Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; wprowadzenia mechanizmów wzmacniających nadzór na Polskim Związkiem Łowickim oraz dyscyplinującym dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich i zapewniających wypłatę odszkodowań za szkody łowieckie w przypadku niezrealizowania tego obowiązku przez koła łowieckie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3192
- Data wpłynięcia: 2015-02-25
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3192
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
powodowane przez te zwierzęta. W przypadku
wprowadzenia zakazu częściowego należy
zmodyfikować także art. 48 pkt 7.
Zarządzającemu nieruchomością powinno
Uwaga odrzucona.
przysługiwać prawo do złożenia wiążącego
Pozostawienie nieruchomości w granicach
zastrzeżenia co do planowanego terminu polowania.
obwodu nakłada pewne obowiązki. W
skrajnych przypadkach każdorazowe
zastrzeżenie co do terminu polowania byłoby
faktycznie zakazem jego wykonywania.
Zapisy dot. powiadamiania użytkowników
Uwaga odrzucona.
nieruchomości i społeczeństwa o planowanych
Powiadamiani będą tylko ci władający
polowaniach są nieprecyzyjne.
nieruchomościami, którzy taki akces złożyli
Nie jest jasne czy powiadomienie o polowaniu
(ust. 1) i oni wskażą sposób powiadomienia
indywidualnym ma się odbywać jedynie za pomocą
(telefon lub pocztę elektroniczną).
środków wymienionych w ust. 1, w jakim terminie i
Wykonujący polowanie ma obowiązek
kiedy uznaje się, że powiadomienie jest skuteczne.
dołożyć należytej staranności w dopełnieniu
Potrzeba doprecyzowania.
tego obowiązku.
Art. 42b ust. 1-4
Wójtowie powinni mieć obowiązek informowania o
Uwaga częściowo uwzględniona.
polowaniach zbiorowych na stronach www gmin.
Dopisano informowanie o polowaniach
Ponadto organizator polowania zbiorowego powinien
zbiorowych na stronach internetowych gmin.
mieć obowiązek ogłaszania informacji o terminie i
Polowanie zbiorowe składa się z kilku, a nawet
godzinach polowania na tablicach przy drogach
kilkunastu miotów ulokowanych w różnych
wjazdowych do lasu.
częściach obwodu. Ustalenie ilości dróg do
każdego miotu wraz z podaniem godzin i
rozstawienie tablic faktycznie uniemożliwiłoby
wykonanie polowania.
Dopuszczenie polowań nocnych jest niewłaściwe,
Uwaga odrzucona.
stwarza zagrożenie nie tylko dla ludzi, ale dla zwierząt
Poza zakresem nowelizacji
60
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
gatunków chronionych. Dopuszczenie nocnych
polowań na kaczki oznacza zgodę na powszechne
zabijanie chronionych gatunków ptaków wodnych,
gdyż strzelanie po zmroku do lecących kaczek nie daje
gwarancji pewnego rozpoznania gatunku.
Art. 43e ust. 1 pkt 2
Wprowadzone rozróżnienie między miejscami stałego
Uwaga odrzucona.
dokarmiania i nęciskami, w odniesieniu do miejsc, w
Poza zakresem nowelizacji
których nie wolno polować jest niejednoznaczne (brak
definicji pojęć) co może powodować trudności
interpretacyjne lub nadużycia. Propozycja
pozostawienia zakazu polowań przy wszystkich tych
obiektach, lub przynajmniej zdefiniować te pojęcia.
Prośba o rozważenie wprowadzenia zakazu polowania
przy norach i poidłach z uwagi na nieetyczność oraz
cierpienia zwierząt postrzelonych, które mogą się
chować w norach wraz z niemożnością ich
dostrzelenia.
Art. 43 ust. 1 pkt 2
W przypadku niektórych wytycznych do wydania
Uwaga odrzucona.
rozporządzeń należy dodać także analizę potrzeb
Potrzeby środowiskowe gatunków
gatunków chronionych oraz rzadkich siedlisk.
chronionych są rozpatrywane na etapie
tworzenia rpł oraz wpłh. Potrzeby te
uwidaczniane są też w planach ochrony
obszarowej.
Należy bezwzględnie usunąć niezgodności polskiego
Uwaga odrzucona.
prawa z art. 6 ust. 2 i 3 Dyrektywy Ptasiej i
Poza zakresem nowelizacji
implementować je do ustawy – PŁ.
Art. 13 ustawy - PŁ
Należy zrezygnować z obowiązku dokarmiania
Uwaga odrzucona.
zwierząt. Przez dzierżawców i zarządców obwodów
Poza zakresem nowelizacji
61
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
łowieckich. Art. 13 powinien je dopuszczać jedynie w
okresach drastycznego niedostatku żeru naturalnego.
Art. 4 ust. 6 ustawy – PŁ
Definicja kłusownictwa powinna - zgodnie z
Uwaga odrzucona.
powszechnym rozumieniem – obejmować także
Poza zakresem nowelizacji
zabijanie z broni myśliwskiej, w ramach polowania lub
w celu wejścia w posiadanie zwierząt z gatunków
chronionych a nie jedynie „zwierzyny”.
Odpowiedzialność myśliwych za umyślne zabijanie
zwierząt gatunków chronionych powinna być
zwiększona.
Art. 26
Dodanie punktu „1a całe lub części obszarów Natura
Uwaga odrzucona.
2000, na których zakaz polowań wynika z planów
Poza zakresem nowelizacji
ochrony lub projektów zadań ochronnych;” Należy
dodać takie zastrzeżenie, że odtwarzanie i hodowla w
ramach gospodarki łowieckiej może dotyczyć jedynie
gatunków rodzimych.
W przypadku inwazyjnych gatunków obcych celem
łowiectwa powinno być nie utrzymanie, ale eliminacja
tych gatunków.
Art. 28 ust. 1pkt 3 i 5
Należy jednoznacznie wprowadzić obowiązek SOOŚ
Uwaga odrzucona.
dla wieloletnich łowieckich planów hodowlanych.
Obowiązek taki wynika z odrębnych
przepisów i nie ma konieczności umieszczania
tego w PŁ.
29.
Krzysztof
Przewrócenie
dotychczasowego Propozycja absurdalna, trudność wykonania rejestru
Uwaga odrzucona.
Kamiński
stanu
terytorialnego
obwodów powierzchniowego obwodów z wyłączeniami gruntów
Potrzeba nowelizacji wynika z obowiązku
łowieckich.
prywatnych, brak określenia kto będzie ponosił koszty
realizacji wyroku TK z 10 lipca br. Kwestia
sporządzania rejestru. Trudność w powiadamianiu
prowadzenia rejestru będzie rozważana z
właścicieli gruntów o polowaniu indywidualnym
uwagi na skutek ekonomiczny. Kwestia
w przypadku gdy polowanie odbywa się na obszarze
informowania o polowaniu indywidualnym
62
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
obejmującym teren kilkudziesięciu właścicieli.
wynika także z ww. wyroku.
30.
Krzysztof
Art. 5
Na pewne drapieżniki (niedźwiedzie, wilki i rysie) nie
Uwaga odrzucona.
Morow
będzie się polowało a pozostałe drapieżniki należą do
Pojęcie drapieżników jest istotne, ponieważ na
zwierzyny drobnej nie jest potrzebne również słowo
nim opiera się treść art. 44a ust. PŁ
„drapieżniki”.
dotyczącego stosowania pułapek żywołownych
Art. 43 d ust. 1 pkt 1)
Po słowach „stado” dodać „(chmarę)”.
Uwaga odrzucona.
Termin z gwary łowieckiej i jest
odpowiednikiem „stada”. Użyty termin nie
wymaga podawania definicji.
Uzasadnienie str. 12
Zmiana określenie „zwierzyna łowna” na „zwierzyna”
Uwaga przyjęta
lub „zwierzęta łowne”
Uchylenie art. 34 pkt 4
Uwaga odrzucona.
Poza zakresem regulacji.
Art.
42
d
otrzymuje
nowe W myśl proponowanej zmiany myśliwy będzie
Uwaga odrzucona.
brzmienie
zobowiązany do przedstawienia właściwemu
Poza zakresem regulacji.
nadleśniczemu pozyskanego trofeum z polowania
na samce zwierzyny płowej i muflony do oceny
prawidłowości dokonania odstrzału. Do 2004 r. istniał
taki obowiązek. Nadleśniczy, który jest
odpowiedzialny za gospodarkę leśną w skład której
wchodzi gospodarowanie zwierzyną i będzie miał
wgląd w wykonywanie planów strukturalnego
pozyskania zwierząt łownych, stanowiących część rpł
uprzednio przez niego zatwierdzanych.
63
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
Gospodarowanie zwierzyną w stanie wolnym
pozostaje własnością Skarbu Państwa i powinno być
kontrolowane przez jego reprezentanta.
Art. 42da
Wprowadzenie delegacji dla MŚ
Uwaga odrzucona.
w porozumieniu z MRiRW po zasięgnięciu opinii
Poza zakresem regulacji.
Naczelnej Rady Łowieckiej Zrzeszenia PZŁ do
określenia w drodze rozporządzenia zasad selekcji
populacyjnej i osobniczej zwierząt łownych. W
przypadku osiągnięcia zamierzonych celów może
zaistnieć potrzeba zmiany zasad gospodarowania
populacjami zwierząt łownych. Zmiany łatwiej i
szybciej przeprowadzić będzie można w drodze
rozporządzenia niż zmienić ustawę.
31
Wiesław
Mam ogólną refleksję, że projekt, poza istotnymi
Uwaga odrzucona.
Biskupski
pro konstytucyjnymi zmianami ustawy, w dużej
Poza zakresem regulacji.
części zajmuje 3-rzędowymi sprawami które
powinny regulować akty wykonawcze, i w
konsekwencji zmienia się w regulamin polowań,
który z racji praktycznej, powinien być bardziej
elastyczny i dostosowywać się do życia. A jeśli
ustawa ma być tak szczegółowa, to dlaczego np. w
części dotyczącej zasad wykonywania polowań,
nie przewidziano polowania indywidualnego z
psem na dziki (w związku z różnymi
zagrożeniami) i drapieżniki takie jak kuna, szop,
norka, jako jednego z najbardziej efektywnych
polowań (stosowanych w dawnych
czasach).Proponowane zmiany stanowią więc
konglomerat spraw zasadniczych i spraw
mogących być regulowanymi , ale nie w ustawie.
64
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3192
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei