eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

projekt dotyczy wprowadzenia specjalnych ulg dla podatników podatku dochodowego na tworzenie przyzakładowych żłobków i przedszkoli

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3461
  • Data wpłynięcia: 2015-06-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1296

3461

5. W celu uniknięcia wątpliwości co do zakresu pojęcia „utworzenie” danej placówki,
wprowadza się przepis ust. 1r w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
i ust. 1zb w art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Za koszty poniesione na utworzenie zakładowego żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola
uznawane będą zatem koszty poniesione do dnia uzyskania wpisu do właściwego rejestru
w zakresie spełniania warunków wymaganych do utworzenia takiej placówki stanowiące
niezbędne koszty nabycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub
wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, przebudowy, rozbudowy,
rekonstrukcji, adaptacji, modernizacji lub remontu środków trwałych, oraz nabycia innych
składników majątku, także wtedy, gdy koszty dotyczące środków trwałych oraz wartości
niematerialnych i prawnych lub innych składników majątku są ponoszone po uzyskaniu
wpisu do właściwego rejestru. Tak określone koszty utworzenia placówki nie są limitowane
kwotowo, przy czym w przypadku kosztów dotyczących nabycia lub wytworzenia środków
trwałych oraz nabycia wartości niematerialnych i prawnych podatnicy będą zaliczać je do
kosztów podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z obowiązującymi
zasadami.
6. Z kosztów uzyskania przychodów w dalszym ciągu wyłączone będą te wydatki ponoszone
na etapie tworzenia (prowadzenia) żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola, które dotyczyć
będą składników majątku, które nie podlegają amortyzacji. Wydatki z tego tytułu – zgodnie
z przepisami ustaw o podatku dochodowym – nie stanowią kosztów podatkowych zarówno
w momencie ich poniesienia, jak też poprzez odpisy amortyzacyjne, np. wydatki na nabycie
gruntów. Kosztem uzyskania przychodów w dalszym ciągu będą jednak opłaty za wieczyste
użytkowanie gruntów wykorzystywanych w związku z prowadzonym zakładowym żłobkiem,
klubem dziecięcym lub przedszkolem.
Jednocześnie, w celu wyeliminowania ewentualnych wątpliwości zastrzega się, iż w sytuacji,
gdy koszty poniesione na utworzenie (prowadzenie) zakładowej placówki oraz świadczenia
w postaci dofinansowania dla pracowników zostaną sfinansowane z zakładowego funduszu
świadczeń socjalnych, wówczas nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Kosztem
uzyskania przychodów są bowiem odpisy na taki fundusz, natomiast same wydatki
sfinansowane z funduszu nie stanowią już kosztów podatkowych.
7. W przypadku kosztów ponoszonych przez pracodawcę z tytułu prowadzenia zakładowej
placówki (albo finansowania dziennego opiekuna), projekt ustawy wprowadza rozwiązania
5

umożliwiające zaliczanie do kosztów podatkowych kosztów poniesionych z tego tytułu.
Jednocześnie proponowanym rozwiązaniem zostaną objęte również działania pracodawców
na zakup od podmiotu zewnętrznego usługi polegającej na zapewnieniu dzieciom
pracowników miejsc w żłobkach, klubach dziecięcych, przedszkolach albo na objęciu takich
dzieci opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna.
8. Projekt przewiduje wprowadzenie maksymalnego limitu kosztów, które mogą być
zaliczone do kosztów podatkowych z tytułu prowadzenia zakładowej placówki, w wysokości
nie większej niż 400 zł miesięcznie na dziecko uczęszczające do żłobka lub klubu dziecięcego
lub 200 zł miesięcznie na każde dziecko uczęszczające do przedszkola. W takiej wysokości
został również określony poziom wydatków zaliczanych do kosztów podatkowych
związanych ze świadczeniem w postaci dofinansowania dla pracowników z tytułu
uczęszczania ich dzieci do żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola albo objęcia dzieci
opieką dziennego opiekuna. Dodatkowo w tym przypadku wprowadzono zastrzeżenie, iż
kwota podlegająca zaliczeniu do kosztów podatkowych z tytułu takich wydatków odnosi się
do kwoty ponoszonej przez pracownika z tytułu uczęszczania dziecka do danej placówki.
Rozwiązanie to ma na celu wyeliminowanie sytuacji, w której pracownik ponosi koszty
z omawianego tytułu w wysokości niższej niż zakładany poziom wsparcia lub nie ponosi ich
w ogóle, ale pracodawca wspiera go kwotą wyższą. Jednocześnie pracownik musi
udokumentować wydatki ponoszone z tego tytułu.
Zakładany maksymalny poziom wsparcia z tytułu prowadzenia zakładowego żłobka, klubu
dziecięcego lub przedszkola został przyjęty w oparciu o kwotę odpowiadającą obecnie
uśrednionemu przeciętnemu miesięcznemu kosztowi pobytu dziecka w żłobku, ponoszonemu
przez rodziców, który wynosi ok. 300 zł (na podstawie Sprawozdania Rady Ministrów
z realizacji ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1457) w 2013 r. przyjętego przez Radę Ministrów w dniu
6 października 2014 r.).
9. Należy zwrócić uwagę, iż koszty ponoszone przez pracodawców z tytułu utworzenia
zakładowego żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola, a także z tytułu utrzymania takiej
placówki i świadczenia w postaci dofinansowania dla pracowników, będą podlegać zaliczeniu
do kosztów podatkowych, jeżeli nie zostały podatnikowi w jakiejkolwiek formie
sfinansowane lub zwrócone. W tym zakresie nie wprowadza się zmian, gdyż zasada taka
wynika z obowiązujących przepisów. Reguła ta, jak opisano powyżej, ma również
zastosowanie do wydatków finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
6

Powyższe ma na celu wyeliminowanie możliwości korzystania z preferencji podatkowej
w sytuacji, gdy koszty ponoszone przez podatnika są mu zwracane lub w inny sposób
finansowane albo wcześniej zostały zaliczone do kosztów podatkowych poprzez odpisy na
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (a podatnik zaliczył już do kosztów podatkowych
odpisy na taki fundusz).
10. Z uwagi na to, iż usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form opieki nad
dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, w przedszkolach oraz innych formach wychowania
przedszkolnego stanowią działalność socjalną, z tytułu której wydatki, zgodnie z art. 23 ust. 1
pkt 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy
o podatku dochodowym od osób prawnych, wyłączone są z kosztów uzyskania przychodów,
wprowadza się do wskazanych przepisów zastrzeżenie odwołujące się do dodawanego ust. 1p
w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ust. 1za w art. 15 ustawy
o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, poprzez to rozwiązanie oraz
dodawane ust. 1p i 1za, nie powinno budzić wątpliwości, iż koszty dotyczące działalności
socjalnej w omawianym zakresie będą stanowić koszty uzyskania przychodów, z tym że
takim kosztem nie będą, jeżeli zostaną sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń
socjalnych.
11. Należy zwrócić uwagę, iż projekt umożliwia korzystanie z tych rozwiązań zarówno
w przypadku, gdy pracownik wykonuje władzę rodzicielską, jak również w przypadku, gdy
sprawuje opiekę prawną lub pełni funkcję rodziny zastępczej.
III. Przepisy przejściowe
Projekt ustawy nie przewiduje przepisów przejściowych. Z uwagi na to, iż projektowanymi
rozwiązaniami objęte zostaną koszty dotyczące działalności socjalnej, które obecnie nie
stanowią kosztów podatkowych, nowe regulacje będą miały zastosowanie do kosztów
ponoszonych od dnia 1 stycznia 2016 r., tj. od dnia wejścia w życie ustawy. Jeżeli takie
koszty zostaną poniesione do końca 2015 r., wówczas nie będą podlegały zaliczeniu do
kosztów podatkowych.
W przypadku natomiast kosztów dotyczących utworzenia zakładowego żłobka, klubu
dziecięcego lub przedszkola, które nie stanowią kosztów działalności socjalnej, podlegać one
będą kwalifikacji do kosztów podatkowych zgodnie z zasadami ogólnymi, a zatem nie ma
konieczności wprowadzania regulacji przejściowych.


7

IV. Wejście w życie
Projekt przewiduje, iż ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Zawarte w projekcie regulacje nie stanowią przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65 poz. 597), dlatego też projekt nie podlega procedurze notyfikacji.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 4 i § 52 uchwały nr 190
Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów
(M.P. poz. 979), projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji,
w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny. Nie zgłoszono zainteresowania pracami nad tym
projektem w trybie przewidzianym w ustawie o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa.
Zgodnie z opinią Ministra Spraw Zagranicznych (pismo z dnia 31 marca 2015 r.,
nr DPUE.920.391.2015/2/akr), projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
W dniu 29 kwietnia 2015 r. projekt ustawy został uzgodniony z Komisją Wspólną Rządu
i Samorządu Terytorialnego.
Omówienie wyników konsultacji publicznych i opiniowania zawiera raport z konsultacji,
o którym mowa w § 51 uchwały – Regulamin pracy Rady Ministrów, zamieszczony w RPL.
Projekt ustawy został ujęty w Wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów na 2015 r. pod
nr UA56.


8

Data sporządzenia
Nazwa projektu
14.05.2015 r.
Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło:

Exposé Premiera
Ministerstwo Finansów

Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu

Nr w wykazie prac
Pan Jarosław Neneman – Podsekretarz Stanu
UA56
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu

Pani Ewa Adamiak –Dyrektor Departamentu Podatków Dochodowych,
tel. 22 694-33-26
Ewa.Admiak2@mofnet.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
W przypadku pracowników posiadających dzieci w wieku 0–5 lat istotnym problemem w pogodzeniu życia zawodowego
z życiem prywatnym jest konieczność zapewnienia opieki nad dzieckiem w godzinach pracy. Najbardziej optymalnym
dla takiego pracownika rozwiązaniem jest możliwość zapewnienia dziecku opieki w pobliżu miejsca pracy, chociażby ze
względu na możliwość niezwłocznego kontaktu z dzieckiem w przypadku zaistnienia takiej potrzeby. Bliskość żłobka,
czy przedszkola przy zakładzie pracy skraca również czas przejazdu pracownika z domu do pracy. Z punktu widzenia
pracownika pożądane byłoby, aby opiekę taką zapewniał sam pracodawca, tworząc przyzakładowe żłobki i przedszkola.
Działania pracodawców w tym zakresie powinny być stymulowane przez państwo. Stanowią one element odpowiedzi
państwa na zjawiska związane z kryzysem demograficznym (malejąca liczba urodzin dzieci, ujemny przyrost naturalny).
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rekomendowane rozwiązanie – dokonanie zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawie
o podatku dochodowym od osób prawnych. Efektem zmian będzie wprowadzenie regulacji w podatkach dochodowych
umożliwiających:
1) zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów (bezpośrednio lub poprzez odpisy amortyzacyjne od środków
trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych) kosztów poniesionych na utworzenie żłobka (klubu dziecięcego
lub przedszkola zakładowego), w tej części, która nie została podatnikowi zwrócona (sfinansowana) w jakiejkolwiek
formie, oraz
2) zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów limitowanych wydatków, w kwocie nieprzekraczającej 400 zł
miesięcznie na jedno dziecko, ponoszonych przez podatnika na prowadzenie przyzakładowego żłobka (klubu
dziecięcego) lub 200 zł w przypadku przedszkola, oraz na dopłaty dla dzieci pracowników uczęszczających do
innego żłobka (klubu dziecięcego lub przedszkola) albo objętego opieką dziennego opiekuna, w części dotyczącej
kosztów ponoszonych przez pracowników i niesfinansowanych z innych źródeł (np. z ZFŚS), oraz
3) zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych świadczeń otrzymanych przez pracownika od pracodawcy
9

strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: