Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
c) w ust. 3 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) dokumenty wymagane na podstawie przepisów odrębnych, związane z
działalnością gospodarczą podlegającą kontroli, w szczególności koncesję,
zezwolenie na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier
losowych, zakładów wzajemnych lub gier na automatach, zezwolenie na
urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich
wygranych, zezwolenie na wykonywanie działalności gospodarczej,
zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru działalności regulowanej.”,
d) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w
charakterze składu podatkowego należy dodatkowo dołączyć:
1) zasady funkcjonowania składu podatkowego;
2) wykaz wyposażenia niezbędnego do:
a) prowadzenia działalności gospodarczej,
b) wykonywania prac magazynowych oraz przeładunkowych;
3) opis stosowanych zabezpieczeń technicznych;
4) opis infrastruktury technicznej, sanitarnej i komunikacyjnej;
5) wskazanie wyrobów bezpośrednio służących do produkcji finalnej.”,
e) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w
zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 1 i 7, za zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1,
uznaje się wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie tej działalności,
składany do właściwego dla tego zezwolenia organu Służby Celnej. Do wniosku
podmiot dołącza dokumenty, o których mowa w ust. 3. W przypadku podmiotów
prowadzących działalność w charakterze składu podatkowego, do wniosku podmiot
dołącza również dokumenty, o których mowa w ust. 3a.”;
3) dotychczasową treść § 6 oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„2. W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie,
o którym mowa w § 3 pkt 1, właściwy naczelnik urzędu celnego wykonuje również
czynności w celu ustalenia, czy miejsce prowadzenia składu podatkowego lub miejsce
odbioru wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę spełnia warunki
określone w przepisach z zakresu podatku akcyzowego, w szczególności dotyczące
lokalizacji, powierzchni lub oznaczenia.”;
– 3 –
4) w § 14 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. W przypadku gdy zmiany, o których mowa w ust. 1, są związane ze zmianą
zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie, o którym mowa w § 3
pkt 1 lub 7, ust. 2 nie stosuje się.”.
§ 2. W podmiotach prowadzących działalność gospodarczą w zakresie określonym w
§ 3 pkt 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym
rozporządzeniem, na podstawie zezwolenia wydanego na czas nieoznaczony,
niepodlegających urzędowemu sprawdzeniu przed dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia, urzędowe sprawdzenie, w trybie art. 64 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r. o Służbie Celnej, przeprowadza się w terminie 1 roku od dnia wejścia w życie
niniejszego rozporządzenia.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 31 lipca 2015 r.
MINISTER FINANSÓW
– 4 –
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia został opracowany w związku ze zmianami w ustawie z dnia
27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1404, z póżn. zm.) oraz w ustawie
z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.)
wprowadzonymi ustawą z dnia … o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. poz. …).
Ustawa z dnia … o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
wprowadziła szereg zmian, mających na celu ułatwienie prowadzenia działalności
gospodarczej w zakresie podatku akcyzowego, poprzez uproszenie procedur oraz
zmniejszenie obowiązków informacyjnych w obszarze urzędowego sprawdzenia.
W konsekwencji zachodzi konieczność wprowadzenia stosownych zmian w
rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 2009 r. w sprawie urzędowego
sprawdzenia (Dz. U. z 2013 r. poz. 417 oraz z 2014 r. poz. 1855), które obejmują:
•
objęcie urzędowym sprawdzeniem pełnego katalogu podmiotów dokonujących obrotu
wyrobami akcyzowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy – procedura
urzędowego sprawdzenia zastępuje dotychczasową ocenę miejsca, przeprowadzaną w
ramach ustawy o podatku akcyzowym, powinna zatem objąć pełen katalog podmiotów,
w tym także podmioty dotychczas zwolnione z urzędowego sprawdzenia (składy
podatkowe produkujące oleje jadalne, metanol, estry kwasów tłuszczowych i inne –
jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych),
•
wyłączenie z urzędowego sprawdzenia podmiotów ubiegających się o wydanie
zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych, jako zarejestrowany
odbiorca – stosownie do treści art. 57 ust. 2b i 2c zmienionej ustawy o podatku
akcyzowym, warunkiem wydania lub zmiany zezwolenia na nabywanie wyrobów, jako
zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów
akcyzowych, jest zatwierdzenie akt weryfikacyjnych w wyniku urzędowego
sprawdzenia. W obecnym stanie prawnym podmioty ubiegające się o wydanie
zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych, jako zarejestrowany
odbiorca, podlegają urzędowemu sprawdzeniu,
•
wyłączenie z urzędowego sprawdzenia podmiotów ubiegających się o wydanie
zezwolenia na wysyłanie wyrobów w procedurze zawieszenia pobory akcyzy – w
zezwoleniu na wysyłanie importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu, z
– 5 –
zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, właściwy naczelnik urzędu
celnego nie określa adresu miejsca wysyłania wyrobów akcyzowych, zatem podmiot ten
może dokonywać wysyłek wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury
zawieszenia poboru akcyzy z każdego miejsca importu, tj. miejsca innego niż skład
podatkowy, w którym znajdą się importowane wyroby akcyzowe, w momencie
dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego. Konsekwencją takiego
stanu jest brak możliwości przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia w miejscu
importu, nie można bowiem tym sprawdzeniem objąć wszystkich miejsc importu.
W dotychczasowym stanie prawnym – bez wyraźnego wyłączenia ww. podmiotów –
przepis budził wątpliwości interpretacyjne,
•
rozszerzenie katalogu dokumentów składanych przez podmioty ubiegające się o
wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego – akta weryfikacyjne
przejmują rolę jaką obecnie pełni regulamin funkcjonowania składu podatkowego,
określony w przepisach ustawy o podatku akcyzowym, stąd potrzeba uzupełnienia
katalogu dokumentów o dokumenty dotychczas dołączane do regulaminu
funkcjonowania składu podatkowego,
•
rozszerzenie zakresu czynności wykonywanych przez organ Służby Celnej o ocenę, czy
miejsce prowadzenia składu podatkowego lub miejsce odbioru spełnia warunki
określone w przepisach z zakresu podatku akcyzowego – procedura urzędowego
sprawdzenia została rozszerzona o ocenę miejsca, która w dotychczasowym stanie
prawnym jest dokonywana w trybie określonym w § 5 rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności
w zakresie podatku akcyzowego (Dz. U. z 2014 r. poz. 767),
•
dodanie przepisu przejściowego obejmującego urzędowym sprawdzeniem już
funkcjonujących posiadaczy zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego lub na
nabywanie wyrobów akcyzowych, jako zarejestrowany odbiorca (podmioty produkujące
oleje jadalne, metanol, estry kwasów tłuszczowych i inne – jeżeli są przeznaczone do
celów opałowych lub napędowych), którzy dotychczas byli zwolnieni z urzędowego
sprawdzenia. Zmiana ma na celu objęcie ich urzędowym sprawdzeniem, a w
konsekwencji nadania im analogicznego statusu, jaki będą miały podmioty
rozpoczynające działalność podlegającą urzędowemu sprawdzeniu po wejściu w życie
projektu ustawy.
– 6 –
W związku z powyższym proponuje się zmianę brzmienia § 3 pkt 1 i 3 rozporządzenia
w sprawie urzędowego sprawdzenia, wyłączając z urzędowego sprawdzenia podmioty
dokonujące obrotu wyrobami akcyzowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, których
działalność nie obejmuje prowadzenia składów podatkowych oraz działalności w charakterze
zarejestrowanego odbiorcy, z wyjątkiem zarejestrowanych odbiorców ubiegających się o
wydanie zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych. Tym samym
urzędowym sprawdzeniem zostaną objęte wszystkie składy podatkowe oraz zarejestrowani
odbiorcy podsiadający zezwolenie na wielokrotne nabywanie wyrobów akcyzowych w
procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W obecnym stanie prawnym urzędowym
sprawdzeniem objęte są podmioty obracające wyrobami określonymi w poz. 13–23 i 27
załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym (§ 3 pkt 1 rozporządzenia) oraz olejami
smarowymi (§ 3 pkt 3 rozporządzenia). Efektem ww. zmiany będzie także skreślenie pkt 3
w § 3. Oleje smarowe, które nie zostały określone w załączniku nr 2 do ustawy, będą się
bowiem zawierały w pkt 1 tego przepisu.
W § 4 proponuje się dokonanie następujących zmian:
1) dodanie pkt 2a w ust. 2 oraz zmiana brzmienia pkt 5 w ust. 3 mają na celu wykreślenie
zapisów dotyczących obowiązku dołączania do zgłoszenia, o którym mowa art. 64 ust. 3
ustawy o Służbie Celnej, aktualnego odpisu z rejestru przedsiębiorców w Krajowym
Rejestrze Sądowym oraz aktualnego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności
gospodarczej. Obowiązek ten został zastąpiony w ust. 1 w pkt 2a wymogiem podania
numeru w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile podmiot taki
numer posiada,
2) dodanie ust. 2a ma charakter redakcyjny i jest efektem zmiany wprowadzonej w ust. 5,
zgodnie z którą w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w
zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 1 i 7, za zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, uznaje
się wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie tej działalności, składany do
właściwego dla tego zezwolenia organu Służby Celnej. Zatem zgłoszenie będzie
dokonywane w formie wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności, o
której mowa § 3 pkt 1 i 7, składanego do właściwego organu Służby Celnej,
3) w ust. 3a zostaje rozszerzony katalog dokumentów składanych przez podmioty
ubiegające się o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Zmiana
wynika z przejęcia przez akta urzędowego sprawdzenia roli, jaką obecnie pełni regulamin
funkcjonowania składu podatkowego. W dotychczasowym stanie prawnym dokumenty te
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik