Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; wprowadzenia mechanizmów wzmacniających nadzór na Polskim Związkiem Łowickim oraz dyscyplinującym dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich i zapewniających wypłatę odszkodowań za szkody łowieckie w przypadku niezrealizowania tego obowiązku przez koła łowieckie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3192
- Data wpłynięcia: 2015-02-25
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3192
8)
w art. 28 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Minister właściwy do spraw środowiska, po zasięgnięciu opinii Polskiego
Związku Łowieckiego, może uchylić decyzję, o której mowa w ust. 2, jeżeli w
odniesieniu do zarządcy obwodu łowieckiego zachodzą przesłanki, o których mowa w
art. 29a ust. 2a. Do zasięgnięcia opinii przepis art. 29a ust. 2b stosuje się. Opinii
Polskiego Związku Łowieckiego nie zasięga się, jeżeli zarządcą obwodu łowieckiego
jest Polski Związek Łowiecki.”;
9)
w art. 29a po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
„2a. Wydzierżawiający może, po zasięgnięciu opinii Polskiego Związku
Łowieckiego albo na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego, wypowiedzieć
dzierżawę bez zachowania terminów wypowiedzenia w przypadku:
1)
niezrealizowania przez dzierżawcę obwodu łowieckiego rocznego planu
łowieckiego na poziomie co najmniej 80% określonej w tym planie minimalnej
liczby zwierzyny grubej do pozyskania, w każdym z trzech następujących po sobie
lat;
2)
braku zatwierdzonego w całości rocznego planu łowieckiego dla
wydzierżawionego obwodu łowieckiego przez co najmniej 3 miesiące;
3)
trwałego zaprzestania przez dzierżawcę obwodu łowieckiego wypłacania
odszkodowań za szkody, o których mowa w art. 27a lub art. 46 ust. 1, lub
pokrywania kosztów, o których mowa w art. 45 ust. 2.
2b. Brak przedstawienia przez Polski Związek Łowiecki opinii w terminie 14 dni
od dnia otrzymania wystąpienia o opinię uznaje się za wyrażenie pozytywnej opinii.”;
10) art. 30 otrzymuje brzmienie:
„Art. 30. 1. W przypadku nieusprawiedliwionego niezrealizowania rocznego planu
łowieckiego w zakresie pozyskania: łosi, jeleni, danieli i saren, dzierżawcy oraz
zarządcy obwodów łowieckich są obowiązani do udziału w kosztach ochrony lasu przed
zwierzyną, poniesionych przez nadleśnictwo na terenie obwodu łowieckiego, przy czym
udział ten nie może przekroczyć 10% wartości wpływów ze sprzedaży tusz tych
gatunków w poprzednim roku gospodarczym.
2. Udział w kosztach, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się odpowiednio
w wysokości czynszu dzierżawnego albo ekwiwalentu, o którym mowa w art. 31 ust. 3,
przy czym udział ten przypada w całości właściwemu nadleśnictwu.
– 11 –
3. Obwody łowieckie podlegają zaliczeniu do następujących kategorii:
1)
bardzo dobre;
2)
dobre;
3)
średnie;
4)
słabe;
5)
bardzo słabe.
4. Zaliczenie obwodu łowieckiego do jednej z kategorii, o których mowa w ust. 3,
następuje na podstawie:
1)
wskaźników liczebności zwierzyny;
2)
czynników wpływających na środowisko bytowania zwierzyny i walory łowieckie
obwodu.
5. Zaliczenia obwodu łowieckiego do jednej z kategorii, o których mowa w ust. 3,
dokonuje sejmik województwa:
1)
w uchwale, o której mowa w art. 27 ust. 1, albo
2)
w uchwale, stanowiącej akt prawa miejscowego; przepisy art. 27 ust. 2 i 4 stosuje
się odpowiednio.
6. Projekt uchwały, o której mowa w ust. 5 pkt 2, wymaga zaopiniowania przez
właściwego dyrektora regionalnej dyrekcji Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy
Państwowe i Polski Związek Łowiecki.
7. Czynsz dzierżawny ustala się, w zależności od kategorii obwodu łowieckiego,
mnożąc ilość hektarów obszaru dzierżawionego obwodu łowieckiego przez średnią cenę
żyta ustalaną w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie
średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku
rolnego, ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor
Polski”, stosując wskaźnik przeliczeniowy, który nie może być wyższy niż 0,07 q żyta
za 1 hektar.
8. Minister właściwy do spraw środowiska, po zasięgnięciu opinii Polskiego
Związku Łowieckiego, określi, w drodze rozporządzenia:
1)
wskaźniki liczebności zwierzyny,
2)
czynniki wpływające na środowisko bytowania zwierzyny i walory łowieckie
obwodu łowieckiego
– uwzględniając liczebność poszczególnych gatunków zwierzyny w określonych
środowiskach jej bytowania, rodzaj i wielkość jej pozyskania oraz nasilenie czynników
– 12 –
antropogenicznych.
9. Minister właściwy do spraw środowiska, po zasięgnięciu opinii Polskiego
Związku Łowieckiego, określi, w drodze rozporządzenia:
1)
sposób ustalania udziału, o którym mowa w ust. 1,
2)
wysokość wskaźników przeliczeniowych, o których mowa w ust. 7, dla
poszczególnych kategorii obwodów łowieckich
– uwzględniając stopień niezrealizowania rocznego planu łowieckiego i rozmiar szkód
powodowanych w lasach przez poszczególne gatunki zwierzyny oraz konieczność
zróżnicowania wysokości czynszu dzierżawnego w zależności od kategorii obwodu
łowieckiego.”;
11) w art. 32 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Polski Związek Łowiecki oraz koła łowieckie działają na podstawie ustawy
oraz statutu uchwalanego przez Krajowy Zjazd Delegatów Polskiego Związku
Łowieckiego. Projekt statutu jest uzgadniany z ministrem właściwym do spraw
środowiska.”;
12) w art. 33 po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
„2a. Zobowiązania koła łowieckiego z tytułu odszkodowań, o których mowa
w art. 27a i art. 46 ust. 1, oraz kosztów, o których mowa w art. 45 ust. 2, przejmuje
Polski Związek Łowiecki w przypadku:
1)
rozwiązania koła łowieckiego, gdy majątek koła nie jest wystarczający na pokrycie
zobowiązań koła z tytułu tych odszkodowań lub tych kosztów;
2)
trwałego zaprzestania przez koło łowieckie wypłacania tych odszkodowań lub
pokrywania tych kosztów.
2b. W przypadku przejęcia przez Polski Związek Łowieckich zobowiązań,
o których mowa w ust. 2a pkt 2, Polskiemu Związkowi Łowieckiemu przysługuje
roszczenie zwrotne do koła łowieckiego.”;
13) w art. 34 po pkt 11 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:
„11a) rozpatrywanie skarg, o których mowa w art. 43n;”;
14) w art. 35:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Działalność Polskiego Związku Łowieckiego oraz kół łowieckich jest
finansowana z funduszy własnych, wpisowego, składek członkowskich, zapisów
i darowizn oraz dochodów z działalności gospodarczej.”,
– 13 –
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Polski Związek Łowiecki oraz koła łowieckie prowadzą działalność
gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach regulujących
podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej.”,
c)
uchyla się ust. 3;
15) art. 35a otrzymuje brzmienie:
„Art. 35a. 1. Nadzór nad działalnością Polskiego Związku Łowieckiego sprawuje
minister właściwy do spraw środowiska.
2. Polski Związek Łowiecki składa ministrowi właściwemu do spraw środowiska
roczne sprawozdanie z wykonania zadań określonych w art. 34, w terminie do dnia
31 maja roku następnego.
3. W przypadku gdy sprawozdanie jest niepełne lub budzi zastrzeżenia, minister
właściwy do spraw środowiska może zażądać jego uzupełnienia lub udzielenia
dodatkowych wyjaśnień w wyznaczonym przez siebie terminie.
4. Minister właściwy do spraw środowiska może zlecić imiennie upoważnionym
pracownikom obsługującego go urzędu przeprowadzenie kontroli Polskiego Związku
Łowieckiego w zakresie wykonywanych przez niego zadań określonych w art. 34,
w szczególności w przypadku gdy w wyznaczonym terminie Polski Związek Łowiecki
nie uzupełni sprawozdania lub nie udzieli dodatkowych wyjaśnień oraz jeżeli złożone
sprawozdanie, pomimo uzupełnienia lub udzielenia dodatkowych wyjaśnień, budzi
zastrzeżenia.
5. Do przeprowadzenia kontroli, o której mowa w ust. 4, przepisy o kontroli
w administracji rządowej stosuje się odpowiednio.
6. Polski Związek Łowiecki jest obowiązany do realizacji zaleceń pokontrolnych
wydanych przez ministra właściwego do spraw środowiska.
7. Minister właściwy do spraw środowiska ma prawo żądać:
1)
dostarczenia przez Zarząd Główny Polskiego Związku Łowieckiego odpisów
uchwał Krajowego Zjazdu Delegatów Polskiego Związku Łowieckiego oraz
Naczelnej Rady Łowieckiej;
2)
innych wyjaśnień niż te, o których mowa w ust. 3, od organów Polskiego Związku
Łowieckiego.
8. W razie niezastosowania się Polskiego Związku Łowieckiego do żądania,
o którym mowa w ust. 7, sąd, na wniosek ministra właściwego do spraw środowiska,
– 14 –
może nałożyć grzywnę w wysokości jednorazowo nie wyższej niż 5000 zł. Od grzywny
można zwolnić, jeżeli po jej wymierzeniu Polski Związek Łowiecki niezwłocznie
zastosuje się do żądania ministra właściwego do spraw środowiska. Polski Związek
Łowiecki, w terminie 7 dni, może wystąpić do sądu o zwolnienie od grzywny.
9. Sąd, na wniosek ministra właściwego do spraw środowiska, może uchylić
uchwałę Krajowego Zjazdu Delegatów Polskiego Związku Łowieckiego sprzeczną
z prawem lub statutem Polskiego Związku Łowieckiego.
10. Jeżeli Polski Związek Łowiecki nie posiada Zarządu Głównego dłużej niż
przez 3 miesiące, sąd, na wniosek ministra właściwego do spraw środowiska lub
z własnej inicjatywy, ustanawia dla niego kuratora.
11. Kurator jest obowiązany do zwołania w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy
Krajowego Zjazdu Delegatów uprawnionego do wyboru Zarządu Głównego. Do czasu
wyboru Zarządu Głównego kurator reprezentuje Polski Związek Łowiecki w sprawach
majątkowych wymagających bieżącego załatwienia.
12. Wynagrodzenie kuratora pokrywa się z majątku Polskiego Związku
Łowieckiego.”;
16) w art. 37 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Państwowa Straż Łowiecka współpracuje z Policją, Polskim Związkiem
Łowieckim oraz Szefem Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych, w zakresie
niezbędnym do realizacji ich zadań ustawowych.”;
17) art. 41 otrzymuje brzmienie:
„Art. 41. 1. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych i Ministrem Sprawiedliwości, określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe wymogi kwalifikacji zawodowych, wzory legitymacji,
oznak służbowych i odznak służbowych oraz składniki i wzór umundurowania
strażników Państwowej Straży Łowieckiej, a także szczegółowe wymogi kwalifikacji
zawodowych, wzór oznaki i legitymacji strażnika łowieckiego, mając na względzie
potrzebę doboru strażników o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych, zapewnienie
możliwości odpowiedniej identyfikacji strażników oraz rodzaj i miejsce wykonywania
zadań.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3192
› Pobierz plik