eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3293
  • Data wpłynięcia: 2015-03-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
  • data uchwalenia: 2015-05-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 994

3293

– 9 –

wykonawców oraz niemal 1400 na podstawie umów zbiorowych, SAWP 2185
wykonawców).
3. Wskazanie różnicy między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
Projektowane rozporządzenie wraz z regulacją ustawową stworzy nowy stan prawny
w zakresie ochrony artystycznych wykonań utrwalonych na fonogramach i eksploatowanych
na polach eksploatacji zwielokrotnianie, wprowadzanie do obrotu i publiczne udostępnianie
w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i czasie przez siebie
wybranym.
W § 2 projektowanego rozporządzenia określa się sposób poboru (inkasa)
wynagrodzeń. Ponieważ ustawa przesądza, że wynagrodzenie jest „coroczne”, zasadne
wydaje się przyjecie, że jego pobór powinien obejmować cały rok kalendarzowy i być
dokonywany jednorazowo, po zakończeniu tego roku kalendarzowego. Ponieważ uiszczenie
wynagrodzenia przez producenta fonogramu musi nastąpić na podstawie odpowiedniego
dokumentu finansowego, z reguły faktury VAT wystawionej przez organizację inkasującą,
organizacja ta musi najpierw uzyskać od danego producenta informacje, na podstawie których
ustali kwotę należnego wynagrodzenia. W tym celu będzie mogła skorzystać ze szczególnej
postaci roszczenia informacyjnego, przewidzianego w art. 953 ust. 9 pr. aut. Termin płatności
nie krótszy niż 14 dni wydaje się jak najbardziej właściwy i dość powszechnie przyjęty
w stosunkach handlowych.
W § 3 projektowanego rozporządzenia określa się rodzaje potrąceń: potrącenia
tytułem kosztów inkasa i potrącenia tytułem kosztów wypłaty wynagrodzeń. W celu
zapewnienia odpowiedniej transparentności kosztów następuje wyraźne normatywne
rozróżnienie kosztów inkasa i kosztów wypłaty. Potrącenia nie będą mogły być dokonywane
z odsetek i innych pożytków uzyskiwanych z opłat. Stosowana przez niektóre organizacje
zbiorowego zarządzania praktyka finansowania swojej działalności z odsetek od
inkasowanych wynagrodzeń i opłat może budzić poważne zastrzeżenia, gdyż taki mechanizm
nie zachęca do ich szybkiej wypłaty podmiotom uprawnionym.
W § 4 projektowanego rozporządzenia wprowadza się wymóg poboru i wypłaty
wynagrodzeń przy użyciu wyodrębnionego rachunku bankowego przeznaczonego tylko do
tego celu. Ma to zapewnić odpowiednią przejrzystość zarządzania inkasowanymi środkami.
W § 5 projektowanego rozporządzenia przewiduje się wypłatę wynagrodzeń
uprawnionym artystom wykonawcom oraz pozostałym podmiotom uprawnionym w krótkim
terminie 7 dni od dnia uzyskania kompletnych danych niezbędnych do wypłaty (adres miejsca
zamieszkania uprawnionego, nr rachunku bankowego itp.). Tym samym przyjęte w danej
– 10 –

organizacji regulaminy czy inne akty wewnętrzne dotyczące szczegółowych zasad poboru
i wypłaty wynagrodzeń nie będą mogły wprowadzać terminów wypłaty środków mniej
korzystnych dla podmiotów uprawnionych, w szczególności opartych na datach
kalendarzowych czy też określonych okresach rozliczeniowych.
W § 6–23 projektowanego rozporządzenia określa się tryb przeprowadzania konkursu
w celu wyznaczenia organizacji zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi do
artystycznych wykonań uprawnionej do pobierania i wypłaty przedmiotowych wynagrodzeń
dla artystów wykonawców. Stosownie do § 6 konkurs rozpocznie się zamieszczeniem
w Biuletynie Informacji Publicznej MKiDN ogłoszenia, którego zakres określa § 7. Zakres
dokumentacji konkursowej określa § 8. W § 10–23 określa się szczegółowe zasady i tryb
działania komisji konkursowej. Przewiduje się w szczególności obowiązek składania przez
członków komisji oświadczeń o niezachodzeniu okoliczności mogących rzutować na
bezstronność i obiektywizm członka komisji, które to okoliczności zostały wskazane w § 11
projektowanego rozporządzenia. W § 12 wskazano okoliczności uzasadniające odwołanie
członka komisji oraz przypadki, w których mandat członka komisji wygasa. W § 13–22
projektowanego rozporządzenia określa się szczegółowy tryb pracy komisji. Komisja będzie
oceniać oferty w dwóch etapach. Każdy z tych etapów będzie się kończył podjęciem
stosownej uchwały. W pierwszym etapie oferty będą oceniane od strony formalnej, tj. czy
spełniają wszystkie kryteria wskazane w ogłoszeniu o konkursie i dokumentacji konkursowej.
W drugim etapie nastąpi natomiast merytoryczna ocena ofert, z zastosowaniem metody
punktowej. Pracami komisji kierować będzie przewodniczący, a w razie jego nieobecności
zastępca przewodniczącego. Komisja będzie podejmować uchwały zwykłą większością
głosów, przy obowiązkowym quorum czterech członków. W przypadku równej liczby głosów
rozstrzygać będzie głos przewodniczącego albo odpowiednio jego zastępcy. Po zakończeniu
drugiego etapu konkursu komisja sporządza protokół, który przekazuje ministrowi
właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Po otrzymaniu protokołu
minister ogłasza wyniki konkursu i wyznacza organizację, która uzyskała najwyższą liczbę
punktów.
4. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projektowane rozporządzenie jest aktem wykonawczym do ustawy wdrążającej
dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/77/UE z dnia 27 września 2011 r.
dotyczącej zmiany dyrektywy 2006/116/WE w sprawie czasu ochrony prawa autorskiego
i niektórych praw pokrewnych.
– 11 –

5. Ocena potrzeby notyfikacji norm i aktów prawnych
Projektowane rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn.
zm.), w związku z tym nie podlega notyfikacji.
6. Ocena potrzeby konsultacji z instytucjami i organami Unii Europejskiej
Projektowane rozporządzenie nie musi być przedstawione instytucjom i organom Unii
Europejskiej ani Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii, dokonania
konsultacji albo uzgodnienia w rozumieniu § 27 ust. 4 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia
29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979).
7. Ogłoszenie projektu na stronie BIP
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projektowane rozporządzenie
zostanie udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (http://bip.mkidn.gov.pl).
– 12 –

Nazwa projektu
Data sporządzenia
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie 6 marca 2015 r.
pobierania i wypłaty dodatkowego wynagrodzenia należnego artystom
wykonawcom od producenta fonogramu oraz dokonywania z niego Źródło:
potrąceń, a także w sprawie konkursu na organizację zbiorowego Inicjatywa własna
zarządzania prawami pokrewnymi do artystycznych wykonań
wyznaczoną do pobierania i wypłaty tego wynagrodzenia
Nr w wykazie prac: Wykaz prac

legislacyjnych MKiDN dot. projektów rozp.

Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
– poz. …

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
http://bip.mkidn.gov.pl/.................i

Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Pan Andrzej Wyrobiec Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury
i Dziedzictwa Narodowego
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Pan Karol Kościński Dyrektor Departamentu Własności Intelektualnej
i Mediów w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego
r. pr. Jacek Barski, +22 4210476

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Zgodnie z art. 953 ust. 10 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r.
Nr 90, poz. 631, z późn. zm.), minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego obowiązany jest
określić, w drodze rozporządzenia:
1) sposób pobierania dodatkowego wynagrodzenia należnego artystom wykonawcom od producenta fonogramu za
każdy rok następujący po upływie lat pięćdziesięciu po roku publikacji fonogramu albo jego rozpowszechnienia w
inny sposób, dokonywania z niego potrąceń oraz jego wypłaty, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia, aby
pobór i wypłata tego wynagrodzenia były dokonywane w sposób efektywny i przejrzysty, a potrącenia były
uzasadnione i udokumentowane;
2) wymagany zakres informacji umieszczanych w ogłoszeniu o konkursie, mając na uwadze, że minimalny zakres
informacji w ogłoszeniu o konkursie powinien obejmować co najmniej warunki uczestnictwa w konkursie, termin
składania ofert i kryteria ich oceny;
3) zakres wymaganej dokumentacji konkursowej, mając na uwadze to, że zakres dokumentacji konkursowej powinien
co najmniej określać warunki uczestnictwa w konkursie, wymagania jakim powinna odpowiadać oferta i kryteria
oceny ofert;
4) tryb postępowania konkursowego, mając na uwadze przejrzystość, rzetelność i obiektywność postępowania
konkursowego.
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie tego obowiązku.

2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projektowane rozporządzenie określa sposób poboru i wypłaty dodatkowego wynagrodzenia należnego artystom
wykonawcom od producentów fonogramów za określone w ustawie korzystanie z ich artystycznych wykonań.
W szczególności w projektowanym rozporządzeniu określa się, że pobór wynagrodzenia następuje jednorazowo za okres
roku kalendarzowego, płatność następuje na podstawie dokumentu finansowego wystawionego przez organizację
zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi do artystycznych wykonań, możliwe potrącenia z inkasowanych kwot to
jedynie koszty poboru i wypłaty. Przewiduje się brak możliwości finansowania kosztów działalności organizacji
zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi do artystycznych wykonań z odsetek i innych pożytków z inkasowanych
wynagrodzeń. Organizacja inkasująca zostaje zobowiązana do dokonywania poboru i wypłaty z wykorzystaniem
wyodrębnionego rachunku bankowego oraz do dokonywania wypłat nie później niż 7 dni od dnia uzyskania wszystkich
niezbędnych danych do wypłaty wynagrodzeń. Projektowane rozporządzenie określa także tryb przeprowadzania
konkursu w celu wyznaczenia jednej organizacji właściwej do poboru i wypłaty przedmiotowych wynagrodzeń. Konkurs
będzie przeprowadzać komisja powołana spośród pracowników MKiDN, w składzie 5-osobowym, pod kierownictwem
przewodniczącego. Z prac komisji będzie sporządzony protokół zawierający m. in. punktową ocenę poszczególnych
ofert. Minister wyznaczy organizację, która uzyska najwyższą liczbę punktów.

– 13 –

3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Brak danych. Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego i jego treść jest
zdeterminowana przepisami polskiej ustawy, w szczególności wytycznymi zawartymi w upoważnieniu ustawowym,
tj. w art. 953 ust. 10 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Artyści wykonawcy.
Ok. 10 tys. artystów
Sprawozdania STOART, SAWP Podmiotom tym będzie

reprezentowanych przez
i STL z działalności w 2013 r.
przysługiwać prawo do

polskie organizacje
dostępne na stronach
otrzymania dodatkowego

STOART, SAWP i STL na
internetowych tych organizacji.
corocznego

podstawie bezpośredniego

wynagrodzenia z tytułu

powierzenia praw, 1,4 tys.

eksploatacji ich

reprezentowanych na

artystycznych wykonań

podstawie umów

utrwalonych

zbiorowych. Prawo do

w fonogramie,

wynagrodzenia przysługiwać
realizowane za

będzie jednak także artystom
pośrednictwem

zagranicznym,

właściwych organizacji

niereprezentowanym na

zbiorowego zarządzania

podstawie powierzenia praw.
prawami do artystycznych



wykonań.
Producenci
Ok. 40 firm z siedzibą
Strona internetowa Związku
Podmioty te będą
fonogramów.
w Polsce.
Producentów Audio-Video
zobowiązane do


ZPAV
uiszczania wykonawcom


http://www.zpav.pl.
dodatkowego corocznego



wynagrodzenia z tytułu



określonej w ustawie



eksploatacji artystycznych



wykonań utrwalonych



w fonogramie.
















Organizacje zbiorowego 3
Wykaz decyzji o udzieleniu lub
Organizacje zbiorowego
zarządzania
zmianie zezwoleń na zbiorowe
zarządzania prawami do
pokrewnymi prawami
zarządzanie prawami autorskimi artystycznych wykonań
do artystycznych
i prawami pokrewnymi został
zostają zobowiązane do
wykonań.
ogłoszony w obwieszczeniach
poboru od producentów
Ministra Kultury i Dziedzictwa
fonogramów i wypłaty
Narodowego z dnia 26 marca
artystom wykonawcom
i 28 grudnia 2009 r. (M.P.
należnego im
Nr 21, poz. 270, z późn zm.)
dodatkowego corocznego
wynagrodzenia z tytułu
określonej w ustawie
eksploatacji artystycznych
wykonań utrwalonych
w fonogramie.

5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do konsultacji organizacjom zbiorowego zarządzania prawami artystów
wykonawców i prawami producentów fonogramów, a także organizacjom zrzeszającym przedsiębiorców.

strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: