Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3293
- Data wpłynięcia: 2015-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
- data uchwalenia: 2015-05-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 994
3293
– 4 –
3. Członek Komisji do czasu zakończenia jej prac jest obowiązany niezwłocznie
powiadomić Ministra o każdej zmianie stanu objętego oświadczeniem, o którym mowa
w ust. 1, powodującej niemożność sprawowania funkcji członka Komisji.
§ 12. 1. Minister odwołuje członka Komisji w przypadku:
1)
niezłożenia pisemnego oświadczenia, o którym mowa w § 11 ust. 1;
2)
wystąpienia zmiany stanu objętego tym oświadczeniem powodującej niemożność
sprawowania funkcji;
3)
długotrwałej choroby uniemożliwiającej jego udział w pracach Komisji;
4)
niezdolności do pracy z przyczyn innych niż choroba.
2. Mandat członka Komisji wygasa w przypadku:
1)
jego śmierci;
2)
ustania stosunku pracy w urzędzie obsługującym Ministra.
3. W przypadku odwołania członka Komisji lub wygaśnięcia jego mandatu Minister
uzupełnia skład Komisji wyznaczając kolejnego członka zgodnie z § 10 ust. 3. Do kolejnego
członka Komisji stosuje się przepisy § 11 i 12.
§ 13. 1. Komisja pracuje na posiedzeniach.
2. Posiedzenia Komisji odbywają się w terminach i miejscach wskazanych przez
przewodniczącego Komisji.
3. W posiedzeniach Komisji biorą udział wyłącznie jej członkowie.
§ 14. 1. Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół.
2. Protokół sporządza sekretarz Komisji.
3. Protokół z posiedzenia Komisji zawiera w szczególności:
1)
datę i miejsce posiedzenia;
2)
listę uczestników posiedzenia;
3)
ustalenia Komisji.
4. Członkowie Komisji obecni na posiedzeniu podpisują protokół z posiedzenia Komisji.
Osoby te parafują każdą stronę protokołu oraz załączników do protokołu, z wyjątkiem
arkusza oceny indywidualnej oferty, podpisywanego przez członka Komisji wypełniającego
ten arkusz.
5. Sekretarz Komisji przechowuje dokumentację z prac Komisji do czasu ich
zakończenia, obejmującą w szczególności:
1)
protokoły z posiedzeń Komisji;
2)
uchwały Komisji;
3)
informacje o pracach Komisji sporządzane dla Ministra.
– 5 –
6. Do czasu zakończenia konkursu dostęp do dokumentacji z prac Komisji posiadają:
Minister, członkowie Komisji oraz upoważnieni przez Ministra pracownicy obsługującego go
urzędu.
§ 15. 1. Pracami Komisji kieruje przewodniczący Komisji, a w przypadku jego
nieobecności – zastępca przewodniczącego.
2. Do zadań przewodniczącego Komisji należy w szczególności:
1)
organizowanie prac Komisji;
2)
reprezentowanie Komisji przed Ministrem;
3)
wyznaczanie terminu i miejsca posiedzeń Komisji oraz przewodniczenie tym
posiedzeniom;
4)
wyznaczanie poszczególnym członkom Komisji zadań, w tym zlecanie przygotowania
dokumentów przyjmowanych przez Komisję.
§ 16. Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów,
w obecności co najmniej czterech członków Komisji. W przypadku równej liczby głosów
o wyniku głosowania decyduje głos przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności
– głos zastępcy przewodniczącego Komisji.
§ 17. 1. Niezwłocznie po upływie terminu do składania ofert przewodniczący Komisji
zwołuje posiedzenie, podczas którego Komisja otwiera oferty złożone w terminie, a następnie
sporządza listę uczestników konkursu, którzy złożyli oferty w terminie, z zachowaniem
kolejności złożenia ofert.
2. Listę, o której mowa w ust. 1, przewodniczący Komisji przekazuje Ministrowi
niezwłocznie po jej sporządzeniu w celu ogłoszenia w BIP na stronie podmiotowej Ministra.
§ 18. 1. W przypadku złożenia oferty po upływie terminu do składania ofert
przewodniczący Komisji przekazuje ofertę Ministrowi bez jej otwierania.
2. Ofertę złożoną po terminie Minister zwraca oferentowi bez jej otwierania.
§ 19. Ocenę ofert przeprowadza się w dwóch etapach.
§ 20. 1. Etap pierwszy obejmuje sprawdzenie:
1)
złożenia oferty w miejscu, formie oraz terminie określonych w ogłoszeniu;
2)
zgodności złożonej oferty z warunkami i wymaganiami określonymi w § 8.
2. Po zakończeniu badania ofert w pierwszym etapie konkursu Komisja podejmuje
rozstrzygnięcie w drodze uchwały, w której wskazuje:
1)
oferty zakwalifikowane do drugiego etapu;
2)
oferty niezakwalifikowane
do drugiego etapu, podając przyczyny ich
niezakwalifikowania.
– 6 –
3. Warunkiem zakwalifikowania oferty do drugiego etapu konkursu jest spełnienie
warunków i wymagań sprawdzanych w pierwszym etapie.
§ 21. 1. Drugi etap obejmuje ocenę spełnienia kryteriów oceny ofert, o których mowa
w § 8.
2. Komisja dokonuje oceny punktowej ofert. Ocena oferty stanowi sumę punktów
uzyskanych w drugim etapie konkursu.
3. Po zakończeniu drugiego etapu Komisja podejmuje uchwałę, w której wskazuje liczbę
punktów uzyskanych przez poszczególne oferty.
§ 22. 1. Niezwłocznie po zakończeniu drugiego etapu Komisja sporządza protokół
z przebiegu konkursu oraz przekazuje go Ministrowi wraz z ofertami, dokumentacją
konkursową, o której mowa w § 8, oraz pozostałymi dokumentami zgromadzonymi w toku
konkursu.
2. Protokół zawiera w szczególności:
1)
oznaczenie czasu i miejsca przeprowadzenia pierwszego i drugiego etapu oceny ofert;
2)
imiona i nazwiska członków Komisji ze wskazaniem czynności, w których brali udział;
3)
listę ofert zwróconych bez ich otwierania, o których mowa w § 18;
4)
listę ofert poddanych ocenie w pierwszym etapie;
5)
listę ofert zakwalifikowanych do oceny w drugim etapie oraz listę ofert
niezakwalifikowanych do oceny w drugim etapie z podaniem przyczyn ich
niezakwalifikowania;
6)
uzasadnienie rozstrzygnięć i ocen dokonywanych w czasie konkursu;
7)
listę ofert wraz z liczbą punktów, jaką każda oferta uzyskała, w zakresie spełnienia
poszczególnych kryteriów oceny ofert w drugim etapie konkursu, uszeregowaną według
kolejności od największej do najmniejszej liczby punktów;
8)
podpisy wszystkich członków Komisji, a w przypadku braku podpisu – wzmiankę
o przyczynie jego braku.
3. Komisja kończy pracę z dniem przyjęcia protokołu przez Ministra.
§ 23. Minister niezwłocznie po otrzymaniu protokołu z przebiegu konkursu ogłasza
wyniki konkursu i wyznacza organizację, która uzyskała najwyższą liczbę punktów.
§ 24. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ...
MINISTER
KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
– 7 –
UZASADNIENIE
1. Wyjaśnienie potrzeby i celu wydania aktu normatywnego
Wydanie projektowanego rozporządzenia stanowić będzie wykonanie upoważnienia
zawartego w art. 953 ust. 10 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach
pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. nr 90, poz. 691, z późn. zm.), dalej „pr. aut.”, zgodnie z którym
minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego obowiązany jest
określić, w drodze rozporządzenia:
1) sposób pobierania wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, dokonywania z niego
potrąceń oraz jego wypłaty, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia, aby pobór
i wypłata tego wynagrodzenia były dokonywane w sposób efektywny i przejrzysty,
a potrącenia były uzasadnione i udokumentowane;
2) wymagany zakres informacji umieszczanych w ogłoszeniu o konkursie, mając na uwadze,
że minimalny zakres informacji w ogłoszeniu o konkursie powinien obejmować co
najmniej warunki uczestnictwa w konkursie, termin składania ofert i kryteria ich oceny;
3) zakres wymaganej dokumentacji konkursowej, mając na uwadze to, że zakres
dokumentacji konkursowej powinien co najmniej określać warunki uczestnictwa
w konkursie, wymagania jakim powinna odpowiadać oferta i kryteria oceny ofert;
4) tryb postępowania konkursowego, mając na uwadze przejrzystość, rzetelność
i obiektywność postępowania konkursowego.
Projektowane rozporządzenie ma na celu wykonanie ustawy z dnia … o zmianie
ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, która dokonała wdrożenia do polskiego
porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/77/UE z dnia
27 września 2011 r. dotyczącej zmiany dyrektywy 2006/116/WE w sprawie czasu ochrony
prawa autorskiego i niektórych praw pokrewnych (Dz. U. UE L 265 z 11.10.2011, s. 1).
Celem implementowanej ustawy było ujednolicenie sposobu obliczania czasu ochrony
autorskich praw majątkowych do utworu muzycznego ze słowami, wydłużenia czasu ochrony
praw do artystycznych wykonań i fonogramów oraz zapewnienie artystom wykonawcom
odpowiedniej ochrony ich praw przez cały okres ich życia. Ostatni z tych celów został
zrealizowany m. in. poprzez przyznanie artystom wykonawcom, w nowym art. 953 pr. aut.,
trwającego przez ostatnie 20 lat trwania ochrony ich praw majątkowych niezbywalnego
i niezrzekalnego prawa do dodatkowego corocznego wynagrodzenia w wysokości 20%
przychodów producenta fonogramu uzyskanego w poprzednim roku z tytułu jego
zwielokrotniania, wprowadzania do obrotu i publicznego udostępniania w taki sposób, aby
– 8 –
każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym. Wynagrodzenie
to będzie przysługiwać tym wykonawcom, którzy przenieśli swoje prawa na producenta
fonogramu bądź udzielili mu licencji za jednorazowym wynagrodzeniem i w związku z tym
nie mają udziału w bieżących zyskach uzyskiwanych przez producenta fonogramu
w wydłużonym czasie ochrony artystycznego wykonania. Zgodnie z art. 953 ust. 4 pr. aut.
dodatkowe wynagrodzenie będzie pobierane i wypłacane za pośrednictwem organizacji
zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi do artystycznych wykonań, wyznaczonej
w trybie konkursu przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego.
2. Przedstawienie rzeczywistego stanu w dziedzinie, która ma być unormowana
Przed wejściem w życie ww. ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach
pokrewnych artystom wykonawcom nie przysługiwało w polskim systemie prawnym prawo
do dodatkowego wynagrodzenia z tytułu eksploatacji fonogramu, które byłoby niezbywalne
i niezrzekalne, a jednocześnie uniezależnione od istnienia po stronie wykonawców praw
majątkowych do ich artystycznych wykonań. Konstrukcyjnie nowo ustanowione prawo
przypomina zatem określone w art. 70 pr. aut. prawo współtwórców utworu audiowizualnego
i artystów wykonawców do otrzymywania dodatkowego wynagrodzenia z tytułu eksploatacji
tego utworu na określonych w ustawie polach eksploatacji. O ile jednak wynagrodzenie,
o którym mowa w art. 953 pr. aut., wypłacał będzie producent fonogramu będący
odpowiednikiem producenta utworu audiowizualnego w konstrukcji art. 70 pr. aut., to
obowiązek wypłaty wynagrodzenia z tytułu eksploatacji utworu audiowizualnego spoczywa
na podmiocie, który dokonuje eksploatacji (nadawca, właściciel kina itd.). W obydwu
przypadkach zastosowano instytucję obowiązkowego pośrednictwa organizacji zbiorowego
zarządzania.
W aktualnym stanie prawnym prawami do artystycznych wykonań utrwalonych na
fonogramach, a w praktyce są to głównie nagrania muzyczne, zarządzają trzy organizacje
zbiorowego zarządzania – Związek Artystów Wykonawców STOART, Stowarzyszenie
Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych SAWP oraz
Stowarzyszenie Twórców Ludowych STL, przy czym to ostatnie reprezentuje zarówno
twórców jak i artystów, ale działa na niewielką skalę uzyskując wpływy jedynie z opłat
kompensacyjnych, o których mowa w art. 20 pr. aut. oraz umowy licencyjnej na nadania
radiowe (w 2013 r. łącznie niecałe 200 tys. zł). Natomiast łączne przychody obydwu
pozostałych organizacji wyniosły w 2013 r. ponad 80 mln zł (STOART 62 mln zł, SAWP 18
mln zł), obydwie reprezentują niemal 11,5 tys. wykonawców (na koniec 2013 r. SAWP 7855
3. Członek Komisji do czasu zakończenia jej prac jest obowiązany niezwłocznie
powiadomić Ministra o każdej zmianie stanu objętego oświadczeniem, o którym mowa
w ust. 1, powodującej niemożność sprawowania funkcji członka Komisji.
§ 12. 1. Minister odwołuje członka Komisji w przypadku:
1)
niezłożenia pisemnego oświadczenia, o którym mowa w § 11 ust. 1;
2)
wystąpienia zmiany stanu objętego tym oświadczeniem powodującej niemożność
sprawowania funkcji;
3)
długotrwałej choroby uniemożliwiającej jego udział w pracach Komisji;
4)
niezdolności do pracy z przyczyn innych niż choroba.
2. Mandat członka Komisji wygasa w przypadku:
1)
jego śmierci;
2)
ustania stosunku pracy w urzędzie obsługującym Ministra.
3. W przypadku odwołania członka Komisji lub wygaśnięcia jego mandatu Minister
uzupełnia skład Komisji wyznaczając kolejnego członka zgodnie z § 10 ust. 3. Do kolejnego
członka Komisji stosuje się przepisy § 11 i 12.
§ 13. 1. Komisja pracuje na posiedzeniach.
2. Posiedzenia Komisji odbywają się w terminach i miejscach wskazanych przez
przewodniczącego Komisji.
3. W posiedzeniach Komisji biorą udział wyłącznie jej członkowie.
§ 14. 1. Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół.
2. Protokół sporządza sekretarz Komisji.
3. Protokół z posiedzenia Komisji zawiera w szczególności:
1)
datę i miejsce posiedzenia;
2)
listę uczestników posiedzenia;
3)
ustalenia Komisji.
4. Członkowie Komisji obecni na posiedzeniu podpisują protokół z posiedzenia Komisji.
Osoby te parafują każdą stronę protokołu oraz załączników do protokołu, z wyjątkiem
arkusza oceny indywidualnej oferty, podpisywanego przez członka Komisji wypełniającego
ten arkusz.
5. Sekretarz Komisji przechowuje dokumentację z prac Komisji do czasu ich
zakończenia, obejmującą w szczególności:
1)
protokoły z posiedzeń Komisji;
2)
uchwały Komisji;
3)
informacje o pracach Komisji sporządzane dla Ministra.
– 5 –
6. Do czasu zakończenia konkursu dostęp do dokumentacji z prac Komisji posiadają:
Minister, członkowie Komisji oraz upoważnieni przez Ministra pracownicy obsługującego go
urzędu.
§ 15. 1. Pracami Komisji kieruje przewodniczący Komisji, a w przypadku jego
nieobecności – zastępca przewodniczącego.
2. Do zadań przewodniczącego Komisji należy w szczególności:
1)
organizowanie prac Komisji;
2)
reprezentowanie Komisji przed Ministrem;
3)
wyznaczanie terminu i miejsca posiedzeń Komisji oraz przewodniczenie tym
posiedzeniom;
4)
wyznaczanie poszczególnym członkom Komisji zadań, w tym zlecanie przygotowania
dokumentów przyjmowanych przez Komisję.
§ 16. Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów,
w obecności co najmniej czterech członków Komisji. W przypadku równej liczby głosów
o wyniku głosowania decyduje głos przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności
– głos zastępcy przewodniczącego Komisji.
§ 17. 1. Niezwłocznie po upływie terminu do składania ofert przewodniczący Komisji
zwołuje posiedzenie, podczas którego Komisja otwiera oferty złożone w terminie, a następnie
sporządza listę uczestników konkursu, którzy złożyli oferty w terminie, z zachowaniem
kolejności złożenia ofert.
2. Listę, o której mowa w ust. 1, przewodniczący Komisji przekazuje Ministrowi
niezwłocznie po jej sporządzeniu w celu ogłoszenia w BIP na stronie podmiotowej Ministra.
§ 18. 1. W przypadku złożenia oferty po upływie terminu do składania ofert
przewodniczący Komisji przekazuje ofertę Ministrowi bez jej otwierania.
2. Ofertę złożoną po terminie Minister zwraca oferentowi bez jej otwierania.
§ 19. Ocenę ofert przeprowadza się w dwóch etapach.
§ 20. 1. Etap pierwszy obejmuje sprawdzenie:
1)
złożenia oferty w miejscu, formie oraz terminie określonych w ogłoszeniu;
2)
zgodności złożonej oferty z warunkami i wymaganiami określonymi w § 8.
2. Po zakończeniu badania ofert w pierwszym etapie konkursu Komisja podejmuje
rozstrzygnięcie w drodze uchwały, w której wskazuje:
1)
oferty zakwalifikowane do drugiego etapu;
2)
oferty niezakwalifikowane
do drugiego etapu, podając przyczyny ich
niezakwalifikowania.
– 6 –
3. Warunkiem zakwalifikowania oferty do drugiego etapu konkursu jest spełnienie
warunków i wymagań sprawdzanych w pierwszym etapie.
§ 21. 1. Drugi etap obejmuje ocenę spełnienia kryteriów oceny ofert, o których mowa
w § 8.
2. Komisja dokonuje oceny punktowej ofert. Ocena oferty stanowi sumę punktów
uzyskanych w drugim etapie konkursu.
3. Po zakończeniu drugiego etapu Komisja podejmuje uchwałę, w której wskazuje liczbę
punktów uzyskanych przez poszczególne oferty.
§ 22. 1. Niezwłocznie po zakończeniu drugiego etapu Komisja sporządza protokół
z przebiegu konkursu oraz przekazuje go Ministrowi wraz z ofertami, dokumentacją
konkursową, o której mowa w § 8, oraz pozostałymi dokumentami zgromadzonymi w toku
konkursu.
2. Protokół zawiera w szczególności:
1)
oznaczenie czasu i miejsca przeprowadzenia pierwszego i drugiego etapu oceny ofert;
2)
imiona i nazwiska członków Komisji ze wskazaniem czynności, w których brali udział;
3)
listę ofert zwróconych bez ich otwierania, o których mowa w § 18;
4)
listę ofert poddanych ocenie w pierwszym etapie;
5)
listę ofert zakwalifikowanych do oceny w drugim etapie oraz listę ofert
niezakwalifikowanych do oceny w drugim etapie z podaniem przyczyn ich
niezakwalifikowania;
6)
uzasadnienie rozstrzygnięć i ocen dokonywanych w czasie konkursu;
7)
listę ofert wraz z liczbą punktów, jaką każda oferta uzyskała, w zakresie spełnienia
poszczególnych kryteriów oceny ofert w drugim etapie konkursu, uszeregowaną według
kolejności od największej do najmniejszej liczby punktów;
8)
podpisy wszystkich członków Komisji, a w przypadku braku podpisu – wzmiankę
o przyczynie jego braku.
3. Komisja kończy pracę z dniem przyjęcia protokołu przez Ministra.
§ 23. Minister niezwłocznie po otrzymaniu protokołu z przebiegu konkursu ogłasza
wyniki konkursu i wyznacza organizację, która uzyskała najwyższą liczbę punktów.
§ 24. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ...
MINISTER
KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
– 7 –
UZASADNIENIE
1. Wyjaśnienie potrzeby i celu wydania aktu normatywnego
Wydanie projektowanego rozporządzenia stanowić będzie wykonanie upoważnienia
zawartego w art. 953 ust. 10 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach
pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. nr 90, poz. 691, z późn. zm.), dalej „pr. aut.”, zgodnie z którym
minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego obowiązany jest
określić, w drodze rozporządzenia:
1) sposób pobierania wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, dokonywania z niego
potrąceń oraz jego wypłaty, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia, aby pobór
i wypłata tego wynagrodzenia były dokonywane w sposób efektywny i przejrzysty,
a potrącenia były uzasadnione i udokumentowane;
2) wymagany zakres informacji umieszczanych w ogłoszeniu o konkursie, mając na uwadze,
że minimalny zakres informacji w ogłoszeniu o konkursie powinien obejmować co
najmniej warunki uczestnictwa w konkursie, termin składania ofert i kryteria ich oceny;
3) zakres wymaganej dokumentacji konkursowej, mając na uwadze to, że zakres
dokumentacji konkursowej powinien co najmniej określać warunki uczestnictwa
w konkursie, wymagania jakim powinna odpowiadać oferta i kryteria oceny ofert;
4) tryb postępowania konkursowego, mając na uwadze przejrzystość, rzetelność
i obiektywność postępowania konkursowego.
Projektowane rozporządzenie ma na celu wykonanie ustawy z dnia … o zmianie
ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, która dokonała wdrożenia do polskiego
porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/77/UE z dnia
27 września 2011 r. dotyczącej zmiany dyrektywy 2006/116/WE w sprawie czasu ochrony
prawa autorskiego i niektórych praw pokrewnych (Dz. U. UE L 265 z 11.10.2011, s. 1).
Celem implementowanej ustawy było ujednolicenie sposobu obliczania czasu ochrony
autorskich praw majątkowych do utworu muzycznego ze słowami, wydłużenia czasu ochrony
praw do artystycznych wykonań i fonogramów oraz zapewnienie artystom wykonawcom
odpowiedniej ochrony ich praw przez cały okres ich życia. Ostatni z tych celów został
zrealizowany m. in. poprzez przyznanie artystom wykonawcom, w nowym art. 953 pr. aut.,
trwającego przez ostatnie 20 lat trwania ochrony ich praw majątkowych niezbywalnego
i niezrzekalnego prawa do dodatkowego corocznego wynagrodzenia w wysokości 20%
przychodów producenta fonogramu uzyskanego w poprzednim roku z tytułu jego
zwielokrotniania, wprowadzania do obrotu i publicznego udostępniania w taki sposób, aby
– 8 –
każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym. Wynagrodzenie
to będzie przysługiwać tym wykonawcom, którzy przenieśli swoje prawa na producenta
fonogramu bądź udzielili mu licencji za jednorazowym wynagrodzeniem i w związku z tym
nie mają udziału w bieżących zyskach uzyskiwanych przez producenta fonogramu
w wydłużonym czasie ochrony artystycznego wykonania. Zgodnie z art. 953 ust. 4 pr. aut.
dodatkowe wynagrodzenie będzie pobierane i wypłacane za pośrednictwem organizacji
zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi do artystycznych wykonań, wyznaczonej
w trybie konkursu przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego.
2. Przedstawienie rzeczywistego stanu w dziedzinie, która ma być unormowana
Przed wejściem w życie ww. ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach
pokrewnych artystom wykonawcom nie przysługiwało w polskim systemie prawnym prawo
do dodatkowego wynagrodzenia z tytułu eksploatacji fonogramu, które byłoby niezbywalne
i niezrzekalne, a jednocześnie uniezależnione od istnienia po stronie wykonawców praw
majątkowych do ich artystycznych wykonań. Konstrukcyjnie nowo ustanowione prawo
przypomina zatem określone w art. 70 pr. aut. prawo współtwórców utworu audiowizualnego
i artystów wykonawców do otrzymywania dodatkowego wynagrodzenia z tytułu eksploatacji
tego utworu na określonych w ustawie polach eksploatacji. O ile jednak wynagrodzenie,
o którym mowa w art. 953 pr. aut., wypłacał będzie producent fonogramu będący
odpowiednikiem producenta utworu audiowizualnego w konstrukcji art. 70 pr. aut., to
obowiązek wypłaty wynagrodzenia z tytułu eksploatacji utworu audiowizualnego spoczywa
na podmiocie, który dokonuje eksploatacji (nadawca, właściciel kina itd.). W obydwu
przypadkach zastosowano instytucję obowiązkowego pośrednictwa organizacji zbiorowego
zarządzania.
W aktualnym stanie prawnym prawami do artystycznych wykonań utrwalonych na
fonogramach, a w praktyce są to głównie nagrania muzyczne, zarządzają trzy organizacje
zbiorowego zarządzania – Związek Artystów Wykonawców STOART, Stowarzyszenie
Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych SAWP oraz
Stowarzyszenie Twórców Ludowych STL, przy czym to ostatnie reprezentuje zarówno
twórców jak i artystów, ale działa na niewielką skalę uzyskując wpływy jedynie z opłat
kompensacyjnych, o których mowa w art. 20 pr. aut. oraz umowy licencyjnej na nadania
radiowe (w 2013 r. łącznie niecałe 200 tys. zł). Natomiast łączne przychody obydwu
pozostałych organizacji wyniosły w 2013 r. ponad 80 mln zł (STOART 62 mln zł, SAWP 18
mln zł), obydwie reprezentują niemal 11,5 tys. wykonawców (na koniec 2013 r. SAWP 7855
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3293 › Pobierz plik