eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi

projekt dotyczy usprawnienia realizacji programu - Mieszkanie dla młodych - przez m.in.: wprowadzenie dofinansowania wkładu własnego w przypadku mieszkań: budowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, powstałych w wyniku przebudowy albo zakupionych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od osoby, która wybudowała to mieszkanie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej; wzmocnienia prorodzinnego oddziaływania programu; zwiększenia udziału w programie osób nieposiadających zdolności kredytowej; wprowadzenia sankcji za wcześniejszą spłatę całości lub części kredytu w okresie 5 lat od dnia nabycia mieszkania

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3246
  • Data wpłynięcia: 2015-03-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1194

3246

Osoby
posiadające
mieszkanie
w przeszłości mogły rozporządzać
nim zgodnie ze swoją wolą i nawet
fakt darowizny takiego mieszkania
nie powinien powodować wyłączenia
z warunku „pierwszego mieszkania”.
2. Pojęcie „powierzchni użytkowej” mieszkania
40. Zastąpienie określenia "powierzchni użytkowej" określeniem "powierzchnia 1. Bank Gospodarstwa
Uwaga nieuwzględniona
mieszkalna". Różnorodność podejścia do definicji powierzchni użytkowej
Krajowego
Powierzchnia mieszkania powinna
w normach budowlanych oraz dowolność ich przyjmowania w projektach
być przyjmowana na podstawie
budowlanych, sporządzanych przez uprawnionych projektantów powoduje, że
odpowiedniej umowy lub prospektu
banki kredytujące mają wiele problemów z weryfikowaniem warunku
informacyjnego. Sposób obmiaru
"powierzchnia użytkowa mieszkania". Powierzchnia powinna być przyjmowana
powierzchni
wynika
z
norm
wprost z zapisu umowy.

budowlanych, w które ustawa MdM


nie ingeruje. Pomieszczenia, które
Rozważenie możliwości zrezygnowania z parametru powierzchni użytkowej 2. Związków Banków
wchodzą do powierzchni użytkowej
i wytycznych, jakie pomieszczenia zaliczane są do takiej powierzchni, a jakie
Polskich
zostały
pomocniczo
określone
nie, oraz zastąpienie tego parametru np. powierzchnią mieszkania.
i opublikowane
na
stronach

Ministerstwa
poświęconych
funkcjonowaniu programu.
41. Doprecyzowanie co oznacza „szczególnie duże” różnice w powierzchni Związek Banków Polskich
Uwaga nieuwzględniona
użytkowej, np. 10% między powierzchnią wskazaną w umowie
Różnice pomiędzy powierzchnią
przedwstępnej/prospekcie informacyjnym a powierzchnią w umowie
deklarowaną
we
wniosku
ostatecznej. W przypadku finalnie mniejszej powierzchni użytkowej przyznanie
o dofinansowanie wkładu własnego
wyższej kwoty dofinansowania (niezmiennej i wyliczonej na etapie
a powierzchnią ostateczną mogą
wnioskowania/ złożenia wniosku) może wskazywać na próbę nieuczciwego
mieć różne przyczyny. Banki
uzyskania finansowego wsparcia.
powinny samodzielnie decydować,
które różnice są uzasadnione np.
technicznymi aspektami procesu
budowlanego, a które wskazują na
zamiar obejścia przepisów ustawy.
3. Limit „powierzchni użytkowej” mieszkania
42. Umożliwienie rodzinom posiadającym dzieci na zmianę posiadanego Karolina Horodecka
Uwaga częściowo uwzględniona
mieszkania na dom, w przypadku jeśli powierzchnia mieszkania nie spełnia
Jeżeli rodzina posiada już inne
europejskiego standardu wg Eurostatu i/lub jest mniejsza od powierzchni
mieszkanie, może z jego sprzedaży
normatywnej określonej w art. 5 ust. 1 ustawy o dodatkach mieszkaniowych.
pokryć
wkład
własny
przy
zaciągnięciu kredytu na inne
mieszkanie lub dom. Głównym celem
[13]

ustawy jest pomoc w uzyskaniu
pierwszego mieszkania.
Proponuje się jednak rezygnację z
warunku „pierwszego” mieszkania w
przypadku
beneficjentów
posiadających przynajmniej trójkę
dzieci, w ramach oddziaływania
prodemograficznego programu.
43. Zwiększenie limitu powierzchni nabywanego mieszkania do 85 m2.
1. Stowarzyszenie
Uwaga nieuwzględniona

Zachodniopomorskie
W programach realizowanych ze

Tebeesy
środków publicznych możliwe jest


dofinansowanie
jedynie
Zwiększenie limitu powierzchni nabywanego mieszkania
2. OPZZ
podstawowego
standardu
mieszkaniowego.
Zwiększona
powierzchnia mieszkania (85m2) jest
możliwa do sfinansowania już na
obecnych zasadach w przypadku
rodzin z trojgiem dzieci.
4. Zwiększone dofinansowanie zw. z wychowywaniem dzieci
44. Warunkiem uzyskania zwiększonego 15% wsparcia powinno być Stowarzyszenie
Uwaga nieuwzględniona
wychowywanie przez beneficjentów w dniu złożenia wniosku o finansowe Zachodniopomorskie
Także z posiadaniem jednego
wsparcie przynajmniej 2 dzieci.
Tebeesy
dziecka wiążą się duże koszty
(w kategoriach marginalnych są to
najwyższe koszty, gdyż posiadanie
pierwszego dziecka wiąże się
z koniecznością
zakupu
całej
„wyprawki”).
Dlatego
obecne
brzmienie
ustawy
przewiduje
zwiększone wsparcie dla osób
i małżeństw, które mają pierwsze
dziecko. Wsparcie to może również
zachęcić takie rodziny do posiadania
kolejnych dzieci. Dla rodzin z 2 i co
najmniej 3 dzieci w projekcie
nowelizacji przewidziano dodatkowe
preferencje.
45. Zwiększenie kwot wsparcia kierowanych do osób z mniejszą liczbą dzieci.
OPZZ
Uwaga nieuwzględniona
Propozycja nowelizacji zmierza do
zwiększenia wsparcia dla osób
[14]

wychowujących co najmniej dwoje
dzieci. Taki priorytet związany jest
z chęcią odwrócenia negatywnych
trendów
demograficznych
i większego wsparcia dla osób, które
decydują się na wychowywanie
przynajmniej dwojga dzieci (ze
szczególnymi preferencjami dla
rodzin z co najmniej trojgiem dzieci).

5. Wskaźnik przeliczeniowy
46. Wskaźnik, ustalany na potrzeby limitu kosztów cenowych zakupu mieszkania, Stowarzyszenie
Uwaga nieuwzględniona
obowiązujący dla stolicy województwa powinien obowiązywać także Zachodniopomorskie
Kategoria „powiatu ościennego” jest
w gminach położonych w powiatach ościennych stolicy danego województwa.
Tebeesy
zbyt szeroka. Generalnie zwiększone
ceny mieszkań w otoczeniu dużych
aglomeracji dotyczą jej najbliższego
otoczenia. Dlatego ustawa ogranicza
obowiązywanie
podwyższonych
wskaźników przeliczeniowych do
gmin sąsiadujących ze stolicami
województw.
47. Zmiana określania współczynnika stanowiącego podstawę do określenia ceny Bank Gospodarstwa
Uwaga nieuwzględniona
zakupu mieszkania/wysokości wkładu budowlanego oraz do wyliczania Krajowego
MIiR nie prowadzi własnych badań
wysokości dofinansowania wkładu własnego. Proponuje się przeniesienie
źródłowych
dotyczących
decyzyjności o wartości w/w współczynnika na poziom rozporządzenia Ministra
kształtowania się cen transakcyjnych
Infrastruktury i Rozwoju (lub np. komunikat Ministra ogłaszany
na
poszczególnych
rynkach
w BIP), co umożliwiłoby regulowanie parametru współczynnika
mieszkaniowych. Dotarcie do takich
przeliczeniowego uprawniającego do prawa skorzystania z programu,
danych jest utrudnione zwłaszcza
w oparciu o decyzję Ministra Infrastruktury i Rozwoju. Rekomenduje się
w przypadku
obszarów
poza
wprowadzenie odpowiedniego zapisu poprzez dodanie w art. 18 w ust. 2
stolicami danego województwa.
nowego punktu 3 w brzmieniu:
Problem mógłby być w przyszłości
3) wysokość współczynnika wymienionego w art. 5 ust 1 pkt 4.”
rozwiązany
po
rozpoczęciu

systematycznego
badania
kształtowania się rynkowych cen
transakcyjnych przez Główny Urząd
Statystyczny.

MIiR opracowało nowe wytyczne
dotyczące
ustalania
wysokości
[15]

wskaźników
przeliczeniowych.
Wytyczne te zostały przesłane do
wojewodów.
Ich
wpływ
na
kształtowanie
się
wysokości
wskaźników przeliczeniowych na
poszczególnych rynkach będzie
obserwowany i w przyszłości nie
wyklucza się zmiany sposobu
ustalania
limitów
cenowych
w programie.
48. Likwidacja błędu w metodologi zbierania danych statystycznych poprzez 1. Polski Związek Firm
Uwaga nieuwzględniona
wskazanie, iż maksymalna „cena zakupu mieszkania” (o której mowa w art. 5
Deweloperskich
Uwaga nie dotyczy treści ustawy,
ust. 1 pkt 4 ustawy) jest ceną netto.

lecz zasad opracowania przez


Główny Urząd Statystyczny danych
Propozycja nowego brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 4:
2. Pracodawcy RP
dotyczących
kosztów
budowy
4) cena netto (bez podatku VAT) zakupu mieszkania nie przekracza kwoty
budynków mieszkalnych. Dane GUS
stanowiącej iloczyn współczynnika 1,1 oraz powierzchni użytkowej mieszkania
są traktowane jako dane wyjściowe,
i średniego wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni
które następnie podlegają analizom
użytkowej budynków mieszkalnych, obowiązującego w gminie, na terenie
wojewodów
i

ustawowo
której położone jest mieszkanie;”.
korygowane o wskaźnik 1,1, który
pokrywa również wysokość podatku
VAT pobieranego przy sprzedaży
mieszkań.
49. Podwyższenie wartości współczynnika wpływającego na określenie 1. Polski Związek Firm
Uwaga nieuwzględniona
maksymalnej ceny zakupu mieszkania.
Deweloperskich
Zwiększenie
wskaźnika
2. Pracodawcy RP
określającego limit cen może
spowodować wzrost cen na rynku
i skonsumowanie części lub całości
wsparcia
budżetowego
przez
podwyższenie marż sprzedających
mieszkania. W długim terminie
utrzymywanie limitów cenowych na
konserwatywnych
poziomach
spowoduje przystosowanie się rynku
i zwiększenie oferty mieszkań
w segmencie popularnym. Nowe
Wytyczne MIiR dotyczące określania
wysokości
wskaźnika
przeliczeniowego przez wojewodów
[16]

powinny wpłynąć na określenie jego
wysokości
na
poziomie
zapewniającym podobny dostęp do
wsparcia
w
poszczególnych
lokalizacjach.
6. Wcześniejsza spłata kredytu
50. Zakaz bezkosztowej przyspieszonej spłaty kredytu lub rozszerzenie działania Stowarzyszenie
Uwaga uwzględniona
wsparcia także na osoby nabywające lokal bez kredytu, wyłącznie ze środków Zachodniopomorskie
Proponuje się rozszerzenie przepisu
własnych.
Tebeesy
sankcyjnego (art. 14) i wprowadzenie
konieczności
zwrotu
części
dofinansowania wkładu własnego
w przypadku wcześniejszej spłaty
kredytu przed upływem 5 lat od dnia
nabycia mieszkania.

7. Zamiana mieszkania
51. Dopuszczenie możliwości zmiany mieszkania, mającego stanowić przedmiot Związek Banków Polskich
Uwaga nieuwzględniona
kredytowania, przed uzyskaniem przez nabywcę prawa własności tego
Zgodnie z regułami ustawowymi
mieszkania, w ramach już uzyskanego kredytu MdM i przyznanego
wysokość wsparcia obliczana jest
dofinansowania wkładu własnego.
na etapie składania wniosku do
Banku Gospodarstwa Krajowego
i pomniejsza
limit
środków
dostępnych w roku przewidywanej
wypłaty.
Ustawa nie odnosi się do sytuacji
zamiany mieszkania w okresie od
formalnego
złożenia
wniosku
o dofinansowanie wkładu własnego
do wypłaty tego dofinansowania.
Jednakże ustawa nie przewiduje
możliwości
korekty
wysokości
przyznanego
dofinansowania
wkładu własnego w tym okresie.
W związku z tym zamiana przez
nabywcę
mieszkania,
którego
zakup jest podstawą do ubiegania
się o finansowe wsparcie, może
[17]

strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: