Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
projekt dotyczy wprowadzenia specjalnych ulg dla podatników podatku dochodowego na tworzenie przyzakładowych żłobków i przedszkoli
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3461
- Data wpłynięcia: 2015-06-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
- data uchwalenia: 2015-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1296
3461
z tytułu:
a) objęcia opieką dziennego opiekuna dzieci pracowników,
b) uczęszczania dzieci pracowników do żłobka (klubu dziecięcego lub przedszkola).
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
W prawie wewnętrznym państw europejskich generalnie nie są przewidziane szczególne rozwiązania w zakresie
podatków dochodowych, np. w postaci ulg, które wspierałyby tworzenie przyzakładowych żłobków i przedszkoli. Zachęt
podatkowych dla pracodawców tworzących przyzakładowe placówki nie ma w Bułgarii, Danii, Estonii, Hiszpanii,
Łotwie, Słowacji, Szwecji i na Węgrzech.
System wsparcia, poprzez regulacje podatkowe, na poziomie pracodawcy z tytułu wydatków na opiekę nad dzieckiem,
istnieje m.in. we Francji, Belgii, Rumunii i Grecji.
W krajach tych regulacje te polegają na:
1) we Francji można skorzystać z ulgi podatkowej wynoszącej 50% wydatków dla firm zapewniających żłobki
i przedszkola na terenie przedsiębiorstwa,
2) w Belgii wydatki przedsiębiorstwa związane z opieką nad dziećmi mogą być zwolnione z podatku dochodowego do
kwoty 6300 euro rocznie na jedno dziecko,
3) w Rumunii wydatki na dopłaty do żłobków kwalifikują się jako wydatki socjalne i mogą być w ograniczonym
stopniu odliczone na potrzeby podatku CIT (do wysokości 2% kosztów wynagrodzenia),
4) w Grecji wydatki przedsiębiorstw poniesione na opiekę nad dziećmi i przedszkola mogą być odliczone od
przychodów brutto przedsiębiorstwa. Przepisy nie wprowadzają żadnych ograniczeń kwotowych w tym zakresie,
stąd odliczeniu powinna podlegać cała wydatkowana kwota.
Inne formuły wsparcia poprzez vouchery jako zapłata dla instytucji opiekuńczej stosowane są m.in. w Wielkiej Brytanii.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Podatnicy podatku CIT i
0,8 mln
Dane z sytemu
Pozytywne – możliwość
podatnicy podatku PIT
informatycznego POLTAX –
skorzystania z preferencji
prowadzący pozarolniczą
analiza danych z deklaracji
działalność gospodarczą
PIT-4R za 2013 rok
opodatkowaną na zasadach
ogólnych
Podatnicy podatku PIT
1,2 mln
Dane statystyczne dotyczące
Pozytywne – dodatkowy
(pracownicy otrzymujący
liczby miejsc w żłobkach
przychód podlegający
dopłaty)
i przedszkolach (analiza
zwolnieniu od podatku PIT
danych GUS i MPiPS)
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
W odniesieniu do projektu nie były prowadzone konsultacje poprzedzające jego przygotowanie tzw. pre-konsultacje
publiczne.
W ramach konsultacji publicznych projekt ustawy skierowano do następujących podmiotów:
1) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej;
10
2) Business Centre Club;
3) Konfederacja „Lewiatan”;
4) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ);
5) Komisja Krajowa Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”;
6) Forum Związków Zawodowych;
7) Związek Rzemiosła Polskiego.
Projekt ustawy został także skierowany do opinii następujących podmiotów:
1) Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
2) Krajowa Izba Radców Prawnych;
3) Krajowa Izba Biegłych Rewidentów;
4) Krajowa Rada Doradców Podatkowych;
5) Stowarzyszenie Księgowych w Polsce – Zarząd Główny;
6) Prezes Naczelnej Rady Adwokackiej;
7) Prezes Zarządu Polskiej Izby Biur Rachunkowych.
Projekt ustawy został skierowany do konsultacji publicznych drogą mailową w dniu 26 marca 2015 r. z terminem
zgłoszenia uwag do dnia 3 kwietnia 2015 r.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji publicznych zostały omówione w raporcie sporządzonym zgodnie z § 51
Regulaminu pracy Rady Ministrów i udostępnionym w BIP na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji,
w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem
-157
-168
-181
-196
-211
-913
budżet państwa
-102
-109
-117
-127
-137
-592
JST
-55
-59
-64
-69
-74
-321
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
-157
-168
-181
-196
-211
-913
budżet państwa
-102
-109
-117
-127
-137
-592
JST
-55
-59
-64
-69
-74
-321
pozostałe jednostki (oddzielnie)
11
Źródła finansowania
Dodatkowe informacje,
Wskazanie źródeł danych i przyjętych do obliczeń założeń
w tym wskazanie
źródeł danych i
Zgodnie z exposé Pani Ewy Kopacz, Prezesa Rady Ministrów „(…) w latach 2015–2020
przyjętych do obliczeń
w ramach pieniędzy z Europejskiego Funduszu Społecznego i specjalnego systemu ulg w
założeń
podatku CIT będziemy wspierać tworzenie przyzakładowych żłobków i przedszkoli.”.
Prezentacja wpływu proponowanych rozwiązań na sektor finansów publicznych w ujęciu
5-letnim związana jest z horyzontem czasowym perspektywy finansowej 2014–2020, w ramach
której – zgodnie z exposé środki Europejskiego Funduszu Społecznego alokowane będą na
wsparcie tworzenia przyzakładowych żłobków i przedszkoli.
Obliczeń dokonano na podstawie informacji uzyskanej z:
− Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, dotyczącej liczby miejsc w żłobkach – w 2015 r.
wynosić ona będzie ok. 77,7 tys., na lata 2016–2020 założono wskaźnik wzrostu liczby
miejsc opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na poziomie 14%, co roku.
− danych Głównego Urzędu Statystycznego, z których wynika, że w roku szkolnym
2012/2013 uczęszczało do przedszkoli 911,5 tys. dzieci, a do oddziałów przedszkolnych w
szkołach podstawowych 272,7 tys. dzieci. Łącznie do przedszkoli i oddziałów
przedszkolnych uczęszczało 1 184,2 tys. dzieci. Z uwagi na objęcie w 2016 r. dzieci
6-letnich obowiązkową edukacją szkolną do szacunków przyjęto dane w zakresie liczby
dzieci uczęszczających do przedszkoli oraz założono wzrost liczby miejsc opieki nad
dziećmi w wieku przedszkolnym na poziomie 3%, co roku.
Szacuje się, iż średni koszt utworzenia nowego miejsca dla jednego dziecka w żłobku wynosi
ok. 50 tys. zł, a w przedszkolu ok. 30 tys. zł. Założono także maksymalny poziom wsparcia
z tytułu prowadzenia przyzakładowego żłobka/przedszkola oraz z tytułu dopłat dla dzieci
pracowników uczęszczających do innego żłobka/przedszkola w wysokości 400 zł / 200 zł
miesięcznie. Przyjęto wyższą kwotę dopłat dla dzieci pracowników uczęszczających do żłobka
w celu ułatwienia rodzinom z dziećmi do lat 3 powrotu do aktywności zawodowej.
Zgodnie ze Sprawozdaniem Rady Ministrów z realizacji ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece
nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2013 r. poz. 1457) przyjętym przez Radę Ministrów
w dniu 6 października 2014 r., przeciętny miesięczny koszt pobytu dziecka
w żłobku/przedszkolu w 2013 r., ponoszony przez rodziców, wyniósł ok. 300 zł.
Do oszacowania skutków finansowych proponowanych regulacji przyjęto, iż nowe miejsca
w żłobkach/przedszkolach przyzakładowych stanowiłyby odpowiednio 20%/10% ogólnej
liczby powstałych miejsc, czyli łącznie ok. 5–7 tysięcy nowych miejsc w żłobkach
i przedszkolach. Wsparcie z tytułu prowadzenia przyzakładowego żłobka/przedszkola oraz
z tytułu dopłat dla dzieci pracowników uczęszczających do innego żłobka/przedszkola dotyczyć
będzie 20%/10% wszystkich dzieci uczęszczających do żłobka/przedszkola, tj. 117–142 tys.
dzieci.
Na podstawie informacji uzyskanych z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju wynika, iż
w ramach środków z Europejskiego Funduszu Społecznego możliwe będzie tworzenie nowych
miejsc w żłobkach i innych formach opieki nad dziećmi do lat 3, w szczególności na obszarach
cechujących się największymi zapóźnieniami społeczno-gospodarczymi. Wsparcie to będzie
obejmowało nie tylko opiekę żłobkową, ale także inne formy opieki takie jak opiekun dzienny
czy niania. Planowana alokacja w latach 2014–2020 to ok. 351 mln euro.
12
Środki unijne przeznaczone także zostaną na tworzenie miejsc w przedszkolach, w tym przede
wszystkim na likwidację , białych plam” na mapie wychowania przedszkolnego i zmniejszenie
dysproporcji w upowszechnieniu edukacji przedszkolnej zwłaszcza pomiędzy miastem i wsią.
Jednocześnie, z uwagi na skutki trendów demograficznych, w wyniku których liczba uczniów
spada, a budynki szkolne pozostają puste, środki Europejskiego Funduszu Społecznego zostaną
wykorzystane w celu modernizacji tych budynków pod kątem ich wykorzystania dla edukacji
przedszkolnej, tak aby były one gotowe na przyjęcie dzieci nie tylko 5, ale również
3- i 4-letnich. Planowana alokacja w latach 2014–2020 to ok. 335 mln euro.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
4
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
(w mln zł,
sektor mikro-, małych
99
106
115
126
137
583
ceny stałe
i średnich
z …… r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
58
62
66
70
74
330
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
Zwiększenie dostępności (liczby miejsc) usług opiekuńczych
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Dodatkowe informacje,
Prezentacja wpływu proponowanych rozwiązań w ujęciu 5-letnim związana jest z horyzontem
w tym wskazanie
czasowym perspektywy finansowej 2014–2020, w ramach której – zgodnie z exposé środki
źródeł danych i
Europejskiego Funduszu Społecznego alokowane będą na wsparcie tworzenia przyzakładowych
przyjętych do obliczeń
żłobków i przedszkoli.
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
tabeli zgodności).
nie
nie dotyczy
13
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Proponowane rozwiązania powinny pozytywnie wpłynąć na rynek pracy. Tworzenie nowych miejsc opieki nad dziećmi
w żłobkach i przedszkolach przyzakładowych wiązać się będzie z koniecznością zatrudnienia odpowiedniego personelu.
Ponadto zapewnienie instytucjonalnej opieki nad dziećmi powinno wpłynąć pozytywnie na aktywizację zawodową
młodych osób, ułatwiając możliwość łączenia pracy zawodowej z wychowaniem dziecka.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Wprowadzenie regulacji podatkowych sprzyjających tworzeniu zakładowych placówek jest
Omówienie wpływu
jednym z przejawów polityki państwa skierowanej dla rodzin z dziećmi. Jako jeden
z elementów tej polityki przejawiający się zwiększeniem liczby miejsc w żłobkach
i przedszkolach może wpływać pozytywnie na decyzję o posiadaniu dziecka.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wejście z życie regulacji ustawowych z dniem 1 stycznia 2016 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
3 lata po wejściu w życie regulacji.
Miernik – liczba podmiotów korzystających z preferencji oraz liczba utworzonych miejsc w przyzakładowych żłobkach
i przedszkolach.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
14
a) objęcia opieką dziennego opiekuna dzieci pracowników,
b) uczęszczania dzieci pracowników do żłobka (klubu dziecięcego lub przedszkola).
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
W prawie wewnętrznym państw europejskich generalnie nie są przewidziane szczególne rozwiązania w zakresie
podatków dochodowych, np. w postaci ulg, które wspierałyby tworzenie przyzakładowych żłobków i przedszkoli. Zachęt
podatkowych dla pracodawców tworzących przyzakładowe placówki nie ma w Bułgarii, Danii, Estonii, Hiszpanii,
Łotwie, Słowacji, Szwecji i na Węgrzech.
System wsparcia, poprzez regulacje podatkowe, na poziomie pracodawcy z tytułu wydatków na opiekę nad dzieckiem,
istnieje m.in. we Francji, Belgii, Rumunii i Grecji.
W krajach tych regulacje te polegają na:
1) we Francji można skorzystać z ulgi podatkowej wynoszącej 50% wydatków dla firm zapewniających żłobki
i przedszkola na terenie przedsiębiorstwa,
2) w Belgii wydatki przedsiębiorstwa związane z opieką nad dziećmi mogą być zwolnione z podatku dochodowego do
kwoty 6300 euro rocznie na jedno dziecko,
3) w Rumunii wydatki na dopłaty do żłobków kwalifikują się jako wydatki socjalne i mogą być w ograniczonym
stopniu odliczone na potrzeby podatku CIT (do wysokości 2% kosztów wynagrodzenia),
4) w Grecji wydatki przedsiębiorstw poniesione na opiekę nad dziećmi i przedszkola mogą być odliczone od
przychodów brutto przedsiębiorstwa. Przepisy nie wprowadzają żadnych ograniczeń kwotowych w tym zakresie,
stąd odliczeniu powinna podlegać cała wydatkowana kwota.
Inne formuły wsparcia poprzez vouchery jako zapłata dla instytucji opiekuńczej stosowane są m.in. w Wielkiej Brytanii.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Podatnicy podatku CIT i
0,8 mln
Dane z sytemu
Pozytywne – możliwość
podatnicy podatku PIT
informatycznego POLTAX –
skorzystania z preferencji
prowadzący pozarolniczą
analiza danych z deklaracji
działalność gospodarczą
PIT-4R za 2013 rok
opodatkowaną na zasadach
ogólnych
Podatnicy podatku PIT
1,2 mln
Dane statystyczne dotyczące
Pozytywne – dodatkowy
(pracownicy otrzymujący
liczby miejsc w żłobkach
przychód podlegający
dopłaty)
i przedszkolach (analiza
zwolnieniu od podatku PIT
danych GUS i MPiPS)
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
W odniesieniu do projektu nie były prowadzone konsultacje poprzedzające jego przygotowanie tzw. pre-konsultacje
publiczne.
W ramach konsultacji publicznych projekt ustawy skierowano do następujących podmiotów:
1) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej;
10
2) Business Centre Club;
3) Konfederacja „Lewiatan”;
4) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ);
5) Komisja Krajowa Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”;
6) Forum Związków Zawodowych;
7) Związek Rzemiosła Polskiego.
Projekt ustawy został także skierowany do opinii następujących podmiotów:
1) Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
2) Krajowa Izba Radców Prawnych;
3) Krajowa Izba Biegłych Rewidentów;
4) Krajowa Rada Doradców Podatkowych;
5) Stowarzyszenie Księgowych w Polsce – Zarząd Główny;
6) Prezes Naczelnej Rady Adwokackiej;
7) Prezes Zarządu Polskiej Izby Biur Rachunkowych.
Projekt ustawy został skierowany do konsultacji publicznych drogą mailową w dniu 26 marca 2015 r. z terminem
zgłoszenia uwag do dnia 3 kwietnia 2015 r.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji publicznych zostały omówione w raporcie sporządzonym zgodnie z § 51
Regulaminu pracy Rady Ministrów i udostępnionym w BIP na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji,
w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem
-157
-168
-181
-196
-211
-913
budżet państwa
-102
-109
-117
-127
-137
-592
JST
-55
-59
-64
-69
-74
-321
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
-157
-168
-181
-196
-211
-913
budżet państwa
-102
-109
-117
-127
-137
-592
JST
-55
-59
-64
-69
-74
-321
pozostałe jednostki (oddzielnie)
11
Źródła finansowania
Dodatkowe informacje,
Wskazanie źródeł danych i przyjętych do obliczeń założeń
w tym wskazanie
źródeł danych i
Zgodnie z exposé Pani Ewy Kopacz, Prezesa Rady Ministrów „(…) w latach 2015–2020
przyjętych do obliczeń
w ramach pieniędzy z Europejskiego Funduszu Społecznego i specjalnego systemu ulg w
założeń
podatku CIT będziemy wspierać tworzenie przyzakładowych żłobków i przedszkoli.”.
Prezentacja wpływu proponowanych rozwiązań na sektor finansów publicznych w ujęciu
5-letnim związana jest z horyzontem czasowym perspektywy finansowej 2014–2020, w ramach
której – zgodnie z exposé środki Europejskiego Funduszu Społecznego alokowane będą na
wsparcie tworzenia przyzakładowych żłobków i przedszkoli.
Obliczeń dokonano na podstawie informacji uzyskanej z:
− Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, dotyczącej liczby miejsc w żłobkach – w 2015 r.
wynosić ona będzie ok. 77,7 tys., na lata 2016–2020 założono wskaźnik wzrostu liczby
miejsc opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na poziomie 14%, co roku.
− danych Głównego Urzędu Statystycznego, z których wynika, że w roku szkolnym
2012/2013 uczęszczało do przedszkoli 911,5 tys. dzieci, a do oddziałów przedszkolnych w
szkołach podstawowych 272,7 tys. dzieci. Łącznie do przedszkoli i oddziałów
przedszkolnych uczęszczało 1 184,2 tys. dzieci. Z uwagi na objęcie w 2016 r. dzieci
6-letnich obowiązkową edukacją szkolną do szacunków przyjęto dane w zakresie liczby
dzieci uczęszczających do przedszkoli oraz założono wzrost liczby miejsc opieki nad
dziećmi w wieku przedszkolnym na poziomie 3%, co roku.
Szacuje się, iż średni koszt utworzenia nowego miejsca dla jednego dziecka w żłobku wynosi
ok. 50 tys. zł, a w przedszkolu ok. 30 tys. zł. Założono także maksymalny poziom wsparcia
z tytułu prowadzenia przyzakładowego żłobka/przedszkola oraz z tytułu dopłat dla dzieci
pracowników uczęszczających do innego żłobka/przedszkola w wysokości 400 zł / 200 zł
miesięcznie. Przyjęto wyższą kwotę dopłat dla dzieci pracowników uczęszczających do żłobka
w celu ułatwienia rodzinom z dziećmi do lat 3 powrotu do aktywności zawodowej.
Zgodnie ze Sprawozdaniem Rady Ministrów z realizacji ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece
nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2013 r. poz. 1457) przyjętym przez Radę Ministrów
w dniu 6 października 2014 r., przeciętny miesięczny koszt pobytu dziecka
w żłobku/przedszkolu w 2013 r., ponoszony przez rodziców, wyniósł ok. 300 zł.
Do oszacowania skutków finansowych proponowanych regulacji przyjęto, iż nowe miejsca
w żłobkach/przedszkolach przyzakładowych stanowiłyby odpowiednio 20%/10% ogólnej
liczby powstałych miejsc, czyli łącznie ok. 5–7 tysięcy nowych miejsc w żłobkach
i przedszkolach. Wsparcie z tytułu prowadzenia przyzakładowego żłobka/przedszkola oraz
z tytułu dopłat dla dzieci pracowników uczęszczających do innego żłobka/przedszkola dotyczyć
będzie 20%/10% wszystkich dzieci uczęszczających do żłobka/przedszkola, tj. 117–142 tys.
dzieci.
Na podstawie informacji uzyskanych z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju wynika, iż
w ramach środków z Europejskiego Funduszu Społecznego możliwe będzie tworzenie nowych
miejsc w żłobkach i innych formach opieki nad dziećmi do lat 3, w szczególności na obszarach
cechujących się największymi zapóźnieniami społeczno-gospodarczymi. Wsparcie to będzie
obejmowało nie tylko opiekę żłobkową, ale także inne formy opieki takie jak opiekun dzienny
czy niania. Planowana alokacja w latach 2014–2020 to ok. 351 mln euro.
12
Środki unijne przeznaczone także zostaną na tworzenie miejsc w przedszkolach, w tym przede
wszystkim na likwidację , białych plam” na mapie wychowania przedszkolnego i zmniejszenie
dysproporcji w upowszechnieniu edukacji przedszkolnej zwłaszcza pomiędzy miastem i wsią.
Jednocześnie, z uwagi na skutki trendów demograficznych, w wyniku których liczba uczniów
spada, a budynki szkolne pozostają puste, środki Europejskiego Funduszu Społecznego zostaną
wykorzystane w celu modernizacji tych budynków pod kątem ich wykorzystania dla edukacji
przedszkolnej, tak aby były one gotowe na przyjęcie dzieci nie tylko 5, ale również
3- i 4-letnich. Planowana alokacja w latach 2014–2020 to ok. 335 mln euro.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
4
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
(w mln zł,
sektor mikro-, małych
99
106
115
126
137
583
ceny stałe
i średnich
z …… r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
58
62
66
70
74
330
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
Zwiększenie dostępności (liczby miejsc) usług opiekuńczych
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Dodatkowe informacje,
Prezentacja wpływu proponowanych rozwiązań w ujęciu 5-letnim związana jest z horyzontem
w tym wskazanie
czasowym perspektywy finansowej 2014–2020, w ramach której – zgodnie z exposé środki
źródeł danych i
Europejskiego Funduszu Społecznego alokowane będą na wsparcie tworzenia przyzakładowych
przyjętych do obliczeń
żłobków i przedszkoli.
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
tabeli zgodności).
nie
nie dotyczy
13
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Proponowane rozwiązania powinny pozytywnie wpłynąć na rynek pracy. Tworzenie nowych miejsc opieki nad dziećmi
w żłobkach i przedszkolach przyzakładowych wiązać się będzie z koniecznością zatrudnienia odpowiedniego personelu.
Ponadto zapewnienie instytucjonalnej opieki nad dziećmi powinno wpłynąć pozytywnie na aktywizację zawodową
młodych osób, ułatwiając możliwość łączenia pracy zawodowej z wychowaniem dziecka.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Wprowadzenie regulacji podatkowych sprzyjających tworzeniu zakładowych placówek jest
Omówienie wpływu
jednym z przejawów polityki państwa skierowanej dla rodzin z dziećmi. Jako jeden
z elementów tej polityki przejawiający się zwiększeniem liczby miejsc w żłobkach
i przedszkolach może wpływać pozytywnie na decyzję o posiadaniu dziecka.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wejście z życie regulacji ustawowych z dniem 1 stycznia 2016 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
3 lata po wejściu w życie regulacji.
Miernik – liczba podmiotów korzystających z preferencji oraz liczba utworzonych miejsc w przyzakładowych żłobkach
i przedszkolach.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3461
› Pobierz plik