eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o Agencji Mienia Wojskowego

Rządowy projekt ustawy o Agencji Mienia Wojskowego

projekt dotyczy połączenia dwóch agencji wykonawczych Agencji Mienia Wojskowego i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3342
  • Data wpłynięcia: 2015-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o Agencji Mienia Wojskowego
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1322

3342-cz-1


Nazwa projektu
Data sporządzenia
Projekt ustawy o Agencji Mienia Wojskowego
marzec 2015 r.

Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło:
Ministerstwo wiodące – Ministerstwo Obrony Narodowej
Analiza przeprowadzona w Ministerstwie
Ministerstwo współpracujące – Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
Obrony Narodowej.


Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
Nr w wykazie prac
lub Podsekretarza Stanu
UD 155
Maciej Jankowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Kamilla Gralik, zastępca dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych
Ministerstwo Obrony Narodowej (tel. 22 6874978)
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Ustawa ma na celu połączenie aktualnie „nadzorowanych” przez Ministra Obrony Narodowej agencji wykonawczych:
Agencji Mienia Wojskowego i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Obecny stan prawny oraz formuła organizacyjna
powoduje, iż w obszarze zadań statutowych oraz zleconych, realizowanych na rzecz Sił Zbrojnych, funkcjonują dwie
odrębne agencje wykonawcze posiadające dwuszczeblowe struktury organizacyjne, funkcjonujące w układzie centralnym
i regionalnym (terenowym), których zakres działania jest zbliżony. Ponadto w zakresie działania obydwu agencji jest
gospodarowanie nieruchomościami przejmowanymi od Ministra Obrony Narodowej, co stwarza warunki do
niepożądanej konkurencji w zakresie pozyskiwania nieruchomości zbędnych resortowi, jak też przy ich zbywaniu na
rynku nieruchomości w terenie.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Zakłada się, że połączenie obydwu agencji spowoduje powstanie nowoczesnego podmiotu o racjonalnych strukturach
i niższych kosztach funkcjonowania, a także wyższej skuteczności działania i efektywności realizacji zadań na rzecz
MON i MSW. Nastąpi kumulacja majątku w jednej instytucji, a tryb połączenia w formule sukcesji uniwersalnej zapewni
ciągłość prowadzonej działalności. Połączenie agencji ułatwi koordynację procesu nadzorowania tego obszaru przez
Ministra Obrony Narodowej oraz umożliwi efektywniejsze gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa. Będzie to miało
istotny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie współczesnego systemu obronnego państwa, w szczególności przez
zapewnienie mieszkań dla żołnierzy oraz zagospodarowanie nieruchomości, które zaprzestano wykorzystywać na
potrzeby obronności państwa oraz przez jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez ministra właściwego
do spraw wewnętrznych, jak również zagospodarowywanie mienia ruchomego zbędnego do realizacji zadań
w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej oraz częściowo
mienia ruchomego zbędnego do realizacji zadań w jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do
spraw wewnętrznych.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
W analizowanych przykładach rozwiniętych, europejskich krajów NATO, takich jak: Wielka Brytania (Agencja
Infrastruktury Obronnej), Francja (Służba Infrastruktury Obronnej) oraz Norwegia (Agencja Nieruchomości Obronnych),
zadania związane z gospodarowaniem mieniem (podobnie jak AMW i WAM) i szerzej w zakresie obsługi całej
infrastruktury wojskowej na rzecz sił zbrojnych realizują instytucje zewnętrzne o statusie agencji. Połączona Agencja
będzie mogła w przyszłości również realizować szerszy zakres działań w zależności od potrzeb MON w ramach zadań
zleconych, bez konieczności dokonywania zmian legislacyjnych, w oparciu o udzielaną dotację celową.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Agencja Mienia
1

Połączenie podmiotów
Wojskowego
Wojskowa Agencja
1

Połączenie podmiotów
Mieszkaniowa
(dodaj/usuń)



(dodaj/usuń)



(dodaj/usuń)



34

5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt ustawy został wysłany do konsultacji społecznych z:
1) Konwentem Dziekanów Korpusu Oficerów Zawodowych Wojska Polskiego,
2) Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Pracowników Wojska,
3) Związkiem Zawodowym Pracowników Wojskowej Agencji Mieszkaniowej,
4) Forum Związków Zawodowych,
5) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
6) Związkiem Zawodowym Pracowników Wojska w Agencji Mienia Wojskowego,
7) Sekcją Krajową Pracowników Cywilnych MON NSZZ „Solidarność”,
8) Związkiem Byłych Żołnierzy Zawodowych i Oficerów Rezerwy Wojska Polskiego Zarządem Głównym,
9) Związkiem Żołnierzy Wojska Polskiego Zarządem Głównym,
10) Stowarzyszeniem Niezależne Forum o Wojsku,
11) Związkiem Zawodowym MILITARIA.

Podmioty, o których mowa w pkt 3–11, nie skorzystały z możliwości zajęcia stanowiska. Swoją opinię wyraził jedynie
Konwent Dziekanów Korpusu Oficerów Zawodowych Wojska Polskiego, zgłaszając 4 propozycje zmian do art. 107
projektu ustawy zmieniającego ustawę o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, oraz Niezależny
Samorządny Związek Zawodowy Pracowników Wojska.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem/oszczędności
1,2
20,5
20 20
20






81,7
budżet państwa












JST
1,2
0,5









1,7
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
20
20 20
20






80
Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Agencja wykonawcza, będąc państwową osobą prawną, realizuje zadania w oparciu o plan
finansowy, w którym koszty działalności są zbilansowane z przychodami. Zakłada się, że
Agencja będzie finansowana z wpływów uzyskanych ze zbywania zbędnego mienia,
z przychodów z działalności gospodarczej (w tym z wynajmowania nieruchomości czasowo
niewykorzystywanych na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej), z opłat z tytułu
używania lokali mieszkalnych i internatów, zbywania akcji lub udziałów oraz wypłat dywidend
ze spółek Skarbu Państwa oraz z dotacji budżetowej. Dotacja będzie finansowana z budżetu,
którego dysponentem jest Minister Obrony Narodowej, w ramach posiadanego limitu środków
Źródła finansowania
na dany roku budżetowy

, oraz częściowo z budżetu, którego dysponentem jest minister
właściwy do spraw wewnętrznych, w ramach posiadanego limitu środków na dany roku
budżetowy.
Zakłada się, że koszty utrzymania Agencji w dłuższym okresie jej działalności będą niższe niż
dwóch dotychczasowych agencji wykonawczych. Wynikać to będzie z ograniczenia obszaru
gospodarowania przejmowanym majątkiem z jednostek organizacyjnych podległych lub
nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, jak również z reorganizacji struktur
i optymalizacji zatrudnienia dokonanej przez Prezesa Agencji.

35

Dodatkowe informacje,
Omówienie wpływu rozszerzenia zadań AMW o obrót towarami, technologiami
w tym wskazanie
i usługami wojskowymi oraz o ochronę obiektów na zatrudnienie, przychody i koszty jej
źródeł danych
działalności.
i przyjętych do obliczeń
W odniesieniu do już wykonywanych zadań w zakresie obrotu towarami, technologiami,
założeń
usługami nie przewiduje się dodatkowych skutków zarówno w wymiarze osobowym, jak
i finansowym.
Mając jednak na uwadze nowe, inne pod względem ww. zakresu zadania AMW,
określone w projekcie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego jako „realizacja obrotu
towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa
na rzecz przedsiębiorców wykonujących zadania w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa

państwa” (art. 7 ust. 1 pkt 13) nie wyklucza się, że konieczna będzie zmiana zakresu
obowiązków niektórych osób zatrudnionych w Agencji albo zatrudnienie nowych. Wszystko to
implikuje konieczność przyjęcia stosownych rozwiązań organizacyjnych w celu właściwej
realizacji ww. zadań.
Niemniej jednak obecnie nie jest możliwe określenie, czy Agencja będzie musiała
zatrudnić nowe osoby, czy też nie. Niemożliwe jest zatem także określenie skutków
finansowych w tym zakresie.
W kwestii zatrudnienia w kontekście ochrony obiektów należy wyjaśnić, że art. 53 ust. 1
projektu przewiduje jedynie możliwość zawarcia przez Ministra Obrony Narodowej umowy
z Agencją o świadczenie usług, w tym usług ochrony obiektów.
Z tego powodu dopiero umowa, stosownie do okoliczności danego przypadku, będzie
zawierała szczegółowe uregulowanie kwestii przejmowania zadań ochrony obiektów. Dlatego
w tym przypadku także na obecnym etapie prac nie jest możliwe określenie wpływu na
zatrudnienie oraz określenie skutków finansowych.
Szacunkowe wartości i liczba kompleksów magazynowych, które będą mogły być
przekazane Agencji.
Kompleksy magazynowe planowane do przekazania Agencji Mienia Wojskowego wraz
z określeniem wartości księgowej elementów infrastruktury:
1. Składy Magazynowe Osowiec K-465:
– wartość infrastruktury netto na dzień 31.12.2014 r. – 3 544 026,31 zł,
– grunty użytkowane na podstawie umowy z LP o powierzchni 343,3707 ha – niewycenione
(bilansowane przez Lasy Państwowe).
2. Składy Magazynowe Osowiec K-466:
– wartość infrastruktury netto na dzień 31.12.2014 r. – 834 283,49 zł,
– grunty w trwałym zarządzie MON o powierzchni 121,0589 ha – wartość – 694 000,00 zł.
3. Składy Magazynowe Regny K-3068:
– wartość infrastruktury netto na dzień 3l.12.2014 r. – 11 470 319,36 zł,
– grunty użytkowane na podstawie umowy z LP o powierzchni 769,2493 ha – niewycenione
(bilansowane przez Lasy Państwowe).
4. Składy Magazynowe Stawy K-149:
– wartość infrastruktury netto na dzień 3l.12.2014 r. – 1 723 132,91 zł,
– grunty użytkowane na podstawie umowy z LP o powierzchni 637,9872 ha – niewycenione
(bilansowane przez Lasy Państwowe),
– grunty w trwałym zarządzie MON o powierzchni 36,5513 ha – wartość – 6 224 679,99 zł.
Wysokość dywidendy z Wojskowego Towarzystwa Budownictwa Społecznego, która
będzie mogła zostać przekazana Agencji.
Poniżej szacowana przez Zarząd Spółki wysokość dywidendy za lata 2015–2019:
1) za 2015 rok – 126,1 tys. zł;
2) za 2016 rok – 503,0 tys. zł;
3) za 2017 rok – 491,6 tys. zł;
4) za 2018 rok – 516,8 tys. zł;
5) za 2019 rok – 516,8 tys. zł.
Powyższe kwoty zostały ustalone przez Zarząd Spółki w wysokości ok. 15% zysku
36

netto do podziału za rok obrotowy. W przypadku pozytywnych wyników w zakresie
sprzedaży nieruchomości, Zarząd Spółki zakłada możliwość zwiększenia wysokości
dywidendy do 30% zysku netto do podziału.
Ponadto należy podkreślić, że szacowana przez Zarząd Spółki wysokość dywidendy
jest pochodną odbudowy kapitału zapasowego Spółki oraz koniecznością zabezpieczenia
środków na funduszu remontowym na remonty kapitalne w budynkach mieszkalnych.
Szacunkowe/hipotetyczne skutki dla gmin z tytułu znoszonego wyłączenia obowiązku
zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych od umów sprzedaży lokali mieszkalnych,
których stroną będzie Agencja Mienia Wojskowego, będą następujące:
1) w roku 2015 – 1 206 520,00 zł;
2) w roku 2016 – 486 500,00 zł.
Określenie ew. przychodów dla gmin w tym zakresie w latach następnych nie jest
możliwe.
Powyższych obliczeń dokonano w oparciu o plany sprzedaży mieszkań przewidzianych
przez obecną Wojskową Agencję Mieszkaniową.
Prezentowane dane pochodzą ze źródeł własnych Ministerstwa Obrony Narodowej,
Agencji Mienia Wojskowego, Wojskowej Agencji Mieszkaniowej oraz Wojskowego
Towarzystwa Budownictwa Społecznego „Kwatera” Sp. z o.o.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
b.d.
b.d.
b.d.
b.d.
b.


pieniężnym
sektor mikro-, małych







(w mln zł,
i średnich
przedsiębiorstw
ceny stałe
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
0
0
0
0
0
0
0
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)







W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym
sektor mikro-, małych

i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
Brak wpływu
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)

Niemierzalne
(dodaj/usuń)

(dodaj/usuń)

Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych

i przyjętych do obliczeń
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

37

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:
Projekt ma na celu wycofanie z obiegu prawnego jednej ustawy wraz z aktami wykonawczymi.
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana ustawa nie będzie miała bezpośredniego wpływu na rynek pracy.

10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Połączenie AMW i WAM w jeden podmiot jest oparte na racjonalnych przesłankach
organizacyjno-ekonomicznych (integracja zadań, osiągnięcie synergii, uproszczenie nadzoru)
i prowadzi w efekcie do zmniejszenia liczby agencji wykonawczych w sektorze finansów
Omówienie wpływu
publicznych. Łączenie struktur i optymalizacja zatrudnienia wpisuje się w proces ograniczania
wydatków publicznych państwa oraz może prowadzić do bardziej racjonalnego
gospodarowania mieniem Skarbu Państwa. Przewiduje się możliwość powierzenia Agencji
dodatkowych zadań zleconych przez Ministra Obrony Narodowej.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
1 lipca 2015 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ewaluacja efektów projektu nastąpi w drugim roku funkcjonowania połączonych agencji po przeprowadzeniu procesu
restrukturyzacji struktur i zatrudnienia, przejmowania zadań, mienia i zasobów z AMW do WAM.
Właściwymi miernikami wskazującymi na efektywność funkcjonowania będą aktualnie stosowane mierniki budżetu
zadaniowego dla AMW i WAM, tj. 5.1. – koszty gospodarowania mieniem w stosunku do uzyskanych przychodów
(w %) oraz 11.1 – relacja liczby zrealizowanych świadczeń mieszkaniowych w stosunku do liczby oczekujących (w %).
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.

38

strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: