Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3151
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1223
3151
U Z A S A D N I E N I E
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 17 ust. 1
pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r.
poz. 94 i 586), którego treść zmieniono ustawą z dnia … o systemie handlu uprawnieniami do
emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. poz. …), zwana dalej „ustawą zmieniającą”.
Projekt rozporządzenia określa szczegółowe warunki, jakie musi spełniać rynek
regulowany oraz platforma aukcyjna.
Ustawa zmieniająca rozszerza zakres przedmiotu działalności spółki prowadzącej giełdę
o dodatkową działalność, jaką jest prowadzenie platformy aukcyjnej. W myśl ustawy
zmieniającej na platformie tej dokonywane będą aukcje uprawnień do emisji w formie
dwudniowych kontraktów na rynku kasowym lub pięciodniowych kontraktów terminowych
typu future.
Mając na uwadze, iż ustawa zmieniająca dokonuje zmiany upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 1 zmienianej ustawy wyłącznie poprzez dodanie w tej delegacji
platformy aukcyjnej, a także ze względu na fakt, że ustawa zmieniająca nie dokonuje zmian
w odniesieniu do rynku regulowanego, projektowane rozporządzenie w części dotyczącego
rynku regulowanego odzwierciedla przepisy obowiązującego obecnie rozporządzenia
Ministra Finansów Ministra Finansów z dnia 23 października 2009 r. w sprawie
szczegółowych warunków, jakie musi spełniać rynek regulowany (Dz. U. Nr 187, poz. 1447).
Natomiast mając na uwadze potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa aukcji na prowadzonej
platformie aukcyjnej oraz ochrony interesów uczestników aukcji, w projekcie rozporządzenia,
wzorując się na rozwiązaniach przyjętych w zastępowanym rozporządzeniu, zobowiązano
spółkę prowadzącą platformę aukcyjną w szczególności doŚ
– zapewnia warunków niezbędne do prowadzenia w sposób sprawny i bezpieczny aukcji
na tej platformie,
– wdrożenia rozwiązań, które zapewnią identyfikację potencjalnie niekorzystnych dla
działalności tej platformy aukcyjnej lub podmiotów dopuszczonych do składania ofert
konsekwencji zdarzeń powodowanych przez konflikty pomiędzy interesami spółki
prowadzącej platformę aukcyjną lub jej akcjonariuszy, a stabilnym funkcjonowaniem
prowadzonej platformy aukcyjnej,
– zarządzania ryzykiem operacyjnym, na które narażona jest prowadzona przez nią
platformą aukcyjna,
– 10 –
– organizowania i sprawowania, w sposób ciągły i adekwatny do ryzyka, nadzoru nad
przestrzeganiem przez podmioty dopuszczone do składania ofert wdrożonych przez tę spółkę
regulacji dotyczących jej funkcjonowania,
– informowania Komisji Nadzoru Finansowego o wystąpieniu zdarzenia, o każdym
przypadku naruszenia między innymi zasad uczciwego obrotu oraz przypadków
uzasadniających podejrzenie wystąpienia manipulacji lub wykorzystania informacji poufnej.
Jednocześnie z uwagi na ustanowienie na poziomie rozporządzenia Komisji (UE)
nr 1031/2010 z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie harmonogramu, kwestii
administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji
gazów cieplarnianych na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie
(Dz. Urz. UE L 302 z 18.11.2010, str. 1, z późn. zm.), zasad dotyczących przejrzystości
w zakresie dokonywanych transakcji odstąpiono od określania tych wymogów w odniesieniu
do spółki prowadzącej platformę aukcyjną na poziomie projektu rozporządzenia.
W projekcie rozporządzenia przyjęto, iż rozporządzenie wejdzie w życie, podobnie jak
ustawa z dnia … o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, po
upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Materia zawarta w projekcie rozporządzenia jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projektowane rozporządzenie zostanie zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia
2 października 2013 r. Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. poz. 979). Jak dotychczas
żaden z podmiotów nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem w trybie przepisów
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
W związku z art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.
Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) należy podnieść, że projektodawca nie przewiduje, aby
projektowane przepisy miały wpływ na sektor finansów publicznych, w tym na zwiększenie
wydatków lub zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych.
– 11 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na spółki prowadzące giełdę, które
dodatkowo prowadzić będą również platformy aukcyjne.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany w ramach konsultacji społecznych do: Izby
Zarządzających Funduszami i Aktywami, Izby Domów Maklerskich, Giełdy Papierów
Wartościowych w Warszawie S.A., BondSpot S.A., Krajowego Depozytu Papierów
Wartościowych S.A., Związku Maklerów i Doradców, Izby Domów Maklerskich,
Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych, Związku Banków Polskich, Rady Banków
Depozytariuszy, Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz Polskiego Stowarzyszenia
Inwestorów Kapitałowych.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
W opinii projektodawcy wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Wynika to
z faktu, że odzwierciedla ono, co do zasady, obecnie obowiązujące regulacje.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wskazanie źródeł finansowania
Wejście w życie rozporządzenia nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa ani
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
02/01/BS
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A R O D O W I S K A 1)
z dnia
w sprawie szczegółowego zakresu informacji zawartych w raporcie oraz sposobu jego
wprowadzania do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji
Na podstawie art. 7 ust. 7 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania
emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. z 2013 r. poz. 1107, z 2014 r.
poz. 1101 oraz z 2015 r. poz. …) zarządza się, co następujeŚ
§ 1. Rozporządzenie określaŚ
1)
szczegółowy zakres informacji zawartych w raporcie, o którym mowa w art. 7 ust. 1
ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych
i innych substancji, zwanego dalej „raportem”ś
2)
sposób wprowadzania raportu do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych
i innych substancji, zwanej dalej „Krajową bazą”.
§ 2. Szczegółowy zakres informacji zawartych w raporcie jest określony w załączniku
do rozporządzenia.
§ 3. 1. Raport wprowadza się do Krajowej bazy przez stronę internetową
="http://www.krajowabaza.kobize.pl/"za pośrednictwem elektronicznego konta w Krajowej
bazie.
2. Konto w Krajowej bazie tworzy się dla podmiotu korzystającego ze środowiska,
zwanego dalej „podmiotem”, po przesłaniu formularza rejestracyjnego zamieszczonego na
stronie internetowej, o której mowa w ust. 1, zawierającegoŚ
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia r. 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra rodowiska (Dz. U. poz. 1267).
– 2 –
1)
nazwę podmiotu, oznaczenie jego miejsca zamieszkania i adresu albo siedziby i adresu,
numer telefonu, adres poczty elektronicznej i adres strony internetowej – o ile ją
posiada;
2)
formę prawną podmiotuś
3)
numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki
narodowej (REGON), numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer w Krajowym
Rejestrze Sądowym (KRS) – o ile zostały nadaneś
4)
dane osoby upoważnionej, która uzyska dostęp do konta w Krajowej bazie obejmujące
imię, nazwisko, serię i numer dowodu tożsamości albo innego dokumentu
potwierdzającego tożsamość, numer telefonu komórkowego, a w przypadku jego braku,
numer telefonu stacjonarnego i adres poczty elektronicznej;
5)
dane osoby wypełniającej formularz rejestracyjny obejmujące imię, nazwisko, numer
telefonu komórkowego, a w przypadku jego braku, numer telefonu stacjonarnego i adres
poczty elektronicznej;
6)
oświadczenie osoby wypełniającej formularz rejestracyjny o zgodności ze stanem
faktycznym informacji podanych w formularzu i prawie do reprezentowania podmiotu
w zakresie rejestracji tego podmiotu w Krajowej bazie, składane pod rygorem
odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest
obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treściŚ „Jestem świadomy
odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje
pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
3. Zmiany danych, o których mowa w ust. 2 pkt 1–4, dokonuje się przez przesłanie
formularza aktualizacyjnego, zamieszczonego na stronie internetowej, o której mowa
w ust. 1, w terminie 21 dni od dnia zaistnienia stanu faktycznego uzasadniającego dokonanie
aktualizacji tych danych.
4. Zamknięcie konta w Krajowej bazie zgłasza się przez przesłanie formularza
zamknięcia konta w Krajowej bazie, zamieszczonego na stronie internetowej, o której mowa
w ust. 1, w terminie 21 dni od dnia zaistnienia stanu faktycznego uzasadniającego zamknięcie
konta.
5. Formularze, o których mowa w ust. 3 i 4, wypełnia się w trybie bezpośredniego
połączenia z siecią teleinformatyczną, po zalogowaniu się do konta w Krajowej bazie, za
pomocą identyfikatora (loginu) i hasła dostępu.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3151
› Pobierz plik