eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

projekt dotyczy zastąpienia trzymiesięcznego okresu powierzenia pełnienia obowiązków Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej okresem sześciomiesięcznym oraz wprowadzenie przepisu przejściowego w art. 2 niniejszej ustawy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3478
  • Data wpłynięcia: 2015-05-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej
  • data uchwalenia: 2015-07-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1205

3478


Druk nr 3478


Warszawa, 21 maja 2015 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja






Pan

Radosław Sikorski

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o Polskiej Agencji
Żeglugi Powietrznej.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Bartłomieja Bodio.



(-) Bartłomiej
Bodio;
(-) Artur
Dębski;
(-) Dariusz Cezar
Dziadzio;
(-) Romuald Garczewski; (-) Magdalena
Gąsior-
Marek;
(-) Andrzej Kania; (-) Henryk Kmiecik; (-) Jacek
Kozaczyński; (-) Stanisław Lamczyk; (-) Arkadiusz Litwiński; (-) Jan
Łopata; (-) Michał Tomasz Pacholski; (-) Lucjan Marek Pietrzczyk; (-) Józef
Racki; (-) Waldemar Sługocki; (-) Halina Szymiec-Raczyńska; (-) Genowefa
Tokarska; (-) Piotr Tomański; (-) Norbert Wojnarowski; (-) Stanisław
Żmijan.
Projekt

Ustawa
z dnia ……………… 2015 r.
o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

Art. 1. W ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz. U. Nr
249, poz. 1829, z późn. zm.)) w art. 6 ust. 12 otrzymuje brzmienie:
,,12. W przypadku odwołania Prezesa Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra
właściwego do spraw transportu, powierza zastępcy Prezesa lub innej osobie pełnienie
obowiązków Prezesa, na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, z możliwością przedłużania
tego okresu o kolejne 6 miesięcy, nie więcej niż dwukrotnie.’’.

Art. 2. Przepis art. 6 ust. 12 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, stosuje się do osoby, której Prezes Rady Ministrów powierzył pełnienie obowiązków
Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.















1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100, z 2010 r. Nr 257, poz. 1726 oraz
z 2011 r. Nr 170, poz. 1015.
UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Prezes kieruje
działalnością Agencji oraz reprezentuje ją na zewnątrz. Nadto jego ustawowym obowiązkiem
jest zapewnienie realizacji zadań Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która odgrywa
niezwykle istotną rolę w zakresie bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym w Polsce. Jest
bowiem instytucją odpowiedzialną m.in. za bezpieczną, ciągłą, płynną i efektywną żeglugę
powietrzną w polskiej przestrzeni powietrznej przez wykonywanie funkcji instytucji
zapewniających służby żeglugi powietrznej, zarządzanie przestrzenią powietrzną oraz
zarządzanie przepływem ruchu lotniczego.
Zasadnicza kwestia polega jednak na tym, że aktualnie obowiązująca ustawa o Polskiej
Agencji Żeglugi Powietrznej oraz rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i
Gospodarki Morskiej w sprawie konkursu na stanowisko Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi
Powietrznej ustanawiają bardzo wysokie wymagania dla kandydatów ubiegających się o
powołanie na stanowisko Prezesa (postępowanie konkursowe składa się aż z pięciu etapów) nie
tylko w zakresie biegłej znajomości co najmniej języka angielskiego (w tym języka
specjalistycznego), ale również w zakresie posiadania co najmniej pięcioletniego stażu pracy,
w tym co najmniej trzyletniego stażu pracy na stanowiskach kierowniczych związanych z
lotnictwem cywilnym oraz przede wszystkim w zakresie wiedzy oraz predyspozycji i
umiejętności kandydatów niezbędnych do wykonywania zadań na stanowisku Prezesa.
W konsekwencji ustanowienia tak rygorystycznych wymagań formalnych i merytorycznych
dla kandydatów na stanowisko Prezesa Agencji, zaledwie kilka osób w Polsce jest w stanie je
spełnić. Zwłaszcza, że osoby, które posiadają tak specjalistyczną wiedzę z zakresu żeglugi
powietrznej, znajomość języków obcych, ustawowy trzyletni staż pracy na stanowiskach
kierowniczych związanych z lotnictwem cywilnym i zdolności menadżerskie nie wyrażają
zainteresowania świadczeniem pracy na rzecz jednostki sektora finansów publicznych. Wobec
powyższego istnieje poważne ryzyko braku pozytywnego rozstrzygnięcia konkursu na
stanowisko Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

2 Ustawa z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz. U. Nr 249, poz. 1829, z późn. zm.).
3 Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 20 lutego 2013 r. w sprawie konkursu na
stanowisko Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 274 ).
4 Postępowanie konkursowe składa się aż z pięciu etapów, w ramach których sprawdzana jest m.in. wiedza z zakresu szeroko
pojętego prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej oraz prawa krajowego, dotyczącego żeglugi powietrznej oraz innych
polskich ustaw, organizacji lotniczych, funkcjonowania systemu zarządzania ruchem lotniczym (SESAR/ATM Master Plan)
i infrastruktury łączności, radionawigacji i dozorowania, funkcjonowania Centralnego Systemu Opłat Trasowych (CRCO),
systemów jakości, zarządzania bezpieczeństwem i sprawowania nadzoru w zakresie żeglugi powietrznej.
Jest to o tyle istotne, że Polska za pośrednictwem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej,
reprezentowanej przez Prezesa Agencji nie tylko wykonuje funkcje instytucji zapewniających
służby żeglugi powietrznej, zarządza przestrzenią powietrzną oraz przepływem ruchu
lotniczego, ale również uczestniczy w szeregu inicjatyw, podejmowanych wspólnie przez
państwa członkowskie Unii Europejskiej takie jak: Jednolita Europejska Przestrzeń Powietrzna
(ang. Single European Sky, SES) i funkcjonującym w jej ramach programem europejskiego
systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR). Ponadto w ramach SES,
będącego programem ujednolicania systemu zarządzania ruchem lotniczym w przestrzeni
powietrznej Unii Europejskiej oraz Szwajcarii i Norwegii, w celu poprawienia skuteczności
działania i zrównoważonego rozwoju europejskiego systemu lotnictwa, utworzone zostały
Funkcjonalne Bloki Przestrzeni Powietrznej (Functional Aerospace Blocks, FAB).
Propozycja zmiany art. 6 ust. 12 ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej wynika
z konieczności zagwarantowanie ciągłości realizacji zadań instytucji zapewniającej służby
żeglugi powietrznej oraz kontynuacji podejmowanych przez Prezesa Agencji na arenie
międzynarodowej inicjatyw związanych z systemem zarządzania ruchem lotniczym. Aktualny
nie dłuższy niż trzymiesięczny okres powierzenia pełnienia obowiązków Prezesa Polskiej
Agencji Żeglugi Powietrznej z możliwością jednorazowego przedłużenia o kolejne 3 miesiące
(w przypadku odwołania Prezesa Agencji) jest okresem niewystarczającym do
zagwarantowania ciągłości realizacji zadań instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej
zwłaszcza, że przepisy ustanawiają tak rygorystyczne wymogi formalne i merytoryczne dla
kandydatów na Prezesa Agencji.
Zaproponowane zastąpienie trzymiesięcznego okresu powierzenia pełnienia obowiązków
Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej okresem sześciomiesięcznym oraz
wprowadzenie przepisu przejściowego w art. 2 niniejszej ustawy ma na celu zagwarantowanie
ciągłości funkcjonowania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej oraz kontynuacji
podejmowanych przez Agencję na arenie międzynarodowej inicjatyw z zakresu służb żeglugi
powietrznej w sytuacji braku pozytywnego rozstrzygnięcia konkursu na Prezesa Agencji.
Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej
Prezes nie tylko reprezentuje ale przede wszystkim kieruje działalnością całej Agencji oraz
zapewnia realizację zadań Agencji zgodnie z prawem Unii Europejskiej i prawem krajowym
oraz przepisami międzynarodowymi.

5 Ocena predyspozycji i umiejętności kandydatów dotyczy m.in. planowania i myślenia strategicznego, podejmowania decyzji i
odpowiedzialności, zarządzania zasobami i zorientowania na osiąganie celów oraz zarządzanie personelem. Ostatni piąty etap
polega na weryfikacji wiedzy i doświadczenia zawodowego kandydatów.
Propozycja przedmiotowej zmiany nie obciąża budżetu państwa ani budżetu jednostek
samorządu terytorialnego.
Nie przewiduje się żadnych skutków społecznych, gospodarczych, finansowych czy prawnych
w związku z wejściem w życie projektowanej zmiany.
Projekt nie wiąże się z koniecznością zmiany żadnych aktów wykonawczych do ustawy o
Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Projekt nie został poddany konsultacjom społecznym.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: