Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
Wejście w życie projektowanej ustawy nie wiąże się z koniecznością poniesienia wydatków
z budżetu państwa.
Dodatkowe informacje,
Mając na uwadze dobrowolność stosowania projektowanych rozwiązań, należy
w tym wskazanie
wskazać, że wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
źródeł danych
sektora finansów publicznych, o ile przewidziane w nim rozwiązania nie zostaną
i przyjętych do obliczeń
założeń
zastosowane. Ponadto należy podkreślić, że projektowane przepisy mają na celu
zwiększenie bezpieczeństwa banków spółdzielczych i zrzeszających zainteresowanych
przystąpieniem do systemu ochrony, a tym samym ograniczenie ryzyka zaangażowania
funduszy publicznych w ratowanie tych podmiotów w przyszłości.
W przypadku zastosowania projektowanych rozwiązań istnieje możliwość, że
poniesione przez banki spółdzielcze i zrzeszające wydatki będą – poprzez zaliczenie ich
do kosztów uzyskania przychodów – miały wpływ na uzyskany przez banki dochód,
a w konsekwencji na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym i obniżenie
należnego podatku dochodowego. Jednak należy zaznaczyć, że utworzenie systemu
ochrony spowoduje zastosowanie 0% wagi ryzyka na transakcjach pomiędzy jego
uczestnikami, co uwolni dodatkowy kapitał i przyczyni się do zwiększenia dochodów
uczestników systemu.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Niemierzalne
Banki spółdzielcze
Koszty:
i banki zrzeszające
Uczestnicy systemu ochrony instytucjonalnej zobowiązani będą do
posiadania jednakowo zorganizowanych mechanizmów
monitorowania i klasyfikowania ryzyka, co wiązać się będzie
z koniecznością poniesienia przez poszczególnych uczestników
systemu określonych nakładów związanych z dostosowaniem
systemów teleinformatycznych.
Jednocześnie uczestnicy systemu ochrony będą zobowiązani do
utworzenia tzw. funduszu pomocowego, który co do zasady będzie
przeznaczany na pomoc finansową dla uczestników, aby poprawić ich
wypłacalność i ustrzec przed upadłością, a także utrzymywanie
odpowiedniej kwoty środków w ramach limitu płynnościowego.
Ponadto utworzenie systemu ochrony instytucjonalnej będzie wiązać się
z organizacyjnym wyodrębnieniem nowych organów zarządzających
systemem ochrony. Uczestnicy będą zobowiązani umową do
zapewnienia tym organom narzędzi niezbędnych do wykonywania
zadań związanych z zarządzaniem, w szczególności udostępnienia
pomieszczeń, łącz telekomunikacyjnych i obsługi biurowej. Umowa
będzie regulować zasady pokrywania kosztów związanych
z zapewnieniem organom niezbędnych narzędzi w celu wykonywania
ich zadań.
Banki spółdzielcze
Korzyści:
i banki zrzeszające
W ujęciu długoterminowym projektowane rozwiązania mogą
przynieść pozytywne skutki dla sektora bankowości spółdzielczej
poprzez wzmocnienie jego bazy kapitałowej oraz lepsze
zabezpieczenie się przed ryzykiem płynności.
Wprowadzenie zmian, które pozwolą bankom spółdzielczym nadal
zaliczać fundusz udziałowy do kapitału podstawowego Tier I, pozwoli
17
na wzmocnienie bazy kapitałowej banków spółdzielczych.
Wprowadzenie systemu ochrony instytucjonalnej pozwoli m.in. na
zmianę kwalifikacji lokat banków spółdzielczych w bankach
zrzeszających do aktywów płynnych, a w przypadku banków
zrzeszających – zaliczenie przyjętych środków jako stabilnych źródeł
finansowania aktywów.
W ramach systemu ochrony instytucjonalnej będzie obowiązywał
jednakowy, wspólny dla wszystkich uczestników, mechanizm
monitorowania i klasyfikowania ryzyka oraz będzie utworzony tzw.
fundusz pomocowy.
Dzięki takim rozwiązaniom wzrośnie
bezpieczeństwo uczestników systemu ochrony, a tym samym
bezpieczeństwo zgromadzonych depozytów.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Projekt nie wpływa bezpośrednio na zmianę obciążeń regulacyjnych. Projektowane rozwiązania mają charakter
dobrowolny i tylko od woli podmiotów objętych regulacją zależy, czy skorzystają z przewidzianych projektem
rozwiązań.
Banki spółdzielcze, które będą chciały nadal zaliczać fundusz udziałowy do kapitału podstawowego Tier I,
będą musiały dokonać odpowiednich zmian w swoich statutach.
Ponadto na uczestników systemu ochrony instytucjonalnej nałożony zostanie obowiązek raportowania
określonych zdarzeń i podjętych kroków do wskazanych organów. Zdarzenia te i podjęte kroki dotyczą
głównie krytycznych sytuacji rzutujących na bezpieczeństwo uczestników i w konsekwencji całego systemu
ochrony, do którego przynależą, m.in. organ nadzorujący system ochrony informuje KNF o składzie organu
zarządzającego systemem ochrony oraz o zmianie jego składu niezwłocznie po jego powołaniu lub po zmianie
składu. Uczestnicy systemu ochrony są zobowiązani do udzielania niezbędnych informacji na żądanie organu
zarządzającego. Organ zarządzający systemem ochrony niezwłocznie informuje KNF o działaniach podjętych
w związku z nieusunięciem przez uczestnika zaistniałych nieprawidłowości, działań niezgodnych z przepisami
prawa lub umowy systemu ochrony.
Jednocześnie uczestnicy systemu ochrony instytucjonalnej zobowiązani będą do posiadania jednakowo
zorganizowanych mechanizmów monitorowania i klasyfikacji ryzyka.
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane przepisy nie mają wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
18
Projektowane przepisy nie mają wpływu na inne obszary niż sektor bankowości
Omówienie wpływu spółdzielczej.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planuje się, że projektowana ustawa wejdzie w życie w I kwartale 2015 r. Jednocześnie rozwiązania zawarte
w projekcie ustawy mają charakter dobrowolny i to od banków spółdzielczych i zrzeszających zależy, kiedy
zostaną przyjęte.
Wprowadzenie zmian, które pozwolą bankom spółdzielczym nadal zaliczać fundusz udziałowy do kapitału
podstawowego Tier I, wiąże się z koniecznością dokonania odpowiednich zmian w statutach banków
spółdzielczych. W tym miejscu należy wskazać, że rozporządzenie 575/2013 wprowadza okres przejściowy,
w którym kapitał banków spółdzielczych, pozyskany z emisji udziałów przed 31 grudnia 2011 r., będzie nadal
zaliczany do kapitału podstawowego Tier I. Jednak jego wartość z punktu widzenia adekwatności kapitałowej
będzie pomniejszana co roku o 10%, aż do 31 grudnia 2021 r., kiedy kapitał ten przestanie być zaliczany do
kapitału podstawowego Tier I.
Jednocześnie na poziomie ustawowym będzie określona jedynie możliwość stworzenia instytucjonalnego
systemu ochrony oraz będą podane warunki brzegowe, których spełnienie pozwala na uznanie grupy
współdziałających ze sobą banków spółdzielczych za system ochrony instytucjonalnej. Natomiast
uszczegółowienie zasad współpracy i ich dostosowanie do konkretnych warunków będzie zawarte w drodze
umowy pomiędzy uczestnikami danego systemu, a więc bankami spółdzielczymi lub zrzeszającymi. W tym
miejscu należy wskazać, że nowa norma płynności krótkoterminowej (LCR) zacznie stopniowo obowiązywać
od 2015 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Celem projektowanej ustawy jest wprowadzenie zmian, które pozwolą bankom spółdzielczym nadal zaliczać
fundusz udziałowy do kapitału podstawowego Tier I, oraz wprowadzenie do polskiego porządku prawnego
ram umożliwiających bankom spółdzielczym i zrzeszającym powołanie systemu ochrony instytucjonalnej w
celu zwiększenia bezpieczeństwa tych podmiotów oraz ułatwienia zrzeszeniom dostosowania się do spełniania
nowych norm płynnościowych. W związku z powyższym miernikiem, który pozwoli określić, czy oczekiwane
efekty zostały uzyskane, będzie odsetek banków spółdzielczych i zrzeszających, które będą spełniały wymogi
rozporządzenia 575/2013 w zakresie funduszy własnych i płynności.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie
wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zmieniające rozporządzenie
(UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 176 z 27.06.2013, str. 1);
2) Raport UKNF z grudnia 2013 r. – Informacja o sytuacji banków spółdzielczych i zrzeszających w trzech
kwartałach 2013 r., ze szczególnym uwzględnieniem banków o aktywach większych niż 500 mln zł.
01/59RCH
19
Informacja o kolejności wniesienia zgłoszeń zainteresowania pracami nad projektem
ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu
i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw w trybie ustawy o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa
Lp.
Nazwa podmiotu
Data
wpływu zgłoszenia
17 marca 2014 r.
1.
Krakowski Bank Spółdzielczy
17 marca 2014 r.
2.
Bank Spółdzielczy Duszniki
TABELA ZGODNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU:
Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się
i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU PRAWNEGO / ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) nr 575/2013 z dnia
WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych
i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn.
Treść przepisu UE 3)
Koniecz
Jedn.
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie uwzględnienia w
red.
-ność
wdrożenia
red. (*)
projekcie przepisów
wykraczających poza
minimalne wymogi prawa UE
T / N
(**)
Art. 1
Część PIERWSZA. PRZEPISY OGÓLNE
N/przepi
Tytuł I. PRZEDMIOT, ZAKRES STOSOWANIA
s
stosowan
I DEFINICJE
y jest
Artykuł 1.
bezpośre
dnio
Zakres stosowania
W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się jednolity
zbiór przepisów dotyczących ogólnych wymogów
ostrożnościowych, które muszą być przestrzegane
przez instytucje objęte nadzorem w ramach dyrektywy
2013/36/UE w odniesieniu do następujących kwestii:
a) wymogów w zakresie funduszy własnych
odnoszących się do całkowicie wymiernych,
jednolitych i ustandaryzowanych elementów ryzyka
kredytowego, ryzyka rynkowego, ryzyka operacyjnego
oraz ryzyka rozliczenia;
b) wymogów ograniczających duże ekspozycje;
c) po wejściu w życie aktu delegowanego, o którym
mowa w art. 460 - wymogów dotyczących płynności
odnoszących się do całkowicie wymiernych,
jednolitych i ustandaryzowanych elementów ryzyka
płynności;
1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik