eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3244
  • Data wpłynięcia: 2015-03-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1688

3244-cz-1

– 50 –
32) wbrew przepisom art. 45 nie przekazuje wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi
miasta informacji, o których mowa w tych przepisach;
33) wbrew przepisom art. 46:
a)
prowadzi demontaż zużytego sprzętu lub przygotowuje do ponownego użycia
zużyty sprzęt oraz odpady powstałe po demontażu zużytego sprzętu poza zakładem
przetwarzania,
b)
nie prowadzi demontażu zużytego sprzętu, procesów recyklingu i innych niż
recykling procesów odzysku obejmujących przynajmniej usunięcie ze zużytego
sprzętu płynów oraz postępowanie, o którym mowa w art. 46 ust. 2;
34) wbrew przepisowi art. 47 unieszkodliwia zużyty sprzęt przed poddaniem go
przetwarzaniu, o którym mowa w art. 46;
35) wbrew przepisowi art. 48 ust. 2 przed wydaniem decyzji w zakresie gospodarki
odpadami nie występuje z wnioskiem do wojewódzkiego inspektora ochrony
środowiska o przeprowadzenie kontroli instalacji, obiektu budowlanego lub jego części,
w których ma być prowadzony demontaż zużytego sprzętu oraz przygotowanie do
ponownego użycia zużytego sprzętu lub odpadów powstałych po demontażu zużytego
sprzętu w zakresie spełniania wymagań, o których mowa w art. 50 i art. 51, oraz
określonych w innych przepisach ochrony środowiska;
36) wbrew przepisowi art. 49 nie przyjmuje nieodpłatnie zużytego sprzętu pochodzącego
z gospodarstw domowych od zbierającego zużyty sprzęt;
37) wbrew przepisom art. 50 nie wyposaża miejsca, w którym jest magazynowany zużyty
sprzęt przed poddaniem go przetwarzaniu zgodnie z tymi przepisami;
38) wbrew przepisom art. 51 ust. 1 nie wyposaża zakładu przetwarzania zgodnie z tymi
przepisami;
39) wbrew przepisowi art. 51 ust. 2 przyjmuje zużyty sprzęt do zakładu przetwarzania, który
nie jest wyposażony zgodnie z art. 51 ust. 1;
40) wbrew przepisom art. 52 ust. 1 i 2 nie przekazuje odpadów powstałych po demontażu
zużytego sprzętu prowadzącemu działalność w zakresie recyklingu lub prowadzącemu
działalność w zakresie innych niż recykling procesów odzysku, wpisanym do rejestru,
albo prowadzącemu działalność w zakresie unieszkodliwiania odpadów;
41) wbrew przepisowi art. 52 ust. 6 nie przekazuje zużytych baterii i zużytych
akumulatorów zbierającemu zużyte baterie lub zużyte akumulatory lub prowadzącemu
– 51 –
zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów, o których mowa
w ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach;
42) wbrew przepisom art. 53 ust. 1 i 4 nie wydaje wprowadzającemu sprzęt albo nie
przekazuje marszałkowi województwa zaświadczenia o zużytym sprzęcie albo
sporządza zaświadczenie niezgodnie ze stanem rzeczywistym;
43) wbrew przepisom art. 54, art. 56 i art. 58 nie przechowuje:
a)
zaświadczeń o zużytym sprzęcie,
b)
zaświadczeń potwierdzających recykling,
c)
zaświadczeń potwierdzających inne niż recykling procesy odzysku;
44) wbrew przepisom art. 55 ust. 1 i 4 oraz art. 57 ust. 1 i 4 nie wydaje prowadzącemu
zakład przetwarzania albo nie przekazuje marszałkowi województwa zaświadczenia
potwierdzającego recykling albo zaświadczenia potwierdzającego inne niż recykling
procesy odzysku albo sporządza zaświadczenia niezgodnie ze stanem rzeczywistym;
45) wbrew przepisom art. 62 ust. 2 i 3 nie przeznacza na publiczne kampanie edukacyjne co
najmniej 5% przychodów uzyskanych w poprzednim albo danym roku kalendarzowym
albo nie rozlicza tego obowiązku w terminie, o którym mowa w art. 62 ust. 4;
46) wbrew przepisom art. 64 nie przedstawia marszałkowi województwa dokumentów,
o których mowa w tych przepisach;
47) wbrew przepisom art. 66 nie przeprowadza audytu albo nie przeprowadza go
w terminie;
48) wbrew przepisowi art. 70 ust. 2 nie przekazuje wojewódzkiemu inspektorowi ochrony
środowiska oraz marszałkowi województwa uwierzytelnionej kopii sprawozdania
z przeprowadzonego audytu albo nie przekazuje go niezwłocznie, nie później niż
w terminie do dnia 15 maja roku następującego po roku kalendarzowym, którego audyt
dotyczy;
49) wbrew przepisowi art. 70 ust. 3 nie przechowuje sprawozdania z przeprowadzonego
audytu wraz z dokumentacją audytu, przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego,
którego audyt dotyczy.
Art. 97. Administracyjne kary pieniężne wynoszą:
1)
w przypadkach, o których mowa w art. 96 pkt 4–10, 22–24, 26, 29, 30, 36, 40 i 41
– od 5000 zł do 500 000 zł;
2)
w przypadkach, o których mowa w art. 96 pkt 1–3, 12–14, 17–20, 33, 34, 37–39, 42 i 47
– od 10 000 zł do 500 000 zł;
– 52 –
3)
w przypadkach, o których mowa w art. 96 pkt 11, 15, 16, 21, 25, 27, 28, 31, 32, 35, 43,
44, 46, 48 i 49 – od 5000 zł do 300 000 zł;
4)
w przypadku, o którym mowa w art. 96 pkt 45 – od 10 000 zł do 1 000 000 zł.
Art. 98. 1. Administracyjne kary pieniężne za naruszenia, o których mowa w art. 96
pkt 1–21 i 27–49, wymierza, w drodze decyzji, właściwy wojewódzki inspektor ochrony
środowiska.
2. Administracyjne kary pieniężne za naruszenia, o których mowa w art. 96 pkt 22–26,
wymierza, w drodze decyzji, właściwy wojewódzki inspektor inspekcji handlowej.
3. Przy ustalaniu wysokości administracyjnej kary pieniężnej uwzględnia się stopień
szkodliwości naruszenia, rodzaj, zakres i okres trwania naruszenia oraz dotychczasową
działalność podmiotu.
4. Jeżeli podmiot podlegający ukaraniu przedstawi organowi dowody i okoliczności
wskazujące, że podmiot ten dochował należytej staranności i uczynił wszystko czego można
od niego rozsądnie oczekiwać, aby do naruszenia nie doszło lub że nie miał żadnego wpływu
na powstanie naruszenia, a naruszenie nastąpiło wskutek zdarzeń i okoliczności, których
podmiot nie mógł przewidzieć, organ nie wszczyna postępowania w sprawie nałożenia
administracyjnej kary pieniężnej, wobec tego podmiotu, a postępowanie wszczęte w tej
sprawie umarza.
5. W przypadku stwierdzenia w czasie jednego postępowania kilku naruszeń
wyczerpujących znamiona naruszeń określonych w art. 96, orzeka się jedną karę za wszystkie
naruszenia, której wysokość nie może przekraczać kary najwyższej przewidzianej za dane
naruszenia.
6. Administracyjną karę pieniężną uiszcza się w terminie 14 dni od dnia, w którym
decyzja o wymierzeniu administracyjnej kary pieniężnej stała się ostateczna, na odrębny
rachunek bankowy odpowiednio właściwego wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska
albo właściwego wojewódzkiego inspektora inspekcji handlowej.
7. Należności z tytułu administracyjnych kar pieniężnych stanowią dochód budżetu
państwa.
Art. 99. W sprawach dotyczących administracyjnych kar pieniężnych stosuje się
odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa,
z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują odpowiednio wojewódzkiemu
inspektorowi ochrony środowiska albo wojewódzkiemu inspektorowi inspekcji handlowej.
– 53 –
Rozdział 15
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 100. W ustawie z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U.
z 2013 r. poz. 686 i 888 oraz z 2014 r. poz. 1101) w art. 2 w ust. 1 w pkt 1 lit. j otrzymuje
brzmienie:
„j) przestrzegania przepisów o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
z wyjątkiem przepisów art. 37 i art. 39 ustawy z dnia ... o zużytym sprzęcie
elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. poz. …),”.
Art. 101. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.)) w art. 23 w ust. 1 pkt 16c otrzymuje brzmienie:
„16c) dodatkowej opłaty produktowej, o której mowa w art. 77 ust. 2 ustawy z dnia …
o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. poz. …), z tym że
kosztem uzyskania przychodów jest poniesiona opłata, o której mowa w art. 72
ust. 2 tej ustawy;”.
Art. 102. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
(Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.)) w art. 16 w ust. 1 pkt 19c otrzymuje brzmienie:
„19c) dodatkowej opłaty produktowej, o której mowa w art. 77 ust. 2 ustawy z dnia …
o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. poz. …), z tym że
kosztem uzyskania przychodów jest poniesiona opłata, o której mowa w art. 72
ust. 2 tej ustawy;”.
Art. 103. W ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 i 1593 oraz z 2015 r. poz. 87 i 122) w art. 3 w ust. 2
w pkt 9 w lit. e wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw
domowych, o których mowa w ustawie z dnia … o zużytym sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym (Dz. U. poz. …), zawierające:”.

13) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 362, 440, 596,
769, 1278, 1342, 1448, 1529 i 1540, z 2013 r. poz. 21, 888, 985, 1036, 1287, 1304, 1387 i 1717, z 2014 r.
poz. 223, 312, 567, 598, 773, 915, 1052, 1215, 1328, 1563, 1644, 1662 i 1863 oraz z 2015 r. poz. 73.
14) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 915, 1138, 1146,
1215, 1328, 1457, 1563 i 1662 oraz z 2015 r. poz. 73.
– 54 –
Art. 104. W ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2014 r.
poz. 148 i 1101) w art. 3 w ust. 1 pkt 2a otrzymuje brzmienie:
„2a) kontrola przestrzegania przez dystrybutorów przepisów art. 37 i art. 39 ustawy
z dnia …. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. poz. …);”.
Art. 105. W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U.
z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 400k:
a)
w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) sporządzanie i przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw środowiska
zbiorczej informacji o zgromadzonych wpływach z tytułu środków, o których
mowa w art. 15 ust. 3 pkt 2, art. 62 ust. 6, art. 72 ust. 2 i art. 77 ust. 2 ustawy
z dnia ... o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. poz. …),
w terminie do dnia 30 czerwca następnego roku za poprzedni rok
kalendarzowy.”,
b) w ust. 3 uchyla się pkt 2,
c) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Minister właściwy do spraw środowiska, kierując się potrzebą
ujednolicenia informacji, określi, w drodze rozporządzenia, sposób przekazywania
i wzory informacji, o których mowa w ust. 2 pkt 3–5.”;
2)
w art. 401:
a)
w ust. 7 pkt 10 i 11 otrzymują brzmienie:
„10) wpływy z opłat, o których mowa w art. 72 ust. 2 i art. 77 ust. 2 ustawy
z dnia …. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
11) środki, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 2 oraz art. 62 ust. 6 ustawy z dnia
… o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym w wykonaniu
obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych;”,
b)
w ust. 8 uchyla się pkt 1;
3)
w art. 402 uchyla się ust. 8.
Art. 106. W ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach

15) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 1238, z 2014 r.
poz. 40, 47, 457, 822, 1101, 1146, 1322 i 1662 oraz z 2015 r. poz. 122 i 151.
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 30 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: