eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw

projekt dotyczy m.in. przywrócenia zakresu kodów celnych obowiązujących dla lekkiego i ciężkiego oleju opalowego (z zawartością siarki powyżej odpowiednio: 0,1% i 1%) do stanu sprzed wejścia w życie ustawy dnia 11 lipca 2014 r.; ponadto dotyczy wprowadzenia zmiany terminów składania sprawozdań przez przedsiębiorców oraz Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w związku z realizacją Narodowego Celu Redukcyjnego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3431
  • Data wpłynięcia: 2015-04-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1361

3431

niektórych innych ustaw. Opracowany projekt nowelizacji ustawy jest próbą uregulowania
sposobu postępowania z paliwami opałowymi niemieszczącymi się w definicjach ciężkiego i
lekkiego oleju opałowego z zawartością siarki przewyższającą odpowiednio 0,1% i 1%.
Obecnie obowiązujące przepisy ustawy wskazują jedynie jak należy postępować z lekkim i
ciężkim olejem opałowym, jeżeli nie spełnia on określonych wymagań jakościowych (art. 7
ustawy). W konsekwencji na rynku funkcjonują paliwa opałowe, których nie można
zakwalifikować do żadnej grupy olejów opałowych w rozumieniu ustawy. Tym samym do
tego rodzaju paliwa opałowego nie mogą mieć zastosowania uregulowania wynikające z
ustawy, w tym wymagania dotyczące zawartości siarki w olejach opałowych. Taka sytuacja
ma zdecydowanie negatywne skutki dla środowiska.
Zmiany proponowane w art. 1 pkt 2 – 4 projektu ustawy dokonują zmian w zakresie
wytycznych jakimi będzie się kierować minister właściwy do spraw gospodarki wydając
rozporządzenia dotyczące określenia parametrów jakościowych, metod badania oraz sposoby
poboru próbek innych paliw odnawialnych oraz LNG. Ponadto wydanie ww. rozporządzeń
uzależniono od spełnienia co najmniej jednej z trzech wymienionych wytycznych (wydanie
odpowiednich norm technicznych, stanu wiedzy technicznej lub dotychczasowych
doświadczeń w tym zakresie), nie zaś wspólnie wszystkich wytycznych – jak to jest określone
w dotychczasowych przepisach ustawy. Wprowadzone rozwiązanie umożliwi Ministrowi
Gospodarki efektywniejsze wywiązanie się z obowiązku wykonania upoważnień
ustawowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 5 i 6, art. 19a oraz art. 26a ustawy. Należy
bowiem mieć na względzie, iż ustawa w obecnym jej brzmieniu, przewiduje konieczność
wydania rozporządzeń określających wymagania jakościowe (delegacja do wydania
rozporządzeń w tym zakresie ma charakter obligatoryjny) a Minister Gospodarki wydając te
rozporządzenia jest obowiązany uwzględnić łącznie wszystkie wymienione w tych
delegacjach wytyczne. W praktyce oznacza to, że w przypadku nieuzględnienia którejkolwiek
z wytycznych, rozporządzenie wydane przez Ministra Gospodarki może zostać uznane za
niekonstytucyjne.

Projekt ustawy przewiduje również wprowadzenie zmian w zakresie terminów
składania sprawozdań dotyczących redukcji emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw
– art. 1 pkt 5 i pkt 6 projektu ustawy. Powyższe wynika z faktu, że w Dyrektywie Rady
ustanawiającej metody obliczania i wymogi w zakresie sprawozdawczości zgodnie z
dyrektywą 98/70/WE Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszącą się do jakości benzyny i

olejów napędowychzostała dokonana zmiana, w stosunku do przepisów zawartych w
pierwotnym projekcie tej dyrektywy, w zakresie wskazania terminu składania raportów przez
państwa członkowskie do KE (z 31 czerwca na 30 grudnia).
Mając na uwadze powyższe, projekt ustawy dostosował terminy składania sprawozdań i
raportów do daty wskazanej w projekcie dyrektywy w sposób następujący:
• w art. 30g ust. 2 zmieniono termin, w którym Prezes Urzędu Regulacji Energetyki
corocznie sporządza i przedstawia Radzie Ministrów, zbiorczy raport roczny dla
Komisji Europejskiej, dotyczący ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w cyklu
życia paliw i energii elektrycznej - z dnia 31 maja na 30 września roku następującego
po roku sprawozdawczym;
• w art. 30g ust. 3 zmieniono termin, w którym Prezes Urzędu Regulacji Energetyki
przekazuje Komisji Europejskiej raport, o którym mowa powyżej - z dnia 30 czerwca
na 31 grudnia roku następującego po roku sprawozdawczym;
• w art. 30i ust. 1 zmieniono termin, w którym podmiot realizujący NCR przekazuje
sprawozdanie roczne dotyczące emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw i
energii elektrycznej Prezesowi URE - z 1 marca na 31 marca roku następującego po
roku sprawozdawczym. Należy również zaznaczyć, że ww. termin jest wzorowany na
terminie, określonym w art. 30b ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o
biokomponentach i biopaliwach ciekłych
(Dz. U. z 2014 r. poz. 1643), dotyczącym
przedkładania sprawozdań rocznych składanych przez podmioty realizujące
Narodowy Cel Wskaźnikowy Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki. Ponieważ
podmioty realizujące Narodowy Cel Wskaźnikowy będą również podmiotami
realizującymi NCR oraz zakres sprawozdań będzie się w niektórych elementach
pokrywał – stąd uzasadnienie dla uspójnienia obu ww. terminów.
Przepisy zaproponowane w art. 2 i art. 3 projektu ustawy są bezpośrednią konsekwencją
zmian wprowadzonych w art. 1 pkt 2 – 4 projektu. W związku ze zmianą treści art. 3 ust. 2
ustawy konieczne jest wprowadzenie przepisu zachowującego w mocy dotychczas wydane
akty wykonawcze, określające parametry jakościowe paliw ciekłych, biopaliw ciekłych, gazu
skroplonego (LPG) i sprężonego gazu ziemnego (CNG) do dnia 14 kwietnia 2016 r.
Wskazany w projekcie termin wynika wprost z treści art. 8 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o
zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych

1 Dyrektywa Rady została przyjęta przez Parlament Unii Europejskiej w dniu 17 grudnia 2014
r., ale jeszcze nie została ogłoszona.
innych ustaw. Natomiast obowiązek określony w art. 3 projektu wskazujący na konieczność
wydania rozporządzeń w zakresie wymagań jakościowych, sposobu pobierania próbek oraz
metod badania jakości innych paliw odnawialnych oraz LNG nie później niż do dnia 30
czerwca 2017 r. jest niezbędny w celu umożliwienia realizacji ww. delegacji zgodnie z
obowiązującymi wytycznymi. Brak stosownych norm technicznych, niedostateczne
doświadczenia oraz wiedza techniczna uniemożliwiają obecnie wydanie przedmiotowych
rozporządzeń.


2. Wskazanie różnic pomiędzy dotychczasowym i projektowanym stanem
organizacyjnym i prawnym
W stosunku do obecnie obowiązującej ustawy, projekt ustawy wprowadza następujące
zmiany.
W art. 2 w ust. 1 pkt 8 i 9 ustawy rozszerzono zakres kodów celnych dla lekkiego oraz
ciężkiego oleju opałowego. Konieczność dokonania ww. zmian wynika z potrzeby zmiany
przepisów ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania i
kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1088), która w sposób
niekompletny uwzględniła zmiany zawarte we Wspólnej Taryfie Celnej. Wprowadzenie
rozszerzonego katalogu kodów celnych przywraca stan prawny obowiązujący przed wejściem
w życie przepisów ww. ustawy nowelizacyjnej w zakresie uwzględnienia w katalogu olejów
opałowych, również takich, które zawierają powyżej 0,1% (dla lekkiego oleju opałowego) i
1% (dla ciężkiego oleju opałowego) zawartości siarki.
Zmiany zaproponowane w treści art. 3 ust. 2 pkt 5 i 6, art. 19a oraz art. 26a ustawy
dokonują zmian w zakresie wytycznych jakimi będzie kierować się minister właściwy do
spraw gospodarki wydając rozporządzenia dotyczące określenia parametrów jakościowych,
metod badania oraz sposobu poboru próbek innych paliw odnawialnych oraz LNG. W
upoważnieniu ustawowym upoważniającym do wydania rozporządzenia dotyczącego
parametrów jakościowych dla innych paliw odnawialnych wprowadzono dodatkową
wytyczną do wydania aktu polegającą na możliwości uwzględnienia przez ministra
właściwego do spraw gospodarki również wartości parametrów jakościowych określonych w
odpowiednich normach w tym zakresie. Natomiast w delegacjach ustawowych do wydania
rozporządzeń określających sposób pobierania próbek oraz metod badania jakości innych
paliw odnawialnych oraz LNG dodano wytyczną wprowadzającą możliwość uwzględnienia
przez ministra właściwego do spraw gospodarki przy wydawaniu tych rozporządzeń
doświadczenie w stosowaniu tych paliw.
Projekt ustawy wprowadza w upoważnieniach do wydania rozporządzeń określonych w art.
3 ust. 2 pkt 5 i 6, art. 19a oraz art. 26a ustawy spójnik „lub” (w miejsce stosowanego obecnie
„a także”), występującego pomiędzy wytycznymi do wydania rozporządzeń. Wprowadzenie
proponowanej zmiany umożliwi Ministrowi Gospodarki wydanie powyższych rozporządzeń
do spełnieniu co najmniej jednej wytycznej, z katalogu wytycznych występujących w tych
upoważnieniach.
W art. 30g oraz art. 30i ustawy dokonano zmiany terminów składania sprawozdań
dotyczących redukcji emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw ze względu na
dokonanie zmiany terminu (z 31 czerwca na 30 grudnia roku następującego po roku
sprawozdawczym) składania raportów przez państwa członkowskie do KE zapisane w
Dyrektywie Rady ustanawiającej metody obliczania i wymogi w zakresie sprawozdawczości
zgodnie z dyrektywą 98/70/WE Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszącą się do jakości
benzyny i olejów napędowych
.

3. Przewidywane skutki społeczne i gospodarcze
Zmiany zaproponowane w art. 2 ustawy oddziałują na podmioty stosujące olej do celów
opałowych w instalacjach energetycznego spalania paliw poprzez konieczność stosowania
olejów o wymaganiach jakościowych w zakresie zawartości siarki określonych w
odpowiednich przepisach oraz podleganie kontroli zgodnie z powyższą ustawą. Zmiana
przywraca zakres regulacji w sprawie olejów opałowych do stanu sprzed wejścia w życie
ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania
jakości paliw oraz niektórych innych ustaw, która ograniczyła monitorowanie i kontrolę
paliw opałowych do olejów o zawartości siarki poniżej 0,1% (dla lekkiego oleju
opałowego) i 1% (dla ciężkiego oleju opałowego). Przywracając pierwotną definicję olejów
opałowych, z uwzględnieniem zaktualizowanych kodów CN, przywrócony zostaje obszar
paliw opałowych objętych kontrolą do poziomu sprzed nowelizacji ustawy – co wprowadza
pozytywny skutek środowiskowy.

W kontekście zmian w treści art. 30g i art. 30i nie przewiduje się negatywnych skutków
społecznych i gospodarczych, ponieważ proponowane zmiany mają jedynie charakter
formalny. Należy zwrócić uwagę, że ze względu na wydłużenie terminu na przekazanie
raportu Komisji Europejskiej, podmioty realizujące NCR uzyskają więcej czasu na
przygotowanie sprawozdania rocznego a Prezes Urzędu Regulacji Energetyki będzie
dysponował dłuższym terminem na przygotowanie i procedowanie tego raportu.
Nie przewiduje się również negatywnych skutków społecznych i gospodarczych w
związku ze zmianami proponowanymi w treści art. 3, art. 19a i art. 26a. Jednocześnie
należy zauważyć, że wprowadzenie nowelizacji w tym obszarze, niewątpliwie wpłynie na
usprawnienie procesu wydawania ww. aktów delegowanych, co będzie miało pozytywne
skutki gospodarcze związane z umożliwieniem stosowania nowych rodzajów paliw.

4. Źródła finansowania, jeżeli projekt ustawy pociąga za sobą obciążenie budżetu
państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego
Projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa ani budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.

5. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
Przedmiotowy projekt nie przewiduje konieczności wydania nowych, dodatkowych aktów
wykonawczych do ustawy. Przedmiotowy projekt przewiduje jedynie zmianę w zakresie
wytycznych do wydania aktów wykonawczych na podstawie art. 3 ust. 2, art. 19a i art. 26a.
Jednocześnie wprowadza się przepis zachowujący w mocy dotychczasowe rozporządzenia
wydane na podstawie art. 3 ust. 2 oraz określa się termin do upływu którego minister
właściwy do spraw gospodarki jest zobowiązany określić wymagania jakościowe, sposób
pobierania próbek oraz metody badania jakości dla innych paliw odnawialnych oraz LNG.

6. Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej albo
oświadczenie, że przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii
Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Proponowane rozwiązanie nie
wprowadza nowych mechanizmów wsparcia a w związku z tym nie wymaga zmiany
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: