eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3352
  • Data wpłynięcia: 2015-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1333

3352

– 7 –

w ustawie o podatku dochodowym. Wynik przeliczenia należy zamieścić w wolnych polach
dowodu lub w załączniku do dowodu sporządzonego w walucie obcej.
5. Zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15b ustawy
o podatku dochodowym, dokonuje się poprzez wpisanie kwoty zmniejszenia ze znakiem
minus (-) lub kolorem czerwonym.
6. Błędy w dowodach księgowych można poprawiać, z zastrzeżeniem ust. 6, wyłącznie
przez skreślenie niewłaściwie napisanego tekstu lub liczby, w sposób pozwalający odczytać
tekst lub liczbę pierwotną, i wpisanie tekstu lub liczby właściwej. Poprawka dokonana
w dowodzie księgowym musi być potwierdzona datą i podpisem osoby dokonującej
poprawki.
7. Zasad, o których mowa w ust. 5, nie stosuje się do dowodów księgowych, dla których
ustalono odrębnymi przepisami zakaz dokonywania jakichkolwiek poprawek, oraz do
dowodów obcych. Dowody obce mogą być poprawione przez wystawienie i przesłanie
kontrahentowi dowodu korygującego (noty). Dowody własne zewnętrzne przesłane uprzednio
kontrahentowi mogą być poprawione tylko przez wystawienie dowodu korygującego (noty).
§ 9. Za dowody księgowe uważa się również:
1)
dzienne zestawienia dowodów (faktur dotyczących sprzedaży) sporządzone do
zaksięgowania ich zbiorczym zapisem;
2)
noty księgowe, sporządzone w celu skorygowania zapisu dotyczącego operacji
gospodarczej, wynikającej z dowodu obcego lub własnego, otrzymane od kontrahenta
podatnika lub przekazane kontrahentowi;
3)
dowody przesunięć;
4)
dowody opłat pocztowych i bankowych;
5)
inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat, oraz
dokumenty zawierające dane, o których mowa w § 8 ust. 3 pkt 2.
§ 10. 1. Na udokumentowanie zapisów w ewidencji uproszczonej, dotyczących
niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę
i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające:
przy zakupie – nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach
– przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku).
2. Dowody, o których mowa w ust. 1, mogą dotyczyć wyłącznie:
1)
zakupu w jednostkach handlu detalicznego materiałów pomocniczych;
– 8 –

2)
kosztów diet i innych należności za czas podróży służbowej pracowników oraz wartości
diet z tytułu podróży służbowych;
3)
opłat sądowych i notarialnych;
4)
opłaty skarbowej;
5)
wydatków związanych z parkowaniem samochodu w sytuacji, gdy są one poparte
dokumentami niezawierającymi danych, o których mowa w § 8 ust. 3 pkt 2; podstawą
wystawienia dowodu wewnętrznego jest bilet z parkometru, kupon, bilet jednorazowy
załączony do sporządzonego dowodu.
3. Dowody wewnętrzne dotyczące rozliczenia kosztów podróży służbowych
pracowników powinny zawierać co najmniej następujące dane: imię i nazwisko, cel podróży,
nazwę miejscowości docelowej, liczbę godzin i dni przebywania w podróży służbowej (data
i godzina wyjazdu oraz powrotu), stawkę i wartość przysługujących diet.
4. Zakup w jednostkach handlu detalicznego materiałów, środków czystości i bhp oraz
materiałów biurowych może być, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1, dokumentowany paragonami
zaopatrzonymi w datę i stempel (oznaczenie) jednostki wydającej paragon – określającymi
ilość, cenę jednostkową oraz wartość, za jaką dokonano zakupu. Na odwrocie paragonu
podatnik musi uzupełnić jego treść, wpisując swoje nazwisko (nazwę zakładu), adres oraz
rodzaj (nazwę) zakupionego towaru.
5. Wydatki poniesione za granicą na zakup paliwa i olejów mogą być dokumentowane
paragonami lub dowodami kasowymi. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
§ 11. Nie wymaga zaksięgowania materiał powierzony przez zleceniodawcę. Jeżeli
jednak podatnik nie może przedstawić dokumentu określającego zleceniodawcę, uważa się,
że materiał został przez podatnika zakupiony bez udokumentowania.
§ 12. 1. Otrzymanie towarów handlowych musi być potwierdzone na dowodzie zakupu
datą i podpisem osoby, która je przyjęła.
2. Jeżeli towar handlowy, którego zakup – zgodnie z przepisami rozporządzenia
– dokumentowany jest fakturami dostawców, został dostarczony podatnikowi lub dokonano
nim obrotu przed otrzymaniem faktury, należy sporządzić szczegółowy opis otrzymanego
materiału (lub towaru handlowego), podając imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy, ilość
i rodzaj oraz cenę jednostkową i wartość materiału (lub towaru handlowego) i dokonać zapisu
w ewidencji uproszczonej na podstawie opisu. Opis musi być potwierdzony w sposób
określony w ust. 1 oraz przechowywany jako dowód zakupu i połączony z nadesłaną
– 9 –

następnie fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej w fakturze musi być
wpisana do księgi (ewidencji) w dniu otrzymania faktury.
3. Jeżeli podatnik otrzymał towar handlowy oraz fakturę na ten towar w tym samym
miesiącu, opis, o którym mowa w ust. 2, dołącza do otrzymanej faktury, a zapisów
w ewidencji uproszczonej dokonuje na podstawie otrzymanej faktury.
4. Podatnik może nie sporządzać opisu, o którym mowa w ust. 2, jeżeli zakup
udokumentowany jest specyfikacją dostawcy, pod warunkiem że specyfikacja spełnia
wymogi określone dla opisu. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§ 13. 1. Zakup towarów handlowych musi być wpisany do ewidencji uproszczonej,
z zastrzeżeniem § 25, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do
magazynu, przerobu lub sprzedaży.
2. Zapisów dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się, z zastrzeżeniem § 16 i 25,
jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności
w dniu następnym, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 15 ustawy o podatku
dochodowym.
§ 14. Podatnik jest obowiązany wypełnić karty przychodów pracowników najpóźniej
w terminie przewidzianym dla przekazania zaliczki na podatek dochodowy od tych
przychodów na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje właściwy naczelnik urzędu
skarbowego.
§ 15. 1. Zapisy w ewidencji uproszczonej dotyczące przychodów ze sprzedaży
składników majątkowych, towarów handlowych i usług są dokonywane na podstawie
wystawionych faktur, a w przypadku sprzedaży nieudokumentowanej fakturami – na
podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej kwocie
wykazana jest wartość tych przychodów za dany dzień, o ile nie jest prowadzona ewidencja
sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu kas rejestrujących.
2. Zapisów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się jeden raz dziennie po zakończeniu
dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z zastrzeżeniem
§ 16 ust. 2 oraz § 25.
3. Jeżeli w danym dniu podatnik wystawia wiele faktur, zapisów w ewidencji
uproszczonej można dokonywać jedną sumą wynikającą z dziennego zestawienia tych faktur,
zwanego dalej „zestawieniem sprzedaży”.
– 10 –

4. Zestawienie sprzedaży powinno zawierać co najmniej następujące dane: datę
i kolejny numer zestawienia, numery od-do faktur objętych zestawieniem, sumę zbiorczą tych
faktur oraz podpis podatnika lub osoby, która sporządziła zestawienie.
5. Podatnik prowadzący ewidencję, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2, może dokonywać
zapisów dotyczących przychodu, wykazanych w tej ewidencji, w jednej pozycji na koniec
każdego miesiąca.
§ 16. 1. Podatni, który ewidencjonuje obrót przy zastosowaniu kas rejestrujących,
dokonują zapisów w ewidencji uproszczonej na podstawie danych wynikających z raportów
dobowych, z zastrzeżeniem ust. 2, skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość
przychodu.
2. Podatnik, o którym mowa w ust. 1, może dokonywać zapisów w ewidencji
uproszczonej na koniec każdego miesiąca, w terminie określonym w § 25 ust. 1, na podstawie
danych wynikających z raportów miesięcznych skorygowanych o kwoty mające wpływ na
wysokość przychodu.
3. Podatnik, o których mowa w ust. 1 i 2, nie wpisuje do ewidencji uproszczonej kwot
wynikających z faktur dokumentujących dokonanie sprzedaży uprzednio zarejestrowanej przy
zastosowaniu kas rejestrujących, natomiast jest obowiązany do połączenia w sposób trwały
zwróconych oryginałów paragonów fiskalnych z kopiami wystawionych faktur.
4. Korygowania danych wynikających z raportów dobowych lub raportów
miesięcznych, o którym mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się na podstawie odrębnych ewidencji.
Korekty, które nie podlegają ujęciu w odrębnych ewidencjach, podatnik opisuje na odwrocie
raportu dobowego lub miesięcznego.
§ 17. 1. Jeżeli podatnik prowadzi odrębną ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1 lub
3 ustawy o VAT, zapisy w ewidencji uproszczonej dotyczące przychodów ze sprzedaży
towarów i usług mogą być dokonywane na koniec miesiąca łączną kwotą wynikającą
z miesięcznego zestawienia sporządzonego na podstawie danych wynikających z tej
ewidencji.
2. Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać co najmniej następujące
dane: datę i kolejny numer zestawienia, sumę przychodów ze sprzedaży pomniejszoną
o należny podatek od towarów i usług oraz o wartość towarów i usług niestanowiącą
przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym i powiększoną o przychody
nieobjęte obowiązkiem ewidencjonowania dla celów podatku od towarów i usług.
– 11 –

§ 18. Zapisy w ewidencji uproszczonej dotyczące pozostałych przychodów muszą być
dokonywane na podstawie dowodów potwierdzających te przychody.
§ 19. Zapisy w ewidencji uproszczonej dotyczące wydatków (kosztów) są dokonywane
na podstawie dowodów, o których mowa w § 8–12.
§ 20. 1. Zapisy w ewidencji uproszczonej dotyczące zmniejszenia kosztów uzyskania
przychodów (zwiększenia przychodów) oraz zwiększenia kosztów uzyskania przychodów, na
podstawie art. 15b ustawy o podatku dochodowym, są dokonywane na podstawie dowodów,
o których mowa w § 8 ust. 3 pkt 2 i 3, w terminach określonych w przepisach art. 15b ustawy
o podatku dochodowym.
2. Zapisów w ewidencji uproszczonej dotyczących zmniejszenia kosztów uzyskania
przychodów (zwiększenia przychodów) na podstawie art. 15b ustawy o podatku
dochodowym można dokonywać na koniec każdego miesiąca, w terminie określonym w § 25
ust. 1, na podstawie danych wynikających z miesięcznych zestawień dokumentów, o których
mowa w § 8 ust. 3 pkt 2.
3. Zestawienie, o którym mowa w ust. 2, powinno zawierać: numer kolejny wpisu,
numery i daty dokumentów, o których mowa w § 8 ust. 3 pkt 2, i wynikającą z tych
dokumentów łączną wartość zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów (zwiększenia
przychodów).
4. Zapisów w ewidencji uproszczonej dotyczących zwiększenia kosztów uzyskania
przychodów na podstawie art. 15b ustawy o podatku dochodowym można dokonywać na
koniec każdego miesiąca, w terminie określonym w § 25 ust. 1, na podstawie danych
wynikających z miesięcznych zestawień dokumentów, o których mowa w § 8 ust. 3 pkt 3.
5. Zestawienie, o którym mowa w ust. 4, powinno zawierać: numer kolejny wpisu,
numery i daty dokumentów, o których mowa w § 8 ust. 3 pkt 3, i wynikającą z tych
dokumentów łączną wartość zwiększenia kosztów uzyskania przychodów.
§ 21. 1. Podatnik jest obowiązany do sporządzenia i wpisania do ewidencji spisu
z natury towarów handlowych, zwanego dalej „spisem z natury”, na pierwszy dzień roku
podatkowego, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności
w ciągu roku podatkowego, likwidacji lub przekształcenia albo upadłości.
2. Spis z natury podlega wpisaniu do ewidencji uproszczonej także wówczas, gdy
podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w § 3 pkt 1, sporządzają go za okresy
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 82 . [ 83 ] . 84 ... 88

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: