Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3293
- Data wpłynięcia: 2015-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
- data uchwalenia: 2015-05-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 994
3293
zależności od tego, które z tych wydarzeń miało miejsce wcześniej.";
miejsce obydwa – od tego z nich, które miało
miejsce wcześniej.
lit. b)
w ust. 2 w zdaniu drugim i trzecim słowo "pięćdziesięciu" zastępuje się
T
Art. 95
2. Jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1,
słowem "siedemdziesięciu";
ust. 2 i 3
fonogram został opublikowany, prawo, o którym
mowa w art. 94 ust. 4 i 5, wygasa z upływem lat
siedemdziesięciu następujących po roku, w
którym fonogram został opublikowany.
3. Jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1,
fonogram nie został opublikowany i jeżeli w tym
okresie został rozpowszechniony w inny sposób,
prawo, o którym mowa w art. 94 ust. 4 i 5,
wygasa z upływem lat siedemdziesięciu
następujących po roku, w którym fonogram
został rozpowszechniony.
lit. c)
dodaje się ustępy w brzmieniu:
T
Art. 952
Art. 952. 1. Jeżeli po upływie lat pięćdziesięciu
od publikacji fonogramu albo jego
"2a. Jeżeli po upływie 50 lat od zgodnej z prawem publikacji fonogramu
rozpowszechnienia w inny sposób, producent
lub, w przypadku braku takiej publikacji, 50 lat od zgodnego z prawem
publicznego udostępnienia producent fonogramu nie oferuje do
fonogramu nie wprowadza do obrotu
wystarczającej liczby egzemplarzy fonogramu,
sprzedaży wystarczającej ilości egzemplarzy fonogramu lub nie
która, biorąc pod uwagę jego charakter,
udostępnia go publicznie drogą przewodową lub bezprzewodową w taki
zaspokajałaby racjonalne potrzeby odbiorców,
sposób, że każdy może mieć do niego dostęp w indywidualnie wybranym
lub nie udostępnia go publicznie w taki sposób,
przez siebie miejscu i czasie, artysta wykonawca może wypowiedzieć
aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejsc
umowę na podstawie której przeniósł na producenta f
u i
onogramu lub
powierzył mu swoje prawa do utrwalenia swojego wykonania (zwaną
czasie przez siebie wybranym, artysta
wykonawca albo jego spadkobierca może
dalej »umową o przeniesienie lub powierzenie«). Z prawa do
wypowiedzieć umowę, na mocy której prawa do
wypowiedzenia umowy o przeniesienie lub powierzenie można
artystycznego wykonania zostały przeniesione w
skorzystać w przypadku, gdy producent w ciągu roku od powiadomienia
przez artystę wykonawcę o zamiarze wypowiedzenia umowy o
tym zakresie na producenta fonogramu, albo
umowę, na mocy której producentowi fonogramu
przeniesienie lub powierzenie zgodnie z poprzednim zdaniem nie
udzielona została w tym zakresie wyłączna
podejmuje działań polegających na korzystaniu z fonogramu w żaden ze
licencja na korzystanie z artystycznego
sposobów, o których, mowa w tym zdaniu. Prawo artysty wykonawcy do
wypowiedzenia umowy jest niezbywalne. Jeżeli fonogram zawiera
wykonania.
utrwalenie wykonań kilku artystów wykonawców, mogą oni
2. Wypowiedzenie umowy, o którym mowa w
wypowiedzieć swoje umowy o przeniesienie lub powierzenie zgodnie z
ust. 1, staje się skuteczne, jeżeli producent w
właściwym dla nich prawem krajowym. W przypadku wypowiedzenia
terminie jednego roku od dnia doręczenia mu
umowy o przeniesienie lub powierzenie na mocy niniejszego akapitu
oświadczenia przez artystę wykonawcę albo jego
prawa producenta fonogramu do fonogramu wygasają.
spadkobiercę o wypowiedzeniu umowy, nie
rozpocznie korzystania z fonogramu w żaden ze
sposobów, o których mowa w ust. 1.
3. Prawo do wypowiedzenia umowy, o którym
mowa w ust. 1, nie podlega zrzeczeniu się ani
zbyciu.
4. Jeżeli fonogram zawiera utrwalenie wykonań
kilku artystów wykonawców, uprawnienie, o
którym mowa w ust. 1, przysługuje każdemu z
nich osobno.
5. Prawo producenta fonogramu, o którym mowa
w art. 94 ust. 4 i 5, wygasa w razie skutecznego
wypowiedzenia umowy, o którym mowa w ust. 1,
w odniesieniu do wszystkich artystycznych
wykonań utrwalonych na tym fonogramie.
2b. Jeżeli umowa o przeniesienie lub powierzenie przyznaje artyście
T
Art. 953
Art. 953. 1. Jeżeli przeniesienie praw na
wykonawcy prawo do jednorazowego wynagrodzenia, artysta
ust. 1 i 3
producenta fonogramu albo udzielenie mu
wykonawca ma prawo uzyskania corocznego dodatkowego
wyłącznej licencji na korzystanie z artystycznego
wynagrodzenia od producenta fonogramu za każdy pełny rok następujący
wykonania nastąpiło za jednorazowym
po upływie 50 lat od momentu zgodnej z prawem publikacji fonogramu
wynagrodzeniem, artysta wykonawca jest
lub w przypadku braku takiej publikacji, po upływie 50 lat od jego
uprawniony do corocznego dodatkowego
zgodnego z prawem publicznego udostępnienia. Artysta wykonawca nie
wynagrodzenia należnego od producenta
może zrzec się takiego corocznego dodatkowego wynagrodzenia.
fonogramu za każdy rok następujący po upływie
pięćdziesięciu lat po roku publikacji fonogramu
albo jego rozpowszechnienia w inny sposób.
3. Prawo do wynagrodzenia, o którym mowa w
ust. 1, nie podlega zrzeczeniu się ani zbyciu.
2c. Całkowita kwota przeznaczana przez producenta fonogramu na
T
Art. 953
2. Na wypłatę wynagrodzenia, o którym mowa w
zapłatę corocznego dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w ust.
ust. 2 i 9
ust. 1, producent fonogramu przeznacza 20%
2b, odpowiada 20 % przychodu uzyskanego przez producenta fonogramu
przychodu uzyskanego w poprzednim roku z
w roku poprzedzającym rok, za który wypłaca się wspomniane
tytułu zwielokrotniania, wprowadzania do obrotu
wynagrodzenie, z tytułu zwielokrotniania, rozpowszechniania i
i publicznego udostępniania fonogramu w taki
udostępniania tego fonogramu, po upływie 50 lat od momentu jego
sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w
zgodnego z prawem opublikowania lub, w przypadku braku takiej
miejscu i czasie przez siebie wybranym.
publikacji, po upływie 50 lat od jego zgodnego z prawem publicznego
udostępnienia.
9. Artysta wykonawca lub organizacja
zbiorowego zarządzania, o której mowa w ust. 4,
Państwa członkowskie zapewniają, aby producenci fonogramów na
mogą domagać się od producenta fonogramu
żądanie dostarczali wykonawcom, którzy są uprawnieni do corocznego
udzielenia wszelkich informacji oraz
dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 2b, wszelkich
udostępnienia dokumentów niezbędnych do
informacji, które mogą być konieczne do zagwarantowania wypłaty tego
określenia wysokości należnego im
wynagrodzenia.
wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, i jego
wypłaty.
2d. Państwa członkowskie zapewniają zarządzanie prawem do
T
Art. 953
4. Wypłata wynagrodzenia, o którym mowa w
uzyskania corocznego dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w
ust. 4-8 i
ust. 1, następuje za pośrednictwem organizacji
ust. 2b, przez organizacje zbiorowego zarządzania.
ust. 10
zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi do
artystycznych wykonań.
5. Organizację zbiorowego zarządzania, o której
mowa w ust. 4, wyznacza, na okres nie dłuższy
niż pięć lat, minister właściwy do spraw kultury i
ochrony dziedzictwa narodowego po
przeprowadzeniu konkursu uwzględniającego
następujące kryteria:
1) reprezentatywność;
2) zdolność organizacyjną do realizacji zadania w
sposób zapewniający efektywny pobór
wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1, i ich
wypłaty;
3) skuteczność i prawidłowość działania;
4) zasadność planowanych kosztów wypłaty
wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1, i ich
wysokość.
6. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego ogłasza w Biuletynie
Informacji Publicznej na swojej stronie
podmiotowej konkurs, o którym mowa w ust. 5,
oraz jego wynik.
7. Organizacja zbiorowego zarządzania prawami
pokrewnymi do artystycznych wykonań biorąca
udział w konkursie, o którym mowa w ust. 5,
może złożyć do ministra właściwego do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w
terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyniku tego
konkursu, odwołanie od jego wyniku ze względu
na naruszenie przepisów prawa.
8. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego rozpatruje odwołanie, o
którym mowa w ust. 7, w terminie 14 dni od dnia
jego wpływu do urzędu obsługującego tego
ministra. W przypadku uwzględnienia odwołania
minister właściwy do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego unieważnia konkurs, o
którym mowa w ust. 5.
10. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego, po zasięgnięciu opinii
organizacji zbiorowego zarządzania prawami
pokrewnymi do artystycznych wykonań i
prawami do fonogramów, określi, w drodze
rozporządzenia:
1) sposób pobierania wynagrodzenia, o którym
mowa w ust. 1, dokonywania z niego potrąceń
oraz jego wypłaty, biorąc pod uwagę konieczność
zapewnienia, aby pobór i wypłata tego
wynagrodzenia były dokonywane w sposób
efektywny i przejrzysty, a potrącenia były
uzasadnione i udokumentowane;
2) wymagany zakres informacji umieszczanych w
ogłoszeniu o konkursie, o którym mowa w ust. 5,
mając na uwadze, że minimalny zakres tych
informacji powinien obejmować co najmniej
warunki uczestnictwa w konkursie, termin
składania ofert i kryteria ich oceny;
3) zakres dokumentacji konkursowej, mając na
uwadze , że zakres tej dokumentacji powinien co
najmniej określać warunki uczestnictwa w
konkursie, o którym mowa w ust. 5, wymagania
jakim powinna odpowiadać oferta i kryteria
oceny ofert;
4) tryb postępowania konkursowego, mając na
uwadze przejrzystość, rzetelność i obiektywność
postępowania konkursowego.
2e. W przypadku gdy artysta wykonawca jest uprawniony do
T
Art. 954
Art. 954. Jeżeli przeniesienie praw na producenta
okresowych wypłat, po upływie 50 lat od momentu zgodnej z prawem
fonogramu albo udzielenie mu licencji na
publikacji fonogramu lub w przypadku braku takiej publikacji, po
korzystanie z artystycznych wykonań nastąpiło za
upływie 50 lat od jego zgodnego z prawem publicznego udostępnienia,
wynagrodzeniem wypłacanym artyście
od wypłat uiszczanych artyście wykonawcy nie odlicza się zaliczek ani
wykonawcy przez producenta fonogramu
ustalonych w umowie odliczeń.";
okresowo, od wypłat z tego tytułu nie potrąca się
zaliczek ani innych odliczeń określonych w tej
umowie, po upływie lat pięćdziesięciu od
publikacji fonogramu albo jego
rozpowszechnienia w inny sposób.
Pkt 3
w art. 10 dodaje się ustępy w brzmieniu:
T
Art. 3
Art. 3. 1. Przepis art. 36 pkt 5 ustawy
ustawy
wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym
"5. Artykuł 3 ust. 1-2e w brzmieniu obowiązującym w dniu 31
niniejszą ustawą, stosuje się do utworów słowno
października 2011 r. stosuje się do utrwaleń wykonań
zm.
-
i fonogramów, w
muzycznych, w których utwór słowny lub utwór
odniesieniu do których artysta wykonawca i producent fonogramu nadal
podlegają ochronie na postawie tych przepisów w brzmieniu
muzyczny w dniu 1 listopada 2013 r. podlegał
obowiązującym w dniu 30 października 2011 r. na dzień 1 listopada 2013
ochronie na podstawie dotychczasowych
r. oraz do utrwaleń wykonań artystycznych
przepisów, oraz do utworów słowno-muzycznych
i fonogramów, które
powstały po tej dacie.
stworzonych po tym dniu.
2. Jeżeli rozpoczęte przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy korzystanie z utworu, o którym
mowa w ust. 1, było według przepisów
dotychczasowych dozwolone, natomiast od tego
dnia wymaga zezwolenia, to może być ono
kontynuowane na podstawie dotychczasowych
przepisów.
6. Artykuł 1 ust. 7 ma zastosowanie do utworów muzycznych ze
T
Art. 2
Art. 2. 1. Przepisy art. 89 ust. 3, art. 95 ust. 2 i 3
słowami, których przynajmniej utwór muzyczny lub słowa są chronione
ust. zm.
oraz art. 952-954 ustawy wymienionej w art. 1, w
w co najmniej jednym państwie członkowskim w dniu 1 listopada 2013
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się
r., oraz do utworów muzycznych ze słowami stworzonych po tej dacie.
do artystycznych wykonań i fonogramów, które
w dniu 1 listopada 2013 r. podlegały ochronie na
Akapit pierwszy niniejszego ustępu pozostaje bez uszczerbku dla
wszelkich działań polegających na korzystaniu z utworu, które miały
podstawie dotychczasowych przepisów, oraz do
miejsce przed dniem 1 listopada 2013 r. Państwa członkowskie
artystycznych wykonań i fonogramów
powstałych po
przyjmują konieczne przepisy w celu ochrony w szczególności nabytych
tym dniu.
praw stron trzecich.";
2. Jeżeli rozpoczęte przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy korzystanie z artystycznego
wykonania lub fonogramu było według
przepisów dotychczasowych dozwolone,
natomiast od tego dnia wymaga zezwolenia, to
może być ono kontynuowane pod warunkiem, że
uprawniony otrzyma stosowne wynagrodzenie
należne od dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy.
miejsce obydwa – od tego z nich, które miało
miejsce wcześniej.
lit. b)
w ust. 2 w zdaniu drugim i trzecim słowo "pięćdziesięciu" zastępuje się
T
Art. 95
2. Jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1,
słowem "siedemdziesięciu";
ust. 2 i 3
fonogram został opublikowany, prawo, o którym
mowa w art. 94 ust. 4 i 5, wygasa z upływem lat
siedemdziesięciu następujących po roku, w
którym fonogram został opublikowany.
3. Jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1,
fonogram nie został opublikowany i jeżeli w tym
okresie został rozpowszechniony w inny sposób,
prawo, o którym mowa w art. 94 ust. 4 i 5,
wygasa z upływem lat siedemdziesięciu
następujących po roku, w którym fonogram
został rozpowszechniony.
lit. c)
dodaje się ustępy w brzmieniu:
T
Art. 952
Art. 952. 1. Jeżeli po upływie lat pięćdziesięciu
od publikacji fonogramu albo jego
"2a. Jeżeli po upływie 50 lat od zgodnej z prawem publikacji fonogramu
rozpowszechnienia w inny sposób, producent
lub, w przypadku braku takiej publikacji, 50 lat od zgodnego z prawem
publicznego udostępnienia producent fonogramu nie oferuje do
fonogramu nie wprowadza do obrotu
wystarczającej liczby egzemplarzy fonogramu,
sprzedaży wystarczającej ilości egzemplarzy fonogramu lub nie
która, biorąc pod uwagę jego charakter,
udostępnia go publicznie drogą przewodową lub bezprzewodową w taki
zaspokajałaby racjonalne potrzeby odbiorców,
sposób, że każdy może mieć do niego dostęp w indywidualnie wybranym
lub nie udostępnia go publicznie w taki sposób,
przez siebie miejscu i czasie, artysta wykonawca może wypowiedzieć
aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejsc
umowę na podstawie której przeniósł na producenta f
u i
onogramu lub
powierzył mu swoje prawa do utrwalenia swojego wykonania (zwaną
czasie przez siebie wybranym, artysta
wykonawca albo jego spadkobierca może
dalej »umową o przeniesienie lub powierzenie«). Z prawa do
wypowiedzieć umowę, na mocy której prawa do
wypowiedzenia umowy o przeniesienie lub powierzenie można
artystycznego wykonania zostały przeniesione w
skorzystać w przypadku, gdy producent w ciągu roku od powiadomienia
przez artystę wykonawcę o zamiarze wypowiedzenia umowy o
tym zakresie na producenta fonogramu, albo
umowę, na mocy której producentowi fonogramu
przeniesienie lub powierzenie zgodnie z poprzednim zdaniem nie
udzielona została w tym zakresie wyłączna
podejmuje działań polegających na korzystaniu z fonogramu w żaden ze
licencja na korzystanie z artystycznego
sposobów, o których, mowa w tym zdaniu. Prawo artysty wykonawcy do
wypowiedzenia umowy jest niezbywalne. Jeżeli fonogram zawiera
wykonania.
utrwalenie wykonań kilku artystów wykonawców, mogą oni
2. Wypowiedzenie umowy, o którym mowa w
wypowiedzieć swoje umowy o przeniesienie lub powierzenie zgodnie z
ust. 1, staje się skuteczne, jeżeli producent w
właściwym dla nich prawem krajowym. W przypadku wypowiedzenia
terminie jednego roku od dnia doręczenia mu
umowy o przeniesienie lub powierzenie na mocy niniejszego akapitu
oświadczenia przez artystę wykonawcę albo jego
prawa producenta fonogramu do fonogramu wygasają.
spadkobiercę o wypowiedzeniu umowy, nie
rozpocznie korzystania z fonogramu w żaden ze
sposobów, o których mowa w ust. 1.
3. Prawo do wypowiedzenia umowy, o którym
mowa w ust. 1, nie podlega zrzeczeniu się ani
zbyciu.
4. Jeżeli fonogram zawiera utrwalenie wykonań
kilku artystów wykonawców, uprawnienie, o
którym mowa w ust. 1, przysługuje każdemu z
nich osobno.
5. Prawo producenta fonogramu, o którym mowa
w art. 94 ust. 4 i 5, wygasa w razie skutecznego
wypowiedzenia umowy, o którym mowa w ust. 1,
w odniesieniu do wszystkich artystycznych
wykonań utrwalonych na tym fonogramie.
2b. Jeżeli umowa o przeniesienie lub powierzenie przyznaje artyście
T
Art. 953
Art. 953. 1. Jeżeli przeniesienie praw na
wykonawcy prawo do jednorazowego wynagrodzenia, artysta
ust. 1 i 3
producenta fonogramu albo udzielenie mu
wykonawca ma prawo uzyskania corocznego dodatkowego
wyłącznej licencji na korzystanie z artystycznego
wynagrodzenia od producenta fonogramu za każdy pełny rok następujący
wykonania nastąpiło za jednorazowym
po upływie 50 lat od momentu zgodnej z prawem publikacji fonogramu
wynagrodzeniem, artysta wykonawca jest
lub w przypadku braku takiej publikacji, po upływie 50 lat od jego
uprawniony do corocznego dodatkowego
zgodnego z prawem publicznego udostępnienia. Artysta wykonawca nie
wynagrodzenia należnego od producenta
może zrzec się takiego corocznego dodatkowego wynagrodzenia.
fonogramu za każdy rok następujący po upływie
pięćdziesięciu lat po roku publikacji fonogramu
albo jego rozpowszechnienia w inny sposób.
3. Prawo do wynagrodzenia, o którym mowa w
ust. 1, nie podlega zrzeczeniu się ani zbyciu.
2c. Całkowita kwota przeznaczana przez producenta fonogramu na
T
Art. 953
2. Na wypłatę wynagrodzenia, o którym mowa w
zapłatę corocznego dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w ust.
ust. 2 i 9
ust. 1, producent fonogramu przeznacza 20%
2b, odpowiada 20 % przychodu uzyskanego przez producenta fonogramu
przychodu uzyskanego w poprzednim roku z
w roku poprzedzającym rok, za który wypłaca się wspomniane
tytułu zwielokrotniania, wprowadzania do obrotu
wynagrodzenie, z tytułu zwielokrotniania, rozpowszechniania i
i publicznego udostępniania fonogramu w taki
udostępniania tego fonogramu, po upływie 50 lat od momentu jego
sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w
zgodnego z prawem opublikowania lub, w przypadku braku takiej
miejscu i czasie przez siebie wybranym.
publikacji, po upływie 50 lat od jego zgodnego z prawem publicznego
udostępnienia.
9. Artysta wykonawca lub organizacja
zbiorowego zarządzania, o której mowa w ust. 4,
Państwa członkowskie zapewniają, aby producenci fonogramów na
mogą domagać się od producenta fonogramu
żądanie dostarczali wykonawcom, którzy są uprawnieni do corocznego
udzielenia wszelkich informacji oraz
dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 2b, wszelkich
udostępnienia dokumentów niezbędnych do
informacji, które mogą być konieczne do zagwarantowania wypłaty tego
określenia wysokości należnego im
wynagrodzenia.
wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, i jego
wypłaty.
2d. Państwa członkowskie zapewniają zarządzanie prawem do
T
Art. 953
4. Wypłata wynagrodzenia, o którym mowa w
uzyskania corocznego dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w
ust. 4-8 i
ust. 1, następuje za pośrednictwem organizacji
ust. 2b, przez organizacje zbiorowego zarządzania.
ust. 10
zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi do
artystycznych wykonań.
5. Organizację zbiorowego zarządzania, o której
mowa w ust. 4, wyznacza, na okres nie dłuższy
niż pięć lat, minister właściwy do spraw kultury i
ochrony dziedzictwa narodowego po
przeprowadzeniu konkursu uwzględniającego
następujące kryteria:
1) reprezentatywność;
2) zdolność organizacyjną do realizacji zadania w
sposób zapewniający efektywny pobór
wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1, i ich
wypłaty;
3) skuteczność i prawidłowość działania;
4) zasadność planowanych kosztów wypłaty
wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1, i ich
wysokość.
6. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego ogłasza w Biuletynie
Informacji Publicznej na swojej stronie
podmiotowej konkurs, o którym mowa w ust. 5,
oraz jego wynik.
7. Organizacja zbiorowego zarządzania prawami
pokrewnymi do artystycznych wykonań biorąca
udział w konkursie, o którym mowa w ust. 5,
może złożyć do ministra właściwego do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w
terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyniku tego
konkursu, odwołanie od jego wyniku ze względu
na naruszenie przepisów prawa.
8. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego rozpatruje odwołanie, o
którym mowa w ust. 7, w terminie 14 dni od dnia
jego wpływu do urzędu obsługującego tego
ministra. W przypadku uwzględnienia odwołania
minister właściwy do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego unieważnia konkurs, o
którym mowa w ust. 5.
10. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego, po zasięgnięciu opinii
organizacji zbiorowego zarządzania prawami
pokrewnymi do artystycznych wykonań i
prawami do fonogramów, określi, w drodze
rozporządzenia:
1) sposób pobierania wynagrodzenia, o którym
mowa w ust. 1, dokonywania z niego potrąceń
oraz jego wypłaty, biorąc pod uwagę konieczność
zapewnienia, aby pobór i wypłata tego
wynagrodzenia były dokonywane w sposób
efektywny i przejrzysty, a potrącenia były
uzasadnione i udokumentowane;
2) wymagany zakres informacji umieszczanych w
ogłoszeniu o konkursie, o którym mowa w ust. 5,
mając na uwadze, że minimalny zakres tych
informacji powinien obejmować co najmniej
warunki uczestnictwa w konkursie, termin
składania ofert i kryteria ich oceny;
3) zakres dokumentacji konkursowej, mając na
uwadze , że zakres tej dokumentacji powinien co
najmniej określać warunki uczestnictwa w
konkursie, o którym mowa w ust. 5, wymagania
jakim powinna odpowiadać oferta i kryteria
oceny ofert;
4) tryb postępowania konkursowego, mając na
uwadze przejrzystość, rzetelność i obiektywność
postępowania konkursowego.
2e. W przypadku gdy artysta wykonawca jest uprawniony do
T
Art. 954
Art. 954. Jeżeli przeniesienie praw na producenta
okresowych wypłat, po upływie 50 lat od momentu zgodnej z prawem
fonogramu albo udzielenie mu licencji na
publikacji fonogramu lub w przypadku braku takiej publikacji, po
korzystanie z artystycznych wykonań nastąpiło za
upływie 50 lat od jego zgodnego z prawem publicznego udostępnienia,
wynagrodzeniem wypłacanym artyście
od wypłat uiszczanych artyście wykonawcy nie odlicza się zaliczek ani
wykonawcy przez producenta fonogramu
ustalonych w umowie odliczeń.";
okresowo, od wypłat z tego tytułu nie potrąca się
zaliczek ani innych odliczeń określonych w tej
umowie, po upływie lat pięćdziesięciu od
publikacji fonogramu albo jego
rozpowszechnienia w inny sposób.
Pkt 3
w art. 10 dodaje się ustępy w brzmieniu:
T
Art. 3
Art. 3. 1. Przepis art. 36 pkt 5 ustawy
ustawy
wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym
"5. Artykuł 3 ust. 1-2e w brzmieniu obowiązującym w dniu 31
niniejszą ustawą, stosuje się do utworów słowno
października 2011 r. stosuje się do utrwaleń wykonań
zm.
-
i fonogramów, w
muzycznych, w których utwór słowny lub utwór
odniesieniu do których artysta wykonawca i producent fonogramu nadal
podlegają ochronie na postawie tych przepisów w brzmieniu
muzyczny w dniu 1 listopada 2013 r. podlegał
obowiązującym w dniu 30 października 2011 r. na dzień 1 listopada 2013
ochronie na podstawie dotychczasowych
r. oraz do utrwaleń wykonań artystycznych
przepisów, oraz do utworów słowno-muzycznych
i fonogramów, które
powstały po tej dacie.
stworzonych po tym dniu.
2. Jeżeli rozpoczęte przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy korzystanie z utworu, o którym
mowa w ust. 1, było według przepisów
dotychczasowych dozwolone, natomiast od tego
dnia wymaga zezwolenia, to może być ono
kontynuowane na podstawie dotychczasowych
przepisów.
6. Artykuł 1 ust. 7 ma zastosowanie do utworów muzycznych ze
T
Art. 2
Art. 2. 1. Przepisy art. 89 ust. 3, art. 95 ust. 2 i 3
słowami, których przynajmniej utwór muzyczny lub słowa są chronione
ust. zm.
oraz art. 952-954 ustawy wymienionej w art. 1, w
w co najmniej jednym państwie członkowskim w dniu 1 listopada 2013
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się
r., oraz do utworów muzycznych ze słowami stworzonych po tej dacie.
do artystycznych wykonań i fonogramów, które
w dniu 1 listopada 2013 r. podlegały ochronie na
Akapit pierwszy niniejszego ustępu pozostaje bez uszczerbku dla
wszelkich działań polegających na korzystaniu z utworu, które miały
podstawie dotychczasowych przepisów, oraz do
miejsce przed dniem 1 listopada 2013 r. Państwa członkowskie
artystycznych wykonań i fonogramów
powstałych po
przyjmują konieczne przepisy w celu ochrony w szczególności nabytych
tym dniu.
praw stron trzecich.";
2. Jeżeli rozpoczęte przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy korzystanie z artystycznego
wykonania lub fonogramu było według
przepisów dotychczasowych dozwolone,
natomiast od tego dnia wymaga zezwolenia, to
może być ono kontynuowane pod warunkiem, że
uprawniony otrzyma stosowne wynagrodzenie
należne od dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3293
› Pobierz plik