Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3352
- Data wpłynięcia: 2015-04-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1333
3352
miesięczne oraz gdy na podstawie odrębnych przepisów jego sporządzenie zarządził
naczelnik urzędu skarbowego.
§ 22. 1. Spis z natury powinien być sporządzony w sposób staranny i trwały oraz
zakończony i zaopatrzony w podpisy osób uczestniczących w spisie.
2. Spis z natury powinien zawierać co najmniej następujące dane: nazwę organizacji
pozarządowej, datę sporządzenia spisu, numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury,
szczegółowe określenie towaru, jednostkę miary, ilość stwierdzoną w czasie spisu, cenę
w złotych i groszach za jednostkę miary, wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru
przez jego cenę jednostkową, łączną wartość spisu z natury, wartość pomniejszenia, o którym
mowa w § 24, ze wskazaniem pozycji spisu z natury i pozycji w ewidencji uproszczonej,
z którymi związane jest pomniejszenie, oraz klauzulę „Spis zakończono na pozycji...”,
podpisy osób sporządzających spis oraz podpis właściciela zakładu (wspólników).
3. Spis z natury powinien obejmować również towary, znajdujące się w dniu
sporządzenia spisu poza siedzibą podatnika, a także towary obce znajdujące się w siedzibie
podatnika. Towary obce nie podlegają wycenie; wystarczające jest ilościowe ich ujęcie
w spisie towarów z podaniem, czyją stanowią własność.
§ 23. 1. Podatnik jest obowiązany wycenić towary handlowe objęte spisem z natury
według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli
są one niższe od cen zakupu lub nabycia. Przy działalności usługowej wycenia się według
kosztów wytworzenia.
3. Wartość spisu z natury, wycenionego zgodnie z ust. 1–2 i 9, pomniejsza się o kwotę,
o którą podatnik zmniejszył koszty uzyskania przychodów (zwiększył przychody) na
podstawie art. 15b ustawy o podatku dochodowym, jeżeli zmniejszenie kosztów uzyskania
przychodów (zwiększenie przychodów) związane było z zaliczeniem do kosztów uzyskania
przychodów wydatków dotyczących towarów handlowych, objętych tym spisem.
Pomniejszenia dokonuje się o tę część kwoty zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów
(zwiększenia przychodów), która przypada na towary handlowe, objęte tym spisem.
4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się, jeżeli przed sporządzeniem spisu z natury podatnik
zwiększył koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15b ustawy o podatku dochodowym.
5. Spis z natury musi być wpisany do ewidencji uproszczonej według poszczególnych
rodzajów jego składników lub w jednej pozycji (sumie), jeżeli na podstawie spisu zostało
sporządzone odrębne, szczegółowe zestawienie poszczególnych jego składników.
Zestawienie przechowuje się łącznie z ewidencją uproszczoną.
– 13 –
6. Podatnik jest obowiązany dokonać wyceny najpóźniej w terminie 14 dni od dnia
zakończenia spisu z natury.
7. W razie przyjęcia wyceny towarów w kwocie niższej od ceny zakupu lub nabycia
albo od kosztów wytworzenia, w szczególności z powodu uszkodzenia, wyjścia z mody,
należy przy poszczególnych pozycjach uwidocznić również jednostkową cenę zakupu
(nabycia) lub koszt wytworzenia.
§ 24. 1. W razie prowadzenia ewidencji uproszczonej przez biuro rachunkowe, zapisy są
dokonywane w porządku chronologicznym na podstawie dowodów, o których mowa
w § 8–12, oraz sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji, o której mowa
w § 5 ust. 1 pkt 2, lub danych wynikających z zestawienia, o którym mowa w § 15 ust. 2,
przekazywanych przez podatnika zgodnie z postanowieniami umowy, w czasie
zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia
20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
2. Podatnik może dokonywać wpisów do ewidencji uproszczonej na zasadach
określonych w ust. 1 pod warunkiem prowadzenia równocześnie ewidencji, o której mowa
w § 5 ust. 1 pkt 2. Warunek ten nie dotyczy podatników dokonujących sprzedaży
dokumentowanej wyłącznie fakturami.
§ 25. 1. W razie prowadzenia ewidencji uproszczonej przy zastosowaniu technik
informatycznych, warunkiem uznania ewidencji uproszczonej za prawidłową jest:
1)
określenie na piśmie szczegółowej instrukcji obsługi programu komputerowego,
wykorzystywanego do prowadzenia ewidencji uproszczonej;
2)
stosowanie programu komputerowego zapewniającego bezzwłoczny wgląd w treść
dokonywanych zapisów oraz wydrukowanie wszystkich danych w porządku
chronologicznym, zgodnie z wzorem ewidencji uproszczonej;
3)
przechowywanie zapisanych danych na magnetycznych nośnikach informacji, do czasu
wydruku zawartych na nich danych, w sposób chroniący przed zatarciem lub
zniekształceniem tych danych albo naruszeniem ustalonych zasad ich przetwarzania.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, na koniec każdego miesiąca w czasie
zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia
20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, podatnik jest obowiązany sporządzić wydruk
zapisów dokonanych za dany miesiąc. Wydruk powinien być zgodny ze wzorem ewidencji
uproszczonej określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
– 14 –
3. Podatnik posługujący się programem komputerowym, który nie zapewnia
wydrukowania ewidencji uproszonej, według wzoru określonego w załączniku nr 1 do
rozporządzenia, jest obowiązany założyć ewidencję uproszczoną, o której mowa w § 1. Po
zakończeniu miesiąca należy sporządzić wydruk komputerowy zawierający podsumowanie
zapisów za dany miesiąc i wpisać do odpowiednich kolumn ewidencji uproszczonej sumy
miesięczne wynikające z tego wydruku.
§ 26. 1. Podatnik sporządza Wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych
i prawnych związanych z prowadzoną działalnością, zwany dalej „Wykazem”.
2. Wykaz powinien zawierać w szczególności następujące dane:
1)
liczbę porządkową;
2)
datę nabycia;
3)
datę przyjęcia do używania;
4)
określenie dokumentu stwierdzającego nabycie;
5)
określenie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej;
6)
symbol Klasyfikacji rodków Trwałych (K T) określonej w przepisach wydanych na
podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U.
z 2012 r. poz. 591, z późn. zm.6));
7)
wartość początkową;
8)
stawkę amortyzacyjną;
9)
zaktualizowaną wartość początkową;
10) datę likwidacji oraz przyczynę likwidacji albo datę zbycia środka trwałego lub wartości
niematerialnej i prawnej.
3. Wpisów dotyczących środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
dokonuje się w wykazie najpóźniej w miesiącu przyjęcia ich do używania. Późniejszy termin
wprowadzenia do Wykazu uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości
niematerialnej i prawnej, o którym mowa w art. 16h ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku
dochodowym.
4. Podatnik jest obowiązany:
1)
zbroszurować Wykaz i kolejno ponumerować jego karty,
2)
przechowywać Wykaz w miejscu wskazanym dla ewidencji uproszczonej w § 5 ust 1.
6) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 2 oraz z 2014 r. poz. 1161 i 1662.
– 15 –
5. W przypadku gdy podatnicy przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji
uproszczonej prowadził ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych
i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, może prowadzić
wykaz poprzez kontynuację prowadzenia tej ewidencji, o ile zawiera ona dane, o których
mowa w ust. 1. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§ 27. Wykaz może być prowadzony w postaci elektronicznej, jeżeli podatnicy
prowadzący ewidencję uproszczoną posługują się oprogramowaniem komputerowym
umożliwiającym jego wydrukowanie. W terminie do dnia 20. każdego miesiąca podatnicy
prowadzący ewidencję uproszczoną są obowiązani sporządzić wydruk zapisów dokonanych
za poprzedni miesiąc. Przepis § 2 ust. 3 lit. a stosuje się odpowiednio.
§ 28. Podatnik zawiadamia naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach
opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:
1)
o wyborze z prowadzenia ewidencji uproszczonej,
2)
o rezygnacji z prowadzenia ewidencji uproszczonej,
3)
niespełnieniu warunków określonych w ust. 1 art. 10a ust. ustawy o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie
– w terminach określonych odpowiednio w ust. 3 i 5 niniejszej ustawy.
§ 29. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
MINISTER FINANSÓW
– 16 –
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Finansów
z dnia ... (poz. ...)
Załącznik nr 1
WZÓR
Strona tytułowa uproszczonej ewidencji przychodów i rozchodów
UPROSZCZONA EWIDENCJA PRZYCHODÓW I KOSZTÓW
....................................................
Nazwa podatnika
...............................................
Adres
UWAGA: Przed rozpoczęciem zapisów w ewidencji uproszczonej należy się szczegółowo zapoznać z przepisami rozporządzenia i objaśnieniami do tego załącznika.
Kontrahent
Przychody określone w art. 10a ust. 1 pkt 4 lit. a–d ustawy o
Koszty
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Lp.
Data
Nr
Nazwa
adres
Opis zdarzenia
Wartość sprzedanych
Pozostałe
Razem przychody
Koszty uzyskania przychodów
Koszty niestanowiące
zdarzenia
dowodu kontrahenta
towarów i usług
przychody
kosztów uzyskania
gospodar-
księgo-
7+8
(art. 15 updop)
przychodów
czego
wego
(art. 16 ust. 1 updop)
zł
gr
zł
gr
zł
gr
zł
gr
zł
gr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
1
Suma strony
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3352
› Pobierz plik