eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3522
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479

3522

miejsca odbioru. Obecnie warunkiem wydania zezwolenia na nabywanie wyrobów
akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zezwolenia na jednorazowe
nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, jest pozytywny wynik
oceny miejsca odbioru. Zgodnie z obowiązującymi przepisami właściwy naczelnik
urzędu celnego, po zweryfikowaniu danych zawartych we wniosku i dołączonych do
niego dokumentów, dokonuje w obecności wnioskodawcy lub osoby reprezentującej
wnioskodawcę oceny miejsca odbioru. Z czynności tej sporządza się protokół
zawierający w szczególności ustalenia dotyczące lokalizacji, powierzchni, sposobu
odgrodzenia miejsca. Jednocześnie zgodnie z ustawą o Służbie Celnej w podmiotach,
które wytwarzają, uszlachetniają, przerabiają, skażają, rozlewają, przyjmują,
magazynują, wydają, przewożą, niszczą oraz stosują i oznaczają wyroby akcyzowe
znakami akcyzy, właściwy organ Służby Celnej przeprowadza urzędowe sprawdzenie,
które polega na wykonaniu czynności w celu ustalenia, czy są zapewnione warunki i
środki do sprawnego przeprowadzania kontroli. Obecnie podmioty te są obowiązane
przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, co najmniej na 14 dni przed
rozpoczęciem działalności w tym zakresie, zgłoszenie oraz dokumentację dotyczącą tej
działalności, a w przypadku wznowienia działalności, po przerwie trwającej dłużej niż 3
miesiące – zgłoszenie dotyczące wznowienia tej działalności. Urzędowe sprawdzenie
przeprowadza się m.in. przed rozpoczęciem działalności oraz obecnie również po
przerwie w jej prowadzeniu, trwającej dłużej niż 3 miesiące, oraz w przypadkach, gdy
przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego uzależniają wydanie
określonej decyzji od stwierdzenia możliwości sprawowania dozoru celnego lub
zapewnienia właściwej kontroli. W przepisach z zakresu kontroli określono podmioty
zwolnione z obowiązku przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia oraz tryb, zakres i
sposób przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia, w tym sporządzenia akt
weryfikacyjnych. Obecnie wszystkie podmioty, które wytwarzają, uszlachetniają,
przerabiają, skażają, rozlewają, przyjmują, magazynują, wydają, przewożą, niszczą oraz
stosują i oznaczają wyroby akcyzowe znakami akcyzy, podlegają urzędowemu
sprawdzeniu przed rozpoczęciem działalności, a dodatkowo w przypadku niektórych z
nich (podmioty prowadzące składy podatkowe oraz zarejestrowani odbiorcy, z
wyłączeniem tych, którzy ubiegają się o zezwolenie na jednorazowe nabycie
wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych) przed wydaniem zezwolenia
przeprowadzana jest ocena miejsca, w którym prowadzona będzie działalność.
61
W związku z powyższym miejsce odbioru jest obecnie dwukrotnie poddawane kontroli
– najpierw w ramach oceny miejsca na podstawie przepisów z zakresu podatku
akcyzowego, a następnie w ramach urzędowego sprawdzenia przewidzianego w
przepisach z zakresu kontroli.
Zmiany w powyższym zakresie skutkowały będą również tym, że w przypadkach, gdy
przepisy ustawy uzależniają możliwość prowadzenia działalności od uzyskania
zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca –
urzędowe sprawdzenie przeprowadzane będzie przed wydaniem zezwolenia, a nie jak
obecnie przed rozpoczęciem wykonywania działalności.
Art. 57 ust. 4 – w konsekwencji zmian w art. 57 ustawy (dodane ust. 2a–2c) oraz
art. 64 ustawy o Służbie Celnej, w którym zaproponowano, aby wydanie zezwolenia i
urzędowe sprawdzenie następowało na podstawie jednego wniosku, należy dokonać
zmiany art. 57 ust. 4 poprzez zawarcie w tym przepisie postanowień, zgodnie z którymi
do wniosku o wydanie zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako
zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów
akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, należało będzie dołączyć również
dokumenty określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 64
ust. 9 ustawy o Służbie Celnej, które są wymagane do przeprowadzenia urzędowego
sprawdzenia. Obecnie przepisy te są określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z
dnia 14 grudnia 2009 r. w sprawie urzędowego sprawdzenia.
Art. 57 ust. 6 i 7 – zmiana przedmiotowych przepisów, które zobowiązują podmiot
posiadający zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany odbiorca do
powiadamiania właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianach danych zawartych
we wniosku o wydanie zezwolenia oraz o planowanej zmianie danych objętych treścią
zezwolenia, stanowi konsekwencję uchylenia przepisu art. 57 ust. 10 ustawy i polega na
zmianie odesłania (uchylono odesłanie do ust. 10).
Art. 57 ust. 8 – zmiana regulacji polega na dodaniu w tym przepisie zdania drugiego,
zgodnie z którym do zmiany zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako
zarejestrowany odbiorca oraz na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako
zarejestrowany odbiorca art. 48 ust. 7 stosuje się odpowiednio. Przedmiotowa zmiana
stanowi konsekwencję uchylenia przepisu art. 57 ust. 10, który przewiduje obowiązek
uzyskania nowego zezwolenia, w przypadku gdy podmiot posiadający zezwolenie na
62
nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca zamierza nabywać
wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe należące do innej niż będąca przedmiotem
dotychczasowej działalności grupy wyrobów akcyzowych wymienionej w art. 2 ust. 1
pkt 1. W wyniku uchylenia ww. przepisu zmiana grupy wyrobów akcyzowych będzie
skutkowała jedynie koniecznością zmiany dotychczasowego zezwolenia, a nie
obowiązkiem uzyskania nowego zezwolenia. W związku z tym należy przewidzieć –
tak samo jak w przypadku zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego – że w
przypadku gdy zmiana zezwolenia dotyczy zmiany grupy wyrobów akcyzowych
wymienionej w art. 2 ust. 1 pkt 1, będących przedmiotem dotychczasowej działalności,
i powoduje, że po zmianie zezwolenia zabezpieczenie akcyzowe złożone przez podmiot
posiadający zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany
odbiorca oraz na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany
odbiorca nie zapewni pokrycia w należnej wysokości kwoty zobowiązania
podatkowego albo kwoty zobowiązania podatkowego i opłaty paliwowej, warunkiem
zmiany zezwolenia jest złożenie dodatkowego lub nowego zabezpieczenia akcyzowego
(patrz uzasadnienie do art. 48 ust. 7).
Art. 57 ust. 10 – mając na uwadze postulaty przedsiębiorców, uchyla się regulację
przewidującą obowiązek uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie działalności
jako zarejestrowany odbiorca, w przypadku gdy podmiot ten, posiadający zezwolenie,
zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe należące do innej niż
będąca przedmiotem dotychczasowej działalności grupy wyrobów akcyzowych
wymienionej w art. 2 ust. 1 pkt 1. Zmiana w powyższym zakresie umożliwi podmiotom
prowadzącym działalność na podstawie dotychczasowego zezwolenia rozszerzenie
działalności o nowe grupy wyrobów akcyzowych bez konieczności uzyskiwania
nowego zezwolenia. W takim przypadku trzeba będzie jedynie dokonać zmiany
dotychczasowego zezwolenia. Jest to analogiczna zmiana jak w przypadku zezwolenia
na prowadzenie składu podatkowego (patrz uzasadnienie do art. 49 ust. 7 i 8 oraz ust.
11) oraz pozostałych zezwoleń akcyzowych.
Art. 57 ust. 11 – zmiana przedmiotowego przepisu, który w obecnym brzmieniu
przewiduje, że do odmowy wydania, cofnięcia lub wygaśnięcia zezwolenia na
nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca oraz zezwolenia na
jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca stosuje się
odpowiednio art. 52, stanowi konsekwencję zmiany regulacji przewidzianej w art. 52
63
ust. 1 pkt 3 ustawy. Zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 52 ust. 1 pkt 3 właściwy
naczelnik urzędu celnego odmawia wydania zezwolenia na prowadzenie składu
podatkowego, w przypadku gdy nie zostaną zatwierdzone akta weryfikacyjne w wyniku
urzędowego sprawdzenia, o którym mowa w art. 64 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o
Służbie Celnej. Ponieważ warunek zatwierdzenia akt weryfikacyjnych przed wydaniem
zezwolenia trzeba będzie spełnić tylko przed wydaniem dwóch zezwoleń akcyzowych,
tj. zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego oraz zezwolenia na nabywanie
wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca (z wyłączeniem zezwolenia na
jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca) – w
przypadku innych niż dwa ww. zezwolenia należy zmienić odesłanie do odpowiedniego
stosowania art. 52 w taki sposób, aby warunek określony w ust. 1 pkt 3 tego artykułu
nie miał zastosowania w przypadku tych innych zezwoleń akcyzowych.
W związku z powyższym określony w art. 57 ust. 11 przepis odsyłający został
zmieniony w ten sposób, aby do odmowy wydania zezwolenia na nabywanie wyrobów
akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca miał odpowiednie zastosowanie art. 52
ust. 1, w tym pkt 3, z którego wynika obowiązek odmowy wydania zezwolenia, gdy nie
zostaną zatwierdzone akta weryfikacyjne w wyniku urzędowego sprawdzenia,
natomiast do odmowy wydania zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów
akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca – aby był odpowiednio stosowany art. 52
ust. 1 pkt 1–2. Jednocześnie do cofnięcia lub wygaśnięcia obu zezwoleń na
prowadzenie działalności jako zarejestrowany odbiorca odpowiednie zastosowanie będą
miały przepisy art. 52 ust. 2–5.
Art. 59 ust. 2 oraz ust. 4–6 – uchylenie przedmiotowych przepisów wynika z dodania
działu VIa „Ewidencje i inne dokumentacje” i określenia w tym dziale kompleksowych
regulacji dotyczących ewidencji i innych dokumentacji prowadzonych na potrzeby
podatku akcyzowego (vide uzasadnienie do działu VIa).
Art. 59 ust. 7 – obecnie warunki dotyczące prowadzenia składu podatkowego są
określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie
warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty
prowadzące składy podatkowe (Dz. U. z 2014 r. poz. 353), natomiast warunki
dotyczące miejsca, w którym są odbierane wyroby akcyzowe przez zarejestrowanego
odbiorcę w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2010 r. w sprawie
64
warunków dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 156,
poz. 1048). Warunki dotyczące funkcjonowania obu ww. miejsc są określane w tym
samym celu, tzn. dla zapewnienia właściwej kontroli oraz prawidłowego
dokumentowania ilości wyrobów akcyzowych i określenia kwot akcyzy. Ponadto, w
związku z zaproponowanymi zmianami w zakresie ewidencjonowania wyrobów
akcyzowych (vide uzasadnienie do dodawanego działu VIa) oraz rezygnacją z
regulaminu składu podatkowego, zakres regulowany w rozporządzeniu Ministra
Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów
podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe zostałby
ograniczony jedynie do warunków dotyczących miejsca prowadzenia składu
podatkowego. W związku z powyższym proponuje się określenie w art. 59 ust. 7
ustawy o podatku akcyzowym jednej delegacji do wydania rozporządzenia w sprawie
szczegółowych warunków dotyczących miejsca prowadzenia składu podatkowego, w
tym miejsca, w którym wyroby akcyzowe będą magazynowane, oraz szczegółowych
warunków dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych nabywanych
wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem
zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów
akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.
Art. 62a ust. 5 i 6 – zmiana przedmiotowych przepisów, które zobowiązują podmiot
posiadający zezwolenie na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany
wysyłający do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianach
danych zawartych we wniosku o wydanie zezwolenia oraz o planowanej zmianie
danych objętych treścią zezwolenia, stanowi konsekwencję uchylenia przepisu art. 62a
ust. 9 ustawy i polega na zmianie odesłania (uchylono odesłanie do ust. 9).
Art. 62a ust. 7 – zmiana regulacji polega na dodaniu w tym przepisie zdania drugiego,
zgodnie z którym do zmiany zezwolenia na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako
zarejestrowany wysyłający art. 48 ust. 7 stosuje się odpowiednio. Przedmiotowa zmiana
stanowi konsekwencję uchylenia art. 62a ust. 9, który przewiduje obowiązek uzyskania
nowego zezwolenia, w przypadku gdy podmiot posiadający zezwolenie na wysyłanie
wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający zamierza wysyłać z
zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe należące do
innej niż będąca przedmiotem dotychczasowej działalności grupy wyrobów
akcyzowych wymienionej w art. 2 ust. 1 pkt 1. W wyniku uchylenia ww. przepisu
65
strony : 1 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 ... 40 ... 80 ... 138

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: