Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3244
- Data wpłynięcia: 2015-03-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
- data uchwalenia: 2015-09-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1688
3244-cz-1
11 mln zł = 87 mln zł (środki rocznie przeznaczane od 2016 r. przez wprowadzających sprzęt na
sfinansowanie zbierania i przetwarzania zużytego sprzętu przy koniecznym do osiągnięcia poziomie
zbierania w wysokości 40% wprowadzonego do obrotu sprzętu w 3 poprzednich latach) – 76 mln zł
65 mln zł = 141 mln zł (środki rocznie przeznaczane od 2021 r. przez wprowadzających
sprzęt na sfinansowanie zbierania i przetwarzania zużytego sprzętu przy koniecznym
do osiągnięcia poziomie zbierania w wysokości 65% wprowadzonego do obrotu sprzętu
w 3 poprzednich latach) – 76 mln zł
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Projekt ustawy nie wprowadza dodatkowych obciążeń w stosunku do stanu obecnego. Redukuje obciążenia regulacyjne
dotyczące sprawozdawczości, odsyłając do postanowień ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r.
poz. 21).
9. Wpływ na rynek pracy
Zakłada się, iż projektowana ustawa będzie miała pozytywny wpływ na rynek pracy. Wprowadzenie wyższych niż dotychczas
poziomów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego może skutkować rozwojem sektora małych i średnich
przedsiębiorstw prowadzących działalność zarówno w zakresie zbierania tego rodzaju odpadów, jak i ich przetwarzania (a tym
samym zwiększeniem zatrudnienia w tych podmiotach).
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Celem projektowanych przepisów jest ograniczenie powstawania odpadów w postaci zużytego
sprzętu oraz zwiększenie poziomu zbierania, ponownego użycia takich odpadów, ich recyklingu
i innych form odzysku. Związane to będzie z rozwojem sektora małych i średnich przedsiębiorstw
prowadzących działalność w zakresie zbierania tego rodzaju odpadów. Większość zużytego sprzętu
elektrycznego i elektronicznego zawiera niebezpieczne substancje, w szczególności: rtęć, freon,
Omówienie wpływu
ołów, związki bromu, PCB. W związku z tym, iż są to odpady niebezpieczne, winny być
odseparowane od innych odpadów i w odpowiedni sposób zagospodarowane. Pozostawianie tych
odpadów w miejscach nieprzeznaczonych do odpowiedniego zagospodarowania może powodować
przenikanie do gleby, wód gruntowych czy powietrza substancji w nich zawartych, co spowoduje
zanieczyszczanie środowiska naturalnego, a tym samym stanowić będzie zagrożenie dla zdrowia
ludzi i zwierząt. Projektowane przepisy projektu ustawy mają zapewnić zebranie całości zużytego
sprzętu oraz jego prawidłowe zagospodarowanie.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Przepisy projektowanej ustawy, w szczególności dotyczące prawidłowego realizowania zasady rozszerzonej
odpowiedzialności producenta za odpady, które powstają z użytkowania produktów, realizowane będą na przestrzeni lat
w związku ze stopniowym zwiększaniem się poziomu zbierania zużytego sprzętu oraz odzysku i recyklingu tych odpadów.
27
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ocena funkcjonowania systemu gospodarowania zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym prowadzona jest w sposób
stały w szczególności w związku z realizacją obowiązków sprawozdawczych, w których toku realizacji przedsiębiorcy
wykazują dane dotyczące sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zużytego sprzętu, a w szczególności osiągnięte
poziomy zbierania, odzysku i recyklingu. Ponadto Główny Inspektor Ochrony Środowiska co roku przedstawia Ministrowi
Środowiska raport o funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym w Polsce.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
28
Raport z konsultacji publicznych i opiniowania
projektu ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
W dniach 23 maja – 15 czerwca 2014 r. projekt ustawy o zużytym sprzęcie
elektrycznym i elektronicznym był przedmiotem konsultacji publicznych. Projekt ustawy
zamieszczony był w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Środowiska oraz
Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.).
Podmioty, którym przesłany został projekt ustawy w ramach konsultacji publicznych
i opiniowania:
1) Business Centre Club;
2) Forum Związków Zawodowych;
3) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych;
4) Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami;
5) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
6) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej;
7) Komisja Krajowa NSZZ "Solidarność";
8) Komisja Krajowa NSZZ "Solidarność" – 80;
9) Wojewodowie;
10) Marszałkowie Województw;
11) Polska Izba Gospodarki Odpadami,
12) Krajowa Izba Gospodarki Odpadami,
13) Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych i Recyklingu,
14) Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki Złomem,
15) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu,
16) Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji,
17) Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji,
18) Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego
19) Branży RTV i IT,
20) CECED Polska,
21) ZPSO „Pol-lighting”,
22) Stowarzyszenie GPP Ekologia,
ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa; (+48 22) 57 92 262, faks: (+48 22) 57 92 795, www.mos.gov.pl
Ministerstwo Środowiska wdrożyło system EMAS - zarządzając instytucją dbamy o środowisko
23) REMONDIS Electrorecycling Sp. z o. o.,
24) Biosystem Elektrorecykling Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego
25) i Elektronicznego S.A.,
26) AURAEKO Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.,
27) CCR RELECTRA Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego
28) i Elektronicznego S.A.,
29) ElektroEko Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.,
30) TOM Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.,
31) Europejska Platforma Recyklingu Polska Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i
Elektronicznego S.A.,
32) Electro-System Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.,
33) DROP Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego S.A.
W ramach konsultacji publicznych i opiniowania zainteresowanie pracami nad
projektem ustawy, w trybie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa, zgłosiła Towarowa Giełda Energii S.A. z siedzibą
przy ul. Poleczki 23 bud. H w Warszawie (02 – 822).
W związku z dużą liczbą uwag w dniu 1 lipca 2014 r. odbyło się wysłuchanie
publiczne. Na spotkaniu omówione zostały uwagi podmiotów, które wzięły udział
w konsultacjach publicznych oraz stanowisko Ministra Środowiska odnoszące się
do poszczególnych opinii.
Większość podmiotów wnioskowała o wcześniejsze wprowadzenie podziału sprzętu
na 6 grup. Jednakże dyrektywa 2012/19/UE jednoznacznie wskazuje, że nowy podział sprzętu
wchodzi w życie w połowie 2018 r. Ponadto Komisja Europejska potwierdziła konieczność
zachowania okresu przejściowego w swojej odpowiedzi na zapytanie Ministra Środowiska
w tym zakresie. Większa część strony społecznej poparła kompromisowe rozwiązanie
wcześniejszego wprowadzenia podgrup sprzętu wyodrębnionych z grup ze względu na proces
przetwarzania danego rodzaju zużytego sprzętu.
Z negatywnym odbiorem większości organizacji odzysku sprzętu elektrycznego
i elektronicznego spotkała się propozycja zmiany formy ich działalności na not for profit.
Podmioty te stwierdziły, że działanie to nie ograniczy szarej strefy na rynku gospodarowania
zużytym sprzętem natomiast ogranicza swobodę działalności gospodarczej. Poparcie dla
proponowanego rozwiązania wskazały podmioty reprezentujące wprowadzających sprzęt.
Natomiast z punktu widzenia przedstawicieli zakładów przetwarzania nieistotna jest forma
działania organizacji odzysku a większe dofinansowanie przetwarzania zużytego sprzętu.
2
Przedstawiciele branży zgodzili się co do konieczności rozwiązania problemu
przekazywania nielegalnie zdemontowanych części zużytego sprzętu do tzw. „punktów skupu
złomu”, jednakże część podmiotów nie wyraziła poparcia dla propozycji przepisów
zakazujących przyjmowania przez wszystkich zbierających niekompletnego zużytego sprzętu.
Przyjęte rozwiązanie wynika z braku możliwości wprowadzenia zakazu wydawania zezwoleń
na zbieranie odpadów tylko jednemu podmiotowi, w tym przypadku „punktom skupu złomu”,
o co wnioskowało większość podmiotów.
Dyskusję wśród przedstawicieli wprowadzających sprzęt i Polskiej Organizacji
Handlu i Dystrybucji (POHiD) wywołała propozycja odbioru przez dystrybutorów (sklepy)
zużytego sprzętu z miejsca dostawy nowo zakupionego sprzętu. Oponenci takiej konstrukcji
przepisu wskazywali na problem logistyczny jaki może wystąpić w przypadku sprzedaży
produktów drogą internetową. Niemniej jednak wskazać należy, że przepis ten wynika z art. 5
ust. 2 lit. b dyrektywy 2012/19/UE.
Strona społeczna wnioskowała również o wprowadzenie minimalnych standardów dla
przetwarzania zużytego sprzętu, wobec czego udzielono wyjaśnień, że w art. 33 ust. 3 ustawy
z dnia 14 grudnia 2014 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21 z późn. zm.) znajduje się
upoważnienie umożliwiające Ministrowi Środowiska wydanie rozporządzenia określającego
wymagania dla konkretnych procesów przetwarzania. Niemniej jednak w projekcie ustawy
określono minimalne wymagania dla zakładów przetwarzania, w szczególności uwzględniając
przetwarzanie zużytego sprzętu działającego na zasadzie wymiany temperatury.
Przedstawiciele branży zgodzili się z koniecznością ograniczenia szarej strefy
na rynku zagospodarowania zużytego sprzętu, jednak nie było możliwe wypracowanie
wspólnego stanowiska w sprawie utworzenia systemu monitoringu przepływu zużytego
sprzętu, z którego w trakcie prac nad projektem ustawy zrezygnowano.
Uczestnicy spotkania wyrazili zainteresowanie propozycją Towarowej Giełdy
Energii S.A. stworzenia systemu obrotu dokumentami potwierdzającymi przetworzenie
zużytego sprzętu, która stanowi propozycję kompromisową w stosunku do utworzenia
ww. systemu monitoringu. Prace nad proponowanym rozwiązaniem będą mogły rozpocząć
się po wejściu w życie projektowanej ustawy.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3244-cz-2
› Pobierz plik
-
3244-cz-1
› Pobierz plik