eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3427
  • Data wpłynięcia: 2015-05-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1753

3427


Fundusze publiczne wypłacone na działalność związaną z
Art. 2 pkt 2 Art. 58a ust. 1-3 (PTZ):

zapewnianiem transportu jako usługi publicznej wykazuje się
projektu ustawy „Art. 58a. 1. Operator, który poza

osobno zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 w
– art. 58a ust. 1- świadczeniem usług w zakresie
Art. 6 ust. 3 odpowiednich zestawieniach rachunkowych i nie są one
3 (PTZ)
publicznego transportu zbiorowego
zd. drugie
przenoszone do obszaru działalności związanego ze
w transporcie kolejowym prowadzi
dyrektywy
świadczeniem
innych
usług
przewozowych
lub
inną
działalność
gospodarczą
2012/34/UE jakiegokolwiek innego rodzaju działalności gospodarczej.
sporządza oddzielny bilans oraz
rachunek zysków i strat dla tych
usług, a także wyodrębnia w
księgach rachunkowych operacje
związane
z
wykonywaniem
przewozu o charakterze
użyteczności publicznej.
2. Operator, o którym mowa w ust.
1, nie może przenosić środków
publicznych przeznaczonych na
działalność związaną z usługami w
zakresie publicznego transportu
zbiorowego w transporcie
kolejowym na jakąkolwiek inną
działalność.
3. Sprawozdanie finansowe
operatora, o którym mowa w ust. 1,
publikowane na podstawie
przepisów
o
rachunkowości,
zawiera dodatkowo oddzielny
bilans oraz rachunek zysków i strat
dla działalności związanej z
usługami w zakresie publicznego
transportu zbiorowego w
transporcie kolejowym.



6
Art. 6 ust. 4 4. Rachunkowość dla poszczególnych obszarów działalności,
T
Art. 1 pkt 2 Art. 37 ust. 4 pkt 1 i 3, ust. 6 i 7
o których mowa w ust. 1 i 3, prowadzi się w sposób, który
projektu ustawy (TK):
umożliwia monitorowanie zakazu przenoszenia funduszy
– art. 37 ust. 4 4.
Przewoźnicy
kolejowi
publicznych wypłacanych na jeden z obszarów działalności
pkt 1 i 3, ust. 6 i wykonujący przewozy kolejowe
na drugi z nich oraz monitorowanie wykorzystania dochodu z
7 (TK)
osób i rzeczy:
opłat za dostęp do infrastruktury i nadwyżek z innych
1)
nie
mogą
przenosić
rodzajów działalności gospodarczej.
środków publicznych między tymi
rodzajami przewozów;
3)
wyodrębniają w księgach
rachunkowych operacje dla
każdego
z
tych
rodzajów
przewozów.
6. Zarządcy i przewoźnicy kolejowi
prowadzą rachunkowość w sposób
umożliwiający
monitorowanie
zakazów przenoszenia środków
publicznych, o których mowa
odpowiednio w ust. 3 i ust. 4 pkt 1.
7.
Zarządcy
prowadzą
rachunkowość
w
sposób
umożliwiający
monitorowanie
wykorzystania środków z opłat za
korzystanie przez przewoźników
kolejowych z infrastruktury
kolejowej oraz wykorzystania
nadwyżek z pozostałych rodzajów
prowadzonej
działalności
gospodarczej.


Art. 2 pkt 2 Art. 58a ust. 4 (PTZ):

projektu ustawy „4. Wyodrębniona rachunkowość
– art. 58a ust. 4 jest prowadzona w sposób
(PTZ)
umożliwiający
monitorowanie
zakazu przenoszenia
środków
publicznych, o którym mowa w ust.
2.”.



POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU 4)

Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
Jedn. red.

7
Art. 1 pkt 1 Art. 5 ust. 3 (TK):
Doprecyzowano wymogi dotyczące rozdzielności instytucjonalnej przewoźników
projektu ustawy – „3. Zarządca nie jest uprawniony do wykonywania przewozów kolejowych i zarządców infrastruktury wynikające z dotychczasowego art. 5 ust. 3
art. 5 ust. 3 (TK)
kolejowych, z wyjątkiem wykonywania przewozów (TK), co zapewnia prawidłową transpozycję art. 6 ust. 2 dyrektywy 2012/34/UE,
technologicznych dla własnych potrzeb.”
zgodnie z którym państwa członkowskie mogą postanowić, że rozdział
Art. 1 pkt 1 lit. b Art. 5 ust. 3a (TK):
rachunkowości dla działalności przewozowej i działalności polegającej na
projektu ustawy – „3a. Przewoźnik kolejowy nie jest uprawniony do zarządzania zarządzaniu infrastrukturą wymaga organizacji odrębnych działów w ramach
art. 5 ust. 3a (TK) infrastrukturą kolejową.”
jednego przedsiębiorstwa albo wykonywania tych dwóch rodzajów działalności
przez różne podmioty.

Art. 1 pkt 1 lit. b Art. 5 ust. 3c (TK):
W przypadku, gdy przedsiębiorca wykonujący działalność przewozową i
projektu ustawy – „3c. Do przedsiębiorcy, o którym mowa w ust. 3b, udostępniającego zarządzający infrastrukturą na sieciach (liniach) kolejowych wyodrębnionych
art. 5 ust. 3c (TK) infrastrukturę kolejową innym przewoźnikom kolejowym przepisy funkcjonalnie i ograniczonych terytorialnie udostępnia zarządzaną przez siebie
art. 37 ust. 3-8 stosuje się.”
infrastrukturę kolejową innym przewoźnikom kolejowym na zasadach
komercyjnych pobierając opłaty za korzystanie z tej infrastruktury, w celu
zagwarantowania wykorzystania środków publicznych zgodnie z przeznaczeniem i
uniknięcia subsydiowania skrośnego pomiędzy poszczególnymi rodzajami
prowadzonej działalności stosuje się do takiego przedsiębiorcy szczególne wymogi
dotyczące rachunkowości określone w art. 37 ust. 3-8, przy jednoczesnym
zachowaniu możliwości łączenia przez niego działalności przewoźnika kolejowego
i zarządcy infrastruktury.
Art. 2 pkt 1
W art. 52 uchyla się ust. 4
Uchylenie art.52 ust. 4 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, stanowiącego
projektu ustawy –
upoważnienie ustawowe dla ministra właściwego ds. finansów publicznych do
art.52 ust. 4 (PTZ)
wydania rozporządzenia o sposobie określenia wysokości rozsądnego zysku
wynika z faktu, iż celem przedmiotowego przepisu było przeniesienie do
polskiego systemu prawnego pojęcia „rozsądnego zysku”, jakim posługuje się
Załącznik do rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 23 października 2007 r., dotyczącego usług publicznych w zakresie
kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego
rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (Dz. Urz. UE L 315 z
3.12.2007 r., str. 1).

Załącznik do rozporządzenia nr 1370/2007 wskazuje, co należy rozumieć pod
pojęciem rozsądnego zysku. Zgodnie z tym rozporządzeniem przez rozsądny zysk
należy rozumieć stopę zwrotu kapitału, która w danym państwie członkowskim
uznawana jest za normalną dla tego sektora i w której uwzględniono ryzyko lub
brak ryzyka ingerencji organu publicznego ponoszone przez podmiot świadczący
usługi publiczne.
Przepisy rozporządzenia 1370/2007 nie nakładają na państwa członkowskie
obowiązku uregulowania sposobu określenia wysokości rozsądnego zysku, a
ponadto należy zauważyć, iż jego przepisy obowiązują wprost państwa
członkowskie UE.

8
Art. 3-5 projektu Art. 3. Zarządcy, którzy do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy W art. 3 rozstrzygnięto, iż przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność w formule
ustawy
wykonywali przewozy kolejowe na podstawie decyzji Prezesa Urzędu zintegrowanej w oparciu o decyzję Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego
Transportu Kolejowego, o której mowa w art. 5 ust. 4 ustawy, o której wydaną na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy o t. k., którzy nie podlegają wyłączeniom
mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, mogą nadal na podstawie projektowanego art. 5 ust. 3b lub 3c ustawy o t. k., mogą nie dłużej
wykonywać działalność na podstawie tej decyzji, nie dłużej jednak niż przez 3 lata nadal prowadzić tą działalność na podstawie wydanej decyzji,
niż przez okres 3 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, pod jeżeli dokonają niezbędnych zmian dotyczących prowadzonej rachunkowości w
warunkiem dostosowania prowadzonej rachunkowości do wymogów, roku obrotowym rozpoczynającym się w 2016 r.
o których mowa w art. 37 ust. 3–8 ustawy, o której mowa w art. 1, w
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie później niż w roku
obrotowym rozpoczynającym się w 2016 r.





Art. 4. Zarządcy i przewoźnicy kolejowi oraz operatorzy, którzy poza Przewiduje się, że ustawa wejdzie w życie nie później niż w III kwartale 2015 r., a
świadczeniem usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w zatem w trakcie trwania roku obrotowego dla przedsiębiorców posiadających w
transporcie kolejowym prowadzą inną działalność gospodarczą, dniu jej wejścia w życie status zarządcy infrastruktury kolejowej, przewoźnika
dostosują prowadzoną rachunkowość do wymogów, o których mowa kolejowego lub operatora świadczącego usługi publicznego transportu zbiorowego
odpowiednio w art. 37 ust. 3–8 ustawy, o której mowa w art. 1, w w transporcie kolejowym. Dla tych podmiotów wprowadzenie nowych warunków
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, oraz art. 58a ust. 1, 3 i 4 dotyczących prowadzenia rachunkowości wymaga przyjęcia okresu przejściowego
ustawy, o której mowa w art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą na dostosowanie do wymogów wynikających z niniejszej ustawy. Aby
ustawą, nie później niż w roku obrotowym rozpoczynającym się w przedsiębiorcy mogli dokonać niezbędnych zmian, wprowadzono w art. 4
2016 r.
projektowanej ustawy przepis określający, że nowe warunki prowadzenia

rachunkowości stosuje się do tych podmiotów począwszy od roku obrotowego

rozpoczynającego się w 2016 r.





Art. 5. Przepisów art. 3 i 4 nie stosuje się do zarządców i Konsekwencją wyłączenia określonej grupy przewoźników i zarządców
przewoźników kolejowych zwolnionych z obowiązku stosowania infrastruktury spod obowiązku prowadzenia rachunkowości zgodnie z wymogami
przepisów art. 37 ust. 3–8 ustawy, o której mowa w art. 1, w określonymi w projektowanym art. 37 ust. 3-8 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, ujętych w obwieszczeniu transporcie kolejowym są postanowienia art. 5, w których rozstrzygnięto, że
ministra właściwego do spraw transportu, o którym mowa w art. 5 ust. przepisy przejściowe zawarte w art. 3 i 4 ustawy nowelizującej wskazujące termin
3e ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą na dostosowanie prowadzonej rachunkowości do nowych wymogów, nie znajdą
ustawą.
zastosowania do przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury
zwolnionych z obowiązku stosowania nowych wymogów na podstawie art. 5 ust.
3b ustawy o t. k. i ujętych w obwieszczeniu publikowanym przez ministra
właściwego do spraw transportu.
Art. 6 projektu Art. 6. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia Przepis o wejściu w życie ustawy.
ustawy
ogłoszenia.





9

1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału
Sprawiedliwości (czy to w trybie prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Uni Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-st="http://www.e-step.pl/urzednik". W wypadku
konieczności dodania uzasadnienia dla przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których
wykładni dokonał Trybunał Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu
na konieczność ograniczenia projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające
poza ten zakres powinny mieć charakter wyjątkowy i być opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów
zapewniających stosowanie (np. przepisy proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z
oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest
uzasadnienie zastosowania takiej normy

Używane skróty:
TK

-
ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
PTZ

-
ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym

10
strony : 1 ... 4 . [ 5 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: