eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3293
  • Data wpłynięcia: 2015-03-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
  • data uchwalenia: 2015-05-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 994

3293

Organizacje zbiorowego
3
Wykaz decyzji o udzieleniu
Organizacje zbiorowego
zarządzania prawami
lub zmianie zezwoleń na
zarządzania prawami
pokrewnymi do
zbiorowe zarządzanie prawami pokrewnymi do artystycznych
artystycznych wykonań
autorskimi i prawami
wykonań zostają zobowiązane
pokrewnymi został ogłoszony
do poboru od producentów
w obwieszczeniach Ministra
fonogramów i wypłaty
Kultury i Dziedzictwa
artystom wykonawcom
Narodowego z dnia 26 marca
należnego im dodatkowego
i 28 grudnia 2009 r. (M.P.
corocznego wynagrodzenia
Nr 21, poz. 270, z późn. zm.)
z tytułu określonej w ustawie
eksploatacji artystycznych
wykonań utrwalonych
w fonogramie
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt ustawy został skierowany do konsultacji publicznych w dniu 8 października 2014 r. Trwały one do połowy listopada
2014 r.
W toku konsultacji uwagi do projektu zgłosiły Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Polskie Radio S.A., Stowarzyszenie
Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji (ZASP), Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT), Związek
Artystów Wykonawców STOART oraz Stowarzyszenie Kreatywna Polska.
Uwaga zgłoszona przez ZAiKS miała charakter redakcyjny i zmierzała do doprecyzowania – przy użyciu terminologii
zaczerpniętej z dyrektywy 2011/77/UE – rodzaju utworów, których czas ochrony prawno-autorskiej miałby zostać
wydłużony. Uwaga ta został uwzględniona poprzez zmianę brzmienia art. 36 pkt 5 projektowanej ustawy, w którym
w miejsce sformułowania „zostały stworzone i połączone w celu wspólnego rozpowszechniania” posłużono się
zaczerpniętym z treści dyrektywy 2011/77/UE sformułowaniem „zostały stworzone specjalnie do danego utworu słowno-
-muzycznego”
. Zmiana ta służy uniknięciu ewentualnych przyszłych wątpliwości interpretacyjnych, nie zmieniając praktyki
obliczania czasu ochrony utworów słowno-muzycznych.
Uwzględniono uwagę Stowarzyszenia Kreatywna Polska, które zwróciło uwagę, iż art. 3 ust. 2a zd. 1 dyrektywy
2006/116/WE w brzmieniu nadanym dyrektywą 2011/77/UE przyznaje artyście wykonawcy prawo do złożenia
oświadczenia o intencji wypowiedzenia producentowi fonogramu umowy, na podstawie której przeniósł on swoje prawa do
artystycznego wykonania utrwalonego na fonogramie, w sytuacji, gdy producent fonogramu nie oferuje do sprzedaży
wystarczającej liczby egzemplarzy danego fonogramu lub nie udostępnia go w internecie. Pierwotny projekt zakładał, że
uprawnienie to powstanie, gdy producent nie eksploatuje fonogramu na obu tych polach równocześnie. W obecnej wersji
wystarczająca będzie eksploatacja fonogramu na jednym z tych pól.
Związek Artystów Wykonawców STOART postulował wprowadzenie zasady niezbywalności i niezrzekalności
wynagrodzenia uregulowanego w treści art. 953 ust. 1 nowelizowanej ustawy – uwaga ta jako zgodna z treścią art. 3 ust. 2b
dyrektywy 2011/77/UE została uwzględniona w treści projektu.
Częściowo uwzględniono uwagi Polskiego Radia S.A., zmierzające do uniknięcia sytuacji, w której wypowiedzenie umowy
przez artystę wykonawcę przysługiwałoby niezależnie od zakresu praw przeniesionych na producenta fonogramu.
W obecnej wersji projektu w sposób wyraźny przesądzono, że prawo do wypowiedzenia przysługiwać będzie tylko
w odniesieniu do prawa wprowadzania do obrotu i udostępniania na żądanie, i tylko w takim zakresie, w jakim prawa te
zostały przeniesione na producenta fonogramu albo w jakim nabył on licencję wyłączną.
Pozostałe uwagi Polskiego Radia S.A. bądź nie dotyczyły kwestii regulowanych nowelizacją, odnosząc się do poziomu
finansowania nadawców publicznych, bądź abstrahowały od treści art. 3 ust. 2a dyrektywy 2006/116/WE oraz pkt 8
preambuły dyrektywy 2011/77/UE, określających przesłanki powstania prawa do wypowiedzenia umowy z producentem
fonogramu przez artystę wykonawcę. Formułując przesłankę oferowania do sprzedaży wystarczającej ilości egzemplarzy
fonogramu, ustawodawca europejski odwołał się do Międzynarodowej konwencji o ochronie wykonawców, producentów
fonogramów oraz organizacji nadawczych. Projektowany przepis art. 952 nowelizowanej ustawy odzwierciedla kryteria
przyjęte w prawie międzynarodowym, uwaga Polskiego Radia nie została więc uwzględniona.
Pozostałe uwagi pochodzące od KRRiT, ZASP i STOART zmierzały – wbrew treści dyrektywy 2011/77/UE – do
wydłużenia czasu ochrony praw do artystycznych wykonań innych niż utrwalone na fonogramach, w szczególności
artystycznych wykonań utrwalonych na nośnikach audiowizualnych lub wideogramach w utworze audiowizualnym. Uwagi
te jako wykraczające poza zakres dyrektywy 2011/77/UE nie zostały uwzględnione. Podobnie potraktowano także uwagę
STOART zmierzającą – całkowicie poza zakresem dyrektywy 2011/77/UE i projektu ustawy – do wprowadzenia
niezrzekalnego i niezbywalnego prawa artystów wykonawców do wynagrodzenia w przypadku eksploatacji ich prawa na
polach: nadawanie, reemisja, publiczne odtwarzanie oraz publiczne udostępnianie w taki sposób, aby każdy mógł mieć
dostęp do wykonania w miejscu i czasie przez siebie wybranym.

15
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

Źródła finansowania

Dodatkowe informacje,

w tym wskazanie
źródeł danych

i przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa







pieniężnym
(w mln zł,
sektor mikro-, małych







ceny stałe
i średnich
z 2014 r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz







gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Wydłużenie czasu ochrony niektórych praw pokrewnych nie spowoduje
niepieniężnym
bezpośrednich kosztów związanych z ich eksploatacją, a raczej utrzymanie
sektor mikro-, małych
tych kosztów na dotychczasowym poziomie, z uwagi na przesunięcie terminu
i średnich
wygaśnięcia praw o 20 lat. Natomiast producenci fonogramów zostaną
przedsiębiorstw
obciążeni dodatkowym wynagrodzeniem wypłacanym corocznie na rzecz
artystów wykonawców w przedłużonym okresie ochrony (w wysokości 20%
rocznych przychodów uzyskanych dzięki wydłużeniu czasu ochrony).
16
rodzina, obywatele oraz
Wydłużenie czasu ochrony niektórych praw pokrewnych nie spowoduje
gospodarstwa domowe
bezpośrednich kosztów związanych z ich eksploatacją, a raczej utrzymanie
tych kosztów na dotychczasowym poziomie, z uwagi na przesunięcie terminu
wygaśnięcia praw o 20 lat.
artyści wykonawcy
Artystom wykonawcom muzycznym przez dodatkowe 20 lat będzie
przysługiwać prawo pokrewne do ich wykonań, a dodatkowo –
w wydłużonym okresie ochrony – wynagrodzenie w wysokości 20% rocznych
przychodów producentów fonogramów uzyskanych dzięki wydłużeniu czasu
ochrony.
producenci fonogramów Producentom przez dodatkowe 20 lat będzie przysługiwać prawo pokrewne do
fonogramów, przy czym 20% rocznych przychodów uzyskanych dzięki
wydłużeniu czasu ochrony będą oni przekazywać artystom wykonawcom.
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych

i przyjętych do obliczeń
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Organizacja zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi do artystycznych wykonań, która zostanie wyznaczona przez
ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego po przeprowadzeniu konkursu do poboru
wynagrodzenia należnego od producentów fonogramów oraz jego wypłaty artystom wykonawcom, będzie musiała
wdrożyć stosowne mechanizmy jego inkasowania i repartycji oraz przedstawiać MKiDN – w ramach obowiązków
sprawozdawczych określonych w art. 104 ust. 31 pr. aut. i w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 104 ust. 35
pr. aut. – informacje na temat ich realizacji.
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana regulacja nie wpłynie na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu



11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego

Wejście w życie ustawy będzie oznaczać rozwiązanie problemów opisanych w pkt 1.



17
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w ramach prowadzonego nadzoru nad
organizacjami zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi do artystycznych wykonań będzie na bieżąco monitorować
wypłatę wynagrodzeń przez producentów fonogramów na rzecz artystów wykonawców.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak załączników

18
TABELA ZBIEŻNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU
Projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU PRAWNEGO
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/77/UE z dnia 27 września
2011 r. dotycząca zmiany dyrektywy 2006/116/WE w sprawie czasu ochrony
prawa autorskiego i niektórych praw pokrewnych

PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
Jedn.
Treść przepisu UE
Konieczność
Jedn.
Treść przepisu w projekcie
Uzasadnienie
red.
wdrożenia
red.
uwzględnienia w
T/N
projekcie przepisów

poza minimalne

wymogi prawa UE
Art. 1
Zmiany w dyrektywie 2006/116/WE
W dyrektywie 2006/116/WE wprowadza się następujące zmiany:
Pkt 1
w art. 1 dodaje się ustęp w brzmieniu:
T
Art. 36
5) w odniesieniu do utworu słowno-muzycznego,

pkt 5
jeżeli utwór słowny i utwór muzyczny zostały
"7. Czas ochrony utworu muzycznego ze słowami wygasa po upływie
stworzone specjalnie dla danego utworu słowno
70 lat, licząc od dnia śmierci ostatniej spośród niżej wymienionych osób,
-
bez względu na to, czy zostały one wskazane jako współautorzy: autora
muzycznego – od śmierci później zmarłej z
wymienionych osób: autora utworu słownego
tekstu i kompozytora utworu muzycznego, pod warunkiem że obydwa
dzieła zostały stworzone specjalnie dla danego utworu muzycznego z
albo kompozytora utworu muzycznego.
e
słowami.";
Pkt 2
w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:





lit. a)
ust. 1 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
T
Art. 89
2. Jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1,

nastąpiła publikacja lub inne rozpowszechnienie
"Jednakże:
ust. 2 i 3

artystycznego wykonania utrwalonego w inny
- jeżeli utrwalenie wykonania na innym nośniku niż fonogram jest
sposób niż na fonogramie, okres ochrony liczy
zgodnie z prawem opublikowane lub zgodnie z prawem publicznie
się od tego zdarzenia, a gdy miały miejsce
udostępnione w tym okresie, prawa te wygasają po upływie 50 lat, licząc
obydwa – od tego z nich, które miało miejsce
od dnia pierwszej takiej publikacji lub pierwszego takiego publicznego
wcześniej.
udostępnienia, w zależności od tego, które z tych wydarzeń miało
miejsce wcześniej,
3. Jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1,

nastąpiła publikacja lub inne rozpowszechnienie
- jeżeli utrwalenie wykonania na fonogramie jest zgodnie z prawem
artystycznego wykonania utrwalonego na
opublikowane lub zgodnie z prawem publicznie udostępnione w tym
fonogramie, prawo, o którym mowa w art. 86 ust.
okresie, prawa te wygasają po upływie 70 lat, licząc od dnia pierwszej
1 pkt 2 oraz ust. 2, wygasa z upływem lat
takiej publikacji lub pierwszego takiego publicznego udostępnienia, w
siedemdziesięciu od tego zdarzenia, a gdy miały
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: