eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3522
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479

3522

– 15 –
6. Zmiana polegająca na wstąpieniu, na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. – Ordynacja podatkowa, następcy prawnego lub podmiotu przekształconego w
prawa lub obowiązki przewidziane w przepisach prawa podatkowego pośredniczącego
podmiotu tytoniowego nie wymaga wykreślenia dotychczasowego pośredniczącego
podmiotu tytoniowego z rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych i wpisania do
tego rejestru jego następcy prawnego lub podmiotu przekształconego. Zmiana ta
wymaga dokonania zmiany wpisu do rejestru.
Art. 20e. 1. Do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych może zostać
wpisany podmiot posiadający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub
przedsiębiorcy zagraniczni, o których mowa w art. 20b pkt 1 lit. b i c.
2. Przedsiębiorca zagraniczny, o którym mowa w art. 20b pkt 1 lit. c, zamierzający
prowadzić na terytorium kraju działalność gospodarczą w zakresie suszu tytoniowego,
obowiązany jest do wyznaczenia, dla celów podatku akcyzowego, podmiotu go
reprezentującego na terytorium kraju.
Art. 20f. 1. Podmiotem reprezentującym przedsiębiorcę zagranicznego może być
wyłącznie podmiot posiadający siedzibę na terytorium kraju, spełniający warunki, o
których mowa w art. 20c ust. 1 pkt 1 i 2, i który złożył zgłoszenie rejestracyjne zgodnie
z art. 16. Podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego w zgłoszeniu
rejestracyjnym powinien wskazać ponadto reprezentowanego przez niego przedsiębiorcę
zagranicznego.
2. Właściwy naczelnik urzędu celnego odmawia przyjęcia zgłoszenia
rejestracyjnego podmiotu reprezentującego przedsiębiorcę zagranicznego, który nie
spełnia warunków, o których mowa w art. 20c ust. 1 pkt 1 i 2.
3. Właściwy naczelnik urzędu celnego wykreśla z rejestru, o którym mowa w
art. 18, podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego w przypadku naruszenia
któregokolwiek z warunków określonych w art. 20c ust. 1 pkt 1 i 2.
4. Działalność gospodarczą w zakresie suszu tytoniowego prowadzoną przez
przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20b pkt 1 lit. c, uznaje się, na
potrzeby akcyzy, za działalność prowadzoną przez podmiot reprezentujący
przedsiębiorcę zagranicznego. W przypadku powstania zobowiązania podatkowego w
stosunku do suszu tytoniowego podatnikiem akcyzy jest podmiot reprezentujący
przedsiębiorcę zagranicznego.
– 16 –
Art. 20g. Właściwy naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję o odmowie
dokonania wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych w przypadku:
1)
podania we wniosku o wpis do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych
nieprawdziwych danych, w szczególności dotyczących prowadzenia przez podmiot
wskazanej we wniosku działalności gospodarczej pod wskazanym w nim adresem;
2)
niespełnienia przez podmiot warunków wymaganych do dokonania wpisu do
rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych.
Art. 20h. 1. Właściwy naczelnik urzędu celnego wydaje z urzędu decyzję o
wykreśleniu pośredniczącego podmiotu tytoniowego z rejestru pośredniczących
podmiotów tytoniowych w przypadku:
1)
prowadzenia przez pośredniczący podmiot tytoniowy lub podmiot reprezentujący
przedsiębiorcę zagranicznego działalności niezgodnie z przepisami prawa
podatkowego lub decyzją o dokonaniu wpisu do rejestru pośredniczących
podmiotów tytoniowych, w szczególności przez:
a)
sprzedaż suszu tytoniowego nieoznaczonego znakami akcyzy innemu
podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz
tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot
tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot, który jednocześnie z tą
sprzedażą dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu
tytoniowego,
b)
nieprowadzenie ewidencji suszu tytoniowego lub prowadzenie tej ewidencji w
sposób nierzetelny,
c)
nieodnotowywanie obciążenia zabezpieczenia generalnego kwotą powstałego
lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego, o którym mowa w art. 65
ust. 7, albo odnotowywanie tego obciążenia lub zwolnienia zabezpieczenia z
tego obciążenia w sposób nierzetelny,
d)
niedopełnienie obowiązku informowania właściwego naczelnika urzędu
celnego o zmianach danych zawartych we wniosku o wpis do rejestru,
e)
prowadzenie działalności w zakresie suszu tytoniowego w innym miejscu niż
wskazane w decyzji o dokonaniu wpisu do rejestru;
2)
naruszenia warunków, których spełnienie jest wymagane do dokonania wpisu do
rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych, w szczególności gdy
zabezpieczenie akcyzowe złożone przez pośredniczący podmiot tytoniowy lub
– 17 –
podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego utraciło ważność lub nie
zapewnia już pokrycia w terminie lub w należnej wysokości kwoty powstałych lub
mogących powstać zobowiązań podatkowych;
3)
wykreślenia podmiotu reprezentującego przedsiębiorcę zagranicznego z rejestru, o
którym mowa w art. 18.
2. Ponowne wpisanie do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych
podmiotu, wobec którego została wydana decyzja, o której mowa w ust. 1, jest możliwe
po upływie 3 lat od dnia doręczenia tej decyzji.
Art. 20i. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, wzory wniosków, o których mowa w art. 20a ust. 7 pkt 1 i 2, oraz
wykaz dokumentów, które dołącza się do tych wniosków, uwzględniając potrzebę
uzyskania dostatecznych informacji o podmiotach, w szczególności wpływających na
określenie zabezpieczenia akcyzowego i potrzebę prawidłowego działania
pośredniczącego podmiotu tytoniowego.”;
13) w art. 21 uchyla się ust. 4 i 6;
14) w art. 24 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu
dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie –
upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu
wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną
przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony
w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika
należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie – po miesiącu, w którym
wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży energii
elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;”;
15) w art. 24b w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu
dostaw wyrobów gazowych albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie
– upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu
wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedane
przez podatnika wyroby gazowe, a jeżeli termin płatności nie został określony w
umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika
należność za wyroby gazowe sprzedane w tym okresie – po miesiącu, w którym
– 18 –
wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży wyrobów
gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;”;
16) w art. 26 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty
akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji,
informacjami o terminach i miejscu ich składania, pouczeniem podatnika, że deklaracje
podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, jak również
zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.”;
17) w art. 27:
a)
w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„W przypadku importu podatnik jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a, do
obliczenia i wykazania kwoty akcyzy, z uwzględnieniem obowiązujących stawek
akcyzy:”,
b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. W przypadku gdy importowane wyroby energetyczne, bezpośrednio po
dopuszczeniu do obrotu z zastosowaniem zgłoszenia uproszczonego, w rozumieniu
przepisów prawa celnego, są przemieszczane, z zastosowaniem procedury
zawieszenia poboru akcyzy, przy użyciu rurociągu, z miejsca importu bezpośrednio
do składu podatkowego na terytorium kraju:
1)
w zgłoszeniu uproszczonym nie zamieszcza się informacji o kwocie akcyzy,
która byłaby należna, gdyby wyroby akcyzowe nie zostały objęte procedurą
zawieszenia poboru akcyzy;
2)
zgłoszenie uzupełniające, zawierające informację o kwocie akcyzy, która
byłaby należna, gdyby wyroby akcyzowe nie zostały objęte procedurą
zawieszenia poboru akcyzy, przesyła się nie później niż w momencie
przesłania do Systemu projektu e-AD.”;
18) w art. 31a dodaje się ust. 8 i 9 w brzmieniu:
„8. Podmiot rozpoczynający działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów
węglowych, lub podmiot prowadzący działalność gospodarczą, który uruchamia nową
instalację wykorzystującą wyroby węglowe, uznaje się za zakład energochłonny
wykorzystujący wyroby węglowe, pod warunkiem złożenia właściwemu naczelnikowi
– 19 –
urzędu celnego oświadczenia o planowanym osiągnięciu w pierwszym roku działalności
procentowego udziału, o którym mowa w ust. 7.
9. W przypadku nieosiągnięcia na koniec pierwszego roku działalności
procentowego udziału, o którym mowa w ust. 7, podmiot określony w ust. 8 jest
obowiązany do zapłaty w pierwszym kwartale kolejnego roku akcyzy od zużytych
wyrobów węglowych, od których nie została zapłacona akcyza, wraz z odsetkami.”;
19) w art. 31b:
a)
po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
„5a. W przypadku gdy umowa, o której mowa w ust. 5, dotyczy wyrobów
gazowych zwolnionych od akcyzy oraz wyrobów gazowych niepodlegających
zwolnieniu, których sprzedaż jest rozliczana okresowo, w umowie określa się
wstępnie ilość wyrobów podlegających zwolnieniu. Ilość wyrobów podlegających
zwolnieniu określona wstępnie w umowie może zostać skorygowana, w drodze
pisemnego oświadczenia nabywcy stanowiącego załącznik do tej umowy,
najpóźniej do dnia wystawienia przez sprzedawcę faktury za okres rozliczeniowy,
jeżeli rzeczywista ilość wyrobów gazowych podlegających zwolnieniu zużytych w
tym okresie różni się od ilości określonej wstępnie w umowie.”,
b) po ust. 10 dodaje się ust. 10a i 10b w brzmieniu:
„10a. Podmiot rozpoczynający działalność gospodarczą z wykorzystaniem
wyrobów gazowych, lub podmiot prowadzący działalność gospodarczą, który
uruchamia nową instalację wykorzystującą wyroby gazowe, uznaje się za zakład
energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, pod warunkiem złożenia
właściwemu naczelnikowi urzędu celnego oświadczenia o planowanym osiągnięciu
w pierwszym roku działalności procentowego udziału, o którym mowa w ust. 10.
10b. W przypadku nieosiągnięcia na koniec pierwszego roku działalności
procentowego udziału, o którym mowa w ust. 10, podmiot określony w ust. 10a jest
obowiązany do zapłaty w pierwszym kwartale kolejnego roku akcyzy od zużytych
wyrobów gazowych, od których nie została zapłacona akcyza, wraz z odsetkami.”;
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 50 ... 138

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: