Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; wprowadzenia mechanizmów wzmacniających nadzór na Polskim Związkiem Łowickim oraz dyscyplinującym dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich i zapewniających wypłatę odszkodowań za szkody łowieckie w przypadku niezrealizowania tego obowiązku przez koła łowieckie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3192
- Data wpłynięcia: 2015-02-25
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3192
Wejście w życie przedmiotowej ustawy nie spowoduje zwiększenia wydatków dla budżetu
informacje, w tym
państwa. Nowe zadania, związane z nadzorem, przygotowaniem planów zarządzania
wskazanie źródeł
populacjami, kontrolą, analizą zgodności z prawem uchwał podejmowanych przez PZŁ oraz
danych i przyjętych
rozpatrywaniem spraw związanych z uchyleniem decyzji o oddaniu obwodu łowieckiego
do obliczeń założeń
w zarząd, wykonywane będą w ramach dotychczasowych limitów. Budżety jednostek
samorządu terytorialnego nie ulegną zmianie, ponieważ wykorzystają one istniejące
podziały powierzchniowe województw na obwody łowieckie oraz własne służby związane
z planowaniem przestrzennym do realizacji przepisów nakazanych nowelizacją.
Jednocześnie zarówno wyznaczenie obwodów łowieckich, jak i przeprowadzenie ich
kategoryzacji będzie działaniem, co do zasady, jednorazowym. Polski Związek Łowiecki nie
jest jednostką sektora finansów publicznych, prowadzi działalność na zasadzie
samodzielności finansowej i pokrywa koszty działalności z własnych przychodów.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
—
—
—
—
—
—
—
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich
—
—
—
—
—
—
—
ceny stałe
przedsiębiorstw
z …… r.)
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
—
—
—
—
—
—
—
domowe
(dodaj/usuń)
—
—
—
—
—
—
—
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
—
niepieniężny
sektor mikro-, małych
Ograniczenie wartości nieruchomości oraz uniemożliwienie lub
m
i średnich
ograniczenie korzystania z nieruchomości w sposób dotychczasowy może
przedsiębiorstw
prowadzić do wypłaty odszkodowania. Wartość odszkodowań nie jest
możliwa do ustalenia na etapie wdrożenia przepisu. Ponadto,
w przypadku wyłączenia nieruchomości z obwodu łowieckiego na własny
wniosek, właściciel utraci prawo do odszkodowania za szkody
wyrządzone przez zwierzynę. Wartość jest trudna do oszacowania.
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
Jak w poz. małe i średnie przedsiębiorstwa.
domowe
(dodaj/usuń)
—
Niemierzalne
(dodaj/usuń)
—
Dodatkowe
Wejście w życie ustawy nie będzie miało istotnego wpływu na konkurencyjność gospodarki
informacje, w tym
i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców, oraz na rodzinę, obywateli
wskazanie źródeł
i gospodarstwa domowe, z racji przypuszczalnie sporadycznego występowania przypadków
danych i przyjętych
wyłączenia nieruchomości z obwodu łowieckiego lub uznania przez sąd obniżenia wartości
do obliczeń założeń nieruchomości z uwagi na fakt, że w sąsiedztwie prowadzone są polowania (przeważnie kilka
razy w roku w ustalonych wcześniej terminach).
22
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Wejście w życie ustawy będzie miało wpływ na sposób prowadzenia gospodarki łowieckiej
przez zaangażowanie właścicieli nieruchomości w proces tworzenia obwodów łowieckich
Omówienie wpływu
oraz zdyscyplinowanie dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie realizacji
zatwierdzonych planów oraz szacowania szkód i wypłaty odszkodowań łowieckich.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wejście w życie ustawy zmieniającej upoważnienia do wydania aktów wykonawczych powoduje konieczność
zastąpienia istniejących rozporządzeń nowymi oraz konieczność zastąpienia dotychczasowych uchwał zarządów
województw w sprawie ustalenia obwodów łowieckich nowymi, a także konieczność wydania nowych uchwał
w sprawie kategoryzacji obwodów łowieckich. Dlatego przewiduje się, że choć ustawa wejdzie w życie po upływie
14 dni od dnia ogłoszenia, to część przepisów w postaci aktów wykonawczych do ustawy będzie wykonywana
w terminach do 12 lub 24 miesięcy od dnia wejścia w życie. TK ściśle określił termin zakończenia procesu
utworzenia obwodów łowieckich według trybu podanego w ustawie na 18 miesięcy od ogłoszenia wyroku, czyli do
dnia 21 stycznia 2016 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Nie przewiduje się ewaluacji. Projektowana ustawa jedynie dostosowuje delegacje do wydania aktów wykonawczych
do wymogów Konstytucji RP oraz wykonuje wyrok TK.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Zestawienie wyników konsultacji publicznych.
23
Raport z konsultacji publicznych i opiniowania
projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo łowieckie (UD 165)
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie został przesłany do konsultacji
publicznych i opiniowania pismami z dnia 17 grudnia 2014 r. DP-0230-72/49763/14/WB,
DP-0230-72/49755/14/WB, DP-0230-72/49757/14/WB oraz DP-0230-72/49769/14/WB.
Termin przedstawienia opinii ustalono na 7 dni. Jednocześnie pismem DP-0230-72/52393/14/WB
dokonano przedłużenia terminu zgłaszania uwag do projektu ustawy do dnia 7 stycznia 2015 r.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej. Żaden podmiot nie zgłosił zainteresowania
pracami nad projektem ustawy w trybie art. 7 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Projekt nie wymagał konsultacji lub uzgodnienia z organami i instytucjami Unii
Europejskiej.
Podmioty zgłaszające uwagi w trakcie konsultacji publicznych i opiniowania do projektu
nowelizacji ustawy – Prawo łowieckie:
1) Wojewoda Wielkopolski, pismo z dnia 22 grudnia 2014 r., znak spr.: SŁ-I.020.101.2014.1
(uwagi);
2) Lubuski Urząd Wojewódzki, pismo z dnia 22 grudnia 2014 r., znak spr.: GN-
III.710.29.2014.SGan, (uwagi);
3) Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie, pismo z dnia 29 grudnia 2014
r., znak spr.: OR-OP-II.0821.573.2014.RSŁ, (uwagi);
4) Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, pismo z dnia 23 grudnia 2014 r., znak spr.: OWŚ-
III.7131.16.2014, (uwagi);
5) Wicemarszałek Województwa Lubuskiego, pismo z dnia 30 grudnia 2014 r., znak spr.:
DW.I.040.41.2014, (uwagi);
6) Zarząd Województwa Opolskiego, pismo z dnia 23 grudnia 2014 r., znak spr.:
DRW.I.7131.19.2014, (uwagi);
7) Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, pismo z dnia 30 grudnia 2014 r., znak
spr.:OP.0821.00372.2014, (uwagi);
8) Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Łowieckiej z Bydgoszczy, e’mail z dnia 23 grudnia
2014 r., (uwagi);
9) Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, pismo z dnia 23 grudnia 2014 r., znak spr.:
DROŚ-PP.7131.42.2014, (uwagi);
10) Wicemarszałek Województwa Małopolskiego, pismo z dnia 9 stycznia 2015 r., znak spr.: OR-
IX.0821.526.2014, (uwagi);
11) Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, pismo z dnia 23 grudnia 2014 r., znak spr.:
WRiR-V.7131.77.2014.MS, (uwagi);
12) Wojewoda Podlaski, pismo z dnia 24 grudnia 2014 r., znak spr.: NK-I.0522.163.2014.ZS, (uwagi);
13) Wojewoda Świętokrzyski, pismo z dnia 23 grudnia 2014 r., znak spr.: PNK.II.0521.157.2014, (bez
uwag), Wojewoda Podkarpacki, pismo z dnia 22 grudnia 2014 r., znak spr.: P-II.0521.2.22.2014,
(bez uwag), Wojewoda Pomorski, pismo z dnia 24 grudnia 2014 r., znak spr.: NK-
V.021.4.2014.JS, (bez uwag);
14) Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, pismo z dnia 29 grudnia 2014 r., znak spr.:
BP.0220.162.2014.SK/AW, (uwagi);
15) Dyrektor Generalny Lasów Państwowych, pismo z dnia 22 grudnia 2014 r., znak spr.: Zł-0742-
45/2014, (uwagi);
16) Zarząd Główny Polskiego Związku Łowieckiego, pismo z dnia 24 grudnia 2014 r., znak spr.:
L.dz. 487/O/14, (uwagi);
17) Krajowa Rada Izb Rolniczych, pismo z dnia 24 grudnia 2014 r., znak spr.:
KRIR/MR/W/1535/2014, (uwagi);
18) Polskie Towarzystwo Leśne, pismo z dnia 29 grudnia 2014 r., (uwagi);
19) Koalicja Niech Żyją, pisma z dnia 23 grudnia 2014 r. oraz z dnia 6 stycznia 2015 r. (uwagi);
20) Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, pisma z dnia 23 grudnia 2014 r., znak spr.:
SS/10/12/2014 oraz z dnia 7 stycznia 2015 r., znak spr. SS/04/01/2015, (uwagi);
21) Roztoczański Park Narodowy, pismo z dnia 31 grudnia 2014 r., znak spr.: Zn.OP-010/3/14/ls,
(uwagi);
22) Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody SALAMANDRA, pismo z dnia 7 stycznia 2015 r.,
(uwagi);
23) Fundacja Greenmind, pismo z dnia 7 stycznia 2015 r., (uwagi);
24) Komitet Obrony Praw Dziecka, Fundacja Dzieci Niczyje, UNICEF, Stowarzyszenie na Rzecz
Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie Niebieska Linia, pismo z dnia 7 stycznia 2015 r., (uwagi)
25) Klub Przyrodników, pismo z dnia 23 grudnia 2014 r., L.dz. 1213/2014 r., (uwagi);
26) Państwowa Rada Ochrony Przyrody, pismo z dnia 12 stycznia 2015 r., znak spr.: PROP/2015-05-
1-ak, (uwagi);
27) Stołeczne towarzystwo Ochrony Ptaków, (uwagi);
28) Krzysztof Kamiński, (uwagi);
29) Krzysztof Morow, (uwagi);
30) Wiesław Biskupski, (uwagi);
31) Adam Albertusiak, (uwagi).
Celem projektu nowelizacji ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (Dz. U.
z 2005 r. Nr 127, poz. 1066, z późn. zm.) jest wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia
10 lipca 2014 r., sygn. akt P19/13 . Orzeczono w nim, że art. 27 ust. 1 w związku z art. 26
ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie nie zapewniając odpowiednich prawnych
środków ochrony praw właściciela nieruchomości jest niezgodny z art. 64 ust. 1 w związku z art. 64
ust. 3 i art. 31 ust. 3 Konstytucji RP. Ponadto, z uwagi na niekonstytucyjność części delegacji
ustawowych polegającą na nieuwzględnieniu w treści delegacji ustawowych wymogów art. 92 ust. 2
Konstytucji RP (brak wytycznych dla upoważnienia do wydania rozporządzenia) w przedłożonym
projekcie dostosowano ich treść określając organ właściwy do wydania rozporządzenia, zakres spraw
przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści samego aktu.
Uwagi wniesione w ramach konsultacji publicznych i opiniowania dotyczyły generalnie
długości
terminów
wyznaczonych
na
poszczególne
etapy
ogłaszania,
zgłaszania
i rozpatrywania uwag właścicieli nieruchomości do projektu uchwały zarządu województwa
w sprawie ustanowienia granic obwodów łowieckich w trybie przewidzianym w projekcie nowelizacji
ustawy. Uwzględniono dłuższy okres rozpatrywania uwag przez zarząd województwa zgłoszonych
przez właścicieli nieruchomości. Wiele uwag wniesiono w sprawie systemu powiadamiania właścicieli
nieruchomości o polowaniu zbiorowym i indywidualnym oraz innych mieszkańców społeczności
lokalnych. Samorządy wojewódzkie w swoich uwagach podkreślały trudności organizacyjne oraz
koszty związane z przeprowadzeniem całej procedury przez służby marszałkowskie oraz wnosiły
zastrzeżenia co do możliwości wykonania nałożonego nowelizacją ustawy zadania w terminie do 21
stycznia 2016 r. (termin wyznaczony w wyroku TK z 10.07.2014 r.). Kwestia zasad wykonywania
polowania przeniesiona do projektu ustawy sprowadziła się do doprecyzowania pojęć z zakresu
nazewnictwa, wykorzystania psów myśliwskich, bezpieczeństwa wykonywania polowania oraz
współdziałania pomiędzy myśliwymi a zarządcami obszarów chronionych w zakresie dochodzenia
postrzałków. Podniesiono również sprawę wypełniania i rozliczania wykonania polowania
w upoważnieniach do wykonywania polowania indywidualnego oraz sposobu prowadzenia ewidencji
pobytu myśliwych na polowaniach indywidualnych. Polski Związek Łowiecki odniósł się do
większości zapisów nowelizowanej ustawy wnosząc o ich doprecyzowanie przedkładając
równocześnie swoje propozycje. Szczegółowo zostały przeanalizowane przepisy określające
odpowiedzialność kół łowieckich za niewykonanie rocznego planu łowieckiego oraz zaległości
w wypłacie odszkodowań łowieckich. Generalnie uznano potrzebę zdyscyplinowania działalności kół
łowieckich w zakresie prowadzenia gospodarki łowieckiej. Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3192
› Pobierz plik