eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3523
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1434

3523

– 18 –
Załącznik nr 3

Zakres tematyczny i forma zewnętrznych planów operacyjno-ratowniczych.

I.
Forma planu ma zapewnić szybkie dotarcie do istotnych informacji
umożliwiających efektywne organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w
czasie pożarów, klęsk żywiołowych lub likwidacji miejscowych zagrożeń.

II.
Plan zawiera elementy opisowe oraz graficzne w postaci map i szkiców
sytuacyjnych.

III.
Wydruk danych opisowych następuje w formacie A4 lub A3 i posiada formę
wykazów, zestawień i schematów.

IV.
Wskazania wykonawcze
1. Schematy blokowe zaleca się wykonywać w standardzie BPMN (Business
Process Model and Notation – Notacja i Model Procesu Biznesowego – graficzna
notacja służąca opisywaniu procesów biznesowych).

2. Wykazy osób należy wykonywać podając wyłącznie pełnione funkcje, z których
wynika uwzględnienie w planie tych osób.

3. Mapy i szkice sytuacyjne powinny być wykonane w skali umożliwiającej czytelne
przedstawienie zawartych danych, a także w sposób umożliwiający jednoznaczne
okre lenie odległo ci.

V.
Zewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy dla terenu narażonego na skutki
awarii przemysłowej, położonego poza zakładem o dużym ryzyku posiada
stronę tytułową zawierającą tytuł planu, podpis osoby przyjmującej wraz z
pieczęcią imienną i datę opracowania.

VI.
Za kartą tytułową umieszcza się kartę aktualizacji planu oraz kartę ewidencji
wykorzystania planu zewnętrznego wykonane według wzoru.

VII.
Plan zewnętrzny składa się z czterech czę ciŚ
1. Czę ć I – Organizacyjna.

2. Czę ć II – Zasady i procedury alarmowania oraz ochrony ludno ci.

3. Czę ć III – Zasady organizowania i prowadzenia działań ratowniczych.

4. Czę ć IV – Zasady przywracania stanu rodowiska.

VIII.
Czę ć I planu zawiera w szczególno ciŚ

– 19 –
1. Zagrożenia i skutkiŚ
1.1.
Charakterystykę zagrożeń wynikającą ze scenariuszy awarii w zakładzie o
dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.1.2. Wykaz
scenariuszy awarii, których istotne skutki wykraczają poza teren zakładu
(grupy zakładów) o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii
przemysłowej.
1.2.
Charakterystyka scenariuszy, o których mowa w pkt 1.1., w formie
zestawienia istotnych parametrów charakteryzujących skutki, dla ludzi,
rodowiska i mienia oraz zasięgami ich oddziaływania.
1.3.
Wskazania dla ludno ci dotyczące zachowania się w przypadku
wystąpienia poszczególnych scenariuszy wymienionych w pkt 1.1.

2. Charakterystykę
obszaru objętego zewnętrznym planem operacyjno-
-ratowniczym, w szczególno ciŚ
2.1.
Wykaz jednostek administracyjnych.
2.2.
Charakterystykę jednostek osadniczych (wykaz z podaniemŚ nazwy,
TERYT, ilo ci ludzi, charakteru zabudowy i innych istotnych dla działań
ratowniczych parametrów wynikających z lokalnych uwarunkowań).
2.3.
Charakterystykę cieków w postaci wykazu akwenów, cieków wodnych,
studni, systemów melioracji, kanalizacji z okre leniem parametrów
operacyjnych (szeroko ć, dostęp, wielko ć przepływu i inne wynikające z
lokalnych uwarunkowań) oraz kierunku spływu.
2.4.
Charakterystykę obszaru (według jednostek administracyjnych) –
lesisto ć, gęsto ć zaludnienia.
2.5.
Wykaz obiektów wraz z szacowaną ilo cią osób, mogących znaleźć się w
zasięgu oddziaływania awarii, ze szczególnym uwzględnieniem obiektów
użyteczno ci publicznej, zamieszkania zbiorowego lub innych obiektów,
które swym charakterem mogą stwarzać zagrożenie dla życia, zdrowia,
mienia lub rodowiska.

3. Tryb uruchamiania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego:
3.1.
Wykaz osób uprawnionych do uruchomienia planu.
3.2.
Wykaz uprawnionych do kierowania działaniami ratowniczymi, z
uwzględnieniem trójstopniowej struktury zarządzania wynikającej z
przepisów o ochronie przeciwpożarowej.
3.3.
Wykaz osób i instytucji alarmowanych.
3.4.
Wykaz osób i instytucji powiadamianych.
3.5.
Tryb uruchamiania planu zewnętrznego w formie schematu blokowego
BPMN zawierający dane wymienione w pkt 3.1.–3.4.

4. Zadania służb i instytucjiŚ
4.1.
Zadania realizowane według kompetencji prawnych w postaci siatki
bezpieczeństwa spójnej z planami zarządzania kryzysowego.

– 20 –
4.2.
Zadania realizowane według innych planów i uzgodnień – wykaz
podmiotów z okre leniem zadań i podaniem podstawy ustaleń.
4.3.
Tryb uruchamiania sił podmiotów wymienionych w pkt 4.1. i 4.2. (w formie
planu alarmowania).
4.4.
Wykaz sił w dyspozycji podmiotów wymienionych w pkt 4.3.
4.5.
Tryb uruchamiania podmiotów według realizowanych zadań w formie
schematu blokowego BPMN.

5. Charakterystyka elementów istotnych dla ochrony przeciwpożarowej na obszarze
objętym planem.
5.1.
Zaopatrzenie wodne.
5.2.
Sieć dróg (w tym parametry mające wpływ na ich operacyjne
wykorzystanie).
5.3.
Elementy infrastruktury komunalnej.
5.4.
Elementy dotyczące ewakuacji ludno ci.
5.5.
Sieć podmiotów ratowniczych.
5.6.
Punkty przyjęcia sił podmiotów ratowniczych dysponowanych spoza
powiatu lub województwa do działań na teren narażony na skutki
zdarzenia.

6. Mapy i szkice sytuacyjne.
6.1.
Mapa poglądowa terenu zawierająca dane wymienione w pkt 2 i 5.
6.2.
Dla każdego ze scenariuszy, o którym mowa w pkt 1.1., mapa lub szkic
sytuacyjny zawierający zasięgi poszczególnych stref zagrożenia.
6.3.
W postaci elektronicznej zaleca się sporządzenie mapy warstwowej,
zawierającej dane, o których mowa w pkt 6.1. i 6.2.

IX. Czę ć II planu zawiera w szczególno ciŚ
1. Zasady alarmowania ludno ciŚ
1.1.
Schemat obiegu informacji o zdarzeniu i ewentualnych zagrożeniachś
1.2.
Wykaz teleadresowy instytucji odpowiedzialnych za alarmowanie i
informowanie ludno ci o zagrożeniach i sposobach postępowania –
według jednostek administracyjnych.
1.3.
Zasady informowania ludno ci o zagrożeniach i sposobach postępowania,
w postaci wyciągów z planów zarządzania kryzysowego sporządzonych
na podstawie przepisów o zarządzaniu kryzysowym dla poszczególnych
jednostek administracyjnych obejmujących w szczególno ciŚ
 osoby lub instytucje odpowiedzialne za przygotowanie informacji dla
społeczeństwa,
 osoby lub instytucje odpowiedzialne za przekazanie informacji
społeczeństwu (oraz jakimi rodkami zostanie zrealizowane),
 sposób przekazania informacji, od odpowiedzialnych za jej
przygotowanie do odpowiedzialnych za przekazanie jej społeczeństwu
w formie schematu procesu.


– 21 –
2. Zasady ewakuacji ludno ci stanowiące wyciąg z wła ciwych terytorialnie planów
zarządzania kryzysowego i z opracowywanych przez władze lokalne planów
ewakuacji ludno ci, zawierające w szczególno ciŚ
2.1.
Wykaz osób uprawnionych do podjęcia decyzji o ewakuacji ludno ci dla
poszczególnej
jednostek
administracyjnych
wraz
z
danymi
teleadresowymi:
 odpowiedzialny za podjęcie decyzji,
 odpowiedzialni za realizację decyzji.
2.2.
Instrukcja (krótka informacja) dla ewakuowanej ludno ciŚ
 postępowanie w przypadku odstąpienia od ewakuacji,
 warunki samoewakuacji/ewakuacji zorganizowanej,
 rejon ewakuacji,
 niezbędne zabierane przedmioty,
 postępowanie ze zwierzętami domowymi,
 ochrona pozostawionego mienia.
2.3.
Wykaz jednostek organizacyjnych (podmiotów) prowadzących ewakuację
ludno ci dla poszczególnych jednostek administracyjnych i osadniczych, a
także zakładów pracy i innych obiektów – rejony ewakuacji, wykaz sił,
czasy osiągnięcia gotowo ci itd.
2.4.
Wykaz jednostek organizacyjnych (podmiotów) organizujących przyjęcie
ewakuowanej ludno ci (wykaz obiektów, ilo ć miejsc, adresy i telefony
kontaktowe).

3. Zasady zapewnienia opieki ewakuowanej ludno ci, stanowiące wyciąg z
wła ciwych terytorialnie planów zarządzania kryzysowego i z opracowywanych przez
władze lokalne planów ewakuacji ludno ci, zawierające w szczególno ciŚ
3.1.
Zasady ewidencji ewakuowanych wskazujących na podmioty realizujące
to zadanie.
3.2.
Zasady dystrybucji artykułów pierwszej potrzeby, w tym sposoby
zabezpieczenia potrzeb socjalnych ewakuowanej ludno ci – w formie
wykazu
podmiotów realizujących te zadania wraz z danymi
teleadresowymi.
3.3.
Zasady wsparcia psychologicznego i opieki medycznej – w formie wykazu
podmiotów realizujących te zadania wraz z danymi teleadresowymi.

4. Zasady zabezpieczenia mienia pozostawionego przez ewakuowaną ludno ć,
stanowiące wyciąg z wła ciwych terytorialnie planów zarządzania kryzysowego
zawierający wykaz podmiotów realizujących to zadanie oraz schematu blokowego
ilustrującego uruchamianie i przebieg realizacji zadania.

X. Czę ć III planu zawiera w szczególno ciŚ
1. Wykaz scenariuszy objętych zewnętrznym planem operacyjno-ratowniczym.

2. Szczegółowe plany dla każdego scenariusza zawierająceŚ

– 22 –
2.1.
Szczegółową charakterystykę możliwych zagrożeń dla scenariusza z
uwzględnieniem potencjalnych zdarzeń o charakterze efektu „domino” (tak
w zakładzie, jak i poza zakładem) powodujących rozszerzenie strefy
oddziaływania skutków scenariusza wykonaną w formie zestawienia
parametrów charakteryzujących poszczególne strefy zagrożeń, dla
różnych czynników zagrożenia.
2.2.
Dziedziny ratownicze uruchamiane w związku z wystąpieniem
scenariusza:
1) zadania realizowane w ramach tych dziedzin – podmiot wiodący oraz
podmioty współdziałająceŚ
 gaszenie pożarówś w formie wyciągu z wojewódzkich i powiatowych
planów ratowniczych wykonanych na podstawie przepisów o ochronie
przeciwpożarowej,
 ratownictwo techniczneś w formie wyciągu z wojewódzkich i
powiatowych planów ratowniczych wykonanych na podstawie
przepisów o ochronie przeciwpożarowej,
 ratownictwo chemiczneś w formie wyciągu z wojewódzkich i
powiatowych planów ratowniczych wykonanych na podstawie
przepisów o ochronie przeciwpożarowej,
 ratownictwo ekologiczneś w formie wyciągu z wojewódzkich i
powiatowych planów ratowniczych wykonanych na podstawie
przepisów o ochronie przeciwpożarowej,
 ratownictwo medyczne, (w szczególno ciŚ zasady postępowania
jednostek ochrony zdrowia podczas zdarzeń z dużą liczbą
poszkodowanych, zasady organizacji dekontaminacji poszkodowanych)
formie wyciągu z wojewódzkiego planu działania ratownictwa
medycznego opracowanego na podstawie przepisów o Państwowym
Ratownictwie Medycznym;
2) wielko ć i rodzaj sił niezbędnych do realizacji zadań – podmioty
uczestniczące w działaniach ratowniczych (Uwaga! – do działań w ramach
zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego nie można wskazywać sił
przewidzianych do realizacji zadań w ramach wewnętrznego planu
operacyjno-ratowniczego)
przygotowane
na
podstawie
planów
ratowniczych opracowanych na podstawie przepisów ustawy o ochronie
przeciwpożarowej oraz planów wojewódzkich opracowanych na podstawie
przepisów ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznymś
3) kolejno ć realizacji zadań (priorytety ratownicze).
2.3.
Strukturę kierowania działaniami ratowniczymi z uwzględnieniem
poziomów kierowania działaniami ratowniczymi.
2.4.
Wykaz specjalistów do spraw ratownictwa i ekspertów do spraw zagrożeń
według dziedzin ratownictwa – wykaz powinien być sporządzony w formie
planu alarmowania.

3. Organizację i zadania sztabu wspomagającego pracę Kierującego Działaniami
Ratowniczymi w formie schematu blokowego.


strony : 1 ... 20 ... 30 ... 42 . [ 43 ] . 44 ... 49

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: