Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
20) po art. 31b dodaje się art. 31c w brzmieniu:
„Art. 31c. Za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony
środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a
ust. 1 pkt 9 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:
1)
Europejski System Handlu Emisjami zgodny z ustawą z dnia 28 kwietnia 2011 r. o
systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122,
poz. 695 oraz z 2013 r. poz. 1238) i przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust.
4 i art. 29 ust. 1 ustawy z dnia …. o systemie handlu uprawnieniami do emisji
gazów cieplarnianych (Dz. U. … poz. ...);
2)
system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym
systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. Nr 178, poz. 1060);
3)
uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa
w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. Nr 94,
poz. 551, z późn. zm.), przez podmioty zobowiązane na podstawie tej ustawy do
uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej
lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;
4)
system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną
w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004;
5)
system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym
zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001:2011.”;
21) w art. 32:
a)
w ust. 5:
–
pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu
dostawy;”,
–
uchyla się pkt 3,
b)
uchyla się ust. 7–9,
c)
w ust. 10 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„Dokument dostawy, na podstawie którego przemieszczane są wyroby akcyzowe
objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, może być
zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie
5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951, 1203 i 1397 oraz z 2015 r.
poz. 151.
– 21 –
same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę
w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej.”;
22) w art. 38 w ust. 1:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy, w tym w przypadkach, o
których mowa w art. 31a ust. 5, art. 42 ust. 1a i 1b oraz w art. 89 ust. 2 pkt 2
i 3, oraz podmioty, które wystawiają dokument dostawy,”,
b)
uchyla się pkt 2,
c)
część wspólna otrzymuje brzmienie:
„– uwzględniając konieczność skutecznego funkcjonowania zwolnień od akcyzy,
zapewnienia właściwej kontroli oraz przepływu informacji dotyczących wyrobów
zwolnionych od akcyzy i wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką
akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.”;
23) w art. 40:
a)
w ust. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane
zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, są w składzie
podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu lub dostarczenia przez
podmiot, który posiadał te wyroby w celu zużycia w ramach prowadzonej
działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej
stawki i który nie zużył ich do celów uprawniających do zastosowania
zerowej stawki akcyzy;”,
b)
w ust. 5 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych
określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką
akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1.”;
24) w art. 41:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Warunek złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w ust. 1
pkt 2, nie dotyczy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy,
opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.”,
– 22 –
b)
w ust. 5:
–
pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, lub”,
–
dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru
akcyzy”,
c)
w ust. 9 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) między składami podatkowymi na terytorium kraju, z wyjątkiem
przemieszczania:
a)
między składami podatkowymi tego samego podmiotu,
b)
ze składu podatkowego producenta wyrobów akcyzowych, niebędącego
właścicielem tych wyrobów, do składu podatkowego właściciela tych
wyrobów,
c)
ze składu podatkowego producenta wyrobów akcyzowych, niebędącego
właścicielem tych wyrobów, do składu podatkowego, którego dotyczy
wydane właścicielowi tych wyrobów zezwolenie, o którym mowa w
art. 54 ust. 1,
d)
ze składu podatkowego właściciela wyrobów akcyzowych do innego
składu podatkowego, którego dotyczy wydane właścicielowi tych
wyrobów zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.”,
d)
uchyla się ust. 10–13;
25) w art. 41a:
a)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. W przypadku przemieszczania z zastosowaniem procedury zawieszenia
poboru akcyzy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy,
opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, projekt
e-AD powinien zawierać informację, że przemieszczane wyroby opodatkowane są
zerową stawką akcyzy.”,
– 23 –
b) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. W przypadku gdy wyroby energetyczne są przemieszczane, z
zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, przy użyciu rurociągu:
1)
bezpośrednio po dopuszczeniu do obrotu z zastosowaniem zgłoszenia
uproszczonego, w rozumieniu przepisów prawa celnego, z miejsca importu
bezpośrednio do składu podatkowego na terytorium kraju,
2)
pomiędzy składami podatkowymi na terytorium kraju
– podmiot wysyłający przesyła do Systemu projekt e-AD niezwłocznie po
zakończeniu tłoczenia.”,
c)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Z chwilą zweryfikowania projektu e-AD, przed przesłaniem e-AD zgodnie
z art. 41b ust. 1, następuje automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia
generalnego kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy oraz opłaty paliwowej,
wynikającymi z ilości i rodzaju przemieszczanych wyrobów akcyzowych, innych
niż określone w załączniku nr 2 do ustawy i opodatkowanych zerową stawką
akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo następuje automatyczne
odnotowanie objęcia tych wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym.”;
26) w art. 41e:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Jeżeli projekt raportu odbioru zawiera kompletne i prawidłowe dane oraz,
w przypadku wyrobów akcyzowych objętych stawką akcyzy inną niż stawka
zerowa – zostało odnotowane obciążenie zabezpieczenia generalnego podmiotu
odbierającego kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającą z
ilości i rodzaju przemieszczanych wyrobów akcyzowych, albo zostało odnotowane
objęcie tych wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym, albo zwolnieniem z
obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego udzielonym podmiotowi
odbierającemu, raport odbioru jest automatycznie przesyłany z Systemu do
podmiotu odbierającego oraz do:
1)
podmiotu wysyłającego, w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych
na terytorium kraju, albo
2)
właściwych władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej podmiotu
wysyłającego, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego.”,
– 24 –
b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Jeżeli projekt raportu odbioru zawiera kompletne i prawidłowe dane oraz,
w przypadku wyrobów akcyzowych objętych stawką akcyzy inną niż stawka
zerowa – nie zostało odnotowane obciążenie zabezpieczenia generalnego podmiotu
odbierającego kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającą z
ilości i rodzaju przemieszczanych wyrobów akcyzowych, albo nie zostało
odnotowane objęcie tych wyrobów akcyzowych zabezpieczeniem ryczałtowym,
albo zwolnieniem z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego udzielonym
podmiotowi odbierającemu, raport odbioru jest przesyłany z Systemu do
podmiotów, o których mowa w ust. 3, po potwierdzeniu w Systemie przez
właściwego naczelnika urzędu celnego, że zobowiązanie podatkowe podmiotu
odbierającego lub obowiązek zapłaty przez niego opłaty paliwowej, dotyczące
przemieszczanych wyrobów, w całości lub w części wygasły lub że nie mogą już
powstać.”,
c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W przypadku gdy:
1)
projekt raportu odbioru albo projekt raportu wywozu sporządzony przez
właściwego naczelnika urzędu celnego zawiera niekompletne lub
nieprawidłowe dane, albo
2)
z wykorzystaniem Systemu przemieszczane są wyroby akcyzowe objęte
stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, i nie jest możliwe odnotowanie
obciążenia w należnej wysokości zabezpieczenia generalnego podmiotu
odbierającego, albo odnotowanie objęcia wyrobów akcyzowych
zabezpieczeniem ryczałtowym podmiotu odbierającego, albo zwolnieniem z
obowiązku złożenia zabezpieczenia udzielonym podmiotowi odbierającemu –
odpowiednio do podmiotu odbierającego albo do właściwego naczelnika
urzędu celnego jest automatycznie wysyłana informacja o błędach z
Systemu.”,
d)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. W momencie zarejestrowania w Systemie:
1)
raportu odbioru – następuje automatyczne odnotowanie zwolnienia
zabezpieczenia generalnego podmiotu wysyłającego z obciążenia albo
automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia ich
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik