eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin

projekt dotyczy obniżenia o około 40% łącznego podatku od wydobycia miedzi i srebra

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3474
  • Data wpłynięcia: 2015-04-09
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3474


Druk nr 3474


Warszawa, 9 kwietnia 2015 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja





Pan

Radosław Sikorski

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o podatku od
wydobycia niektórych kopalin.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Ryszarda Zbrzyznego.


(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Maciej
Banaszak;
(-) Anna
Bańkowska;
(-) Jan
Cedzyński;
(-) Piotr
Chmielowski; (-) Jacek Czerniak; (-) Eugeniusz Czykwin; (-) Marek
Domaracki; (-) Wincenty Elsner; (-) Tomasz Garbowski; (-) Jarosław
Gromadzki;
(-) Tadeusz
Iwiński; (-) Dariusz Joński; (-) Tomasz
Kamiński; (-) Adam Kępiński; (-) Witold Klepacz; (-) Krzysztof
Kłosowski; (-) Zbigniew Matuszczak; (-) Leszek Miller; (-) Marek
Niedbała; (-) Cezary Olejniczak; (-) Artur Ostrowski; (-) Stanisława
Prządka;
(-) Małgorzata
Sekuła-Szmajdzińska;
(-) Marek
Stolarski; (-) Tadeusz Tomaszewski; (-) Jerzy Wenderlich; (-) Bogusław
Wontor; (-) Stanisław Wziątek; (-) Zbyszek Zaborowski; (-) Ryszard
Zbrzyzny.






Ustawa
z dnia…………………….
o zmianie ustawy o podatku
od wydobycia niektórych kopalin
(Dz. U. 2012.362)

Art. 1. W ustawie z dnia 02 marca 2012 r. o podatku od wydobycia niektórych kopalin
(Dz. 11 z 2012 r poz. 362 z późn. zm. ) wprowadza następujące zmiany:

1. Art. 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie :

2. Jeżeli średnia cena miedzi przekracza 15 000 zł za tonę, stawką za tonę
wydobytej miedzi oblicza się według następującego wzoru:
Stawka podatku = [0,033 x średnia cena miedzi + (0,001 x średnia cena miedzi) 2,5] : 2

2. Art. 7 ust.3 otrzymuje brzmienie :
3. Jeżeli średnia cena miedzi nie przekracza 15 000 zł za tonę, stawkę podatku za
tonę wydobytej miedzi oblicza się w następujący sposób:
Stawka podatku = [( średnia cena miedzi – 1200zł) x 0,44] : 2
3. Art. 25 otrzymuje brzmienie:
Art. 25 Rada Ministrów dokona analizy wpływu niniejszej ustawy na sektor
wydobywczy miedzi i srebra oraz sektor finansów publicznych i przedłoży
Sejmowi odpowiednią informację w tym zakresie nie później niż do 30 czerwca
każdego roku

Art. 2 Ustawa wchodzi w życie z dniem 01 stycznia 2016 roku.



UZASADNIENIE

Niniejszy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od wydobycia niektórych
kopalin jest odpowiedzią na profesjonalne analizy „Wpływu podatku od wydobycia
niektórych kopalin na KGHM Polska Miedź S.A. oraz na gospodarkę Polski”.
Od dnia 18 kwietnia 2012 roku weszła w życie ustawa o podatku od wydobycia
niektórych kopalin wprowadzająca w Polsce nowy podatek od wydobycia urobku miedzi i
srebra.
Konsekwencję funkcjonowania od 3 lat tego restrykcyjnego podatku jest istotne ograniczenie
konkurencyjności i możliwości rozwojowych jednej firmy, której ten podatek dotyczy, a
mianowicie KGHM Polska miedź S.A.
Skutki wprowadzenia tego podatku to m. in:
- spadek o ponad 40 % rentowności bieżącej działalności KGHM Polska Miedź S.A. a
w przypadku jednej z trzech kopalni spółki, a mianowicie Zakładów Górniczych
„Lubin” spadek rentowności z poziomu 13,8% w roku 2012 do poziomu 0,7 % w 2014
r. Prognoza na 2015 r. to -3,1%. Gdyby jednak podatek ten nie funkcjonował
rentowność Z. G. Lubin w 2015 r byłaby dodatnia i wynosiła 11,1 %,
- wycofanie się KGHM Polska Miedź S.A. z projektu inwestycyjnego w okolicach
Bolesławca.
Budowa nowej kopalni miedzi na zalegającym w tym regionie i
gruntownie rozpoznanym złożu (poniesiono już wielomilionowe koszty) w wyniku
wprowadzenia podatku od miedzi i srebra stała się ekonomicznie nieuzasadnioną. To
jest utrata kilku tysięcy miejsc pracy w regionie o strukturalnym bezrobociu,
- lawinowe zadłużanie się Spółki i coraz bardziej drastyczne ograniczanie jej
możliwości rozwojowych w Polsce. Niedostateczne nakłady inwestycyjne na nowe
kopalnie i rozwój już istniejących będą skutkować dalszym spadkiem wydobycia
urobku miedzi i srebra i wielkości ich produkcji z powodu sczerpania obecnie
eksploatowanych złóż,
- bardzo silny wzrost efektywnej stawki podatkowej z poziomu ok 34% do poziomu
powyżej 82% i więcej w wyniku działania podatku od miedzi i srebra. Oznacza to, ze
| S t r o n a

Spółka odprowadza do sektora finansów publicznych łączną kwotę podatków oraz
opłat jedynie jedynie o kilka lub kilkanaście procent mniejszą niż jest w stanie
wygenerować przepływów pieniężnych z prowadzonej działalności.
Wskazując na negatywne skutki funkcjonowania podatku od miedzi i srebra należy także
odnotować fakt że skutki te nie dotyczą jedynie KGHM Polska Miedź S.A.
Powiązanie KGHM Polska Miedz S.A. z resztą polskiej gospodarki są rozliczne. Negatywne
skutki działania podatku od miedzi i srebra w KGHM Polska Miedz S.A. przenoszą się na wiele
innych sektorów polskiej gospodarki. Możliwymi też do oszacowania są makroekonomiczne
negatywne skutki scenariuszy, które już zaczęły się samorealizować. Zaliczyć do nich można
między innymi:
- odstąpienie od budowy nowej kopalni miedzi pod Bolesławcem w związku z utratą
opłacalności tej inwestycji po wprowadzeniu podatku od miedzi i srebra. Faza
inwestycyjna a później operacyjna tego projektu to odpowiednia ok. 2 tys. i ponad
7 tys. miejsc pracy.
A to utracona korzyść sektora finansów publicznych do ponad 600 mln zł rocznie ,
- zamkniecie nierentownej już w wyniku nałożenia podatku o miedzi i srebra
kopalni Lubin i powiązanej z nią części Zakładu Wzbogacania Rudy oraz Huty Miedzi
Legnica
to spadek wartości brutto w gospodarce o ponad 3 mld złotych rocznie,
strata ponad 22 tysięcy miejsc pracy a także utrata przez sektor finansów publicznych
dochodów w wysokości około 1,5 mld zł. rocznie. Koszty procesu ewentualnego
zamykania kopalni „Lubin” to dodatkowo kwota ponad 350 mln złotych,
- ograniczenie wielkości produkcji KGHM Polska Miedź S.A. w Polsce tylko o 10%
będące skutkiem malejących przepływów pieniężnych i znacznego wzrostu
zadłużenia spółki po wprowadzeniu podatku od miedzi i srebra to kolejna utrata
wartości dodanej w Polsce o ponad 1,5 mld złotych. To także dalsze redukcje
zatrudnienia w gospodarce a ponad 8 tys. osób oraz utrata prawie 650 mln zł
dochodów rocznie przez sektor finansów publicznych. W tym ok 150 mln zł
utraconego dochodu z podatku od wydobycia mniejszej ilości urobku miedzi i srebra.

Powyższe fakty i symulacje pokazują, że krótkowzrocznym było nałożenia na KGHM
S.A. tak wysokiego podatku od miedzi i srebra. Jest to podatek którego wysokość jest
większa o ponad 2/3 od średniej wysokości podobnego podatku obciążającego produkcję
miedzi w świecie.
Fakty i symulacje jednoznacznie wskazują na to , że korzyści dla sektora finansów
publicznych z wprowadzenia tego podatku są i będę o wiele niższe niż wynikałoby to
bezpośrednio z przepływów generowanych przez ten podatek.
| S t r o n a

Jest granica wysokości produkcji miedzi i srebra w KGHM Polska Miedz S.A. przy której
korzyści dla sektora finansów publicznych z tytułu wprowadzenia tego podatku mogą być
całkowicie wyeliminowane. Wystarczy, że zrealizuje się wysoce prawdopodobny ( w nie
odległym czasie) scenariusz przy którym KGHM Polska miedź S.A. obniży produkcję w Polsce
o ok. 23% ( z powodu restrykcyjnego podatku od miedzi i srebra).
Przedłożony projekt ustawy idzie w kierunku obniżenia łącznego podatku od miedzi i srebra
o ok. 40 %. Będzie to jednak nadal jeden z najwyższych tego typu podatków w świecie.
Da jednak szansę KGHM Polska Miedź S.A. na doprowadzenie do pełnej rentowności
wszystkich oddziałów tej Spółki. Zmiana ta pozwoli zachować ponad 20 tys. miejsc pracy w
Polskiej gospodarce. Da także szansę na nowe spojrzenie na budowę kopalni rud miedzi pod
Bolesławcem i stworzenie kilku tysięcy nowych miejsc pracy.
Projekt ustawy przysporzy korzyści finansowych i społecznych samorządom lokalnym jest to
jednak trudne do oszacowania.
Projekt ustawy nie jest przedmiotem regulacji UE.
Ustawa weszłaby w życie z dniem 01-01- 2016roku.


| S t r o n a

strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: