eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3523
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1434

3523

– 13 –
)ałą z ik r 10
Województwo: . . . . . .. . . . . . . .
U)ASADNIENIE ODSTĄPIENIA OD SPOR)ĄD)ENIA )EWNĘTR)NEGO PLANU OPERACYJNO-RATOWNICZEGO
Oznaczenie
prowadzą ego zakład,
Nazwa i adres zakładu, adres
Data odstąpie ia od
Uzasad ie ie odstąpie ia od
Lp.
jego adres zamieszkania
stro i ter etowej zakładu,
sporządze ia zew ętrz ego
sporządze ia zew ętrz ego pla u
lub siedziby oraz tel./fax
tel./fax i ew. e-mail
planu operacyjno-ratowniczego
operacyjno-ratowniczego
i ew. e-mail
1
2
3
4
5











– 14 –
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie zastąpi rozporządzenie Ministra rodowiska z dnia
4 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu informacji wymaganych do podania do
publicznej wiadomości przez komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej
(Dz. U. Nr 78, poz. 712), wydane na podstawie art. 267 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia
2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Źz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.).
Wyżej wymienione przepisy implementują do prawodawstwa polskiego postanowienia
dyrektywy Rady 96/82/Wź z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie kontroli niebezpieczeństwa
poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi (Seveso II). Z uwagi na
konieczność wprowadzenia do przepisów krajowych dyrektywy Parlamentu źuropejskiego i
Rady 2012/18/Uź z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami
związanymi z substancjami niebezpiecznymi zmieniającej, a następnie uchylającej dyrektywę
Rady 96/82/WE (Dz. Urz. UE L 197 z 24.07.2012, str. 1) (Seveso III) wprowadzającej
zmiany m.in. w zakresie informacji wymaganych do podania do publicznej wiadomości,
istnieje potrzeba uchwalenia przedmiotowego projektu rozporządzenia.
Ustawą z dnia ... o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych
ustaw został zmieniony art. 267 ust. 4 ustawy – Prawo ochrony środowiska. Obecnie jest to
przepis upoważniający ministra właściwego do spraw wewnętrznych do wydania projektu
rozporządzenia, w którym zostaną uregulowane wymagania, jakim powinny odpowiadać
plany operacyjno-ratownicze.
Zgodnie z ww. przepisem, minister właściwy do spraw wewnętrznych został
zobowiązany do uregulowania, w drodze rozporządzenia, zagadnień dotyczących
szczegółowego zakresu informacji wymaganych do podania do publicznej wiadomości przez
właściwe organy Państwowej Straży Pożarne, formę ich udostępniania oraz właściwe organy
Państwowej Straży Pożarnej obowiązane do ich udostępniania, w celu zapewnienia
społeczeństwu odpowiedniego dostępu do informacji o zagrożeniach poważnymi awariami
oraz ujednolicenia zasad udostępniania społeczeństwu tych informacji.
Z uwagi na fakt, iż informacje te dotyczą zarówno zakładów o dużym ryzyku
wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, wobec których właściwym organem PSP jest
komendant wojewódzki PSP, jak i zakładów o zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej
awarii przemysłowej, wobec których właściwym organem PSP jest komendant
powiatowy/miejski PSP, w projektowanym rozporządzeniu należało wskazać również
– 15 –
właściwe organy do ich udostępniania.
W § 1 projektu rozporządzenia określa się szczegółowy zakres informacji wymaganych
do podania do publicznej wiadomości przez właściwe organy Państwowej Straży Pożarnej.
Nowe wymagania dotycząŚ
– informacji o przedłożonych zgłoszeniach zakładów,
– informacji o pozytywnie zaopiniowanych programach zapobiegania awariom,
– informacji o kontrolach planowych w terenie,
– informacji o możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu, którego przedmiotem jest
sporządzenie zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego – na 30 dni przed jego
przyjęciem,
– informacji o decyzjach wydanych na podstawie art. 267a ust. 4,
– informacji o zamieszczeniu w publicznie dostępnym wykazie, aktualizowanym corocznie,
substancji niebezpiecznych znajdujących się w zakładach o dużym ryzyku,
– uzasadnień odstąpienia od sporządzenia zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego.
W § 2 wskazuje się zakres informacji, których podane do publicznej wiadomości należy
do komendanta wojewódzkiego PSP.
W § 3 wskazuje się zakres informacji, których podane do publicznej wiadomości należy
do komendanta powiatowego/miejskiego PSP.
W § 4 ust. 1 wskazano zakres zagadnień, które powinny zostać przekazane w informacji
wymaganych do podania do publicznej wiadomości przez właściwe organy Państwowej
Straży Pożarnej w załącznikach od 1 do 10.
W § 4 ust. 2 określono, jaki podstawowy zakres informacji powinny zawierać instrukcje
postępowania mieszkańców na wypadek wystąpienia awarii.
W § 6 proponuje się, aby projektowane przepisy weszły w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
Rozporządzenie zawiera 10 załączników określających szczegółowy zakres i formę
prezentacji zagadnień, wymaganych do podania do publicznej wiadomości przez właściwe
organy Państwowej Straży PożarnejŚ
– załącznik nr 1 – Informacja o zatwierdzonych raportach o bezpieczeństwie lub ich
zmianach,
– załącznik nr 2 – Informacja o przyjętych zewnętrznych planach operacyjno-ratowniczych
– 16 –
lub ich zmianach,
– załącznik nr 3 – Informacja o przedłożonych zgłoszeniach zakładów,
– załącznik nr 4 – Informacja o pozytywnie zaopiniowanych programach zapobiegania
awariom (PZA),
– załącznik nr 5 – Informacja o kontrolach planowych w terenie,
– załącznik nr 6 – Informacja o możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu, którego
przedmiotem jest sporządzenie zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego,
– załącznik nr 7 – Informacja o decyzjach ustalających grupy zakładów, których
zlokalizowanie w niedużej odległości od siebie może zwiększyć prawdopodobieństwo
wystąpienia awarii przemysłowej lub pogłębić jej skutki,
– załącznik nr 8 – Informacja o decyzjach wydanych na podstawie art. 267a ust. 4 ustawy z
dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska,
– załącznik nr 9 – Informacja o zamieszczeniu w publicznie dostępnym wykazie,
aktualizowanym corocznie, wykazu substancji niebezpiecznych znajdujących się w
zakładach o dużym ryzyku,
– załącznik nr 10 – Uzasadnienie odstąpienia od sporządzenia zewnętrznego planu
operacyjno-ratowniczego.
Podjęcie prac nad projektem rozporządzenia zostało spowodowane koniecznością
wdrożenia do prawodawstwa krajowego wymagań dotyczących dostępu społeczeństwa do
informacji o zagrożeniach poważnymi awariami, określonych dyrektywą Parlamentu
źuropejskiego i Rady 2012/18/Uź z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie kontroli zagrożeń
poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi, zmieniającej, a następnie
uchylającej dyrektywę Rady 96/82/Wź (Źz. Urz. Uź L 197 z 24.07.2012, str. 1), zwaną dalej
„dyrektywą 2012/18/Uź”. Termin dostosowania krajowych przepisów implementujących
dyrektywę upływa z dniem 31 maja 2015 r. Po tej dacie traci moc dyrektywa Rady 96/82/WE
z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych
z substancjami niebezpiecznymi (Źz. Urz. Wź L 10 z 14.01.1997, str. 13, z późn. zm.),
zwana dalej „dyrektywą 96/82/Wź”. Zgodnie z art. 31 dyrektywy 2012/18/Uź, państwa
członkowskie zostały zobowiązane do niezwłocznego przekazania Komisji źuropejskiej
tekstów przepisów prawodawstwa krajowego niezbędnych do wykonania tej dyrektywy.
Zastąpienie dyrektywy 96/82/Wź dyrektywą 2012/18/Uź zostało uwarunkowane
zmianami w unijnym systemie klasyfikacji substancji i mieszanin, do którego dyrektywa
2012/18/Uź się odwołuje.
– 17 –
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn.
zm.), gdyż dokonuje w swoim zakresie częściowej transpozycji przepisów dyrektywy
2012/18/UE.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 52 uchwały nr 190 Rady
Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979)
projekt zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.
strony : 1 ... 30 ... 40 ... 47 . [ 48 ] . 49

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: