Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; wprowadzenia mechanizmów wzmacniających nadzór na Polskim Związkiem Łowickim oraz dyscyplinującym dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich i zapewniających wypłatę odszkodowań za szkody łowieckie w przypadku niezrealizowania tego obowiązku przez koła łowieckie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3192
- Data wpłynięcia: 2015-02-25
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3192
opinii w rozszerzonym katalogu przypadków i umieszczenia w tym celu stosownych zapisów
w ustawie. Propozycje nie zostały przyjęte ponieważ opinie mogą być zgłaszane na etapie konsultacji
publicznych i opiniowania.
Opinie przedłożone w ramach konsultacjach publicznych przez organizacje pozarządowe oraz
Państwową
Radę Ochrony Przyrody dotyczyły głównie relacji pomiędzy planowaniem
i wykonywaniem polowania a ochroną poszczególnych gatunków zwierząt chronionych, które mogą
być narażone na odstrzelenie w wyniku pomyłki. Sugerowano również wyłączanie obszarów Natura
2000 z granic obwodów łowieckich, zakaz polowań w nocy, ułatwienie możliwości wyłączania
nieruchomości z granic obwodu łowieckiego, zwiększenie sankcji karnych za zabicie zwierzęcia
chronionego lub w wyniku kłusownictwa oraz nieograniczanie uzyskania wyłączania możliwości
wykonywania polowania na nieruchomości wyłącznie do wyznawanych przekonań religijnych lub
moralnych jej właściciela. Podnoszono także potrzebę zakazu dokarmiania zwierzyny.
Odniesienia i komentarze Ministra Środowiska do przesłanych uwag znajdują
się w tabelarycznym zestawieniu dołączonym do niniejszego raportu.
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania do projektu ustawy o zmianie ustawy
– Prawo łowieckie
L P
INSTYTUCJA
TREŚĆ UWAGI
UZASADNIENIE
KOMENTARZ
ZGŁASZAJĄC
A UWAGĘ
1.
Wojewoda
Uzupełnienie brzmienia ust. 1 art.
Wyjaśnienie niejasności związanych z pozyskiwaniem
Uwaga odrzucona.
Wielkopolski
15 projektu ustawy przez dodanie
zwierzyny w obwodach łowieckich na podstawie art.
Poza zakresem nowelizacji.
po wyrazach „zgodnie z
33 ust. 3 ustawy o ochronie zwierząt i problemy z
przepisami” wyrazu „ustawy” w
ustaleniem własności tej zwierzyny
miejsce wyrazu „prawa”
2.
Lubuski Urząd
Brak w projekcie zapisu o
Samorządy gminne i miejskie od wielu lat postulują
Uwaga odrzucona.
Wojewódzki
postępowaniu w odniesieniu do
umieszczenie takiego zapisu w UPŁ.
Poza zakresem nowelizacji.
zwierzyny łownej (dzików)
przebywającej poza obwodami
łowieckimi i odszkodowaniach za
szkody wyrządzone w
infrastrukturze miejskiej lub
wiejskiej
3.
Urząd
Art. 4 ust. 2b ust.1
Niewłaściwe brzmienie, ponieważ polowanie jednego
Uwaga uwzględniona.
Marszałkowski
myśliwego z psem należy uznać za polowanie
Dodano: „z wyłączeniem poszukiwania
Województwa
indywidualne.
zranionej w wyniku postrzału zwierzyny”
Mazowieckiego
Art. 8a ust. 1
Brak precyzyjnych przesłanek do podjęcia prac
Uwaga odrzucona. Proponowany zapis ma na
Ministra Środowiska w celu wydania rozporządzenia,
celu regulowanie populacji w sytuacjach
dotychczasowe przepisy w kontekście możliwości
nadzwyczajnych.
wydawania dodatkowych decyzji o ograniczaniu
populacji zwierzyny są wystarczające, co wynika m.in.
z art. 33a ustawy o ochronie zwierząt, brak informacji,
kto pokrywa koszty wynikające z wydanego
rozporządzenia.
Art. 27 ust. 5 pkt 5
Termin 21 dni na rozpatrzenie uwag i wniosków to 15
Uwaga uwzględniona.
dni roboczych, zbyt mało czasu dla urzędów
Termin zostanie rozszerzony do 30 dni.
marszałkowskich w przypadku skierowania dużej
ilości wniosków.
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
Art. 42 b ust. 1 i ust. 2
Istnieje wątpliwość czy w sytuacji, gdy władający
Uwaga odrzucona
nieruchomością nie odbierze telefonu to polowanie
Podjęcie wielu prób, nawet nieskutecznych,
może się nie odbyć oraz jak władający nieruchomością
skontaktowania się z właścicielem
oznakuje jej granice.
nieruchomości uznaje się za dołożenie
należytej staranności, co czyni zadość
spełnieniu tego obowiązku.
.
Po art. 7 w ustawie PŁ propozycja 7a w brzmieniu samorząd województwa otrzymuje od
Rozdział rezerwy celowej znajduje się w gestii
dodania 7a
ministra właściwego ds. środowiska rezerwę środków
Ministra Finansów, a środki na sprawowanie
finansowych na dany rok kalendarzowy na
administracji w zakresie łowiectwa winny być
sprawowanie administracji
uwidocznione w projekcie budżetu
w zakresie łowiectwa
województwa.
Dodanie w art. 23 po ust. 2 ust. 3
Brzmienie „Powierzchnie terenów wyłączonych z
Uwaga odrzucona.
obwodów łowieckich nie są wliczane do powierzchni
Art. 26 wyraźnie wylicza obszary, które nie
obwodów łowieckich”.
wchodzą w skład obwodu łowieckiego. Jak
należy rozumieć są to obszary, na których nie
wykonuje się polowania.
Art. 26 i art. 27
W obowiązującym Prawie łowieckim
Uwaga odrzucona.
i obowiązującym projekcie brak jest metodyki
Poza zakresem nowelizacji.
obliczania powierzchni obwodów łowieckich w tym
określenia innych parametrów w tym lesistości.
Istnieją wątpliwości czy nieogrodzony cmentarz lub
łąka grodzona drutem kolczastym nie podlegają
wyłączeniu z obwodu. Brak konkretnych przepisów
powoduje uznaniowość przy wyłączaniu takich
obiektów.
Nie ma wskazania jak należy postępować w przypadku Uwaga odrzucona.
wytyczania granic obwodów na styku województw,
Przesłanki do wyznaczania granic obwodów
2
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
powiatów czy gmin.
łowieckich określa art. 25 ustawy.
Art. 26 ust. 3
Przywołane granice administracyjne miast są często
Uwaga odrzucona.
niewidoczne w terenie
Granice niewidoczne w terenie dają się
i nie mogą stanowić granic obwodów łowieckich.
jednoznacznie określić na mapach
Określenie większe obszary leśne i rolne wymaga
geodezyjnych. Dzierżawca lub zarządca
doprecyzowania, ponieważ brzmi wieloznacznie i
obwodu łowieckiego, winien je znać, ponieważ
będzie rodzić konflikty przy określaniu podmiotów
jest to decydujące przy wskazaniu
odpowiedzialnych za szacowanie szkód łowieckich i
odpowiedzialnego za szkody łowieckie.
wypłatę odszkodowań (dzierżawcy lub Skarb
Pojęcie lasu jest definiowane w ustawie o
Państwa).
lasach dolną granicą jest 0,1ha.
Zastąpienie wyrażenia „nie
Zakaz wynika z art. 15 pkt 4 ustawy o ochronie
Uwaga odrzucona.
zabroniono wykonywania
przyrody a plan ochrony rezerwatu lub zadania
Poza zakresem nowelizacji.
polowania” wyrażeniem
ochronne będące surogatem planu ochrony do czasu
„zezwolono na odstępstwo od
jego ustanowienia mogą go tylko znieść.
zakazu wykonywania polowania”
Art. 50 dodanie ust. 5-7
„5. Zarząd województwa otrzymuje dotacje na
Uwaga odrzucona.
szacowanie szkód łowieckich i wypłatę odszkodowań,
Poza zakresem nowelizacji.
o których mowa w ust. 1 i 1b na bieżący rok
kalendarzowy do 31 stycznia każdego roku.
6. Przyznawana dotacja na bieżący rok kalendarzowy
stanowi sumę wypłaconych odszkodowań za rok
poprzedni a w przypadkach uzasadnionych
zwiększeniem się ilości rozmiaru szkód, o których
mowa w ust. 1 i 1b może być zwiększana w ciągu
roku.
7. Niewykorzystane z dotacji środki zarząd
województwa zwraca do budżetu państwa.”
Projekt nie rozwiązuje wszystkich niejasności ustawy
Uwaga odrzucona.
3
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
Prawo łowieckie (wątpliwe pozostają kwestie
Poza zakresem nowelizacji.
składania przez przedsiębiorców podejmujących i
wykonujących działalność gospodarczą polegającą na
świadczeniu usług turystycznych obejmujących
wykonywanie polowania na terytorium RP oraz
polowania za granicą oryginału umowy
potwierdzającej zawarcie ubezpieczenia lub blokady
środków finansowych z tytułu zabezpieczenia roszczeń
osób trzecich w związku z niewykonaniem lub
nienależytym wykonaniem zobowiązania przez
przedsiębiorcę.
Podobnie kwestia obowiązkowej przynależności
Uwaga odrzucona.
myśliwych do PZŁ. Brak przepisu o nienależnym
Poza zakresem nowelizacji.
odszkodowaniu za szkody w przypadku, gdy posiadacz
uszkodzonej uprawy lub płodu rolnego nie zgłosił
szkody w terminie wyznaczonym w rozporządzeniu,
brak przepisów mobilizujących plantatorów do
dbałości o uprawy. Odszkodowanie za szkodę
łowiecką wyrządzoną na tej samej uprawie w kolejnym
roku, jeśli nie była zabezpieczona powinno być
pomniejszone o 25%.
4.
Marszałek
Art. 27 ust. 10
Propozycja nowego brzmienia „przedmiotem
Uwaga przyjęta, słowo „planu” zastąpione
Województwa
ponowionych czynności można uczynić część projektu
słowem „uchwały”.
Świętokrzyskiego
uchwały objętą zmianą”
Art. 27 a
Niedoprecyzowanie, na jakiej drodze
Uwaga uwzględniona.
(administracyjnej, sądowej lub innej) następuje
Doprecyzowano: wnioskowanie o
wnioskowanie o odszkodowanie za objęcie
odszkodowanie odbywa się poprzez
nieruchomości obwodem łowieckim. Brak trybu
wystąpienie do sądu powszechnego.
postępowania może skutkować rozbieżnymi
interpretacjami zapisu i trudności w jego stosowaniu.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3192
› Pobierz plik