eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

projekt dotyczy wprowadzenia zakazu łączenia mandatu radnego ze stanowiskiem: dyrektora lub wicedyrektora wojewódzkiego urzędu pracy, dyrektora lub zastępcy dyrektora powiatowego urzędu pracy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3252
  • Data wpłynięcia: 2015-02-10
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3252


Druk nr 3252


Warszawa, 10 lutego 2015 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja









Pan

Radosław Sikorski

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

-
o zmianie ustawy o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Andrzeja Lewandowskiego.

(-) Piotr
Paweł
Bauć;
(-) Jerzy Borkowski; (-) Michał
Kabaciński; (-) Sławomir Kopyciński; (-) Łukasz Krupa; (-) Jacek
Kwiatkowski; (-) Andrzej Lewandowski; (-) Maciej Mroczek; (-) Jacek
Najder;
(-) Wanda Nowicka; (-) Janusz Palikot; (-) Zofia
Popiołek; (-) Marek Poznański; (-) Andrzej Rozenek; (-) Adam
Rybakowicz; (-) Maciej Wydrzyński.
Projekt
USTAWA
z dnia …………………………………….
o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

Art. 1.
W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 8 dodaje się ust. 7a w brzmieniu:

„7a. Stanowiska dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy i wicedyrektora wojewódzkiego
urzędu pracy nie można łączyć z mandatem radnego.”;
2) w art. 9 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:

„6a. Stanowiska dyrektora powiatowego urzędu pracy i zastępcy dyrektora powiatowego
urzędu pracy nie można łączyć z mandatem radnego.”.

Art. 2.
Do osób, które w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy zajmują stanowisko
dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy lub wicedyrektora wojewódzkiego urzędu pracy albo
dyrektora powiatowego urzędu pracy lub zastępcy dyrektora powiatowego urzędu pracy,
sprawując jednocześnie mandat radnego, stosuje się przepisy dotychczasowe do dnia
wygaśnięcia mandatu radnego lub odwołania ze stanowiska dyrektora wojewódzkiego urzędu
pracy lub wicedyrektora wojewódzkiego urzędu pracy albo dyrektora powiatowego urzędu
pracy lub zastępcy dyrektora powiatowego urzędu pracy.
Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.






UZASADNIENIE
1. Potrzeba i cel wydania ustawy

Zakaz łączenia określonych stanowisk, funkcji lub urzędów (incompatibilitas) jest
jedną z podstawowych zasad demokratycznego państwa prawa. Wprowadzenie takich
zakazów uzasadnione jest faktem sprzeczności interesów wynikających z zadań nałożonych
na osoby pełniące różne funkcje publiczne lub zatrudnione na określonych stanowiskach,
a także zagrożeniem, że wypełnianie obowiązków na jednym z zajmowanych stanowisk
będzie miało wpływ na decyzje podejmowane w związku z innym stanowiskiem lub funkcją.

Zakazy łączenia określonych funkcji i stanowisk z mandatem radnego uregulowano
w szczególności w następujących przepisach:

1) zakaz łączenia mandatu radnego z zatrudnieniem w służbie cywilnej, dotyczący członków
korpusu służby cywilnej – art. 78 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie
cywilnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1111 z późn. zm.),
2) zakaz łączenia mandatu radnego z członkostwem w samorządowym kolegium
odwoławczym – art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 października 1994 r.
o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 856, z późn.
zm.);
3) zakaz członkostwa w organie jednostki samorządu terytorialnego obowiązujący członków
kolegiów i pracowników regionalnych izb obrachunkowych – art. 23 ust. 2 ustawy z dnia
7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r. poz.
1113 z późn. zm.);
4) zakaz łączenia mandatu radnego ze stanowiskiem kuratora i wicekuratora oświaty – art.
31 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256,
poz. 2572 z późn. zm.);
5) zakaz łączenia członkostwa w organach samorządu terytorialnego z funkcją prezesa,
wiceprezesów, pracowników i dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego
Funduszu Zdrowia, członków Rady NFZ i rad oddziałów wojewódzkich NFZ – art. 99
ust. 6 pkt 5, art. 103 ust. 6 pkt 6, art. 106 ust. 7 pkt 8, art. 107 ust. 6 pkt 7 i art. 112 ust. 1
pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych
ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.).


2



Zakaz łączenia zatrudnienia na stanowisku dyrektora i wicedyrektora wojewódzkiego
urzędu pracy oraz dyrektora i zastępcy dyrektora powiatowego urzędu pracy z mandatem
radnego jest uzasadniony koniecznością ograniczenia łączenia funkcji publicznych,
w związku z zasadą trójpodziału władzy, a nadto zakaz ten zapewnia polityczną neutralność
osób zatrudnionych na tych stanowiskach.

Uzasadnione jest wprowadzenie zakazu łączenia mandatu radnego ze stanowiskiem
dyrektora i wicedyrektora wojewódzkiego urzędu pracy oraz dyrektora i zastępcy dyrektora
powiatowego urzędu pracy również z uwagi na zakres wykonywanych zadań.
Dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy kieruje wojewódzkim urzędem pracy, będącym
jednostką organizacyjną samorządu województwa, realizującą zadania samorządu
województwa w zakresie polityki rynku pracy. Z kolei dyrektor powiatowego urzędu pracy
kieruje powiatowym urzędem pracy, wchodzącym w skład powiatowej administracji
zespolonej, wykonującej zadania samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy.
Zadania samorządu województwa w zakresie polityki rynku pracy obejmują również
wspieranie samorządu powiatu w tym zakresie. W przypadku sprawowania mandatu radnego
powiatu przez dyrektora lub wicedyrektora wojewódzkiego urzędu pracy może dojść do
konfliktu interesów. Podobnie w przypadku sprawowania mandatu radnego sejmiku
województwa przez dyrektora lub zastępcę dyrektora powiatowego urzędu pracy.

Zakaz łączenia mandatu radnego z mandatem posła lub senatora, wykonywaniem
funkcji wojewody lub wicewojewody, członkostwem w organie innej jednostki samorządu
terytorialnego wprowadzają: art. 25b ustawy o samorządzie gminnym, art. 21 ust. 8 ustawy
o samorządzie powiatowym oraz art. 23 ust. 4 ustawy o samorządzie województwa.
Dodatkowo warto zwrócić uwagę na fakt wprowadzenia ustawowego zakazu łączenia
funkcji wójta z zatrudnieniem w administracji rządowej (art. 27 pkt 3 ustawy o samorządzie
gminnym), członkostwa w zarządzie powiatu z zatrudnieniem w administracji rządowej (art.
26 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym) oraz członkostwa w zarządzie województwa
z zatrudnieniem w administracji rządowej (art. 31 ust. 3 ustawy o samorządzie województwa).
W świetle powyższego uzasadnione jest wprowadzenie ustawowego zakazu łączenia
mandatu radnego ze stanowiskiem dyrektora i wicedyrektora wojewódzkiego urzędu pracy
oraz dyrektora i zastępcy dyrektora powiatowego urzędu pracy, przez wprowadzenie
odpowiedniej regulacji w art. 8 i art. 9 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy.
3



W celu uniknięcia konieczności natychmiastowego rezygnowania z mandatu radnego
lub stanowiska dyrektora lub wicedyrektora wojewódzkiego urzędu pracy albo dyrektora lub
zastępcy dyrektora powiatowego urzędu pracy, w art. 2 projektu ustawy proponuje się
wprowadzenie odpowiedniego przepisu przejściowego.

2. Stan rzeczywisty w dziedzinie, która ma być unormowana

W obowiązującej ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy brak jest
zakazu łączenia mandatu radnego ze stanowiskiem dyrektora lub wicedyrektora
wojewódzkiego urzędu pracy albo dyrektora lub zastępcy dyrektora powiatowego urzędu
pracy.
W związku z faktem, że zatrudnienie na stanowisku dyrektora lub wicedyrektora
wojewódzkiego urzędu pracy jest zatrudnieniem na stanowisku kierownika lub zastępcy
kierownika wojewódzkiej jednostki organizacyjnej, osoby te w świetle art. 25 ust. 2 ustawy
o samorządzie województwa nie mogą sprawować mandatu radnego sejmiku województwa.
W obowiązującym porządku prawnym osoby te mogą natomiast sprawować mandat radnego
rady powiatu lub radnego rady gminy.
Analogicznie, w związku z faktem, że zatrudnienie na stanowisku dyrektora lub
zastępcy dyrektora powiatowego urzędu pracy jest zatrudnieniem na stanowisku kierownika
lub zastępcy kierownika powiatowej jednostki organizacyjnej, osoby te w świetle art. 23 ust.
2 ustawy o samorządzie powiatowym nie mogą sprawować mandatu radnego rady powiatu.
W obowiązującym porządku prawnym osoby te mogą natomiast sprawować mandat radnego
sejmiku województwa lub radnego rady gminy.

3. Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
W stosunku do dotychczasowego stanu prawnego, wskazanego w pkt 2 uzasadnienia,
w projektowanym stanie prawnym łącznie mandatu radnego ze stanowiskiem dyrektora lub
wicedyrektora wojewódzkiego urzędu pracy albo dyrektora lub zastępcy dyrektora
powiatowego urzędu pracy, będzie niedopuszczalne. Oznacza to rozciągnięcie zakazu
łączenia mandatu radnego rady powiatu lub radnego rady gminy ze stanowiskiem dyrektora
lub wicedyrektora wojewódzkiego urzędu pracy, a także zakazu łączenia mandatu radnego
sejmiku województwa lub radnego rady gminy ze stanowiskiem dyrektora lub zastępcy
dyrektora powiatowego urzędu pracy
4

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: