eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie

projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; wprowadzenia mechanizmów wzmacniających nadzór na Polskim Związkiem Łowickim oraz dyscyplinującym dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich i zapewniających wypłatę odszkodowań za szkody łowieckie w przypadku niezrealizowania tego obowiązku przez koła łowieckie

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3192
  • Data wpłynięcia: 2015-02-25
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3192

– 5 –
18. Wieloletnie łowieckie plany hodowlane zatwierdza Dyrektor Generalny
Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.
19. Odmowa zatwierdzenia wieloletniego łowieckiego planu hodowlanego może
nastąpić, jeżeli plan:
1)
nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa;
2)
zawiera dane, które nie gwarantują w okresie, na jaki został sporządzony,
osiągnięcia celów łowiectwa wskazanych w art. 3.
20. W przypadku odmowy zatwierdzenia wieloletniego łowieckiego planu
hodowlanego przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw środowiska.
21. Dopuszcza się zmianę wieloletniego łowieckiego planu hodowlanego
w przypadku:
1)
klęski żywiołowej;
2)
zmiany granic rejonu hodowlanego lub obwodu łowieckiego wchodzącego w skład
tego rejonu;
3)
istotnej zmiany liczebności zwierząt łownych w rejonie hodowlanym;
4)
istotnej zmiany charakteru użytkowania gruntów;
5)
wprowadzenia zmiany na liście gatunków zwierząt łownych lub określenia okresu
polowań na gatunek zwierzęcia łownego objęty dotychczas całoroczną ochroną;
6)
wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania na
podstawie przepisów o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób
zakaźnych zwierząt.
22. Do zmiany wieloletniego łowieckiego planu hodowlanego przepisy ust. 17–20
stosuje się.
23. Minister właściwy do spraw środowiska, po zasięgnięciu opinii Polskiego
Związku Łowieckiego, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych,
które powinny zawierać roczne plany łowieckie i wieloletnie łowieckie plany
hodowlane, uwzględniając potrzebę optymalnego gospodarowania populacjami zwierząt
łownych oraz ochrony lasów i użytków rolnych przed szkodami wyrządzanymi przez te
zwierzęta.”;
4)
po art. 8 dodaje się art. 8a w brzmieniu:
„Art. 8a. 1. Minister właściwy do spraw środowiska, po zasięgnięciu opinii
Państwowej Rady Ochrony Przyrody oraz Polskiego Związku Łowieckiego, może
określić, w drodze rozporządzenia, dla terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo jego
– 6 –
części, minimalną albo maksymalną liczbę zwierząt łownych danego gatunku do
pozyskania w danym okresie, w celu ograniczenia populacji danego gatunku zwierząt
łownych z uwagi na zagrożenie dla życia, zdrowia lub gospodarki człowieka,
w szczególności wystąpienie epizootii, w celu odbudowy populacji danego gatunku
zwierząt łownych w związku z jej znacznym zmniejszeniem albo w celu zachowania
populacji danego gatunku zwierzyny w związku z jej niskim stanem.
2. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw
środowiska uwzględni stopień zagrożenia dla życia, zdrowia lub gospodarki człowieka,
rozmiar szkód wyrządzanych przez zwierzęta łowne, stopień i przyczyny zmniejszenia
populacji danego gatunku zwierząt łownych oraz potrzebę optymalnego gospodarowania
populacjami zwierząt łownych.
3. W przypadku wydania rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, dzierżawcy
i zarządcy obwodów łowieckich oraz dyrektorzy regionalnych dyrekcji Państwowego
Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązani zmienić, odpowiednio, roczne
plany łowieckie lub wieloletnie łowieckie plany hodowlane, w zakresie wielkości
pozyskania zwierzyny danego gatunku, w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie
tego rozporządzenia.
4. Do zmiany rocznych planów łowieckich i wieloletnich łowieckich planów
hodowlanych przepisy art. 8 ust. 5−13 i 17−20 stosuje się odpowiednio.”;
5)
w art. 26 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) strefy ochronne zwierząt łownych utworzone w otulinie parku narodowego;”;
6)
art. 27 otrzymuje brzmienie:
„Art. 27. 1. Podziału na obwody łowieckie oraz zmiany granic tych obwodów
dokonuje w obrębie województwa sejmik województwa, w drodze uchwały, stanowiącej
akt prawa miejscowego.
2. Jeżeli obwód łowiecki ma się znajdować w obszarze więcej niż jednego
województwa uchwałę, o której mowa w ust. 1, podejmuje sejmik województwa
właściwy dla przeważającego obszaru gruntów, na których ma się znajdować obwód
łowiecki, w uzgodnieniu z sejmikiem województwa właściwym dla pozostałego
obszaru.
3. Podział na obwody łowieckie obszarów gruntów pozostających w zarządzie
organów wojskowych albo przydzielonych tym organom do wykorzystania oraz zmiana
granic tych obwodów odbywa się w uzgodnieniu z tymi organami.
– 7 –
4. Projekt uchwały, o której mowa w ust. 1, przygotowuje marszałek
województwa.
5. Marszałek województwa po przygotowaniu projektu uchwały, o której mowa w
ust. 1, kolejno:
1)
występuje o:
a)
opinię do:
– właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska,

właściwego dyrektora regionalnej dyrekcji Państwowego Gospodarstwa
Leśnego Lasy Państwowe,

Polskiego Związku Łowieckiego,

właściwej izby rolniczej,
b)
uzgodnienie z organami, o których mowa w ust. 2 lub 3;
2)
wprowadza zmiany do projektu uchwały wynikające z rozpatrzenia opinii
i dokonanych uzgodnień;
3)
ogłasza przez umieszczenie na stronie podmiotowej urzędu marszałkowskiego,
a także w sposób zwyczajowo przyjęty w poszczególnych gminach objętych
projektem uchwały, za pośrednictwem wójtów (burmistrzów, prezydentów miast),
o sporządzeniu projektu uchwały oraz wyłożeniu jej do publicznego wglądu
i opublikowaniu na stronie podmiotowej urzędu marszałkowskiego, na co najmniej
7 dni przed dniem wyłożenia i opublikowania projektu uchwały, wyznaczając
w ogłoszeniu termin na składanie uwag do projektu uchwały, nie krótszy niż 21 dni
od dnia wyłożenia i opublikowania projektu uchwały, oraz informując o formie
i miejscu składania uwag;
4)
wykłada projekt uchwały do publicznego wglądu oraz publikuje go na stronie
podmiotowej urzędu marszałkowskiego na okres co najmniej 21 dni;
5)
rozpatruje uwagi w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia upływu terminu ich
składania;
6)
wprowadza zmiany do projektu uchwały wynikające z rozpatrzenia uwag,
a następnie ponawia uzgodnienia z organami, o których mowa w ust. 2 lub 3;
7)
przedstawia projekt uchwały sejmikowi województwa wraz z zestawieniem
nieuwzględnionych uwag lub opinii.
6. Uwagi do projektu uchwały, o której mowa w ust. 1, może wnieść każdy
właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości objętej projektem uchwały.
– 8 –
7. Uwagi wnosi się na piśmie w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu, o którym
mowa w ust. 5 pkt 3. Uwagi wniesione po terminie pozostawia się bez rozpatrzenia.
8. Jako wniesione na piśmie uznaje się również uwagi wniesione w postaci
elektronicznej za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej w rozumieniu przepisów
ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114), opatrzone:
1)
bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego
kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 września
2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262 oraz z 2014 r.
poz. 1662) albo
2)
podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP w rozumieniu przepisów
ustawy dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne.
9. Przy rozpatrywaniu uwag dotyczących wyłączenia nieruchomości z obwodu
łowieckiego uwzględnia się szczególne właściwości nieruchomości lub prowadzonej na
niej działalności, które istotnie utrudnią prowadzenie na niej gospodarki łowieckiej, albo
− w przypadku objęcia nieruchomości obwodem łowieckim − spowodują konieczność
zaprzestania lub istotnego ograniczenia prowadzenia na niej dotychczasowej
działalności.
10. Jeżeli sejmik województwa stwierdzi konieczność dokonania zmian
w przedstawionym projekcie uchwały, w tym także w wyniku uwzględnienia uwag lub
opinii do projektu uchwały, czynności, o których mowa w ust. 5, ponawia się w zakresie
niezbędnym do dokonania tych zmian. Przedmiotem ponowionych czynności można
uczynić część projektu uchwały objętą zmianą.”;
7)
po art. 27 dodaje się art. 27a i art. 27b w brzmieniu:
„Art. 27a. 1. Jeżeli w wyniku objęcia nieruchomości obwodem łowieckim
korzystanie z niej lub z jej części w dotychczasowy sposób lub zgodny
z dotychczasowym przeznaczeniem stało się niemożliwe lub istotnie ograniczone,
właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości może żądać od dzierżawcy albo
zarządcy obwodu łowieckiego, w skład którego wchodzi nieruchomość, odszkodowania
za powstałe ograniczenia. Odszkodowanie obejmuje również zmniejszenie wartości
nieruchomości.
– 9 –
2. Z roszczeniem, o którym mowa w ust. 1, można wystąpić w terminie 2 lat
od dnia wejścia w życie uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 1.
3. Dzierżawca albo zarządca obwodu łowieckiego uzgadnia z właścicielem albo
użytkownikiem wieczystym nieruchomości wysokość odszkodowania w terminie
3 miesięcy od dnia otrzymania wystąpienia z roszczeniem, o którym mowa w ust. 1,
biorąc pod uwagę stan, przeznaczenie i wartość nieruchomości w dniu jej objęcia
obwodem łowieckim.
4. W przypadku braku uzgodnienia, o którym mowa w ust. 3, właściciel albo
użytkownik wieczysty nieruchomości może wnieść powództwo o ustalenie wysokości
odszkodowania do sądu powszechnego, w terminie 3 miesięcy od dnia upływu terminu,
o którym mowa w ust. 3.
Art. 27b. 1. Właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości zabudowanej
wchodzącej w skład obwodu łowieckiego może wystąpić do sądu powszechnego
z wnioskiem o ustanowienie zakazu wykonywania polowania na tej nieruchomości,
uzasadniając to swoimi przekonaniami religijnymi lub wyznawanymi zasadami
moralnymi.
2. Właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości powinien we wniosku,
o którym mowa w ust. 1, w szczególności wykazać rzeczywiste związki z wyznawaną
doktryną religijną oraz wskazać w wyznawanej doktrynie religijnej zasady uznające za
niedopuszczalne polowanie na zwierzęta łowne lub wskazać wyznawane zasady
moralne, które pozostają w sprzeczności z polowaniem na zwierzęta łowne.
3. Sprawy o ustanowienie zakazu wykonywania polowania sąd rozpatruje
w postępowaniu nieprocesowym.
4. Uczestnikiem postępowania w sprawie o ustanowienie zakazu wykonywania
polowania jest dzierżawca albo zarządca obwodu łowieckiego, którego dotyczy
wniosek.
5. Właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości, na której sąd ustanowił
zakaz wykonywania polowania, może w każdym czasie złożyć dzierżawcy albo
zarządcy obwodu łowieckiego pisemne oświadczenie o rezygnacji z ustanowionego
zakazu wykonywania polowania. W takim przypadku zakaz wykonywania polowania
przestaje obowiązywać z dniem doręczenia oświadczenia dzierżawcy albo zarządcy
obwodu łowieckiego.”;
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: