Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
Nazwa projektu:
Źata sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w 11.05.2015 r.
sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
ródło:
Ministerstwo Finansów
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
lub Podsekretarza Stanu
Nr w wykazie prac: ...
Minister Finansów
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Źyrektor Źep. PA, Ministerstwo Finansów tel.
22 694 31 39
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projektowane rozporządzenie jest wydawane w związku z wejściem w życie ustawy z dnia … zmieniającej ustawę o
podatku akcyzowym (Źz. U. poz. …). Przedmiotowa ustawa zmieniająca m.in. doprecyzowuje obowiązujące prawo w
zakresie podatku akcyzowego, w tym poprzez dodanie przepisu art. 2 ust. 1 pkt 18a, wprowadzającego definicję
dokumentu dostawy. Z uwagi na powyższe, znajdujące się obecnie w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 8 lutego
2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Źz. U. z 2015 r. poz. 195, z późn. zm.) odwołania do „dokumentu
dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy”, zastąpiono
sformułowaniem „dokument dostawy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18a ustawy”.
Ponadto w rozporządzeniu dokonano kilku zmian redakcyjnych, które nie wynikają z ww. ustawy zmieniającej ustawę o
podatku akcyzowym.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projektowane rozporządzenie stanowi powtórzenie dotychczas obowiązujących rozwiązań prawnych zawartych w
rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Źz. U. z 2015 r.
poz. 195, z późn. zm.).
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Brak tożsamych rozwiązań w krajach Uź.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Podmioty korzystające ze
zwolnień od podatku
akcyzowego
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji do …
Projekt zostanie przekazany działającym w Służbie Celnej związkom zawodowym oraz zamieszczony na stronie
internetowej Rządowego Centrum Legislacji (www.rcl.gov.pl)
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2013 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
– 7 –
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe informacje,
Projekt rozporządzenia nie ma wpływu na sektor finansów publicznych ze względu na fakt, iż jego
w tym wskazanie
wydanie jest związane ze zmianami, jakie zostały wprowadzone w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r.
źródeł danych i
o podatku akcyzowym.
przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Nie dotyczy
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
Nie dotyczy
(w mln zł,
średnich
przedsiębiorstw
ceny stałe z … r.) rodzina, obywatele oraz
Nie dotyczy
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Nie dotyczy
niepieniężnym
sektor mikro-, małych i
Nie dotyczy
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
Nie dotyczy
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych i
Nie dotyczy
przyjętych do obliczeń
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na pozostałe obszary.
– 8 –
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wykonanie przepisów projektowanego rozporządzenia jest planowane po jego wejściu w życie.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
źwaluacja będzie możliwa po zrealizowaniu uprawnień przyznanych projektowanym rozporządzeniem przez podmioty
wskazane w projektowanych przepisach.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
54/05/KC
Projekt
R O Z P O R Z Ź Z ź N I ź
M I N I S T R A F I N A N S Ó W 1)
z dnia
w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych
objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz środków
skażających alkohol etylowy
Na podstawie art. 38 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku
akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy, w tym w przypadkach, o których mowa
w art. 31a ust. 5, art. 42 ust. 1a i 1b oraz w art. 89 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia
6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”, oraz podmioty, które
wystawiają dokument dostawy;
2)
środki skażające, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, ich ilość oraz warunki
stosowania;
3)
warunki i sposób zwrotu wyrobów zwolnionych.
§ 2. 1. Dokument dostawy jest wystawiany przez:
1)
podmiot prowadzący skład podatkowy – w przypadku:
a)
dostarczania wyrobów zwolnionych z jego składu podatkowego na terytorium kraju
do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego,
b)
zwrotu wyrobów zwolnionych przez podmiot pośredniczący albo podmiot
zużywający do jego składu podatkowego,
c)
przemieszczania na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy
wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy, opodatkowanych
zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie, zwanych dalej „wyrobami z
zerową stawką akcyzy”, z jego składu podatkowego na terytorium kraju do
1)
Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Źz. U. poz. 1256).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 1559, 1662 i 1877
oraz z 2015 r. poz. 18, 211 i ... .
– 2 –
podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do
celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, zwanego dalej
„zużywającym podmiotem gospodarczym”,
d)
przemieszczania wyrobów z zerową stawką akcyzy do składu podatkowego od
zużywającego podmiotu gospodarczego;
2)
podmiot pośredniczący – w przypadku:
a)
importu przez niego wyrobów zwolnionych oraz w przypadku dostarczania od
niego wyrobów zwolnionych do podmiotu zużywającego,
b)
zwrotu do niego wyrobów zwolnionych przez podmiot zużywający;
3)
zarejestrowanego odbiorcę, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5 ustawy – w przypadku
dostarczania od niego wyrobów zwolnionych nabytych wewnątrzwspólnotowo do
podmiotu zużywającego;
4)
podmiot zużywający – w przypadku importu przez niego wyrobów zwolnionych;
5)
pośredniczący podmiot węglowy sprzedający wyroby węglowe zwolnione od akcyzy,
o których mowa w art. 31a ust. 1 ustawy, zwane dalej „wyrobami węglowymi
zwolnionymi” – w przypadku:
a)
sprzedaży na terytorium kraju wyrobów węglowych zwolnionych finalnemu
nabywcy węglowemu,
b)
zwrotu do niego wyrobów węglowych zwolnionych przez finalnego nabywcę
węglowego, który nabył od niego te wyroby – gdy nie została wystawiona faktura
lub faktura korygująca;
6)
finalnego nabywcę węglowego – w przypadku:
a)
nabycia wewnątrzwspólnotowego przez niego wyrobów węglowych zwolnionych,
b)
zwrotu wyrobów węglowych zwolnionych nabytych wewnątrzwspólnotowo – gdy
to nabycie wewnątrzwspólnotowe nie zostało udokumentowane fakturą
wystawioną przez sprzedawcę wyrobów węglowych zwolnionych lub gdy ten
zwrot nie został udokumentowany fakturą korygującą.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i c oraz pkt 3, oraz w przypadku
dostarczania od podmiotu pośredniczącego wyrobów zwolnionych do podmiotu
zużywającego, dokument dostawy jest wystawiany w trzech egzemplarzach, z których:
1)
pierwszy jest przeznaczony dla podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego,
któremu dostarczono wyroby zwolnione, albo dla zużywającego podmiotu
gospodarczego, do którego są przemieszczane wyroby z zerową stawką akcyzy;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik