eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3427
  • Data wpłynięcia: 2015-05-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1753

3427


Druk nr 3427


Warszawa, 15 maja 2015 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM-10-36-15




Pan

Radosław Sikorski

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o zmianie ustawy o transporcie
kolejowym oraz ustawy o publicznym
transporcie zbiorowym
.

Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury i Rozwoju.

Z poważaniem

(-) Ewa Kopacz
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o publicznym transporcie
zbiorowym)
Art. 1. W ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1594, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 5:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Zarządca nie jest uprawniony do wykonywania przewozów kolejowych,
z wyjątkiem wykonywania przewozów technologicznych dla własnych potrzeb.”,
b)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a–3e w brzmieniu:
„3a. Przewoźnik kolejowy nie jest uprawniony do zarządzania infrastrukturą
kolejową.
3b. Przepisów ust. 3 i 3a oraz art. 37 ust. 3–8 nie stosuje się do
przedsiębiorcy, który łączy funkcję zarządcy i przewoźnika kolejowego poprzez
zarządzanie infrastrukturą kolejową i wykonywanie wyłącznie miejskich,
podmiejskich lub regionalnych przewozów kolejowych na sieciach kolejowych lub
liniach kolejowych:
1)
wydzielonych, o zasięgu lokalnym lub regionalnym, lub
2)
przeznaczonych wyłącznie do wykonywania miejskich lub podmiejskich
przewozów kolejowych.
3c. Do przedsiębiorcy, o którym mowa w ust. 3b, udostępniającego
infrastrukturę kolejową innym przewoźnikom kolejowym przepisy art. 37 ust. 3–8
stosuje się.
3d. Jeżeli przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 3b lub 3c, znajduje się pod
bezpośrednią lub pośrednią kontrolą podmiotu wykonującego lub integrującego

1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego
i Rady nr 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru
kolejowego (Dz. Urz. UE L 343 z 14.12.2012, str. 32).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 644, 768 i 962
oraz z 2015 r. poz. 200.
– 2 –
usługi transportu kolejowego inne niż przewozy miejskie, podmiejskie lub
regionalne stosuje się następujące zasady:
1)
środki publiczne nie mogą być przenoszone pomiędzy przedsiębiorcą
a podmiotem wykonującym lub integrującym usługi transportu kolejowego
inne niż przewozy miejskie, podmiejskie lub regionalne;
2)
przedsiębiorca prowadzi rachunkowość w sposób umożliwiający
monitorowanie zakazu, o którym mowa w pkt 1;
3)
przedsiębiorca sporządza bilans oraz rachunek zysków i strat oddzielnie od
podmiotu wykonującego lub integrującego usługi transportu kolejowego inne
niż przewozy miejskie, podmiejskie lub regionalne;
4)
przedsiębiorca, który nie jest obowiązany na podstawie przepisów
o rachunkowości do publikowania własnych sprawozdań finansowych,
publikuje te sprawozdania na swoich stronach internetowych.
3e. Minister właściwy do spraw transportu ogłasza, w drodze obwieszczenia,
wykaz przedsiębiorców, o których mowa w ust. 3b i 3c.”,
c)
uchyla się ust. 4;
2)
w art. 37 dodaje się ust. 3–8 w brzmieniu:
„3. Oddzielne rachunki zysków i strat oraz bilanse są prowadzone i publikowane
dla działalności polegającej z jednej strony na zarządzaniu infrastrukturą kolejową,
a z drugiej na wykonywaniu przewozów kolejowych. Środki publiczne wypłacone na
jeden z tych dwóch rodzajów działalności nie mogą być przenoszone na drugi z nich.
4. Przewoźnicy kolejowi wykonujący przewozy kolejowe osób i rzeczy:
1)
nie mogą przenosić środków publicznych między tymi rodzajami przewozów;
2)
sporządzają oddzielny bilans oraz rachunek zysków i strat dla każdego z tych
rodzajów przewozów;
3)
wyodrębniają w księgach rachunkowych operacje dla każdego z tych rodzajów
przewozów.
5. Sprawozdania finansowe przewoźników kolejowych, o których mowa w ust. 4,
zawierają dodatkowo oddzielny bilans oraz rachunek zysków i strat dla przewozów
kolejowych osób i rzeczy.
6. Zarządcy i przewoźnicy kolejowi prowadzą rachunkowość w sposób
umożliwiający monitorowanie zakazów przenoszenia środków publicznych, o których
mowa odpowiednio w ust. 3 i ust. 4 pkt 1.
– 3 –
7. Zarządcy prowadzą rachunkowość w sposób umożliwiający monitorowanie
wykorzystania środków z opłat za korzystanie przez przewoźników kolejowych
z infrastruktury kolejowej oraz wykorzystania nadwyżek z pozostałych rodzajów
prowadzonej działalności gospodarczej.
8. Zarządcy i przewoźnicy kolejowi, którzy nie są obowiązani na podstawie
przepisów o rachunkowości do publikowania własnych sprawozdań finansowych,
publikują te sprawozdania na swoich stronach internetowych.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym
(Dz. U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 52 uchyla się ust. 4;
2)
po art. 58 dodaje się art. 58a w brzmieniu:
„Art. 58a. 1. Operator, który poza świadczeniem usług w zakresie publicznego
transportu zbiorowego w transporcie kolejowym prowadzi inną działalność gospodarczą
sporządza oddzielny bilans oraz rachunek zysków i strat dla tych usług, a także
wyodrębnia w księgach rachunkowych operacje związane z wykonywaniem przewozu
o charakterze użyteczności publicznej.
2. Operator, o którym mowa w ust. 1, nie może przenosić środków publicznych
przeznaczonych na działalność związaną z usługami w zakresie publicznego transportu
zbiorowego w transporcie kolejowym na jakąkolwiek inną działalność.
3. Sprawozdanie finansowe operatora, o którym mowa w ust. 1, publikowane na
podstawie przepisów o rachunkowości, zawiera dodatkowo oddzielny bilans oraz
rachunek zysków i strat dla działalności związanej z usługami w zakresie publicznego
transportu zbiorowego w transporcie kolejowym.
4. Wyodrębniona rachunkowość jest prowadzona w sposób umożliwiający
monitorowanie zakazu przenoszenia środków publicznych, o którym mowa w ust. 2.”.
Art. 3. Zarządcy, którzy do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy wykonywali
przewozy kolejowe na podstawie decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, o której
mowa w art. 5 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym, mogą nadal
wykonywać działalność na podstawie tej decyzji, nie dłużej jednak niż przez okres 3 lat od
dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, pod warunkiem dostosowania prowadzonej

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 228, poz. 1368, z 2014 r. poz. 423 i
915 oraz z 2015 r. poz. 390.
– 4 –
rachunkowości do wymogów, o których mowa w art. 37 ust. 3–8 ustawy zmienianej w art. 1
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie później niż w roku obrotowym rozpoczynającym
się w 2016 r.
Art. 4. Zarządcy i przewoźnicy kolejowi oraz operatorzy, którzy poza świadczeniem
usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym prowadzą inną
działalność gospodarczą, dostosują prowadzoną rachunkowość do wymogów, o których
mowa odpowiednio w art. 37 ust. 3–8 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, oraz art. 58a ust. 1, 3 i 4 ustawy zmienianej w art. 2 w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, nie później niż w roku obrotowym rozpoczynającym się w 2016 r.
Art. 5. Przepisów art. 3 i art. 4 nie stosuje się do zarządców i przewoźników kolejowych
zwolnionych z obowiązku stosowania przepisów art. 37 ust. 3–8 ustawy zmienianej w art. 1
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, ujętych w obwieszczeniu ministra właściwego do
spraw transportu, o którym mowa w art. 5 ust. 3e ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą.
Art. 6. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
















22/04/EP
strony : [ 1 ] . 2 ... 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: