eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3522
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479

3522

– 25 –
zabezpieczeniem ryczałtowym oraz, w przypadku odbioru na terytorium kraju
wyrobów akcyzowych objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa,
automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego podmiotu
odbierającego kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej,
wynikającą z ilości i rodzaju odebranych wyrobów akcyzowych, albo
automatyczne odnotowanie objęcia tych wyrobów zabezpieczeniem
ryczałtowym podmiotu odbierającego, albo objęcie ich zwolnieniem z
obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego udzielonym podmiotowi
odbierającemu;
2)
raportu wywozu – następuje automatyczne odnotowanie zwolnienia
zabezpieczenia generalnego z obciążenia albo automatyczne odnotowanie
zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym.”;
27) w art. 41g ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Jeżeli w momencie zakończenia przemieszczania wyrobów akcyzowych z
zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy System jest niedostępny lub do
tego momentu nie uzyskano e-AD, podmiot odbierający, który złożył zabezpieczenie
generalne, którego kwota wolna pokrywa kwotę akcyzy albo kwotę akcyzy i opłaty
paliwowej, wynikającą z ilości i rodzaju przemieszczanych wyrobów akcyzowych
objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, albo złożył zabezpieczenie ryczałtowe,
albo zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, które obejmują te
wyroby akcyzowe, przedstawia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, nie później
niż w terminie 5 dni od dnia zakończenia przemieszczania, dokument zastępujący raport
odbioru, potwierdzający, że przemieszczanie zostało zakończone.
2. Właściwy naczelnik urzędu celnego po uzyskaniu potwierdzenia, że podmiot
odbierający, o którym mowa w ust. 1, złożył zabezpieczenie generalne lub
zabezpieczenie ryczałtowe obejmujące odebrane wyroby akcyzowe albo został
zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego obejmującego odebrane
wyroby akcyzowe, przesyła otrzymany dokument zastępujący raport odbioru
właściwemu dla podmiotu wysyłającego naczelnikowi urzędu celnego, a w przypadku
nabycia wewnątrzwspólnotowego – właściwym dla podmiotu wysyłającego władzom
państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Właściwy dla podmiotu wysyłającego
naczelnik urzędu celnego przesyła otrzymany dokument zastępujący raport odbioru
podmiotowi wysyłającemu.”;
– 26 –
28) w art. 42:
a)
w ust. 1 pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3) w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, w terminie 2 miesięcy
od dnia wysyłki wyrobów akcyzowych, odpowiednio: raportu odbioru albo
dokumentu zastępującego raport odbioru lub raportu wywozu, albo
dokumentu zastępującego raport wywozu albo alternatywnego dowodu
zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli przemieszczanie
miało miejsce na terytorium kraju – następnego dnia po upływie tego terminu;
4)
w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, w terminie 4 miesięcy
od dnia wysyłki wyrobów akcyzowych, odpowiednio: raportu odbioru albo
dokumentu zastępującego raport odbioru lub raportu wywozu albo dokumentu
zastępującego raport wywozu albo alternatywnego dowodu zakończenia
procedury zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli przemieszczanie miało miejsce
w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium
państwa członkowskiego – następnego dnia po upływie tego terminu;”,
b)
ust. 1a otrzymuje brzmienie:
„1a. W przypadku powrotnego wprowadzenia do składu podatkowego
wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,
niedostarczonych ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego albo ze
składu podatkowego do podmiotu zużywającego, przemieszczanych na podstawie
dokumentu dostawy, uznaje się, że nie nastąpiło naruszenie warunków zwolnienia
oraz że nie nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w
stosunku do tych wyrobów.”,
c)
po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. W przypadku powrotnego wprowadzenia do składu podatkowego
wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych
zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, niedostarczonych do
podmiotu, który zużywa te wyroby do celów uprawniających do zastosowania
zerowej stawki akcyzy, przemieszczanych na podstawie dokumentu dostawy,
uznaje się, że nie nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w
stosunku do tych wyrobów.”,
– 27 –
d)
w ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) raport odbioru albo dokument zastępujący raport odbioru lub raport wywozu
albo dokument zastępujący raport wywozu albo alternatywny dowód
zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy po upływie terminów, o
których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, albo”;
29) w art. 43 w ust. 1 uchyla się pkt 4;
30) w art. 44 w ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) utraty ważności zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o
którym mowa w art. 64 ust. 1, jeżeli przed utratą ważności podmiot prowadzący
skład podatkowy nie złożył zabezpieczenia akcyzowego lub nie uzyskał
przedłużenia zwolnienia, z uwzględnieniem art. 64 ust. 5a.”;
31) w art. 47:
a)
w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym
opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz
wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy objętych
stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie
podatkowym, z wyłączeniem produkcji:”,
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W składzie podatkowym wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia
poboru akcyzy mogą być magazynowane w jednym pomieszczeniu z innymi
wyrobami, pod warunkiem że wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia
poboru akcyzy będą magazynowane oddzielnie, a miejsce ich magazynowania
będzie wskazane w ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez podmiot
prowadzący skład podatkowy.”,
c)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. W składzie podatkowym mogą być magazynowane wyroby akcyzowe
nieobjęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyroby niebędące wyrobami
akcyzowymi, pod warunkiem że:
1)
spełnione będą warunki określone w ust. 3;
2)
sposób magazynowania pozwala na określenie ilości wyrobów akcyzowych
nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów niebędących
wyrobami akcyzowymi.”,
– 28 –
d)
w ust. 4 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) w których dochodzi do zmiany środka transportu, a przeładowane wyroby
akcyzowe w całości są przemieszczane do jednego miejsca odbioru
wskazanego w e-AD albo w dokumencie zastępującym e-AD, a w przypadku
wyrobów akcyzowych innych niż wymienione w załączniku nr 2 do ustawy,
objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, przemieszczanych na
terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy
wewnątrzwspólnotowej – do jednego miejsca odbioru wskazanego w
dokumencie handlowym.”;
32) po art. 47 dodaje się art. 47a w brzmieniu:
„Art. 47a. 1. W składzie podatkowym, w jednym zbiorniku mogą być
magazynowane wyroby energetyczne klasyfikowane do tego samego kodu CN,
posiadające różne parametry fizykochemiczne, pod warunkiem że parametry
fizykochemiczne nie mają wpływu na stawkę akcyzy.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do gazów propan-butan (LPG) objętych pozycją
CN 2711, które mogą być magazynowane w jednym zbiorniku niezależnie od kodów
CN, do których są klasyfikowane, i ich parametrów fizykochemicznych.
3. W składzie podatkowym w jednym zbiorniku mogą być magazynowane wyroby
energetyczne: objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zwolnione od akcyzy ze
względu na ich przeznaczenie, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich
przeznaczenie oraz z zapłaconą akcyzą, pod warunkiem że:
1)
ubytki i inne straty tych wyrobów są rozliczane proporcjonalnie w stosunku do
ilości oraz okresu ich magazynowania;
2)
ewidencja wyrobów akcyzowych prowadzona przez podmiot prowadzący skład
podatkowy umożliwia identyfikację tych wyrobów.”;
33) w art. 48:
a)
w ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z
udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1, jak również
koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie
została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności
regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o
swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie wyrobów akcyzowych;”,
– 29 –
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W przypadku podmiotu ubiegającego się o wydanie zezwolenia na
prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na
magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w
innym składzie podatkowym, oprócz warunków określonych w ust. 1, dodatkowym
warunkiem wydania zezwolenia, z zastrzeżeniem ust. 4, jest:
1)
dla wyrobów tytoniowych – minimalna wysokość akcyzy, która byłaby
należna od wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą
zawieszenia poboru akcyzy, w składzie podatkowym, w którym prowadzona
będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wynosząca w roku
kalendarzowym 222 mln zł;
2)
dla napojów alkoholowych – minimalna wysokość akcyzy, która byłaby
należna od wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą
zawieszenia poboru akcyzy, w składzie podatkowym, w którym prowadzona
będzie działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wynosząca w roku
kalendarzowym w przypadku:
a)
alkoholu etylowego – 23 mln zł,
b)
wina i napojów fermentowanych – 3 mln zł,
c)
wyrobów pośrednich – 5 mln zł,
d)
piwa – 8 mln zł;
3)
dla wyrobów energetycznych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w
pkt 4–6 – pojemność magazynowa dla tych wyrobów w składzie
podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie
wydanego zezwolenia, co najmniej na poziomie 2500 m3;
4)
dla olejów smarowych – minimalna wysokość akcyzy, która byłaby należna
od wyrobów, gdyby wyroby te nie zostały objęte procedurą zawieszenia
poboru akcyzy, w składzie podatkowym, w którym prowadzona będzie
działalność na podstawie wydanego zezwolenia, wynosząca w roku
kalendarzowym 600 tys. zł;
5)
dla gazu – pojemność magazynowa dla tych wyrobów w składzie
podatkowym, w którym prowadzona będzie działalność na podstawie
wydanego zezwolenia, co najmniej na poziomie 250 m3;
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 20 ... 60 ... 138

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: