocy regionalnej.
W związku z powyższym w ślad za ukierunkowaniem wsparcia w „Kredycie na
innowacje technologiczne PO IR” na nowe lub znacząco ulepszone towary, procesy lub
usługi, które dotychczas nie były wytwarzane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
(a nie tylko w skali przedsiębiorstwa) zaproponowano zwiększenie wysokości kwoty
premii technologicznej z 4 do 6 mln zł. Zakłada się, że podwyższenie maksymalnej
wartości premii technologicznej zachęci przedsiębiorców do korzystania z „Kredytu na
innowacje technologiczne PO IR” i podejmowania inwestycji o wyższym poziomie
ryzyka.
– zmianie brzmienia ust. 5 oraz dodaniu ust. 8;
Dostosowano w ust. 5 katalog wydatków kwalifikujących się do wsparcia do zasad
kwalifikowalności ustalonych dla dotacji w rozporządzeniu nr 1303/2013.
Zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013 niekwalifikowalne są koszty
zakupu gruntów niezabudowanych i zabudowanych na kwotę przekraczającą 10%
łącznych wydatków kwalifikowalnych dla danej operacji. Szczegółowy sposób
obliczenia kosztu kwalifikowanego w przypadku nieruchomości wskazany jest w
Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w zakresie Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu
informacje dotyczące składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie projektu
powinny być określone w Regulaminie konkursu. Nie ma zatem uzasadnienia, aby
uregulowania dotyczące trybu rozpatrywania wniosków o przyznanie premii
technologicznej znajdowały się w nowelizowanej ustawie. W związku z tym
uregulowania te zostaną zawarte w Regulaminie konkursu. Proponowana zmiana
stanowi również konsekwencję zmiany brzmienia art. 5 ust. 3 ustawy.
– uchyleniu ust. 2;
Proponowana zmiana ma na celu wyeliminowanie czynnika czasu jako decydującego o
przyznaniu dofinansowania. Planuje się wprowadzenie punktowej oceny wniosków o
przyznanie premii technologicznej na podstawie kryteriów oceny.
Zgodnie z art. 110 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia nr 1303/2013 komitet monitorujący
zatwierdza metodykę i kryteria wyboru operacji. Stosownie natomiast do art. 14 ust. 10
ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w
perspektywie finansowej 2014-2020: „Komitet monitorujący realizuje w szczególności
zadania, o których mowa w art. 49 i art. 110 rozporządzenia ogólnego, w tym
zatwierdza kryteria wyboru projektów, uwzględniając art. 125 ust. 3 lit. a
rozporządzenia ogólnego.”. Ponadto należy wskazać, że zgodnie z art. 9 ust. 2 pkt 1
ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w
perspektywie finansowej 2014-2020 do zadań instytucji zarządzającej należy
przygotowanie propozycji kryteriów wyboru projektów.
Ustalone kryteria zostaną ujęte w Regulaminie konkursu. W perspektywie finansowej
2007-2013 kolejność wpływu wniosków była brana pod uwagę jedynie w procesie
organizowania oceny wniosków o przyznanie premii technologicznej. W latach 2014
-2020 planowana jest zmiana trybu naboru wniosków o przyznanie premii
technologicznej, tzn. przejście z trybu naboru ciągłego na zamknięty (z określoną datą
otwarcia naboru oraz jego zamknięcia). Zgodnie z art. 41 ust. 2 pkt 3 ustawy o zasadach
realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie
finansowej 2014-2020 forma konkursu będzie określona w Regulaminie konkursu. W
Regulaminie konkursu zostanie wskazany zamknięty tryb naboru wniosków.
– zastąpieniu w ust. 3 wyrazów „Bank Gospodarstwa Krajowego rozpatruje wnioski o
przyznanie
premii technologicznej do wyczerpania środków finansowych
przewidzianych na wypłatę premii technologicznych określonych w planie finansowym
Funduszu Kredytu Technologicznego.” wyrazami „Bank Gospodarstwa Krajowego
– 14 –
przyznaje promesy premii technologicznej do wyczerpania środków finansowych
przewidzianych na udzielanie premii technologicznych określonych w planie
finansowym Funduszu Kredytu Technologicznego.”.
Zmiana ma charakter porządkowy, której celem jest dostosowanie przepisów ustawy do
nowego trybu naborów wniosków o przyznanie premii technologicznej; jest
konsekwencją uchylenia art. 7 ust. 2.
– uchyleniu ust. 4;
Z uwagi na planowaną zmianę trybu naboru wniosków o przyznanie premii
technologicznej w latach 2014-2020, tzn. przejście z trybu otwartego na zamknięty (z
określoną datą otwarcia naboru oraz jego zamknięcia), dotychczasowy przepis ustawy,
który stanowi, że BGK przyznaje promesę premii technologicznej najpóźniej w
kolejnym miesiącu po miesiącu, w którym został złożony kompletny wniosek, albo po
miesiącu, w którym usunięto nieprawidłowości, nie znajduje uzasadnienia. Należy
podkreślić, że organizacja naborów wniosków o przyznanie premii technologicznej w
trybie zamkniętym jest rozwiązaniem czytelnym dla przedsiębiorców. Ogłoszony
harmonogram konkursów w poszczególnych latach umożliwia lepsze zaplanowanie
prac związanych z przygotowaniem niezbędnej dokumentacji projektu. Terminy
instrukcyjne związane z oceną wniosków (dostosowane do przyjętego systemu oceny i
wyboru projektów) zostaną doprecyzowane na poziomie Regulaminu konkursu.
Zostanie wskazany termin przewidziany na ocenę wniosków o przyznanie premii
technologicznej, który będzie zgodny z wytycznymi programowymi PO IR.
W art. 8 zmiany polegają na:
– zmianie ust. 1;
Zmiana polega wyłącznie na rezygnacji z określania terminu na zawarcie przez bank
kredytujący umowy o udzielenie kredytu technologicznego, po otrzymaniu informacji z
Banku Gospodarstwa Krajowego. Kwestia terminu na zawarcie umowy zostanie
uregulowana w umowie współpracy pomiędzy bankami kredytującymi i Bankiem
Gospodarstwa Krajowego.
– uchyleniu ust. 2;
W ust. 2 uregulowano zagadnienia dotyczące trybu przekazywania dokumentów i
informacji przez bank kredytujący do BGK. Proponuje się, aby kwestie natury
organizacyjnej i techniczne dotyczące współpracy pomiędzy bankiem kredytującym a
BGK zostały przeniesione do umowy określającej zasady współpracy pomiędzy BGK a
– 15 –
bankiem kredytującym.
– nadaniu nowego brzmienia ust. 3;
Bank Gospodarstwa Krajowego zawiera z przedsiębiorcą umowę o wypłatę premii
technologicznej, która jest równocześnie umową o dofinansowanie projektu, w
rozumieniu art. 2 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji
programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej
2014-2020. Ustawa ta zawiera regulacje dotyczące umowy o dofinansowanie projektu,
które mają zastosowanie także do Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata
2014-2020, w ramach którego finansowany będzie „Kredyt na innowacje
technologiczne”.
– nadaniu nowego brzmienia ust. 3a;
Termin końcowy na zawieranie przez Bank Gospodarstwa Krajowego umów o wypłatę
premii technologicznej jest uwarunkowany przepisami unijnymi, które dotyczą zasad
udzielania pomocy publicznej. Zgodnie z art. 3 ust. 2 projektowanej ustawy premia
technologiczna stanowi regionalną pomoc inwestycyjną w rozumieniu art. 14
rozporządzenia Komisji nr 651/2014 oraz pomoc na usługi doradcze na rzecz małych i
średnich przedsiębiorstw w rozumieniu art. 18 rozporządzenia Komisji nr 651/2014. W
kredycie technologicznym pomoc na usługi doradcze na rzecz małych i średnich
przedsiębiorstw musi być powiązana z regionalną pomocą inwestycyjną. Premia
technologiczna nie może być udzielona jedynie na samą pomoc na usługi doradcze na
rzecz małych i średnich przedsiębiorstw w rozumieniu art. 18 rozporządzenia Komisji
nr 651/2014. Zgodnie z art. 10 ust. 6 ustawy wydatki na usługi doradcze muszą być
niezbędne do wdrożenia nowej technologii w ramach inwestycji technologicznej.
Dlatego też przyjęto, że umowy o wypłatę premii technologicznej będą zawierane do
dnia, o którym mowa w art. 58 ust. 4 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
Rozporządzenie Komisji nr 651/2014 stosuje się do 31 grudnia 2020 r. Dla programów
pomocy regionalnej rozporządzenie nie przewiduje okresu dostosowawczego.
Mając na uwadze powyższe, w projekcie ustawy, która będzie programem pomocy
regionalnej, przyjęto, że umowy o wypłatę premii technologicznej Bank Gospodarstwa
Krajowego zawiera nie później niż do końca okresu obowiązywania mapy pomocy
regionalnej na lata 2014-2020, określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 10
ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej.
– 16 –
– uchyleniu ust. 4-11;
W ust. 4-11 uregulowano zagadnienia dotyczące kontroli przeprowadzanych u
przedsiębiorców oraz zwrotu dofinansowania w przypadku stwierdzenia wystąpienia
nieprawidłowości. W art. 22–25 ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie
polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 zawarto
regulacje w zakresie kontroli przeprowadzanych u przedsiębiorców (beneficjentów)
oraz zwrotu dofinansowania w przypadku stwierdzenia wystąpienia nieprawidłowości.
Ponadto kwestie dotyczące kontroli przeprowadzanych u przedsiębiorców oraz zwrotu
dofinansowania i odzyskiwanie środków sprecyzowane będą w umowie o wypłatę
premii technologicznej, która jest umową o dofinansowanie projektu w rozumieniu
ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w
perspektywie finansowej 2014-2020. Umowa ta będzie określać prawa i obowiązki
beneficjenta i instytucji, w tym także w zakresie kontroli projektu oraz zwrotu
dofinansowania i odzyskiwania środków. Wzór umowy o wypłatę premii
technologicznej jest zatwierdzany przez Instytucję Zarządzającą PO IR i stanowi
załącznik do Regulaminu konkursu zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o zasadach realizacji
programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej
2014-2020. W związku z tym nie ma potrzeby regulowania zagadnień dotyczących
kontroli u przedsiębiorcy oraz zwrotu dofinansowania w przypadku stwierdzenia
wystąpienia nieprawidłowości w nowelizowanej ustawie.
W art. 9 zmiany polegają na:
– uchyleniu ust. 1;
Przepisy ustawy w zakresie dotyczącym kredytu technologicznego stanowią, jak
wskazano powyżej, program pomocowy, dla którego podstawą prawną jest
rozporządzenie Komisji nr 800/2008, zastąpione w perspektywie finansowej na lata
2014-2020 przez rozporządzenie Komisji nr 651/2014.
Przepisy rozporządzenia nr 1303/2013 determinują wprost końcowy termin na wypłatę
premii technologicznych, dlatego powielanie tych kwestii w ustawie nie ma
uzasadnienia. Termin zostanie wskazany w umowie o wypłatę premii technologicznej
zawieranej z przedsiębiorcą.
– dodaniu ust. 2a doprecyzowującego zasady wypłaty premii technologicznej;
Dodany ust. 2a w art. 9 doprecyzowuje przepis ust. 2 w art. 9 ustawy, który stanowi, że
kredyt technologiczny jest częściowo spłacany w formie premii technologicznej.
– 17 –
Wyeliminuje to wątpliwości interpretacyjne, które pojawiały się w procesie wypłat
premii technologicznych w latach 2007-2013. Kredyt technologiczny jest częściowo
spłacany ze środków premii technologicznej, a ta spłata następuje do wysokości
kapitału kredytu technologicznego pozostającego do spłaty na dzień wypłaty premii
technologicznej. Jednocześnie doprecyzowano, że spłata następuje na rachunek
wskazany przez bank kredytujący i służący do spłaty kredytu technologicznego. Ze
środków PO IR będzie następowała spłata części kapitału kredytu technologicznego
według zasad określonych w przepisach o pomocy publicznej oraz w umowie zawartej
przez Bank Gospodarstwa Krajowego z przedsiębiorcą o wypłatę premii
technologicznej.
W art. 10 zmiany polegają na:
– zastąpieniu w ust. 1 pkt 1 wyrazów „kwoty 4 mln zł” wyrazami „kwoty 6 mln zł”;
Analiza kredytów technologicznych zaciągniętych przez beneficjentów realizujących
projekty w ramach PO IG wskazuje, że wartość dofinansowania w przypadku ok. 20%
projektów była niższa aniżeli potencjalnie wynikająca z intensywności wsparcia w
ramach mapy pomocy regionalnej.
W związku z powyższym w ślad za ukierunkowaniem wsparcia w „Kredycie na
innowacje technologiczne PO IR” na nowe lub znacząco ulepszone towary, procesy lub
usługi, które dotychczas nie były wytwarzane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
(a nie tylko w skali przedsiębiorstwa) zaproponowano zwiększenie wysokości kwoty
premii technologicznej z 4 do 6 mln zł. Zakłada się, że podwyższenie maksymalnej
wartości premii technologicznej zachęci przedsiębiorców do korzystania z „Kredytu na
innowacje technologiczne PO IR” i podejmowania inwestycji o wyższym poziomie
ryzyka.
– zmianie brzmienia ust. 5 oraz dodaniu ust. 8;
Dostosowano w ust. 5 katalog wydatków kwalifikujących się do wsparcia do zasad
kwalifikowalności ustalonych dla dotacji w rozporządzeniu nr 1303/2013.
Zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013 niekwalifikowalne są koszty
zakupu gruntów niezabudowanych i zabudowanych na kwotę przekraczającą 10%
łącznych wydatków kwalifikowalnych dla danej operacji. Szczegółowy sposób
obliczenia kosztu kwalifikowanego w przypadku nieruchomości wskazany jest w
Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w zakresie Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3658
› Pobierz plik