eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3244
  • Data wpłynięcia: 2015-03-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1688

3244-cz-2

– 5 –

sporządzony przez Głównego
poziomów zbierania zużytego.
Inspektora Ochrony
sprzętu
rodowiska
W przypadku przejęcia
obowiązków od
wprowadzających sprzęt –
organizowanie, zarządzanie lub
Organizacja odzysku
sprzętu elektrycznego
prowadzenie przedsięwzięć

9
j.w.
związanych ze zbieraniem
i elektronicznego
zużytego sprzętu i osiąganie
minimalnych rocznych
poziomów zbierania.

5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji

Projekt rozporządzenia w sprawie minimalnych rocznych poziomów zbierania zużytego sprzętu będzie przedmiotem
konsultacji publicznych i opiniowania. Projekt zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
rodowiska oraz Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.).

Podmioty, którym zostanie przesłany projekt rozporządzenia w ramach konsultacji publicznych i opiniowaniaŚ
1) Business Centre Club,
2) Forum Związków Zawodowych,
3) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
4) Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami,
5) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
6) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
7) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarno ć”,
8) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarno ć” – 80,
9) Wojewodowie,
10) Marszałkowie Województw,
11) Polska Izba Gospodarki Odpadami,
12) Krajowa Izba Gospodarki Odpadami,
13) Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych i Recyklingu,
14) Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki Złomem,
15) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu,
16) Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji,
17) Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji,
18) Towarowa Giełda źnergii S.A.,
19) Związek Importerów i Producentów Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego Branży RTV i IT,
20) CECED Polska,
21) ZPSO „Pol-lighting”,
22) Stowarzyszenie GPP Ekologia,
23) REMONDIS Electrorecycling Sp. z o. o.,
24) Biosystem źlektrorecykling Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
25) AURAźKO Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
26) CCR RźLźCTRA Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
27) źlektroźko Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
28) TOM Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
29) Europejska Platforma Recyklingu Polska Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
30) Electro-System Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
31) ŹROP Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i Elektronicznego S.A.

6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …)
Skutki w okresie 10 lat od wej cia w życie zmian [mln zł]
Łącznie
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
(0–10)
– 6 –

Źochody ogółem












budżet państwa












JST












NFO iGW












Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Saldo ogółem












budżet państwa












JST












NFO iGW













ródła finansowania



Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych, w tym
Dodatkowe informacje,
na budżet państwa.
w tym wskazanie ródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wej cia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
0
11
11
11
11
65
120
(w mln zł,
i rednich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z 2012 r.)
rodzina, obywatele oraz







gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Rynek zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego nadal pozostaje
niepieniężnym
w fazie rozwoju i wczesnego wzrostu, jednakże oczekuje się, iż będzie się
w dalszym ciągu rozwijał, w szczególno ci ze względu na konieczno ć
spełnienia wymogów zbierania tego rodzaju odpadów.
sektor mikro-, małych
Konieczno ć zwiększania poziomu zbierania zużytego sprzętu na przestrzeni
i rednich
kolejnych lat winien skutkować rozwojem sektora małych i rednich
przedsiębiorstw
przedsiębiorstw prowadzących działalno ć w zakresie zbierania tego rodzaju
odpadów.
rodzina, obywatele oraz

gospodarstwa domowe

Źo obliczenia koszów ponoszonych przez przedsiębiorców wprowadzających sprzęt do obrotu
Dodatkowe informacje,
przyjęto następujące daneŚ
w tym wskazanie

ródeł danych
a) 76 mln zł – rodki przeznaczone w 2012 r. przez wprowadzających sprzęt na sfinansowanie
i przyjętych do
zbierania i przetwarzania zużytego sprzętu przy koniecznym do osiągnięcia poziomie
obliczeń założeń
zbierania w wysoko ci 35% wprowadzonego do obrotu sprzętu w poprzednim roku
kalendarzowym ( ródłoŚ PricewaterhouseCoopers – prezentacja podczas IX Konferencji
„Recykling zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego” w dniu 2.04.2014 r.);
b) cele dyrektywy 2012/19/Uź będą realizowane – poziom zbierania 35% do 2016 r.;
40% od 2016 r. i 65% w 2021 r.;
c) jednostkowe koszty gospodarowania zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym
pozostają na poziome z 2012 r.
– 7 –


76 mln zł – rodki rocznie przeznaczane do 2016 r. przez wprowadzających sprzęt na
sfinansowanie zbierania i przetwarzania zużytego sprzętu przy koniecznym do osiągnięcia
poziomie zbierania w wysoko ci 35% wprowadzonego do obrotu sprzętu w poprzednim roku
kalendarzowym.

11 mln zł = 87 mln zł ( rodki rocznie przeznaczane od 2016 r. przez wprowadzających sprzęt na
sfinansowanie zbierania i przetwarzania zużytego sprzętu przy koniecznym do osiągnięcia
poziomie zbierania w wysoko ci 40% wprowadzonego do obrotu sprzętu w 3 poprzednich
latach) – 76 mln zł

65 mln zł = 141 mln zł ( rodki rocznie przeznaczane od 2021 r. przez wprowadzających sprzęt
na sfinansowanie zbierania i przetwarzania zużytego sprzętu przy koniecznym do osiągnięcia
poziomie zbierania w wysoko ci 65% wprowadzonego do obrotu sprzętu w 3 poprzednich
latach) – 76 mln zł
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli X nie
zgodno ci).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
X nie dotyczy
Komentarz:
Wprowadzane obciążenia wynikają z postanowień dyrektywy Parlamentu źuropejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia
4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (Wźźź).
9. Wpływ na rynek pracy
Zakłada się, że projektowane rozporządzenie będzie miało pozytywny wpływ na rynek pracy. Wprowadzenie wyższych
niż dotychczas poziomów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego może skutkować rozwojem sektora
małych i rednich przedsiębiorstw prowadzących działalno ć zarówno w zakresie zbierania tego rodzaju odpadów jak
i ich przetwarzania (a tym samym zwiększeniem zatrudnienia w tych podmiotach).
10. Wpływ na pozostałe obszary



X środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
X sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
X zdrowie
inne:
Celem projektowanych przepisów jest zwiększenie poziomu zbierania. Związane to będzie
z rozwojem sektora małych i rednich przedsiębiorstw prowadzących działalno ć w zakresie
zbierania tego rodzaju odpadów. Większo ć zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego
zawiera niebezpieczne substancje, w szczególno ciŚ rtęć, freon, ołów, związki bromu, PCB.
Omówienie wpływu
W związku z tym, że są to odpady niebezpieczne, powinny być odseparowane od innych

odpadów i w odpowiedni sposób zagospodarowane. Pozostawianie tych odpadów w miejscach
nieprzeznaczonych do odpowiedniego zagospodarowania może powodować przenikanie do
gleby, wód gruntowych czy powietrza substancji w nich zawartych, co spowoduje
zanieczyszczanie rodowiska naturalnego, a tym samym stanowić będzie zagrożenie dla zdrowia
ludzi i zwierząt. Projektowane przepisy mają zapewnić zebranie cało ci zużytego sprzętu.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Przepisy projektowanego rozporządzenia dotyczące prawidłowego realizowania zasady rozszerzonej odpowiedzialno ci
producenta za odpady, które powstają z użytkowania produktów realizowane będą na przestrzeni lat w związku ze
stopniowym zwiększaniem się poziomu zbierania zużytego sprzętu.
– 8 –

12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ocena funkcjonowania systemu gospodarowania zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym prowadzona jest
w sposób stały w szczególno ci w związku z realizacją obowiązków sprawozdawczych, w toku realizacji których
przedsiębiorcy wykazują dane dotyczące zużytego sprzętu a w szczególno ci osiągnięte poziomy zbierania. Ponadto
Główny Inspektor Ochrony rodowiska co roku przedstawia Ministrowi rodowiska raport o funkcjonowaniu systemu
gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym w Polsce.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.







































05/02-kt
Projekt

R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A Ś R O D O W I S K A 1)
z dnia
w sprawie zaświadczenia o zużytym sprzęcie

Na podstawie art. 53 ust. 11 ustawy z dnia … o zużytym sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym (Dz. U. poz. …) zarządza się, co następujeŚ

§ 1. 1. Rozporządzenie określa wzór zaświadczenia o zużytym sprzęcie oraz sposób jego
przekazywania.
2. Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku do
rozporządzenia.
§ 2. Zaświadczenie, o którym mowa w § 1 ust. 1, jest przekazywane w formie pisemnej
lub w postaci dokumentu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego
2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U.
z 2014 r. poz. 1114) opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za
pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262).
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)

MINISTER ŚRODOWISKA


1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra rodowiska (Dz. U. poz. 1267).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra rodowiska z dnia 16 lipca 2009 r.
w sprawie wzoru zaświadczenia o zużytym sprzęcie (Dz. U. Nr. 122, poz. 1017), które zgodnie z art. 131 ust. 1
pkt 1 ustawy z dnia . . o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. poz. ...) traci moc z dniem
wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: