Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
wchodzą w skład regulaminu funkcjonowania składu podatkowego, o którym mowa w
§ 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie
warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty
prowadzące składy podatkowe (Dz. U. z 2014 r. poz. 353),
4) nowe brzmienie ust. 5 stanowi połączenie dotychczasowego zapisu dotyczącego
podmiotów prowadzących działalność w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 7, oraz
postanowień art. 64 ust. 3a ustawy o Służbie Celnej w brzmieniu nadanym ustawą o
zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, zgodnie z którymi
wniosek o wydanie (art. 64 ust. 3a pkt 1) lub zmianę (art. 64 ust. 3a pkt 2) oraz załączone
do niego dokumenty stanowią zgłoszenie oraz dokumentację, o której mowa w art. 64
ust. 3 ustawy o Służbie Celnej.
Zmiana treści § 6 wynika z nowego brzmienia art. 64 ust. 1 ustawy o Służbie Celnej,
zgodnie z którym w ramach urzędowego sprawdzenia przeprowadzanego przed wydaniem
zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego lub na wydanie zezwolenia na nabywanie
wyrobów akcyzowych, jako zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zezwolenia na
jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych, jako zarejestrowany odbiorca, właściwy organ
Służby Celnej wykonuje również czynności w celu ustalenia, czy miejsce prowadzenia składu
celnego lub miejsce odbioru wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę spełnia
warunki określone w przepisach z zakresu podatku akcyzowego. W dotychczasowym stanie
prawnym czynności te były wykonywane w ramach oceny miejsca.
Dodanie ust. 2a w § 14 jest efektem zmiany wprowadzonej w art. 48a ust 3 oraz art. 57
ust. 2c zmienionej ustawy o podatku akcyzowym. Warunkiem zmiany zezwolenia na
prowadzenie składu podatkowego lub na nabywanie wyrobów akcyzowych, jako
zarejestrowany odbiorca, z wyjątkiem zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów
akcyzowych, jest zatwierdzenie akt weryfikacyjnych w wyniku urzędowego sprawdzenia.
Zatem, w przypadku zmiany zezwolenia, mamy do czynienia z nowym postępowaniem w
zakresie urzędowego sprawdzenia, nie zaś z informacją o zmianach w aktach
weryfikacyjnych podmiotu.
W § 2 projektu proponuje się dodanie przepisu przejściowego, zgodnie z którym
urzędowym sprawdzeniem w terminie jednego roku objęte zostaną wszystkie podmioty
posiadające zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego lub na nabywanie wyrobów
akcyzowych, jako zarejestrowany odbiorca, które dotychczas były zwolnione z urzędowego
– 8 –
sprawdzenia. Dotyczy to składów podatkowych produkujących oleje jadalne, metanol, estry
kwasów tłuszczowych i inne – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.
Zmiana ma na celu objęcie ich urzędowym sprawdzeniem, a w konsekwencji nadania im
analogicznego statusu, jaki będą miały podmioty rozpoczynające działalność podlegającą
urzędowemu sprawdzeniu po wejściu w życie projektu ustawy. W szczególności należy mieć
na uwadze fakt, że wraz z odstąpieniem od instytucji regulaminu funkcjonowania składu
podatkowego, zmiany dotyczące składu podatkowego niewymagające zmiany zezwolenia
powinny być dokonywane w trybie określonym w § 14 tego rozporządzenia; dotychczas
zmiany te były zatwierdzane przez właściwego naczelnika urzędu celnego w trybie art. 50
ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym. W tym celu należy urzędowym sprawdzeniem objąć
wszystkie składy podatkowe, w tym składy podatkowe produkujące oleje jadalne, metanol,
estry kwasów tłuszczowych i inne – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub
napędowych, które dotychczas były zwolnione z urzędowego sprawdzenia. Urzędowe
sprawdzenie w ww. podmiotach będzie przeprowadzone w trybie art. 64 ust. 2 pkt 3 ustawy z
dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, tj. w trybie przewidzianym dla przypadków gdy
urzędowe sprawdzenie jest przeprowadzane w celu ustalenia spełniania warunków i środków
do sprawnego przeprowadzania kontroli.
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia powinno nastąpić w dniu 31 lipca
2015 r., tj. w dniu wejścia w życie ustawy z dnia … o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
oraz niektórych innych ustaw.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, o których mowa w
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), w związku z czym nie podlega notyfikacji.
Projektowana regulacja nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 52 uchwały nr 190 Rady
Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979)
projekt zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
Rządowego Centrum Legislacji, z chwilą przekazania go do uzgodnień z członkami Rady
Ministrów.
– 9 –
Źata sporządzenia:
Nazwa projektu:
11 maja 2015 r.
projekt
rozporządzenia
Ministra
Finansów
zmieniającego
rozporządzenie w sprawie urzędowego sprawdzenia
.
ródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
upoważnienie ustawowe.
Ministerstwo Finansów
Nr w wykazie prac:
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
….
Stanu lub Podsekretarza Stanu
w Wykazie prac legislacyjnych dotyczących
Podsekretarz Stanu nadinsp. Jacek Kapica
projektów rozporządzeń Ministra Finansów
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Koordynujący zadaniami w Źepartamencie Kontroli Celnej, Podatkowej
i Kontroli Gier st. asp. Arkadiusz Łaba
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Podmiot prowadzący działalność w zakresie podatku akcyzowego podlega podwójnej weryfikacji w celu ustalenia, czy
zostały zapewnione warunki i środki do sprawnego przeprowadzania kontroli oraz podwójnej dokumentacji dotyczącej
składu podatkowego. Z jednej strony miejsce prowadzenia składu podatkowego lub miejsce odbioru wyrobów akcyzowych
przez zarejestrowanego odbiorcę podlega ocenie w zakresie spełniania przez podmiot warunków niezbędnych do wydania
zezwolenia. Właściwy w zakresie wydania zezwolenia naczelnik urzędu celnego, przy wydawaniu zezwolenia na
prowadzenie składu podatkowego, zatwierdza regulamin składu podatkowego, który określa warunki dotyczące składu
podatkowego.
Jednocześnie właściwy w zakresie urzędowego sprawdzenia naczelnik urzędu celnego, przed wydaniem zezwolenia,
przeprowadza urzędowe sprawdzenie, które polega na wykonaniu czynności w celu ustalenia, czy są zapewnione warunki i
środki do sprawnego przeprowadzania kontroli. Z urzędowego sprawdzenia sporządza się protokół, który wraz ze
zgłoszeniem i załączonymi dokumentami stanowi akta weryfikacyjne.
W związku z powyższym miejsce prowadzenia składu podatkowego oraz miejsce odbioru jest poddawane podwójnej
weryfikacji w ramach oceny miejsca oraz w ramach urzędowego sprawdzenia, a zakres tych czynności jest w znacznym
stopniu tożsamy. To samo dotyczy akt weryfikacyjnych oraz regulaminu funkcjonowania składu podatkowego.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw wprowadziła szereg zmian mających na celu
ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie podatku akcyzowego, poprzez uproszenie i obniżenie
obowiązków informacyjnych w obszarze urzędowego sprawdzenia.
Biorąc pod uwagę postanowienia ww. ustawy, zachodzi konieczność wprowadzenia odpowiednich zmian w rozporządzeniu
w sprawie urzędowego sprawdzenia, które umożliwią:
wprowadzenie jednolitej procedury wersyfikacji spełniania przez podmiot ubiegający się o wydanie zezwolenia
spełniania warunków i środków do sprawnego wykonywania kontroli, w tym spełniania warunków niezbędnych do
wydania zezwolenia,
przejęcie przez akta weryfikacyjne roli, jaką obecnie pełni regulamin funkcjonowania składu podatkowego określony w
przepisach ustawy o podatku akcyzowym,
zwolnienie z urzędowego sprawdzenia zarejestrowanych wysyłających oraz zarejestrowanych odbiorców ubiegających
się o wydanie zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych, jako zarejestrowany odbiorca.
Wprowadzenie ww. zmian przyczyni się do uproszczenia procedury udzielania zezwolenia oraz zmniejszenia liczby
procedur, zmniejszenia liczby dokumentów oraz zmniejszenia liczby obowiązków informacyjnych, wynikających z ustawy
o podatku akcyzowym.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Projektowana regulacja nie jest objęta prawem Unii źuropejskiej.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Składy podatkowe
869
ródła własne Służby Celnej.
Zmniejszenie liczby
dokumentów,
zmniejszenie liczby procedur
Zarejestrowani odbiorcy
785
Zmniejszenie liczby procedur
posiadający zezwolenie na
wielokrotne nabycie
– 10 –
wyrobów akcyzowych w
procedurze zawieszenia
poboru akcyzy
Zarejestrowania odbiorcy
101
Zmniejszenie liczby
posiadający zezwolenie na
dokumentów,
jednorazowe nabycie
zmniejszenie liczby procedur,
wyrobów akcyzowych w
obniżenie obciążeń
procedurze zawieszenia
administracyjnych związanych
poboru akcyzy oraz
z procedurą urzędowego
zarejestrowani wysyłający
sprawdzenia
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie przedstawiony do konsultacji publicznych równolegle z uzgodnieniami zewnętrznymi.
Projekt zostanie skierowany do następujących organizacji społecznych oraz zainteresowanych podmiotów i instytucji:
● Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
● Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
● Business Centre Club – Związek Pracodawców,
– w celu przedstawienia ich stanowiska.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
0
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
0
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
0
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wprowadzenie regulacji zawartych w rozporządzeniu nie wymaga dodatkowych nakładów
ródła finansowania
finansowych.
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
(w mln zł,
średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele
– 11 –
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym sektor mikro-, małych i
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
zmniejszenie liczby dokumentów jest związane z rezygnacją z obowiązku prowadzenia przez podmiot posiadający
zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego regulaminu funkcjonowania składu podatkowego, określonego w
przepisach ustawy o podatku akcyzowym.
Zmniejszenie liczby procedur jest związane z wprowadzeniem jednolitej procedury wersyfikacji spełniania przez podmiot
ubiegający się o wydanie zezwolenia spełniania warunków i środków do sprawnego wykonywania kontroli, w tym
spełniania warunków niezbędnych do wydania zezwolenia.
Obniżenie obciążeń administracyjnych związanych z procedurą urzędowego sprawdzenia w stosunku do
zarejestrowanych wysyłających oraz zarejestrowanych odbiorców, ubiegających się o wydanie zezwolenia na jednorazowe
nabycie wyrobów akcyzowych, jako zarejestrowany odbiorca. Obejmuje ono odstąpienie od obowiązku sporządzenia i
przesłania zgłoszenia oraz dokumentacji dotyczącej tej działalności, przeprowadzenia czynności urzędowego
sprawdzenia w podmiocie, sporządzenia i zatwierdzenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego akt
weryfikacyjnych, jak również bieżącego informowania o zmianach w stosunku do stanu stwierdzonego w aktach
weryfikacyjnych.
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na pozostałe obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wejście w życie rozporządzenia przewidziane jest w dniu 30 czerwca 2015 r., tj. w dniu wejścia w życie ustawy
zmieniającej ustawę o podatku akcyzowym oraz niektóre inne ustawy.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik