eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy m.in. rozszerzenia partycypacji poszczególnych grup podmiotów prowadzących działalność na rynku kapitałowym w ponoszeniu kosztów nadzoru nad tym rynkiem

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3230
  • Data wpłynięcia: 2015-02-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1260

3230

Wyłączenie w powyższych przepisach dywidend otrzymywanych od jednostek zależnych i
stowarzyszonych wynika z faktu, iż co do zasady podmioty te także wnoszą opłaty na
pokrycie kosztów nadzoru liczone od wartości przychodu.
W ust. 4 ustalony został obowiązek daninowy nałożony na towarowe domy maklerskie, od
których pobierać się będzie roczną opłatę ustalaną na podstawie średniej wartości
przychodów ogółem w okresie trzech lat poprzedzających rok, za który należna jest opłata, w
wysokości nie większej niż 0,3% tej średniej, jednak nie mniej niż równowartość w złotych
750 euro. Przepis dodatkowo dookreśla pojęcie wielkości przychodów ogółem, aby
wyeliminować możliwe rozbieżności w stosowaniu tych przepisów. Przyjęcie w powyższych
przepisach za podstawę średniej wartości przychodów za okres trzech lat pozwala uniknąć
różnicowania wysokości wpływów z opłat ze względu na zmienną dynamikę rocznych
przychodów.
W ust. 5 ustalony został obowiązek nałożony na zagraniczną osobę prawną, o której mowa w
art. 50 ust. 1 ustawy o giełdach towarowych, prowadzącą działalność na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału, od których pobierana będzie roczna opłata
ustalana na podstawie przychodów oddziału w poprzednim roku kalendarzowym, w
wysokości nie większej niż 0,15% tych przychodów, jednak nie mniej niż równowartość w
złotych 500 euro. Dodatkowo przepis wskazuje, że przychody na podstawie których ustalana
będzie opłata roczna należy rozumieć zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób
prawnych.
W ust. 6 ustalony został obowiązek daninowy nałożony na podmioty posiadające zezwolenie
na prowadzenie rachunków i rejestrów towarów giełdowych, od których pobierana będzie
roczna zryczałtowana opłata o równowartości w złotych 750 euro.
W ust. 7 zawarto zmodyfikowane odesłanie do przepisów art. 17 ustawy z dnia 29 lipca
2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym, zmienianych niniejszą ustawą.
Art. 4 dotyczy zmian w art. 14 ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o nadzorze
ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych (Dz. U. z 2013 r. poz.
290 i 1717). Zmiana ta umożliwi uwzględnienie w kosztach nadzoru nad rynkiem
kapitałowym wpłat zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji - w wysokości 1,5% tych
kosztów. Analogicznie jak w przypadku banków przyjęto, że ze względu na uczestnictwo
zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji w rynku kapitałowym winny one w
odpowiedniej proporcji partycypować w finasowaniu kosztów nadzoru nad tym rynkiem.
20

Zmiana w upoważnieniu do wydania rozporządzenia ma charakter wynikowy i pozwoli na
uregulowanie w przepisach wykonawczych sposobu pokrywania kosztów nadzoru
ubezpieczeniowego z uwzględnieniem udziału zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji
w pokryciu kosztów nadzoru nad rynkiem kapitałowym w ustawowo określonej wysokości.
Art. 5 dotyczy zmian w ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych
(Dz. U. z 2014 r. poz. 157). Zmiana w pkt 1 dotyczy art. 32, w którym w ust. 9a, dodaje się
przepis ustanawiający obowiązek informacyjny dla podmiotów, o których mowa w art. 32 ust.
2 zajmujących się dystrybucją jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych lub tytułów
uczestnictwa funduszy inwestycyjnych. Obowiązek ten polega na przekazywaniu raz w roku
dokumentów przedstawiających sytuację finansową tych podmiotów na dzień 31 grudnia
poprzedniego roku kalendarzowego oraz oświadczenia o łącznej wysokości przychodów
osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym z tytułu pośredniczenia w zbywaniu i
odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych lub tytułów uczestnictwa
funduszy inwestycyjnych. Obowiązek ten jest konieczny dla dysponowania przez KNF
podstawowymi informacji o skali działalności tych podmiotów. Informacje te są także
niezbędne dla ustalenia wpłat należnych od tych podmiotów i są związane ze zmianami
dokonywanymi w art. 236 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych w
nowododawanym ust. 2c. Zmiana w pkt 2 dotyczy art. 192, w którym w ust. 9a, dodaje się
przepis ustanawiający obowiązek informacyjny dla podmiotów, o których mowa w art. 192
ust. 1, które nie będąc towarzystwami funduszy inwestycyjnych zarządzają
sekurytyzowanymi wierzytelnościami funduszu sekurytyzacyjnego. Obowiązek ten polega na
przekazywaniu raz w roku dokumentów przedstawiających sytuację finansową tych
podmiotów na dzień 31 grudnia poprzedniego roku kalendarzowego oraz oświadczenia o
łącznej wysokości przychodów osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym z tytułu
zarządzania sekurytyzowanymi wierzytelnościami funduszy sekurytyzacyjnych. Obowiązek
ten jest konieczny dla dysponowania przez KNF podstawowymi informacji o skali
działalności tych podmiotów. Informacje te są także niezbędne dla ustalenia wpłat należnych
od tych podmiotów i są związane ze zmianami dokonywanymi w art. 236 ustawy z dnia 27
maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych w nowododawanym ust. 2d.
Zmiana w pkt 3 dotyczy zmian w art. 236. W ust. 1 rozszerza się katalog czynności, za które
pobierana jest jednorazowa opłata o zgody, o których mowa w art. 208a ust. 1, art. 208i ust. 1
pkt 2 oraz art. 208zc ust. 2 pkt 1 i 2. Zmiana ta ma charakter porządkujący. W ust. 2a
ustalony został obowiązek daninowy nałożony na towarzystwa funduszy inwestycyjnych, od
21

których pobierać się będzie roczną opłatę ustalaną na podstawie średniej rocznej sumy
wartości aktywów funduszy inwestycyjnych, wartości aktywów zbiorczych portfeli papierów
wartościowych oraz wartości portfeli, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba
instrumentów finansowych zarządzanych przez dane towarzystwo w wysokości nie wyższej
niż iloczyn średniej rocznej sumy wartości aktywów zarządzanych przez dane towarzystwo
oraz stawki nieprzekraczającej 0,008%, jednak nie mniej niż równowartość w złotych 750
euro. Przepis jednocześnie wskazuje, że średnią roczną sumę aktywów wylicza się na
podstawie sumy wartości aktywów funduszy inwestycyjnych, wartości aktywów zbiorczych
portfeli papierów wartościowych oraz wartości portfeli, w skład których wchodzi jeden lub
większa liczba instrumentów finansowych ustalanej na ostatni dzień każdego miesiąca danego
roku kalendarzowego, na podstawie danych wykazywanych w sprawozdaniach
przekazywanych KNF na podstawie art. 225 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych.
Przyjęcie w powyższych przepisach za podstawę średniej wartości przychodów za okres
trzech lat pozwala uniknąć różnicowania wysokości wpływów z opłat ze względu na zmienną
dynamikę rocznych przychodów.
W ust. 2b ustalony został obowiązek daninowy nałożony na podmioty prowadzące rejestr
uczestników funduszu inwestycyjnego, inne niż banki i domy maklerskie, które wnoszą
opłaty na pokrycie kosztów nadzoru nad rynkiem kapitałowym z odrębnie określonych
tytułów. Od podmiotów prowadzących rejestr uczestników funduszu inwestycyjnego
pobierana będzie roczna zryczałtowana opłata rocznej o równowartości w złotych 1500 euro.
W ust. 2c ustalony został obowiązek daninowy nałożony na podmioty, o których mowa w art.
32 ust. 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, zajmujących się
dystrybucją jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych lub tytułów uczestnictwa
funduszy inwestycyjnych, od których pobierana będzie zryczałtowana roczna opłata o
równowartości w złotych 500 euro.
W ust. 2d ustalony został obowiązek daninowy nałożony na podmioty, o których mowa w
art. 192 ust. 1, które nie będąc towarzystwami funduszy inwestycyjnych zarządzają
sekurytyzowanymi wierzytelnościami funduszu sekurytyzacyjnego. Od tych podmiotów
pobierana będzie zryczałtowana roczna opłata o równowartości w złotych 1000 euro.
W ust. 3 zawarto zmodyfikowane odesłanie do przepisów art. 17 ustawy z dnia 29 lipca
2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym, zmienianych niniejszą ustawą.
22

Art. 6 dotyczy zmian w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94). Zmiany w pkt 1 dotyczą nadania nowego brzmienia
art. 162. Zakres przedmiotowy tego przepis został rozszerzony tak, aby objąć poszczególne
czynności podejmowane przez Komisje Nadzoru Finansowego wobec podmiotów, których
działalność jest uregulowana w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, w tym także
czynności podejmowane na podstawie bezpośrednio obowiązujących przepisów wprawa Unii
Europejskiej. Zróżnicowanie tych czynności wykracza poza sformułowanie „udzielenie zgody
lub zezwolenia”, jakim posługuje się art. 162 w obecnym brzmieniu.
Przepis ust. 1 w nowym brzmieniu będzie obejmował obowiązek uiszczenia opłaty w
wysokości nie większej niż równowartość w złotych 4.500 euro za wydanie zezwolenia,
pozwolenia lub zgody, przewidzianych w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi lub
w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r.
w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem
regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz. Urz. UE L 201 z 2012
r., str. 1). Wysokość opłat została utrzymana na dotychczasowej wysokości. Opłacie w tej
samej maksymalnej wysokości będzie podlegało udzielenie domowi maklerskiemu
zezwolenia, pozwolenia lub zgody przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) Nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów
ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające
rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 176 z 2013 r., str. 1, z późn. zm.) (nowy
ust. 2).
Zgodnie z nowym ust. 3 opłacie w wysokości nie większej niż równowartość w złotych 4.500
euro będzie podlegać wydanie decyzji w sprawie zatwierdzenia zmian w regulaminie
Krajowego Depozytu, w tym także w odrębnym regulaminie mającym zastosowanie do
pełnienia przez Krajowy Depozyt funkcji giełdowej izby rozrachunkowej, w regulaminie
spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których
mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1-6 i ust. 2, w tym także w odrębnym regulaminie mającym
zastosowanie do pełnienia przez spółkę, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie
czynności, o których mowa w art. 48 ust. 2, funkcji giełdowej izby rozrachunkowej, izby
rozliczeniowej lub izby rozrachunkowej, w regulaminie funduszu rozliczeniowego
zarządzanego przez izbę rozliczeniową, Krajowy Depozyt lub spółkę, której Krajowy
Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2
pkt 1 oraz w regulaminie funkcjonowania systemu rekompensat.
23

Zgodnie z nowymi ust. 4-6 opłacie w wysokości nie większej niż równowartość w złotych
4.500 euro podlegać będzie złożenie zawiadomienia, o którym mowa w art. 16 ust. 4 oraz
zawiadomienia, o którym mowa w art. 21 ust. 3a oraz przekazanie informacji, o której mowa
w art. 21 ust. 3b.
Zgodnie z nowym ust. 7 opłacie w wysokości nie większej niż równowartość w złotych 4.500
euro będzie podlegać poinformowanie KNF o zamiarze prowadzenia przez zagraniczną firmę
inwestycyjną działalności maklerskiej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie
oddziału przez właściwy organ nadzoru, który udzielił tej firmie inwestycyjnej zezwolenia na
prowadzenie działalności maklerskiej, podlega opłacie w wysokości nie większej niż
równowartość w złotych 4.500 euro, wnoszonej przez zagraniczną firmę inwestycyjną, której
to zawiadomienie dotyczy, przy czym zgodnie z nowym ust. 8 zagraniczna firma
inwestycyjna, o której mowa w ust. 7, nie ponosi opłaty, o której mowa w tym przepisie,
jeżeli na zasadzie wzajemności polskie podmioty prowadzące w formie oddziału działalność
maklerską na terytorium państwa, w którym firma ta ma swoją siedzibę, nie ponoszą tego
rodzaju opłaty.
W pkt 2 przewidziana została zmiana brzmienia art. 163, której celem jest zmiana zasad
pobierania opłat na pokrycie kosztów nadzoru od podmiotów wskazanych w obecnie
obowiązującym art. 163, przede wszystkim Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie
SA oraz Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych SA, skutkująca zmniejszeniem
aktualnych obciążeń fiskalnych, przy jednoczesnym rozszerzeniu obowiązku daninowego na
nowe kategorie podmiotów, których działalność jest regulowana ustawą o obrocie
instrumentami finansowymi, w szczególności na spółki prowadzące izby rozliczeniowe lub
izby rozrachunkowe, domy maklerskie, agentów firm inwestycyjnych oraz zagraniczne firmy
inwestycyjne prowadzące działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w
formie oddziału oraz zagraniczne firmy inwestycyjne będące tzw. zdalnymi członkami giełdy
papierów wartościowych.
Zgodnie z nowym ust. 1, od spółki prowadzącej giełdę pobierana będzie roczna opłata
ustalana na podstawie średniej wartości przychodów w okresie trzech lat poprzedzających
rok, za który należna jest opłata, z wyłączeniem dywidend otrzymanych od jednostek
zależnych i stowarzyszonych, w wysokości nie większej niż 3,5% tej średniej. Minimalna
wartość tej opłaty nie może być jednak niższa niż równowartość w złotych 6.250 euro.
Zgodnie z nowym ust. 2 od spółki prowadzącej rynek pozagiełdowy pobiera się roczną opłatę
ustaloną na podstawie średniej wartości przychodów w okresie trzech lat poprzedzających
24

strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: