Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
projekt dotyczy umożliwienia podatnikom podatku dochodowego od osób fizycznych wskazania organizacji pożytku publicznego jako beneficjenta 1% podatku należnego, bez konieczności składania samodzielnego zeznania podatkowego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3536
- Data wpłynięcia: 2015-04-29
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3536
Druk nr 3536
Warszawa, 28 kwietnia 2015 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pan
Radosław Sikorski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
-
o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Wincentego Elsnera.
(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Maciej
Banaszak;
(-) Anna
Bańkowska;
(-) Jan
Cedzyński;
(-) Piotr
Chmielowski; (-) Jacek Czerniak; (-) Eugeniusz Czykwin; (-) Marek
Domaracki; (-) Wincenty Elsner; (-) Tomasz Garbowski; (-) Jarosław
Gromadzki;
(-) Tadeusz
Iwiński; (-) Dariusz Joński; (-) Tomasz
Kamiński; (-) Adam Kępiński; (-) Witold Klepacz; (-) Krzysztof
Kłosowski; (-) Zbigniew Matuszczak; (-) Leszek Miller; (-) Marek
Niedbała; (-) Cezary Olejniczak; (-) Artur Ostrowski; (-) Stanisława
Prządka;
(-) Małgorzata
Sekuła-Szmajdzińska;
(-) Marek
Stolarski; (-) Tadeusz Tomaszewski; (-) Jerzy Wenderlich; (-) Bogusław
Wontor; (-) Stanisław Wziątek; (-) Zbyszek Zaborowski; (-) Ryszard
Zbrzyzny.
Projekt
Ustawa
z dnia ……….2015 r.
o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Art. 1. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r.
poz. 361,ze zmianami) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 34 po ust. 12 dodaje się ust. 13 w brzmieniu:
„13. W przypadku złożenia przez podatnika, o którym mowa w ust. 9, przed dniem 10
stycznia roku następującego po roku podatkowym, wniosku o przekazanie 1% podatku
należnego na cele określone w art. 45 ust. 1 , organ rentowy jest obowiązany przekazać ten
wniosek do naczelnika urzędu skarbowego właściwego miejscowo dla złożenia zeznania
podatkowego celem przekazania na rzecz wskazanej organizacji pożytku publicznego
wybranej przez podatnika kwoty w wysokości nieprzekraczającej 1% podatku należnego.”;
2) w art. 37 po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. W przypadku złożenia przez podatnika płatnikom, o których mowa w ust. 1, przed dniem
10 stycznia roku następującego po roku podatkowym, wniosku o przekazanie 1% podatku
należnego na cele określone w art. 45 ust. 1, płatnicy są obowiązani przekazać ten wniosek
do naczelnika urzędu skarbowego właściwego miejscowo dla złożenia zeznania podatkowego
celem przekazania na rzecz wskazanej organizacji pożytku publicznego wybranej przez
podatnika kwoty w wysokości nieprzekraczającej 1% podatku należnego.”;
3) w art. 45 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Za wniosek uważa się wskazanie przez podatnika w zeznaniu podatkowym albo w
korekcie zeznania, o których mowa w ust. 1, czy w przypadkach określonych w art. 34 ust. 13
oraz art. 37 ust. 5, jednej organizacji pożytku publicznego poprzez podanie jej numeru wpisu
do Krajowego Rejestru Sądowego oraz kwoty do przekazania na rzecz tej organizacji, w
wysokości nieprzekraczającej 1% podatku należnego.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
Uzasadnienie
1. Cel i potrzeba wydania ustawy. Przedstawienie rzeczywistego stanu w normowanej
dziedzinie. Wykazanie różnicy pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem
prawnym. Przedstawienie przewidywanych skutków społecznych, gospodarczych,
finansowych i prawnych.
Celem ustawy jest umożliwienie podatnikom podatku dochodowego od osób fizycznych ,
którym roczne obliczenie podatku dokonuje płatnik, wskazania organizacji pożytku
publicznego jako beneficjenta 1% podatku należnego, bez konieczności składania
samodzielnego zeznania podatkowego.
Zgodnie z art. 45c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(dalej :updof) naczelnik urzędu skarbowego właściwy miejscowo dla złożenia zeznania
podatkowego na wniosek podatnika wskazany w zeznaniu albo korekcie zeznania, przekazuje
na rzecz jednej organizacji pożytku publicznego działającej na podstawie ustawy o
działalności pożytku publicznego, wybranej przez podatnika z wykazu, o którym mowa w tej
ustawie, kwotę w wysokości nieprzekraczającej 1% podatku należnego wynikającego z
zeznania lub jego korekty.
Z przepisu tego nie mogą skorzystać podatnicy rozliczani przez organy rentowe w trybie art.
34 oraz przez płatników w trybie art. 37 updof, tzn. podatnicy którym roczne obliczenie
podatku dokonuje płatnik w oparciu o druk PIT-40.
Spośród tych podatników wielu chciałoby przeznaczyć 1% swojego należnego podatku na
cele wymienionych organizacji jednakże obowiązujące przepisy im to uniemożliwiają.
Równocześnie podatnicy ci nie chcieliby dokonywać samodzielnego rozliczenia swoich
podatków, w sytuacji kiedy czynią to za nich płatnicy.
Projekt ustawy umożliwia tym podatnikom wydanie dyspozycji swoim płatnikom co do
skierowania 1% na rzecz wybranej organizacji.
Dyspozycja ta w formie wniosku do płatnika obligowałaby płatnika do wypełnienia
dodatkowej rubryki w druku PIT - 40. Po wejściu w życie niniejszej ustawy druk PIT – 40
winien być uzupełniony przez Ministerstwo Finansów o dwie rubryki: „Wniosek o
przekazanie 1% podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego (np. jak w poz.
131 i 132 w PIT – 37) oraz „Informacje uzupełniające” (np. jak w poz. 133-135 w PIT - 37).
2. Wskazanie źródeł finansowania projektu ustawy jeżeli pociąga on za sobą obciążenie
budżetu państwa.
W 2013 r. z możliwości wskazania organizacji pożytku publicznego i przekazania 1%
należnego podatku dochodowego skorzystało 12 mln podatników, wskutek czego organy
skarbowe przekazały tym organizacjom 506 mln zł.
Zważywszy jednakże na to, że obowiązujący tryb rozliczania podatków przez podatników
rezygnujących z możliwości obniżania swojego podatku przez odliczenia, ulgi, czy łączenie
dochodów, jest wygodny i nie wymaga dodatkowych działań, wnioskodawcy nie zakładają,
że podatnicy (zwłaszcza na początku) będą powszechnie korzystać z możliwości
dysponowania 1% należnego podatku. Nadto renciści i emeryci oraz duża część pracowników
nie osiągają znaczących dochodów, stąd odpis w wysokości 1% nie będzie zbyt wysoki.
Wskutek powyższego wnioskodawcy zakładają, że koszty wdrożenia ustawy nie przekroczą
100 mln zł i w tej kwocie wpłyną na mniejsze wpływy do fiskusa z tytułu podatku
dochodowego od osób fizycznych.
3. Przedstawienie założeń projektów podstawowych aktów wykonawczych.
Projekt ustawy nie przewiduje wydania aktów wykonawczych.
4. Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Uni Europejskiej.
Wnioskodawcy oświadczają, że projekt ustawy jest zgodny z prawem Uni Europejskiej.
5. Wyniki przeprowadzonych konsultacji w stosunku do projektu ustawy.
Wnioskodawcy oświadczają, że w stosunku do projektu ustawy nie przeprowadzili
konsultacji.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3536
› Pobierz plik