eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3522
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479

3522

– 5 –
4) datę zniszczenia.
§ 15. Protokół z czynności niszczenia nieprzydatnego do spożycia, dalszego przerobu lub
zużycia suszu tytoniowego zawiera:
1) datę i miejsce sporządzenia protokołu;
2) oznaczenie podmiotu, w którego posiadaniu susz tytoniowy znajdował się przed
zniszczeniem;
3) datę i miejsce zniszczenia suszu tytoniowego;
4) kody nomenklatury Scalonej (CN) i ilości w kilogramach zniszczonego suszu tytoniowego;
5) sposób zniszczenia suszu tytoniowego;
6) przyczyny zniszczenia suszu tytoniowego;
7) imiona i nazwiska osób obecnych przy zniszczeniu suszu tytoniowego;
8) czytelne podpisy osób obecnych przy zniszczeniu suszu tytoniowego.
§ 16. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 31 lipca 2015 r.

MINISTźR FINANSÓW


























– 6 –
UZASADNIENIE


Przedkładany projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentacji
dotyczącej suszu tytoniowego stanowi wykonanie upoważnienia wynikającego art. 138s ust. 2
ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752,
z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”.
Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 138s ust. 2 ustawy, minister właściwy do spraw
finansów publicznych został zobowiązany do określenia, w drodze rozporządzenia,
szczegółowego zakresu danych, które powinny znajdować się w:
1) ewidencji suszu tytoniowego oraz sposobu jej prowadzenia,
2) protokole z czynności niszczenia nieprzydatnego do spożycia, dalszego przerobu lub
zużycia suszu tytoniowego.
Upoważnienie zawarte w art. 138s ust. 2 ustawy zobowiązuje ministra właściwego do spraw
finansów publicznych do uwzględnienia przy wydawaniu rozporządzenia konieczności
zapewnienia właściwej kontroli nad suszem tytoniowym oraz jego opodatkowania akcyzą.
Projekt rozporządzenia stanowi uzupełnienie regulacji zawartych w art.138g ustawy, które
dotyczą zasad prowadzenia przez pośredniczący podmiot tytoniowy ewidencji suszu
tytoniowego oraz regulacji zawartych w art. 138m ustawy, w zakresie w jakim przepis ten
dotyczy obowiązku sporządzania protokołu z czynności niszczenia nieprzydatnego do
spożycia, dalszego przerobu lub zużycia suszu tytoniowego.
Dotychczas pośredniczące podmioty tytoniowe nie miały obowiązku prowadzenia ewidencji
suszu tytoniowego oraz sporządzania protokołu z czynności niszczenia suszu tytoniowego.
Wprowadzenie do ustawy regulacji w powyższym zakresie jest związane z
nieprawidłowościami, stwierdzonymi w trakcie przeprowadzonych od 2013 r. kontroli
działalności prowadzonej przez pośredniczące podmioty tytoniowe.
W celu umożliwienia kontroli nad dokonywanym przez pośredniczące podmioty tytoniowe
obrotem suszem tytoniowym zaproponowano, aby prowadzona przez te podmioty ewidencja
zawierała informacje, umożliwiające ustalenie ilości suszu tytoniowego nabytego na
terytorium kraju, nabytego wewnątrzwspólnotowo, importowanego, sprzedanego,
dostarczonego wewnątrzwspólnotowo, wyeksportowanego, przetworzonego, zużytego lub
zniszczonego. Zaproponowano, aby ilość suszu tytoniowego określana była w kilogramach,
tzn. z zastosowaniem jednostki miary stosowanej do opodatkowania suszu tytoniowego.
Źodatkowo w celu ustalenia na jakim etapie przetworzenia znajduje się susz tytoniowy,
będzie należało wskazać w ewidencji jego kod CN. Ponadto zaproponowano, aby ewidencja

– 7 –
ta zawierała informacje o danych identyfikacyjnych (imię i nazwisko albo nazwa oraz miejsce
zamieszkania albo siedziba) podmiotów, od których pośredniczący podmiot tytoniowy nabył
lub importował susz tytoniowy oraz podmiotów, do których pośredniczący podmiot
tytoniowy dostarczył lub wyeksportował susz tytoniowy. Dodatkowo zaproponowano, aby
ewidencja prowadzona przez pośredniczący podmiot tytoniowy zawierała informacje
umożliwiające ustalenie ilości i sposobu przetworzenia, zużycia oraz zniszczenia suszu
tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy.
Sposób prowadzenia ewidencji suszu tytoniowego, co do zasady, został określony podobnie
jak sposób prowadzenia innych dokumentacji na potrzeby kontroli podatku akcyzowego,
który jest określony obecnie w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ustawy o
podatku akcyzowym oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1404, z późn. zm.). Zmianą w stosunku do dotychczasowych regulacji dotyczących
sposobu prowadzenia ewidencji na potrzeby podatku akcyzowego, jest wprowadzenie
obowiązku przekazywania na żądanie właściwego naczelnika urzędu celnego nie tylko, jak
dotychczas raportu z zamknięcia i podsumowania ewidencji prowadzonej w formie
elektronicznej, ale również raportu z prowadzenia ewidencji w formie papierowej,
W związku z wprowadzonym obowiązkiem przekazywania raportów z zamknięcia i
podsumowania ewidencji prowadzonej w formie papierowej – zrezygnowano z
dotychczasowego obowiązku przekazywania raportu z zamknięcia i podsumowania ewidencji
za każdy rok kalendarzowy – dzięki czemu przekazywanie przedmiotowych raportów nie
będzie cykliczne i utrudnione w przypadku ewidencji papierowej.
W celu umożliwienia kontroli nad czynnościami niszczenia nieprzydatnego do spożycia,
dalszego przerobu lub zużycia suszu tytoniowego, w wydawanym na podstawie ustawy o
Służbie Celnej – projekcie rozporządzenia w sprawie kontroli niektórych wyrobów
akcyzowych, przewidziano kontrolę nad niszczeniem suszu tytoniowego. Jednoczesnie w
ustawie przewidziano obowiązek sporządzania protokołu z tych czynności, a w niniejszym
projekcie określono szczegółowy zakres danych, które protokół ten powinien zawierać.
Zakres przedmiotowych danych został określony w taki sposób, aby protokół zawierał
informacje umożliwiające ustalenie daty i miejsca zniszczenia suszu tytoniowego, jego ilości
w jednostkach miary stosowanych przy opodatkowaniu (kilogramach), sposobu zniszczenia
oraz jego przyczyn. Dodatkowo, określenie w protokole kodu CN zniszczonego suszu
tytoniowego umożliwi ustalenie na jakim etapie przetworzenia znajdował się zniszczony susz
tytoniowy.


– 8 –
Projekt rozporządzenia nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597), w związku z czym nie podlega notyfikacji.




– 9 –
Źata sporządzenia:
Nazwa projektu:
rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie dokumentacji 03.2015 r.
dotyczącej suszu tytoniowego

.
ródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
upoważnienie ustawowe: art. 138s ust. 2 ustawy
Ministerstwo Finansów
z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym
(Dz. U. poz. ...).
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Nr w wykazie prac:
Podsekretarz Stanu Jarosław Neneman

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu

Agnieszka Kwiatkowska, Źep. PA, Ministerstwo Finansów, tel. 694
52 96

OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Wprowadzenie regulacji w powyższym zakresie jest związane z nieprawidłowościami, stwierdzonymi w trakcie
przeprowadzonych od 2013 r. kontroli działalności prowadzonej przez pośredniczące podmioty tytoniowe.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projekt rozporządzenia stanowi uzupełnienie regulacji zawartych w art.138g ustawy, które dotyczą zasad prowadzenia
przez pośredniczący podmiot tytoniowy ewidencji suszu tytoniowego oraz regulacji zawartych w art. 138m ustawy, w
zakresie, w jakim przepis ten dotyczy obowiązku sporządzania protokołu z czynności niszczenia nieprzydatnego do
spożycia, dalszego przerobu lub zużycia suszu tytoniowego.
Źotychczas pośredniczące podmioty tytoniowe nie miały obowiązku prowadzenia ewidencji suszu tytoniowego oraz
sporządzania protokołu z czynności niszczenia suszu tytoniowego, co w znaczący sposób utrudniało kontrolę ich
działalności.
Wprowadzenie obowiązku sporządzania protokołu z czynności niszczenia suszu tytoniowego oraz obowiązku
prowadzenia ewidencji suszu tytoniowego, która będzie zawierała dane dotyczące suszu tytoniowego nabytego na
terytorium kraju, nabytego wewnątrzwspólnotowo, importowanego, sprzedanego, dostarczonego wewnątrzwspólnotowo,
wyeksportowanego, przetworzonego, zużytego lub zniszczonego – znacznie ułatwi sprawowanie kontroli nad
działalnością prowadzoną przez pośredniczące podmioty tytoniowe.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Materia regulowana w niniejszym rozporządzeniu zależna jest wyłącznie od decyzji zainteresowanych państw.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Pośredniczące podmioty
198
Lista pośredniczących
Wejście w życie rozporządzenia
tytoniowe
podmiotów tytoniowych – stan wpłynie na zakres
na dzień 24.04.2015 r.
obowiązków/uprawnień
pośredniczących podmiotów
tytoniowych
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem konsultacji społecznych z zainteresowanymi podmiotami gospodarczymi i
organizacjami ich reprezentującymi.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych

Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)













strony : 1 ... 80 ... 120 ... 129 . [ 130 ] . 131 ... 138

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: