Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3244
- Data wpłynięcia: 2015-03-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
- data uchwalenia: 2015-09-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1688
3244-cz-1
wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach
i gospodarujących odpadami, zwany dalej "rejestrem".
2. Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru
na wniosek lub z urzędu.
art. 9 ust. 3
Państwa członkowskie zapewniają, by zezwolenie
art. 43 ust. 1, 2, 3, 4 i 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.
lub rejestracja, o których mowa w ust. 1 i 2,
o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.)
obejmowały
wszystkie
warunki
niezbędne
do zapewnienia zgodno ci z wymogami art. 8 ust. 2, 3
1. W zezwoleniu na zbieranie odpadów okre la sięŚ
i 5 oraz do osiągnięcia celów w zakresie odzysku
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON
okre lonych w art. 11.
posiadacza odpadów, o ile został nadanyś
2) rodzaje odpadów przewidywanych do zbierania;
3) oznaczenie miejsca zbierania odpadówś
4) wskazanie
miejsca
i
sposobu
magazynowania
oraz rodzaju magazynowanych odpadówś
5) opis metody lub metod zbierania odpadówś
6) dodatkowe warunki zbierania odpadów, jeżeli wymaga
tego
specyfika
odpadów,
w
szczególno ci
niebezpiecznych, lub potrzeba zachowania wymagań
ochrony życia lub zdrowia ludzi lub rodowiskaś
7) wymagania wynikające z przepisów odrębnychś
8) czas obowiązywania zezwolenia.
2. W zezwoleniu na przetwarzanie odpadów okre la sięŚ
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON
posiadacza odpadów, o ile został nadanyś
2) rodzaj
i
masę
odpadów
przewidywanych
do przetworzenia i powstających w wyniku
36
przetwarzania w okresie roku;
3) miejsce
i dopuszczoną metodę lub metody
przetwarzania odpadów, ze wskazaniem procesu
przetwarzania, zgodnie z załącznikami nr 1 i 2
do ustawy, oraz opis procesu technologicznego
z podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji
lub urządzenia, a w uzasadnionych przypadkach –
także godzinnej mocy przerobowej;
4) dodatkowe warunki przetwarzania odpadów, jeżeli
wymaga tego rodzaj odpadów, w szczególno ci
niebezpiecznych, lub potrzeba zachowania wymagań
ochrony życia, zdrowia ludzi lub rodowiskaś
5) miejsce i sposób magazynowania odpadów oraz rodzaj
magazynowanych odpadówś
6) minimalną
i
maksymalną
ilo ć
odpadów
niebezpiecznych, ich najniższą i najwyższą warto ć
kaloryczną oraz maksymalną zawarto ć zanieczyszczeń,
w szczególno ci PCB, pentachlorofenolu (PCP), chloru,
fluoru, siarki i metali ciężkich - w przypadku zezwoleń
dotyczących instalacji do termicznego przekształcania
odpadówś
7) informacje, o których mowa w art. 95 ust. 9 –
w
przypadku
instalacji
lub
urządzeń
do unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych
lub zakaźnych odpadów weterynaryjnychś
8) informacje wynikające z przepisów odrębnychś
9) czas obowiązywania zezwolenia.
37
3. Jeżeli zezwolenie na przetwarzanie odpadów jest
wydawane na okres krótszy niż rok, w zezwoleniu okre la
się ilo ć odpadów przewidywanych do przetworzenia
w okresie obowiązywania tego zezwolenia.
4. W zezwoleniu na przetwarzanie odpadów można
dodatkowo okre lić uzasadnione technologicznie warunki
eksploatacyjne odbiegające od normalnych oraz czas ich
utrzymywania, uzasadniony względami technologicznymi.
5. W przypadku nowej instalacji do przetwarzania odpadów,
zezwolenie na przetwarzanie odpadów może dodatkowo
okre lać
warunki
eksploatacyjne
odbiegające
od normalnych na czas potrzebny do rozruchu tej instalacji
i osiągnięcia przez nią mocy przerobowej, nie dłuższy niż
rok.
Przemie-
Procesy przetwarzania można również prowadzić
art. 9
Wywóz z terytorium kraju odpadów powstałych ze zużytego
szczanie
poza terytorium wła ciwego państwa członkowskiego
sprzętu w celu poddania ich przetwarzaniu odbywa się
WEEE
lub Unii, pod warunkiem że przemieszczanie WEEE
zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1013/2006 Parlamentu
odbywa się zgodnie z rozporządzeniem (WE)
Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie
art. 10 ust. 1 nr 1013/2006 oraz rozporządzeniem Komisji (WE)
przemieszczania odpadów (Dz. Urz. UE L 190 z 12.07.2006,
nr 1418/2007 z dnia 29 listopada 2007 r. dotyczącym
str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem
wywozu w celu poddania odzyskowi niektórych
nr 1013/2006”, oraz rozporządzeniem Komisji (WE)
odpadów wymienionych w załączniku III lub IIIA
nr 1418/2007 z dnia 29 listopada 2007 r. dotyczącym wywozu
rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu
w celu poddania odzyskowi niektórych odpadów
Europejskiego i Rady do pewnych państw, których
wymienionych w załączniku III lub IIIA rozporządzenia
nie obowiązuje decyzja OECD w sprawie kontroli
(WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady
transgranicznego przemieszczania odpadów (2).
do pewnych państw, których nie obowiązuje decyzja OECD
38
w sprawie kontroli transgranicznego przemieszczania
odpadów (Dz. Urz. UE L 316 z 04.12.2007, str. 6, z późn.
zm.).
art. 52
3. Prowadzący zakład przetwarzania może dokonać wywozu
ust. 3
odpadów powstałych po demontażu zużytego sprzętu
w celu poddania ich recyklingowi, innym niż recykling
procesom odzysku lub unieszkodliwianiu z terytorium
kraju na terytorium:
1) innego
niż
Rzeczpospolita
Polska
państwa
członkowskiegoś
2) państwa
niebędącego państwem członkowskim
do instalacji spełniających wymagania nie niższe
niż okre lone
dla
instalacji
eksploatowanych
na terytorium kraju.
art. 10 ust. 2 WEEE wywożony poza obszar Unii podlega
art. 52
4. W przypadku wywozu odpadów powstałych ze zużytego
uwzględnieniu w kontek cie wypełnienia zobowiązań
ust. 4 i 5
sprzętu z terytorium kraju na terytorium państwa
i celów okre lonych w art. 11 niniejszej dyrektywy
niebędącego państwem członkowskim w celu poddania
tylko, je li eksporter może udowodnić – zgodnie
ich recyklingowi, innym niż recykling procesom odzysku
z rozporządzeniami
(WE)
nr
1013/2006
lub unieszkodliwianiu, prowadzący zakład przetwarzania
i
(WE)
nr
1418/2007
– iż przetwarzanie
jest obowiązany przekazać wprowadzającemu sprzęt
przeprowadzono w warunkach równorzędnych
pisemne o wiadczenie, że recykling, inny niż recykling
z wymogami niniejszej dyrektywy.
proces odzysku albo unieszkodliwianie, odbywa się
w instalacjach spełniających wymagania nie niższe
niż okre lone dla instalacji eksploatowanych na terytorium
kraju.
39
5. O wiadczenie, o którym mowa w ust. 4, składa się
pod rygorem odpowiedzialno ci karnej za składanie
fałszywych zeznań. Składający o wiadczenie jest
obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej
tre ciŚ „Jestem wiadomy odpowiedzialno ci karnej
za złożenie fałszywego o wiadczenia”. Klauzula zastępuje
pouczenie organu o odpowiedzialno ci karnej za składanie
fałszywych zeznań.
art. 10 ust. 3 Najpóźniej do dnia 14 lutego 2014 r. Komisja
Nie wymaga transpozycji
przyjmuje, zgodnie z art. 20, akty delegowane,
ustanawiające szczegółowe przepisy uzupełniające
przepisy ust. 2 niniejszego artykułu, w szczególno ci
kryteria dla oceny warunków równorzędnych.
Cele
W odniesieniu do całego WEEE selektywnie
art. 113
1. Od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2017 r.
w zakresie
zebranego
zgodnie
z art. 5 i wysyłanego
ust. 1 i 2
wprowadzający sprzęt jest obowiązany osiągnąć
odzysku
do przetwarzania zgodnie z art. 8, 9 i 10 państwa
następujące poziomyŚ
członkowskie zapewniają, by producenci osiągnęli
1) dla zużytego sprzętu powstałego ze sprzętu należącego
art. 11 ust. 1 minimalne cele okre lone w załączniku V.
do grup sprzętu nr 1 i 10 okre lonych w załączniku nr 6
do ustawy:
a) odzysku – 85% masy zużytego sprzętu oraz
b) przygotowania do ponownego użycia i recyklingu –
80% masy zużytego sprzętuś
2) dla zużytego sprzętu powstałego ze sprzętu należącego
do grup sprzętu nr 3 i 4 okre lonych w załączniku nr 6
do ustawy:
40
i gospodarujących odpadami, zwany dalej "rejestrem".
2. Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru
na wniosek lub z urzędu.
art. 9 ust. 3
Państwa członkowskie zapewniają, by zezwolenie
art. 43 ust. 1, 2, 3, 4 i 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.
lub rejestracja, o których mowa w ust. 1 i 2,
o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.)
obejmowały
wszystkie
warunki
niezbędne
do zapewnienia zgodno ci z wymogami art. 8 ust. 2, 3
1. W zezwoleniu na zbieranie odpadów okre la sięŚ
i 5 oraz do osiągnięcia celów w zakresie odzysku
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON
okre lonych w art. 11.
posiadacza odpadów, o ile został nadanyś
2) rodzaje odpadów przewidywanych do zbierania;
3) oznaczenie miejsca zbierania odpadówś
4) wskazanie
miejsca
i
sposobu
magazynowania
oraz rodzaju magazynowanych odpadówś
5) opis metody lub metod zbierania odpadówś
6) dodatkowe warunki zbierania odpadów, jeżeli wymaga
tego
specyfika
odpadów,
w
szczególno ci
niebezpiecznych, lub potrzeba zachowania wymagań
ochrony życia lub zdrowia ludzi lub rodowiskaś
7) wymagania wynikające z przepisów odrębnychś
8) czas obowiązywania zezwolenia.
2. W zezwoleniu na przetwarzanie odpadów okre la sięŚ
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON
posiadacza odpadów, o ile został nadanyś
2) rodzaj
i
masę
odpadów
przewidywanych
do przetworzenia i powstających w wyniku
36
przetwarzania w okresie roku;
3) miejsce
i dopuszczoną metodę lub metody
przetwarzania odpadów, ze wskazaniem procesu
przetwarzania, zgodnie z załącznikami nr 1 i 2
do ustawy, oraz opis procesu technologicznego
z podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji
lub urządzenia, a w uzasadnionych przypadkach –
także godzinnej mocy przerobowej;
4) dodatkowe warunki przetwarzania odpadów, jeżeli
wymaga tego rodzaj odpadów, w szczególno ci
niebezpiecznych, lub potrzeba zachowania wymagań
ochrony życia, zdrowia ludzi lub rodowiskaś
5) miejsce i sposób magazynowania odpadów oraz rodzaj
magazynowanych odpadówś
6) minimalną
i
maksymalną
ilo ć
odpadów
niebezpiecznych, ich najniższą i najwyższą warto ć
kaloryczną oraz maksymalną zawarto ć zanieczyszczeń,
w szczególno ci PCB, pentachlorofenolu (PCP), chloru,
fluoru, siarki i metali ciężkich - w przypadku zezwoleń
dotyczących instalacji do termicznego przekształcania
odpadówś
7) informacje, o których mowa w art. 95 ust. 9 –
w
przypadku
instalacji
lub
urządzeń
do unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych
lub zakaźnych odpadów weterynaryjnychś
8) informacje wynikające z przepisów odrębnychś
9) czas obowiązywania zezwolenia.
37
3. Jeżeli zezwolenie na przetwarzanie odpadów jest
wydawane na okres krótszy niż rok, w zezwoleniu okre la
się ilo ć odpadów przewidywanych do przetworzenia
w okresie obowiązywania tego zezwolenia.
4. W zezwoleniu na przetwarzanie odpadów można
dodatkowo okre lić uzasadnione technologicznie warunki
eksploatacyjne odbiegające od normalnych oraz czas ich
utrzymywania, uzasadniony względami technologicznymi.
5. W przypadku nowej instalacji do przetwarzania odpadów,
zezwolenie na przetwarzanie odpadów może dodatkowo
okre lać
warunki
eksploatacyjne
odbiegające
od normalnych na czas potrzebny do rozruchu tej instalacji
i osiągnięcia przez nią mocy przerobowej, nie dłuższy niż
rok.
Przemie-
Procesy przetwarzania można również prowadzić
art. 9
Wywóz z terytorium kraju odpadów powstałych ze zużytego
szczanie
poza terytorium wła ciwego państwa członkowskiego
sprzętu w celu poddania ich przetwarzaniu odbywa się
WEEE
lub Unii, pod warunkiem że przemieszczanie WEEE
zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1013/2006 Parlamentu
odbywa się zgodnie z rozporządzeniem (WE)
Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie
art. 10 ust. 1 nr 1013/2006 oraz rozporządzeniem Komisji (WE)
przemieszczania odpadów (Dz. Urz. UE L 190 z 12.07.2006,
nr 1418/2007 z dnia 29 listopada 2007 r. dotyczącym
str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem
wywozu w celu poddania odzyskowi niektórych
nr 1013/2006”, oraz rozporządzeniem Komisji (WE)
odpadów wymienionych w załączniku III lub IIIA
nr 1418/2007 z dnia 29 listopada 2007 r. dotyczącym wywozu
rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu
w celu poddania odzyskowi niektórych odpadów
Europejskiego i Rady do pewnych państw, których
wymienionych w załączniku III lub IIIA rozporządzenia
nie obowiązuje decyzja OECD w sprawie kontroli
(WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady
transgranicznego przemieszczania odpadów (2).
do pewnych państw, których nie obowiązuje decyzja OECD
38
w sprawie kontroli transgranicznego przemieszczania
odpadów (Dz. Urz. UE L 316 z 04.12.2007, str. 6, z późn.
zm.).
art. 52
3. Prowadzący zakład przetwarzania może dokonać wywozu
ust. 3
odpadów powstałych po demontażu zużytego sprzętu
w celu poddania ich recyklingowi, innym niż recykling
procesom odzysku lub unieszkodliwianiu z terytorium
kraju na terytorium:
1) innego
niż
Rzeczpospolita
Polska
państwa
członkowskiegoś
2) państwa
niebędącego państwem członkowskim
do instalacji spełniających wymagania nie niższe
niż okre lone
dla
instalacji
eksploatowanych
na terytorium kraju.
art. 10 ust. 2 WEEE wywożony poza obszar Unii podlega
art. 52
4. W przypadku wywozu odpadów powstałych ze zużytego
uwzględnieniu w kontek cie wypełnienia zobowiązań
ust. 4 i 5
sprzętu z terytorium kraju na terytorium państwa
i celów okre lonych w art. 11 niniejszej dyrektywy
niebędącego państwem członkowskim w celu poddania
tylko, je li eksporter może udowodnić – zgodnie
ich recyklingowi, innym niż recykling procesom odzysku
z rozporządzeniami
(WE)
nr
1013/2006
lub unieszkodliwianiu, prowadzący zakład przetwarzania
i
(WE)
nr
1418/2007
– iż przetwarzanie
jest obowiązany przekazać wprowadzającemu sprzęt
przeprowadzono w warunkach równorzędnych
pisemne o wiadczenie, że recykling, inny niż recykling
z wymogami niniejszej dyrektywy.
proces odzysku albo unieszkodliwianie, odbywa się
w instalacjach spełniających wymagania nie niższe
niż okre lone dla instalacji eksploatowanych na terytorium
kraju.
39
5. O wiadczenie, o którym mowa w ust. 4, składa się
pod rygorem odpowiedzialno ci karnej za składanie
fałszywych zeznań. Składający o wiadczenie jest
obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej
tre ciŚ „Jestem wiadomy odpowiedzialno ci karnej
za złożenie fałszywego o wiadczenia”. Klauzula zastępuje
pouczenie organu o odpowiedzialno ci karnej za składanie
fałszywych zeznań.
art. 10 ust. 3 Najpóźniej do dnia 14 lutego 2014 r. Komisja
Nie wymaga transpozycji
przyjmuje, zgodnie z art. 20, akty delegowane,
ustanawiające szczegółowe przepisy uzupełniające
przepisy ust. 2 niniejszego artykułu, w szczególno ci
kryteria dla oceny warunków równorzędnych.
Cele
W odniesieniu do całego WEEE selektywnie
art. 113
1. Od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2017 r.
w zakresie
zebranego
zgodnie
z art. 5 i wysyłanego
ust. 1 i 2
wprowadzający sprzęt jest obowiązany osiągnąć
odzysku
do przetwarzania zgodnie z art. 8, 9 i 10 państwa
następujące poziomyŚ
członkowskie zapewniają, by producenci osiągnęli
1) dla zużytego sprzętu powstałego ze sprzętu należącego
art. 11 ust. 1 minimalne cele okre lone w załączniku V.
do grup sprzętu nr 1 i 10 okre lonych w załączniku nr 6
do ustawy:
a) odzysku – 85% masy zużytego sprzętu oraz
b) przygotowania do ponownego użycia i recyklingu –
80% masy zużytego sprzętuś
2) dla zużytego sprzętu powstałego ze sprzętu należącego
do grup sprzętu nr 3 i 4 okre lonych w załączniku nr 6
do ustawy:
40
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3244-cz-2
› Pobierz plik
-
3244-cz-1
› Pobierz plik