eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3293
  • Data wpłynięcia: 2015-03-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
  • data uchwalenia: 2015-05-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 994

3293

– 4 –

3. Członek Komisji do czasu zakończenia jej prac jest obowiązany niezwłocznie
powiadomić Ministra o każdej zmianie stanu objętego oświadczeniem, o którym mowa
w ust. 1, powodującej niemożność sprawowania funkcji członka Komisji.
§ 12. 1. Minister odwołuje członka Komisji w przypadku:
1)
niezłożenia pisemnego oświadczenia, o którym mowa w § 11 ust. 1;
2)
wystąpienia zmiany stanu objętego tym oświadczeniem powodującej niemożność
sprawowania funkcji;
3)
długotrwałej choroby uniemożliwiającej jego udział w pracach Komisji;
4)
niezdolności do pracy z przyczyn innych niż choroba.
2. Mandat członka Komisji wygasa w przypadku:
1)
jego śmierci;
2)
ustania stosunku pracy w urzędzie obsługującym Ministra.
3. W przypadku odwołania członka Komisji lub wygaśnięcia jego mandatu Minister
uzupełnia skład Komisji wyznaczając kolejnego członka zgodnie z § 10 ust. 3. Do kolejnego
członka Komisji stosuje się przepisy § 11 i 12.
§ 13. 1. Komisja pracuje na posiedzeniach.
2. Posiedzenia Komisji odbywają się w terminach i miejscach wskazanych przez
przewodniczącego Komisji.
3. W posiedzeniach Komisji biorą udział wyłącznie jej członkowie.
§ 14. 1. Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół.
2. Protokół sporządza sekretarz Komisji.
3. Protokół z posiedzenia Komisji zawiera w szczególności:
1)
datę i miejsce posiedzenia;
2)
listę uczestników posiedzenia;
3)
ustalenia Komisji.
4. Członkowie Komisji obecni na posiedzeniu podpisują protokół z posiedzenia Komisji.
Osoby te parafują każdą stronę protokołu oraz załączników do protokołu, z wyjątkiem
arkusza oceny indywidualnej oferty, podpisywanego przez członka Komisji wypełniającego
ten arkusz.
5. Sekretarz Komisji przechowuje dokumentację z prac Komisji do czasu ich
zakończenia, obejmującą w szczególności:
1)
protokoły z posiedzeń Komisji;
2)
uchwały Komisji;
3)
informacje o pracach Komisji sporządzane dla Ministra.
– 5 –

6. Do czasu zakończenia konkursu dostęp do dokumentacji z prac Komisji posiadają:
Minister, członkowie Komisji oraz upoważnieni przez Ministra pracownicy obsługującego go
urzędu.
§ 15. 1. Pracami Komisji kieruje przewodniczący Komisji, a w przypadku jego
nieobecności – zastępca przewodniczącego.
2. Do zadań przewodniczącego Komisji należy w szczególności:
1)
organizowanie prac Komisji;
2)
reprezentowanie Komisji przed Ministrem;
3)
wyznaczanie terminu i miejsca posiedzeń Komisji oraz przewodniczenie tym
posiedzeniom;
4)
wyznaczanie poszczególnym członkom Komisji zadań, w tym zlecanie przygotowania
dokumentów przyjmowanych przez Komisję.
§ 16. Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów,
w obecności co najmniej czterech członków Komisji. W przypadku równej liczby głosów
o wyniku głosowania decyduje głos przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności
– głos zastępcy przewodniczącego Komisji.
§ 17. 1. Niezwłocznie po upływie terminu do składania ofert przewodniczący Komisji
zwołuje posiedzenie, podczas którego Komisja otwiera oferty złożone w terminie, a następnie
sporządza listę uczestników konkursu, którzy złożyli oferty w terminie, z zachowaniem
kolejności złożenia ofert.
2. Listę, o której mowa w ust. 1, przewodniczący Komisji przekazuje Ministrowi
niezwłocznie po jej sporządzeniu w celu ogłoszenia w BIP na stronie podmiotowej Ministra.
§ 18. 1. W przypadku złożenia oferty po upływie terminu do składania ofert
przewodniczący Komisji przekazuje ofertę Ministrowi bez jej otwierania.
2. Ofertę złożoną po terminie Minister zwraca oferentowi bez jej otwierania.
§ 19. Ocenę ofert przeprowadza się w dwóch etapach.
§ 20. 1. Etap pierwszy obejmuje sprawdzenie:
1)
złożenia oferty w miejscu, formie oraz terminie określonych w ogłoszeniu;
2)
zgodności złożonej oferty z warunkami i wymaganiami określonymi w § 8.
2. Po zakończeniu badania ofert w pierwszym etapie konkursu Komisja podejmuje
rozstrzygnięcie w drodze uchwały, w której wskazuje:
1)
oferty zakwalifikowane do drugiego etapu;
2)
oferty niezakwalifikowane
do drugiego etapu, podając przyczyny ich
niezakwalifikowania.
– 6 –

3. Warunkiem zakwalifikowania oferty do drugiego etapu konkursu jest spełnienie
warunków i wymagań sprawdzanych w pierwszym etapie.
§ 21. 1. Drugi etap obejmuje ocenę spełnienia kryteriów oceny ofert, o których mowa
w § 8.
2. Komisja dokonuje oceny punktowej ofert. Ocena oferty stanowi sumę punktów
uzyskanych w drugim etapie konkursu.
3. Po zakończeniu drugiego etapu Komisja podejmuje uchwałę, w której wskazuje liczbę
punktów uzyskanych przez poszczególne oferty.
§ 22. 1. Niezwłocznie po zakończeniu drugiego etapu Komisja sporządza protokół
z przebiegu konkursu oraz przekazuje go Ministrowi wraz z ofertami, dokumentacją
konkursową, o której mowa w § 8, oraz pozostałymi dokumentami zgromadzonymi w toku
konkursu.
2. Protokół zawiera w szczególności:
1)
oznaczenie czasu i miejsca przeprowadzenia pierwszego i drugiego etapu oceny ofert;
2)
imiona i nazwiska członków Komisji ze wskazaniem czynności, w których brali udział;
3)
listę ofert zwróconych bez ich otwierania, o których mowa w § 18;
4)
listę ofert poddanych ocenie w pierwszym etapie;
5)
listę ofert zakwalifikowanych do oceny w drugim etapie oraz listę ofert
niezakwalifikowanych do oceny w drugim etapie z podaniem przyczyn ich
niezakwalifikowania;
6)
uzasadnienie rozstrzygnięć i ocen dokonywanych w czasie konkursu;
7)
listę ofert wraz z liczbą punktów, jaką każda oferta uzyskała, w zakresie spełnienia
poszczególnych kryteriów oceny ofert w drugim etapie konkursu, uszeregowaną według
kolejności od największej do najmniejszej liczby punktów;
8)
podpisy wszystkich członków Komisji, a w przypadku braku podpisu – wzmiankę
o przyczynie jego braku.
3. Komisja kończy pracę z dniem przyjęcia protokołu przez Ministra.
§ 23. Minister niezwłocznie po otrzymaniu protokołu z przebiegu konkursu ogłasza
wyniki konkursu i wyznacza organizację, która uzyskała najwyższą liczbę punktów.
§ 24. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ...

MINISTER
KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO

– 7 –

UZASADNIENIE

1. Wyjaśnienie potrzeby i celu wydania aktu normatywnego
Wydanie projektowanego rozporządzenia stanowić będzie wykonanie upoważnienia
zawartego w art. 953 ust. 10 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach
pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. nr 90, poz. 691, z późn. zm.), dalej „pr. aut.”, zgodnie z którym
minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego obowiązany jest
określić, w drodze rozporządzenia:
1) sposób pobierania wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, dokonywania z niego
potrąceń oraz jego wypłaty, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia, aby pobór
i wypłata tego wynagrodzenia były dokonywane w sposób efektywny i przejrzysty,
a potrącenia były uzasadnione i udokumentowane;
2) wymagany zakres informacji umieszczanych w ogłoszeniu o konkursie, mając na uwadze,
że minimalny zakres informacji w ogłoszeniu o konkursie powinien obejmować co
najmniej warunki uczestnictwa w konkursie, termin składania ofert i kryteria ich oceny;
3) zakres wymaganej dokumentacji konkursowej, mając na uwadze to, że zakres
dokumentacji konkursowej powinien co najmniej określać warunki uczestnictwa
w konkursie, wymagania jakim powinna odpowiadać oferta i kryteria oceny ofert;
4) tryb postępowania konkursowego, mając na uwadze przejrzystość, rzetelność
i obiektywność postępowania konkursowego.

Projektowane rozporządzenie ma na celu wykonanie ustawy z dnia … o zmianie
ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, która dokonała wdrożenia do polskiego
porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/77/UE z dnia
27 września 2011 r. dotyczącej zmiany dyrektywy 2006/116/WE w sprawie czasu ochrony
prawa autorskiego i niektórych praw pokrewnych (Dz. U. UE L 265 z 11.10.2011, s. 1).
Celem implementowanej ustawy było ujednolicenie sposobu obliczania czasu ochrony
autorskich praw majątkowych do utworu muzycznego ze słowami, wydłużenia czasu ochrony
praw do artystycznych wykonań i fonogramów oraz zapewnienie artystom wykonawcom
odpowiedniej ochrony ich praw przez cały okres ich życia. Ostatni z tych celów został
zrealizowany m. in. poprzez przyznanie artystom wykonawcom, w nowym art. 953 pr. aut.,
trwającego przez ostatnie 20 lat trwania ochrony ich praw majątkowych niezbywalnego
i niezrzekalnego prawa do dodatkowego corocznego wynagrodzenia w wysokości 20%
przychodów producenta fonogramu uzyskanego w poprzednim roku z tytułu jego
zwielokrotniania, wprowadzania do obrotu i publicznego udostępniania w taki sposób, aby
– 8 –

każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym. Wynagrodzenie
to będzie przysługiwać tym wykonawcom, którzy przenieśli swoje prawa na producenta
fonogramu bądź udzielili mu licencji za jednorazowym wynagrodzeniem i w związku z tym
nie mają udziału w bieżących zyskach uzyskiwanych przez producenta fonogramu
w wydłużonym czasie ochrony artystycznego wykonania. Zgodnie z art. 953 ust. 4 pr. aut.
dodatkowe wynagrodzenie będzie pobierane i wypłacane za pośrednictwem organizacji
zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi do artystycznych wykonań, wyznaczonej
w trybie konkursu przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego.
2. Przedstawienie rzeczywistego stanu w dziedzinie, która ma być unormowana
Przed wejściem w życie ww. ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach
pokrewnych artystom wykonawcom nie przysługiwało w polskim systemie prawnym prawo
do dodatkowego wynagrodzenia z tytułu eksploatacji fonogramu, które byłoby niezbywalne
i niezrzekalne, a jednocześnie uniezależnione od istnienia po stronie wykonawców praw
majątkowych do ich artystycznych wykonań. Konstrukcyjnie nowo ustanowione prawo
przypomina zatem określone w art. 70 pr. aut. prawo współtwórców utworu audiowizualnego
i artystów wykonawców do otrzymywania dodatkowego wynagrodzenia z tytułu eksploatacji
tego utworu na określonych w ustawie polach eksploatacji. O ile jednak wynagrodzenie,
o którym mowa w art. 953 pr. aut., wypłacał będzie producent fonogramu będący
odpowiednikiem producenta utworu audiowizualnego w konstrukcji art. 70 pr. aut., to
obowiązek wypłaty wynagrodzenia z tytułu eksploatacji utworu audiowizualnego spoczywa
na podmiocie, który dokonuje eksploatacji (nadawca, właściciel kina itd.). W obydwu
przypadkach zastosowano instytucję obowiązkowego pośrednictwa organizacji zbiorowego
zarządzania.
W aktualnym stanie prawnym prawami do artystycznych wykonań utrwalonych na
fonogramach, a w praktyce są to głównie nagrania muzyczne, zarządzają trzy organizacje
zbiorowego zarządzania – Związek Artystów Wykonawców STOART, Stowarzyszenie
Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych SAWP oraz
Stowarzyszenie Twórców Ludowych STL, przy czym to ostatnie reprezentuje zarówno
twórców jak i artystów, ale działa na niewielką skalę uzyskując wpływy jedynie z opłat
kompensacyjnych, o których mowa w art. 20 pr. aut. oraz umowy licencyjnej na nadania
radiowe (w 2013 r. łącznie niecałe 200 tys. zł). Natomiast łączne przychody obydwu
pozostałych organizacji wyniosły w 2013 r. ponad 80 mln zł (STOART 62 mln zł, SAWP 18
mln zł), obydwie reprezentują niemal 11,5 tys. wykonawców (na koniec 2013 r. SAWP 7855
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 . 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: