eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3244
  • Data wpłynięcia: 2015-03-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1688

3244-cz-2

– 55 –

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra rodowiska w sprawie wzorów rocznego sprawozdania
w zakresie produktów, opakowań oraz gospodarki odpadami oraz rocznego sprawozdania
o wytworzonych odpadach i o gospodarowaniu odpadami stanowi wykonanie upoważnienia
określonego z art. 76 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r.
poz. 21, z późn. zm.).
W załącznikach do projektu rozporządzenia określono wzory trzech sprawozdańŚ
1. Rocznego sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich
powstającymi.
2. Rocznego sprawozdania o wytworzonych odpadach i gospodarowaniu odpadami.
3. Rocznego sprawozdania o przeprowadzonych przez organizację odzysku sprzętu
elektrycznego i elektronicznego publicznych kampaniach edukacyjnych, który określa
załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Zaproponowane w projekcie rozporządzenia wzory formularzy sprawozdawczych będą
stanowiły podstawę do opracowania formularzy elektronicznych, które będą elementem Bazy
danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, za której pośrednictwem
przedsiębiorcy będą mogli składać sprawozdania w formie elektronicznej.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych określonych
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.), ponieważ nie zawiera przepisów technicznych.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa rodowiska zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).

– 56 –

Nazwa projektu
Źata sporządzenia
Rozporządzenie Ministra rodowiska w sprawie wzorów rocznego 20 stycznia 2015 r.
sprawozdania w zakresie produktów, opakowań oraz gospodarki
odpadami oraz rocznego sprawozdania o wytworzonych odpadach
ródło:
i o gospodarowaniu odpadami
art. 76 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r.

Ministerstwo rodowiska
poz. 21, z pó n. zm.)

Nr w wykazie prac …
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu

Janusz Ostapiuk
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Sebastian Sękalski (22) 57- 92-015,
sebastian.sekalski@mos.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Źostosowanie dotychczasowego rozporządzenia w sprawie wzorów rocznego sprawozdania w zakresie
produktów, opakowań oraz gospodarki odpadami oraz rocznego sprawozdania o wytworzonych odpadach
i o gospodarowaniu odpadami do zmian dokonanych ustawą z dnia … o zużytym sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Uproszczenie systemu sprawozdawczo ci poprzez wprowadzenie różnych rodzajów sprawozdań oraz
wprowadzenie elektronicznego przesyłania sprawozdań.
W celu uproszczenia systemu sprawozdawczo ci ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach okre la trzy
rodzaje sprawozdańŚ
1) o produktach, opakowaniach i gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi, zawierających m.in.
informacje o masie wprowadzonych na rynek opakowań, baterii i akumulatorów, sprzętu
elektrycznego i elektronicznego, a także poziomach odzysku, recyklingu i zbierania odpadów
powstałych z ww. produktówś
2) o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami, zawierających m.in. informacje
o wytworzonych, zebranych lub przetworzonych odpadach;
3) przeprowadzonych przez organizację odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego publicznych
kampaniach edukacyjnych.
W związku z powyższym niniejsze rozporządzenie okre la wzory formularzy sprawozdań, o których
nowa w art. 73, art. 74a i art. 75 ustawy o odpadach, uwzględniając wszystkie wymagane informacje.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Każde z państw Uź zobowiązane jest do składania raportów dla Komisji źuropejskiej z zakresu danych
dotyczących gospodarki poszczególnymi grupami odpadów. O ile format przesyłanych raportów został
wystandaryzowany wspólnymi unijnymi przepisami, to sposób gromadzenia danych w poszczególnych
państwach członkowskich różni się od siebie. Brak jest jednak informacji na temat podobnego systemu
sprawozdawczego, który funkcjonowałby w którym z krajów OźCŹ/Uź.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielko ć
ródło danych
Oddziaływanie
Urzędy marszałkowskie
16
-
Urzędy
marszałkowskie
będą otrzymywały raporty
za
po rednictwem
elektronicznej bazy BDO,
następnie
będą
one

– 57 –

zobowiązane
do
ich
weryfikacji i akceptacji.
Podmioty zobowiązane na  120 ty – liczba
Ministerstwo rodowiska Obowiązek
składania
podstawie
art.
73
podmiotów
– dane opracowane na sprawozdań, o których
(dotyczącego
produktów,
zobowiązanych
potrzeby utworzenia BDO mowa w art. 73 i 75 ustawy
opakowań i gospodarowania
do składania
z dnia 14 grudnia 2014 r.
odpadami
z
nich
sprawozdania na
o odpadach.
powstających) i art. 75
podstawie art. 73
(dotyczącego wytwarzanych
ustawy o
odpadów i gospodarowania
odpadach;
odpadami) ustawy z dnia  160 ty – liczba
14 grudnia 2012 r. o odpadach
podmiotów
do składania sprawozdań.
zobowiązanych
do składania
sprawozdań na
podstawie art. 75
ustawy o
odpadach.

Powyższe
dane
zostały oszacowane
przy założeniu 20%
wzrostu
liczby
podmiotów
zobowiązanych do
składania
sprawozdań
w kolejnych latach.
Analizując
powyższe
dane
należy mieć na
uwadze fakt, że
jeden
podmiot,
w związku
z prowadzoną przez
niego działalno cią,
może
być
zobowiązany
do
składania
obu
rodzajów
sprawozdań.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska
www.mos.gov.pl, w czę ci stanowiącej Biuletyn Informacji Publicznej, w dziale Prace legislacyjne zgodnie
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169,
poz. 1414, z pó n. zm.) oraz na stronie Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces
Legislacyjny.
Projekt rozporządzenia w ramach konsultacji publicznych zostanie przesłany doŚ
1. NSZZ „Solidarno ć”,
2. Forum Związków Zawodowych,

– 58 –

3. OPZZ,
4. Konfederacja „Lewiatan”,
5. Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
6. Business Centre Club – Związek Pracodawców,
7. Związku Rzemiosła Polskiego,
8. Związku Pracodawców Gospodarki Odpadami,
9. Centrum Prawa Ekologicznego,
10. Polskiego Klubu Ekologicznego,
11. Stowarzyszenia Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami,
12. Krajowej Izby Gospodarczej,
13. Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej,
14. Izby Gospodarczej Metali Nieżelaznych i Recyklingu,
15. Polskiej Izby Ekologii,
16. Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Recyklingu,
17. Polskiej Izby Gospodarki Odpadami,
18. Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji,
19. Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji,
20. Krajowej Izby Gospodarki Odpadami,
21. Instytutu na Rzecz Ekorozwoju,
22. Instytutu Metali Nieżelaznych w Gliwicach,
23. Instytutu Ochrony rodowiska,
24. Instytutu Chemii Przemysłowej,
25. Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowy Instytut Badawczy,
26. Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie,
27. Instytutu źkologii Terenów Uprzemysłowionych,
28. Polskie Stowarzyszenie Ochrony Ro lin,
29. Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i rodków Czysto ci.
Ponadto projekt rozporządzenia zostanie przekazany do zaopiniowaniaŚ
1. wojewodom,
2. marszałkom województw,
3. regionalnym dyrektorom ochrony rodowiska,
4. Generalnemu Źyrektorowi Ochrony rodowiska,
5. Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego,
6. Głównemu Inspektor Ochrony rodowiska,
7. wojewódzkim inspektorom ochrony rodowiska,
8. Narodowemu Funduszowi Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej,
9. Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych,
10. Krajowemu Zarządowi Gospodarki Wodnej,
11. Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego.
Projekt zostanie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska, w czę ci stanowiącej
Biuletyn Informacji Publicznej, w dziale Prace legislacyjne, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) oraz na
stronie Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.
Natomiast wyniki przeprowadzonych konsultacji publicznych zostaną zamieszczone na stronie
internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego
oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii źuropejskiej (Źz. U. Nr 90,
poz. 759) projekt rozporządzenia wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji zostanie skierowany do
zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.

– 59 –

6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wej cia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-
10)
Źochody ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie) -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Wydatki ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie) -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Saldo ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie) -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

ródła finansowania
-



Dodatkowe
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych.
informacje,
w
tym
wskazanie
ródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wej cia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W
ujęciu duże przedsiębiorstwa -
-
-
-
-
-
-
pieniężnym
sektor mikro-, małych -
-
-
-
-
-
-
i rednich
(w mln zł,
przedsiębiorstw
ceny
stałe rodzina,
obywatele -
-
-
-
-
-
-
z …… r.)
oraz
gospodarstwa
domowe
(dodaj/usuń)
-
-
-
-
-
-
-
W
ujęciu duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym sektor mikro-, małych
i rednich
przedsiębiorstw
rodzina,
obywatele -
oraz
gospodarstwa
domowe
(dodaj/usuń)

Niemierzalne
(dodaj/usuń)


strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: