eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o Agencji Mienia Wojskowego

Rządowy projekt ustawy o Agencji Mienia Wojskowego

projekt dotyczy połączenia dwóch agencji wykonawczych Agencji Mienia Wojskowego i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3342
  • Data wpłynięcia: 2015-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o Agencji Mienia Wojskowego
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1322

3342-cz-1

ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 116, poz. 1203),
c) pokrycia kosztów zakupu lokalu mieszkalnego pozyskanego przez Agencję
w przypadku braku w zasobie mieszkaniowym i internatowym Agencji,
w miejscowości wybranej przez osoby, o których mowa w art. 23 ust. 3 ustawy
z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej, lokalu mieszkalnego odpowiadającego uprawnieniom żołnierza w dniu
jego śmierci,
d) pokrycia kosztów leasingu lub najmu lokali mieszkalnych przydzielanych
żołnierzom zawodowym na podstawie decyzji o przydziale lokali mieszkalnych,
pomniejszonych o przychody należne z tytułu opłat za używanie kwater,
e) pokrycia kosztów remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi
oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia,
f) pokrycia kosztów wymiany lub remontu wyposażenia i urządzeń technicznych
zużytych w procesie eksploatacji kwater,
g) pokrycia kosztów opróżnienia i przeniesienia żołnierza zawodowego z lokalu
mieszkalnego do wskazanego mu lokalu zamiennego na czas trwania remontu,
oznaczony i podany do wiadomości, nie dłużej jednak niż na rok, jeżeli rodzaj
naprawy tego wymaga, a konieczność naprawy nie powstała z winy osób
zajmujących lokal mieszkalny,
h) pokrycia kosztów zajmowania internatów i kwater internatowych przez
żołnierzy, o których mowa w art. 51 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 22 czerwca
1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
i) pokrycia kosztów związanych z obsługą powyższych zadań.
Wymienione w art. 29 ust. 2 pkt 3 lit. b tiret 3–5 projektowanej ustawy przepisy
odnoszą się do dotacji celowej z budżetu państwa otrzymywanej na:
– świadczenie finansowe umożliwiające pokrycie kosztów najmu lokalu mieszkalnego,
wypłacanego na podstawie art. 49 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych
RP, w brzmieniu obowiązującym w dniu 30 czerwca 2004 r.,
– zryczałtowany ekwiwalent wypłacany na podstawie art. 24 ust. 6 ustawy
o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP, w brzmieniu obowiązującym w dniu
30 czerwca 2010 r.,
14

– ekwiwalent pieniężny w zamian za rezygnację z osobnej kwatery stałej, o której
mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy
o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych
ustaw.
Świadczenia te wypłacane osobom uprawnionym stanowią kontynuację uprawnień
zawartych w poprzednich regulacjach ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP.
Zakres czasowy ich realizacji wynika z zawartych umów i wydanych decyzji. Należy
zauważyć, iż świadczenia te występują już w niewielkich ilościach i stopniowo
zanikają. Obecnie przepisy ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP nie zawierają
już takiej formy realizacji prawa do zakwaterowania.
W art. 30 umieszczono zasady ustalania odpisów na fundusze celowe, tj. Fundusz
Modernizacji Sił Zbrojnych oraz Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego.
Zakłada się, że Agencja będzie wpłacać na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych
100% nadwyżki przychodów nad kosztami uzyskanej przez Agencję z tytułu sprzedaży
mienia ruchomego przekazanego przez MON, a na Fundusz Modernizacji
Bezpieczeństwa Publicznego 93% nadwyżki przychodów nad kosztami uzyskanej przez
Agencję z tytułu sprzedaży mienia Skarbu Państwa przekazanego przez ministra
właściwego do spraw wewnętrznych.
Ponadto projektowana ustawa przewiduje zasady przekazywania środków na Fundusz
Modernizacji Sił Zbrojnych i Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego.
Zgodnie z tymi zasadami środki pieniężne należne Funduszowi Modernizacji Sił
Zbrojnych oraz Funduszowi Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego Agencja
przekazuje w terminie do 30 dnia miesiąca następującego po danym kwartale,
w wysokości nie mniejszej niż 80% kwoty odpisu za dany kwartał. Agencja dokonuje
rozliczenia rocznego w terminie do dnia 30 kwietnia roku następnego.
Wprowadzenie takiego sposobu rozliczeń podyktowane było potrzebą uproszczenia
istniejącego mechanizmu przez ograniczenie częstotliwości dokonywania obliczeń
i dostosowanie ich do terminów składania sprawozdań budżetowych (obowiązują
zasadniczo terminy kwartalne – RB-35, Rb-40, Rb-N, Rb-Z i inne). Wprowadzenie
tylko dla rozliczeń z Funduszem Modernizacji Sił Zbrojnych i Funduszem Modernizacji
Bezpieczeństwa Publicznego częstotliwości miesięcznej powodowałoby dodatkowe
obciążenia, a zasadą przyjętą w procesie łączenia WAM i AMW jest eliminowanie
zbędnych obciążeń i poszukiwanie oszczędności.
15

Wprowadzenie progu 80% ma natomiast na celu zapobieżenie sytuacji, gdy przychody
stanowiące podstawę obliczenia odpisów na państwowe fundusze celowe nie zostaną
zrealizowane kasowo, co może spowodować, że nowa Agencja musiałaby uiszczać
odpis od kwot nieotrzymanych.
Należy również wskazać, że omawiany przepis zawiera zwrot „co najmniej 80%”, który
powoduje, że nowa Agencja będzie miała prawo odprowadzać wyższą zaliczkę
w przypadku wpłaty (ściągnięcia) do 100% należności.
Zasady dotyczące Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego pozostają bez
zmian. Jego dysponentem pozostaje minister właściwy do spraw wewnętrznych,
a wydatki Funduszu będą przeznaczane na realizację zadań inwestycyjnych oraz na
modernizację uzbrojenia i wyposażenia organów i jednostek podległych temu
ministrowi lub przez niego nadzorowanych.
Projektowana ustawa określa również fundusze, jakie tworzy Agencja, oraz zasady ich
tworzenia. Są to:
1) fundusze własne:
a) fundusz zasobowy będący kapitałem zakładowym – w wartości mienia Skarbu
Państwa przekazanego do zagospodarowania przez Agencję,
b) fundusz rezerwowy – tworzony z zysku netto Agencji;
2) fundusze specjalne:
a) fundusz remontowy – tworzony w wartości odpisów na fundusz remontowy
odnoszonych w ciężar kosztów,
b) inne fundusze, których tworzenie wynika z odrębnych przepisów.
Operacje wskazane w art. 34 pkt 1 lit. c polegają na odzwierciedleniu zwiększenia
wartości mienia Skarbu Państwa przez zwiększenie funduszu zasobowego, zmniejszając
jednocześnie fundusz rezerwowy, który stanowił źródło finansowania tego nabytego
mienia (zgodnie z art. 35 ust. 3).
Operacje wskazane w art. 34 pkt 1 lit. d polegają na odzwierciedleniu zwiększenia
wartości mienia Skarbu Państwa przez zwiększenie funduszu zasobowego, zmniejszając
jednocześnie zaewidencjonowane na rozliczeniach międzyokresowych przychodów
dotacje otrzymane na sfinansowanie nabycia tego mienia.
Wynik finansowy Agencji będzie dzielony w następujący sposób:
1) strata netto będzie pokrywana w pierwszej kolejności z funduszu rezerwowego,
a w przypadku gdy przekroczy wartość funduszu rezerwowego, będzie pokrywana
16

z funduszu zasobowego;
2) zysk netto przeznaczany będzie przede wszystkim na zwiększenie funduszu
rezerwowego oraz ewentualnie na zwiększenie funduszu zasobowego w wartości
przychodów uzyskanych ze sprzedaży składników mienia, uregulowanych przez
przeniesienie własności składników majątkowych znajdujących odzwierciedlenie
w tym funduszu.
Jak dotychczas (art. 31 ust. 5 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu
niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego
oraz art. 14 ust. 2b ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej) w projektowanej ustawie dopuszcza się możliwość
zamówień udzielanych Agencji przez Ministra Obrony Narodowej z wyłączeniem
stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.).
Prawo zamówień publicznych wyłącza konieczność stosowania przepisów ustawy dla
zleceń udzielanych między jednostkami organizacyjnymi Skarbu Państwa, jednak nie
zawiera kompleksowych regulacji w zakresie tzw. zamówień „in house”. W związku
z brakiem regulacji w prawie krajowym w odniesieniu do udzielania zamówień przez
jednostki Skarbu Państwa innym podmiotom, zastosowanie powinny mieć przepisy
prawa wspólnotowego.
Nowa dyrektywa parlamentu europejskiego i rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r.
w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L
94 z 28.03.2014, str. 65) w preambule (wątek 32) stanowi, co następuje:
„(32) Procedury przewidziane w niniejszej dyrektywie nie powinny mieć zastosowania
do zamówień publicznych udzielanych kontrolowanym osobom prawnym, jeżeli
instytucja zamawiająca sprawuje nad daną osobą prawną kontrolę podobną do kontroli,
jaką sprawuje nad własnymi jednostkami, pod warunkiem że kontrolowana osoba
prawna prowadzi ponad 80% swojej działalności w ramach wykonywania zadań
powierzonych jej przez kontrolującą instytucję zamawiającą lub przez inne osoby
prawne kontrolowane przez tę instytucję zamawiającą, bez względu na to, kto jest
beneficjentem wykonywanego zamówienia.
Wyłączenie to nie powinno dotyczyć sytuacji, gdy prywatny wykonawca ma
bezpośredni udział w kapitale kontrolowanej osoby prawnej, ponieważ w takich
okolicznościach udzielenie zamówienia publicznego bez procedury konkurencyjnej
17

zapewniłoby prywatnemu wykonawcy posiadającemu udział kapitałowy
w kontrolowanej osobie prawnej nienależną przewagę nad konkurentami (…).”.
Przenosząc powołane regulacje na grunt projektowanej ustawy należy wskazać, iż
zgodnie z art. 5 ust. 1 projektu ustawy o Agencji Mienia Wojskowego, będzie ona
agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.), nadzorowaną przez Ministra
Obrony Narodowej. Zgodnie z definicją wskazaną w Słowniku PWN „nadzór” to:
„1) kontrolowanie lub pilnowanie kogoś lub czegoś,
2) komórka organizacyjna instytucji nadzorująca kogoś lub coś; też: personel
nadzorujący.”.
Zgodnie z zadaniami nowej AMW wskazanymi w projekcie ustawy, Agencja będzie
wykonywała zasadniczą część swojej działalności (powyżej 80%) na rzecz podmiotu
kontrolującego – Ministra Obrony Narodowej, a w pozostałej części na rzecz Ministra
Spraw Wewnętrznych. Niezależnie od sprawowanego nad Agencją nadzoru przez
Ministra Obrony Narodowej, obydwaj ministrowie będą mieć swoich przedstawicieli
w Radzie Nadzorczej przyszłej Agencji. Dodatkowo Minister Obrony Narodowej
będzie organem II stopnia w postępowaniu administracyjnym w stosunku do Prezesa
Agencji, wydaje również akty wykonawcze w zakresie funkcjonowania Agencji oraz
wykonuje inne zadania nadzorczo-kontrolne i decyzyjne wynikające z ustawy o Agencji
Mienia Wojskowego. W kontrolowanej osobie prawnej (nowa Agencja) nie będzie
udziału kapitału prywatnego. Podkreślenia wymaga także fakt, iż Agencja ta nie będzie
mieć majątku własnego. Jej zadaniem własnym będzie gospodarowanie mieniem
Skarbu Państwa powierzonym i użyczonym Agencji w celu realizacji nałożonych na nią
ustawowo zadań.
Wobec powyższego spełnione są łącznie wszystkie warunki określone w art. 16 ust. 1
dyrektywy 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych,
uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (zastąpi obecnie obowiązującą dyrektywę
2004/18/WE z dniem 18 kwietnia 2016 r.), a mianowicie:
a) instytucja zamawiająca sprawuje nad daną osobą prawną kontrolę podobną do
kontroli, jaką sprawuje nad własnymi jednostkami,
b) ponad 80% działalności kontrolowanej osoby prawnej jest prowadzone w ramach
wykonywania zadań powierzonych jej przez instytucję zamawiającą sprawującą
kontrolę lub przez inne osoby prawne kontrolowane przez tę instytucję zamawiającą,
18

strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: