eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych

projekt dotyczy podwyższenia progu dochodowego uprawniającego do świadczeń rodzinnych, zwiększenia świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad dzieckiem, wprowadzenia od 2012 r. waloryzacji świadczeń rodzinnych, umożliwienia otrzymania osobom, które nie mogą skorzystać z ulgi podatkowej z tytułu wychowania dziecka specjalnego świadczenia wypłacanego przez gminę

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 323
  • Data wpłynięcia: 2011-11-25
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 96 dnia 10-07-2015

323




Uzasadnienie

Obecnie obowiązujące zasady przyznawania prawa do świadczeń
wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych, szczególnie bardzo niski,
nie zmieniany próg dochodowy oraz niskie kwoty zasiłków powodują, że
ustawa nie spełnia swojej roli, gdyż daje prawo do jedynie symbolicznej
pomocy rodzinie. Dlatego wnioskodawcy uznali za niezbędne zaproponowanie
zmian, mających na celu zwiększenie pomocy finansowej rodzinom
wymagającym wsparcia. Jest to tym bardziej potrzebne w dobie pogarszającej
się sytuacji materialnej wielu rodzin w dobie kryzysu gospodarczego. Często
pomoc państwa udzielana w oparciu o ustawę o świadczeniach rodzinnych i
ustawę o pomocy społecznej, stanowić będzie jedyne źródło dochodu i musi ono
gwarantować szanse egzystencji. Uważamy, że zaproponowane zmiany mogą
wpłynąć znacząco na zmniejszenie skali ubóstwa wśród dzieci.
Pierwsza z proponowanych zmian polega na podwyższeniu progu
dochodowego, uprawniającego do świadczeń rodzinnych. Wnioskodawcy
proponują, aby kwoty te zwiększyć odpowiednio z 504 zł do 823 zł na osobę w
rodzinie. W przypadku gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się
orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym albo o
znacznym stopniu niepełnosprawności kwoty te rosną z obecnych 583 zł do 950
zł na osobę w rodzinie. Kwoty uprawniające do świadczeń rodzinnych nie
zmieniły się od początku funkcjonowania ustawy. Wnioskodawcy są zdania, że
w sytuacji zwiększających się kosztów utrzymania i jednoczesnego wzrostu
wynagrodzeń sytuacja ta doprowadza do wyrzucania z systemu pomocy coraz
większej grupy osób potrzebujących, mimo, że ich sytuacja materialna nie ulega
rzeczywistej poprawie. Zaproponowany wzrost kwoty progu dochodowego jest
proporcjonalny do mającego w tym czasie wzrostu minimalnego wynagrodzenia
za pracę (w 2005 r. było to 849 zł, natomiast w 2011 r. jest to 1386 zł).
odzwierciedla ponadto kwoty wskazywane przez Instytut Pracy i Spraw
Socjalnych, jako minimum socjalne (w zależności od wielkości gospodarstwa
domowego).
Kolejna zmiana dotyczy art. 17 ust 3. i polega na zwiększeniu kwoty
świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy
zarobkowej w celu sprawowania opieki nad dzieckiem. Jest to świadczenie
szczególnie ważne dla dobrego funkcjonowania systemu, tym bardziej, że wiąże
się z wyjątkowym poświęceniem i praktycznie całodobową opieką.
Zaproponowana zmiana kwoty tego świadczenia do 685 zł jest proporcjonalna
do wzrostu kwoty minimalnego wynagrodzenia (mającego miejsce w latach
2005 – 2011). Tak skonstruowana zmiana wynika z faktu, że świadczenie to
wynika z rezygnacji z pracy zarobkowej. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że
rząd zapowiedział zwiększenie kwoty tego świadczenia do 620 zł.
Kolejne dwie zmiany dotyczą dodania do treści ustawy art. 18a i 19a, i
polega na wprowadzeniu od 2012 r. corocznej waloryzacji świadczeń
rodzinnych o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w
poprzednim roku kalendarzowym. Wnioskodawcy zakładają, że Prezes Rady
Ministrów będzie miał obowiązek wskazania wysokości kwot, o których mowa
w art. 5 ust. 1 i 2, oraz wysokość świadczeń rodzinnych i ogłaszania ich w
Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", w drodze
obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów, w terminie do dnia 15 lutego każdego
roku.
Wnioskodawcy zakładają zmianę zasad weryfikacji świadczeń i
wprowadzenie weryfikacji opartej na waloryzacji wynikającej ze wskaźnika cen
towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym. Takie
rozwiązanie zapobiegnie drastycznemu spadkowi realnej wartości pomocy
otrzymywanej przez świadczeniobiorców.
Posłowie wnioskodawcy chcą również wyrównać oczywistą
niesprawiedliwość i umożliwić osobom, które dziś nie mogą skorzystać z ulgi
podatkowej z tytułu wychowania dziecka, otrzymanie specjalnego świadczenia,
wypłacanego przez gminę, a finansowanego z budżetu państwa poprzez dotację
celową. wiadczenie wypłacane będzie raz w roku, we wrześniu na wniosek
osoby uprawnionej. Jest to podyktowane kwietniowym terminem rozliczeń
podatkowych oraz koniecznością pozostawienia czasu na konieczne procedury
związane z występowaniem o świadczenia. Zakładamy, ze świadczenie będzie
przysługiwało w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy maksymalną kwotą
odliczenia, o którym mowa w art. 27 f ust 2 ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych, a kwotą faktycznie odliczoną z tego tytułu przez podatnika.
Jeżeli świadczeniobiorca nie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób
fizycznych będzie otrzymywał świadczenie w wysokości pełnej kwoty
odliczenia, o której mowa w art. 27 f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych.
W związku z przyjęciem tego rozwiązania konieczne będzie wydanie
rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia
społecznego, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów.
Będzie ono regulowało sposób i tryb postępowania w sprawach o przyznanie
świadczenia z tytułu niemożności pełnego lub częściowego wykorzystania
odliczenia podatkowego, o którym mowa w art. 27f ust. 2 ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych, a także sposób ustalania faktu posiadania
uprawnienia do tego świadczenia oraz wzory wniosków i zaświadczeń.
Koszty proponowanych zmian wnioskodawcy szacują w oparciu o
założenie, że podwyższenie kwoty uprawniającej do zasiłku rodzinnego - a
właściwie jej urealnienie po kilku latach, - sprawi, iż liczba świadczeniobiorców
zwiększy się do poziomu z 2005 r. (obecnie jest to tylko ok. 2,2 mln rodzin –
czyli ok. połowy w porównaniu z 2005 r.). Szacujemy, że koszt tych zmian
zamknie się w granicach 1 mld zł (biorąc również pod uwagę zwiększenie
kwoty świadczenia pielęgnacyjnego, określonego w art. 17 ust.). Projektowane
przepisy odnoszące się do dodatku z tytułu niemożności skorzystania z ulgi na
dzieci spowodują dodatkowe wydatki z budżetu państwa w wysokości ok. 4 mld
zł. Wszystkie proponowane zmiany wiążą się z kosztami w wysokości 5 mld zł.
rocznie. Wydatki te należy pokryć z budżetu państwa.
Przedłożony projekt ustawy nie był poddany konsultacjom społecznym w
rozumieniu art. 34 ust 3 Regulaminu Sejmu RP.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest sprzeczny z prawem Unii
Europejskiej.







Warszawa, 9 grudnia 2011 r.
BAS-WAPEiM-185/11



Pani
Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Anna Bańkowska)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony projekt przewiduje zmianę ustawy z dnia 28 listopada
2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, ze
zmianami).
Projekt wprowadza nowy rodzaj świadczenia rodzinnego – świadczenie
z tytułu niemożności pełnego lub częściowego wykorzystania odliczenia
podatkowego, o którym mowa w art. 27f ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o
podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie proponuje się dodanie
rozdziału 2b w ustawie o świadczeniach rodzinnych, zawierającego przepisy
dotyczące zasad przyznawania nowego rodzaju świadczenia. Projekt przewiduje
też podwyższenie górnej granicy kwoty dochodu decydującej o uprawnieniu do
zasiłku rodzinnego, podwyższenie kwoty zasiłku pielęgnacyjnego, a od 2012 r.
– coroczną rewaloryzację świadczeń rodzinnych (w miejsce obowiązującej
obecnie weryfikacji wysokości świadczeń co trzy lata).
Proponowana ustawa ma wejść w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
W prawie Unii Europejskiej w dziedzinie świadczeń rodzinnych należy
wskazać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z
dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia
społecznego (Dz. Urz. UE L 166 z 30.4.2004 r., str. 1, ze zmianami; Dz. Urz.
UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 5, t. 5, str. 72). Zagadnienia, o których
mowa w projekcie ustawy należą do kompetencji państw członkowskich UE.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Przepisy projektu nie należą do materii regulacji prawa Unii
Europejskiej.

4.
Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach
rodzinnych nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.



Dyrektor Biura Analiz Sejmowych














Michał Królikowski
























2
strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: