Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; wprowadzenia mechanizmów wzmacniających nadzór na Polskim Związkiem Łowickim oraz dyscyplinującym dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich i zapewniających wypłatę odszkodowań za szkody łowieckie w przypadku niezrealizowania tego obowiązku przez koła łowieckie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3192
- Data wpłynięcia: 2015-02-25
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3192
5)
wzór i sposób prowadzenia ewidencji pobytu na polowaniu indywidualnym
− kierując się troską o bezpieczeństwo osób i mienia oraz uwzględniając istniejące
polskie zwyczaje łowieckie i możliwość prowadzenia ewidencji pobytu na polowaniu
indywidualnym w postaci elektronicznej.
Art. 43n. 1. Na sposób wykonywania polowania przysługuje skarga do Polskiego
Związku Łowieckiego.
2. Polski Związek Łowiecki rozpatruje skargę w terminie 30 dni od dnia jej
otrzymania.
3. Jeżeli z okoliczności podniesionych w skardze wynika, że podczas
wykonywania polowania mogło dojść do popełnienia przewinienia łowieckiego, Polski
Związek Łowiecki, rozpatrując skargę, zawiadamia jednocześnie o tym właściwego
rzecznika dyscyplinarnego.”;
24) w art. 44 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister właściwy do spraw środowiska, po zasięgnięciu opinii Państwowej
Rady Ochrony Przyrody oraz Polskiego Związku Łowieckiego, określi, w drodze
rozporządzenia, dla terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub jego części, okresy
polowań na zwierzęta łowne, uwzględniając potrzebę ochrony i utrzymania właściwego
stanu populacji poszczególnych gatunków zwierząt łownych oraz potrzebę ochrony
lasów i użytków rolnych przed szkodami wyrządzanymi przez te zwierzęta.”;
25) w art. 45 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Jeżeli dzierżawca albo zarządca obwodu łowieckiego nie zrealizował rocznego
planu łowieckiego na poziomie co najmniej 60% określonej w tym planie minimalnej
liczby dzików, łosi, jeleni, danieli i saren zaplanowanych do pozyskania w danym roku
gospodarczym, nadleśniczy działający z upoważnienia dyrektora regionalnej dyrekcji
Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe może wydać postanowienie
o zastosowaniu odstrzału zastępczego zwierzyny, kierując się rozmiarami szkód
wyrządzonych przez te zwierzęta. Koszty odstrzału zastępczego ponosi dzierżawca albo
zarządca obwodu łowieckiego.”;
26) w art. 48 dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
„7) za szkody, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1, powstałe na nieruchomościach,
na których ustanowiono zakaz wykonywania polowania, o którym mowa
w art. 27b.”;
– 26 –
27) art. 49 otrzymuje brzmienie:
„Art. 49. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw rolnictwa, określi, w drodze rozporządzenia, metodę szacowania
szkód w uprawach i płodach rolnych i sposoby ustalania wysokości odszkodowania,
terminy zgłoszenia i szacowania szkód, tryb postępowania przy szacowaniu szkód,
sposób i terminy wypłaty odszkodowań za szkody oraz wzór protokołu szacowania
szkody, uwzględniając obowiązek szacowania wstępnego i ostatecznego oraz kierując
się potrzebą dokonywania oceny rzeczywistej szkody uwzględniającej obszar
uszkodzonej uprawy oraz wyceny szkody według cen skupu, a także konieczność
wypłaty odszkodowania w rozsądnym terminie.”;
28) w art. 51 w ust. 1:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) narusza zakazy, o których mowa w art. 43i ust. 2,”,
b)
pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) wbrew przepisom art. 42 ust. 8e nie dokonuje wymaganych wpisów
w upoważnieniu do wykonywania polowania indywidualnego,”,
c)
dodaje się pkt 8 i 9 w brzmieniu:
„8) bez zgody, o której mowa w art. 42e ust. 2, wywozi z Rzeczypospolitej
Polskiej trofea łowieckie o szczególnej wartości kulturowej lub przyrodniczej,
9)
po upływie terminu określonego w decyzji, o której mowa w art. 42e ust. 2,
nie przywozi do Rzeczypospolitej Polskiej trofeów łowieckich o szczególnej
wartości kulturowej lub przyrodniczej.”;
29) art. 54 otrzymuje brzmienie:
„Art. 54. 1. W przypadku skazania za czyn wymieniony w art. 51 ust. 1 pkt 8, sąd
może orzec przepadek trofeów łowieckich.
2. W przypadku skazania za czyny wymienione w art. 52 i art. 53, sąd może orzec
przepadek broni, pojazdów, narzędzi i psów, przy użyciu których dokonane zostało
przestępstwo, a także przepadek trofeów łowieckich, tusz zwierzyny i ich części.
3. Orzeczenie o przepadku, o którym mowa w ust. 1 i 2, może dotyczyć również
przedmiotów niestanowiących własności sprawcy.”.
Art. 2. Roczne plany łowieckie oraz wieloletnie łowieckie plany hodowlane
obowiązujące w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują moc do końca okresu, na
jaki zostały sporządzone.
– 27 –
Art. 3. Uchwały sejmików województw, wydane na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy
zmienianej w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie uchwał wydanych na podstawie
art. 27 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej
jednak niż do dnia 21 stycznia 2016 r.
Art. 4. 1. Zaliczenia obwodów łowieckich do poszczególnych kategorii dokonane przed
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują ważność do dnia wejścia w życie uchwał
wydanych na podstawie art. 27 ust. 1 albo art. 30 ust. 4 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r.
2. W przypadku zmiany dotychczasowych granic obwodu łowieckiego na mocy
uchwały wydanej na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, obwód ten uznaje się za zaliczony do kategorii, do której
dotychczas zaliczona była większość jego obszaru.
Art. 5. Pierwsze roczne sprawozdanie, o którym mowa w art. 35a ust. 2 ustawy
zmienianej w art. 1, Polski Związek Łowiecki składa za rok 2015.
Art. 6. 1. Umundurowanie, oznaki służbowe, odznaki służbowe i legitymacje
strażników Państwowej Straży Łowieckiej, a także oznaki i legitymacje strażnika
łowieckiego, zgodne z wzorami określonymi w przepisach dotychczasowych, mogą być
stosowane do wyczerpania zapasów.
2. Strażnicy Państwowej Straży Łowieckiej oraz strażnicy łowieccy spełniający wymogi
kwalifikacji zawodowych określone w przepisach dotychczasowych zachowują dotychczas
zajmowane stanowisko.
Art. 7. 1. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 5, art. 8 ust. 4, art. 41 ust. 1
i 2, art. 43 ust. 3 i art. 44 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia
w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 2, art. 8 ust. 23, art. 41
ust. 1 i 2, art. 42c ust. 5, art. 43m i art. 44 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy.
2. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 49 ustawy zmienianej w art. 1
zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie
art. 49 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak
niż przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
– 28 –
Art. 8. Przepisy art. 28 ust. 3a oraz art. 29a ust. 2a pkt 1 ustawy zmienianej w art. 1
stosuje się od dnia 1 kwietnia 2016 r.
Art. 9. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Głównymi celami projektowanej ustawy są:
1) wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 lipca 2014 r., P 19/13
(Dz. U. poz. 951);
2) określenie w ustawie zasad wykonywania polowania;
3) wprowadzenie mechanizmów wzmacniających nadzór ministra właściwego do spraw
środowiska nad Polskim Związkiem Łowieckim oraz dyscyplinujących dzierżawców
i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów
łowieckich i zapewniających wypłatę odszkodowań za szkody łowieckie
w przypadku nierealizowania tego obowiązku przez koła łowieckie oraz
umożliwiających ministrowi właściwemu do spraw środowiska określanie poziomów
pozyskania zwierzyny;
4) dostosowanie niektórych delegacji ustawowych do wymagań określonych w art. 92
ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Trybunał Konstytucyjny (TK) w przywołanym wyroku uznał, że art. 27 ust. 1
w związku z art. 26 ustawy z dnia 13 października 1995 r. – Prawo łowieckie (Dz. U.
z 2013 r. poz. 1226, z późn. zm.), zwanej dalej „Prawo łowieckie”, jest niezgodny
z art. 64 ust. 1 w związku z art. 64 ust. 3 i art. 31 ust. 3 Konstytucji RP, przez to, że
upoważnia do objęcia nieruchomości reżimem obwodu łowieckiego, nie zapewniając
odpowiednich prawnych środków ochrony praw właściciela tej nieruchomości.
Podkreślenia wymaga, że TK nie zakwestionował ani przyjętego modelu gospodarki
łowieckiej, ani wymagań co do obwodów łowieckich, ani możliwości objęcia
nieruchomości obwodem łowieckim bez zgody jej właściciela. TK zauważył jednak, że
następstwem objęcia danej nieruchomości obwodem łowieckim są różnego rodzaju
ograniczenia w pełnym korzystaniu przez właściciela z jego prawa własności, przy
jednoczesnym nałożeniu na niego dodatkowych obowiązków, które zostały
przewidziane zarówno w samym Prawie łowieckim, jak i w aktach wykonawczych
wydanych na jego podstawie. Tymczasem wszelkie ograniczenie prawa własności
powinno pozostawać w zgodzie z art. 64 ust. 3 Konstytucji RP, który stanowi, że
własność może być ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko w zakresie, w jakim nie
narusza ona istoty prawa własności, oraz z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP, stanowiącym,
że ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3192
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei