Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3150
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166
3150
dotychczasowym uczestnikom systemu ochrony stosownie do wielkości dokonanych wpłat.
7. Art. 7
Wprowadzany przepis przejściowy wyłącza możliwość zastosowania określonych sankcji
wobec uczestników systemu ochrony za naruszenia umowy systemu ochrony, będące
bezpośrednim skutkiem okoliczności, które wystąpiły przed zawarciem umowy systemu
ochrony.
8. Art. 8
Uzasadnione jest zamieszczenie przepisu stanowiącego o konieczności dostosowania statutów
banków spółdzielczych do wymagań określonych w zmienianej ustawie (termin i okres
wypowiedzenia udziału w banku spółdzielczym, sposób i termin zwrotu wpłat dokonanych na
udziały oraz zasady wypłacania spadkobiercy równowartości przypadających mu udziałów
zmarłego członka banku spółdzielczego). Należy bowiem wskazać, że w chwili wejścia
w życie przepisów ustawy statuty banków spółdzielczych nie będą jeszcze do nich
dostosowane i banki spółdzielcze będą potrzebować czasu na ich zmianę. Ponadto należy
wskazać, że zmiana statutu banku wymaga zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego, która
w uzasadnionych przypadkach ma nawet 6 miesięcy na wydanie decyzji w zakresie
zezwolenia na zmianę statutu.
9. Art. 9 i art. 10
Uzasadnione jest wprowadzenie regulacji przejściowych zapewniających stosowanie
dotychczasowych przepisów w odniesieniu do członków banku spółdzielczego, którzy przed
dniem wejścia w życie ustawy wystąpili z żądaniem zwrotu wpłat dokonanych na udziały,
oraz do roszczeń spadkobierców zmarłego członka banku spółdzielczego powstałych przed
dniem wejścia w życie ustawy i przed tym dniem nieprzedawnionych.
10. Art. 11
Wprowadzono regulację przejściową określającą okres, w którym po raz pierwszy będzie
miało zastosowanie zwolnienie podatkowe przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 55 ustawy
o podatku dochodowym od osób prawnych.
11. Art. 12
Przewiduje się 30-dniowe vacatio legis z uwagi na dobrowolność stosowania przewidzianych
w nim rozwiązań, zwłaszcza w kontekście zapewnienia odpowiednich okresów przejściowych
12
dla członków banków spółdzielczych. W odstępstwie od powyższego projekt ustawy
przewiduje 90-dniowe vacatio legis w stosunku do art. 10b ustawy o bankach spółdzielczych.
W tym okresie członkowie banków spółdzielczych będą mogli podjąć decyzję o ewentualnym
wystąpieniu o zwrot wpłat na udziały według dotychczasowych zasad.
Z uwagi na obowiązywanie przepisów dotyczących funduszy własnych, o których mowa
w rozporządzeniu CRR, projekt ustawy nie przewiduje terminu wejścia w życie, o którym
mowa w § 1 uchwały nr 20 Rady Ministrów z dnia 18 lutego 2014 r. w sprawie zaleceń
ujednolicenia terminów wejścia w życie niektórych aktów normatywnych. Jednocześnie
należy podkreślić, że norma płynności LCR zacznie obowiązywać od 1 października 2015 r.,
dlatego projekt ustawy powinien wejść w życie możliwie szybko, aby banki spółdzielcze
i zrzeszające miały wystarczająco dużo czasu, aby powołać system ochrony i grupę
płynnościową.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) został umieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej. Zgodnie z decyzją Rady 98/415/WE z dnia 29 czerwca
1998 r. w sprawie konsultacji Europejskiego Banku Centralnego udzielanych władzom
krajowym w sprawie projektów przepisów prawnych projekt ustawy został przekazany do
EBC w celu uzyskania opinii. Należy zaznaczyć, że omówienie wyników przeprowadzonych
konsultacji publicznych i opiniowania, wskazanie podmiotów, które zgłosiły zainteresowanie
pracami nad projektem w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa, oraz omówienie wyników konsultacji z Europejskim Bankiem Centralnym zostały
zawarte w raporcie z konsultacji, o którym mowa w § 51 ust. 1 uchwały nr 190 Rady
Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów.
Projektowana ustawa nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
zawierających przepisy techniczne (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych).
Odnosząc się do art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, nie
przewiduje się, aby wejście w życie ustawy miało wpływ na zmianę poziomu wydatków
jednostek sektora finansów publicznych, w związku z tym nie istnieje konieczność
zamieszczania w projekcie ustawy maksymalnego limitu takich wydatków.
13
Data sporządzenia
Nazwa projektu
Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków
spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz Źródło:
niektórych innych ustaw
Prawo UE
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Rozporządzenie Parlamentu
Ministerstwo Finansów
Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie
lub Podsekretarza Stanu
wymogów ostrożnościowych dla
Podsekretarz Stanu Dorota Podedworna-Tarnowska
instytucji kredytowych i firm
inwestycyjnych zmieniające
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Robert Kołakowski +48 (22) 694 48
rozporządzenie (UE) nr 648/2012
60
robert.kolakowski@mofnet.gov.pl
(Dz. Urz. UE L 176 z 27.06.2013, str. 1) –
„rozporządzenie 575/2013”
Nr w wykazie prac:
UC113
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Banki spółdzielcze nie dysponują obecnie prawną możliwością ograniczenia lub odmowy wykupu udziałów
członkowskich, co na podstawie art. 29 ust. 2 rozporządzenia 575/2013 uniemożliwi zaklasyfikowanie ich jako
kapitału podstawowego Tier I na potrzeby adekwatności kapitałowej.
Jednocześnie rozporządzenie 575/2013 przewiduje m.in. wprowadzenie tzw. Liquidity Coverage Ratio (LCR),
tj. normy płynności krótkoterminowej, która nie uwzględnia specyficznego dla Polski systemu lokowania
nadwyżek płynności przez banki spółdzielcze w bankach zrzeszających, dlatego zgodnie z przepisami
rozporządzenia 575/2013 środki utrzymywane przez banki spółdzielcze na rachunkach w bankach
zrzeszających nie będą uznawane za płynne aktywa.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Istotą rozwiązań ujętych w projekcie będzie:
– wprowadzenie zmian, które pozwolą bankom spółdzielczym nadal zaliczać fundusz udziałowy do kapitału
podstawowego Tier I,
– wprowadzenie do polskiego porządku prawnego ram umożliwiających bankom spółdzielczym lub
zrzeszającym powołanie systemu ochrony instytucjonalnej w celu zwiększenia bezpieczeństwa tych
podmiotów.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Rozwiązania przyjęte w prawodawstwie polskim w zakresie funkcjonowania banków spółdzielczych
i zrzeszających są charakterystyczne wyłącznie dla Polski – prawodawstwo UE nie uwzględnia w całości
specyfiki polskiej bankowości spółdzielczej w tym zakresie.
W innych państwach Unii Europejskiej banki spółdzielcze są już uprawnione do ograniczenia lub odmowy
wykupu udziałów członkowskich. Ponadto zasady instytucjonalnego systemu ochrony, przewidziane w art. 113
ust. 7 rozporządzenia 575/2013, funkcjonują w systemach bankowości spółdzielczej w większości państw Unii
Europejskiej. Jednocześnie należy zaznaczyć, że z uwagi na różny stopień centralizacji grup banków
spółdzielczych nie można wskazać jednego modelu funkcjonowania systemu ochrony.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Banki spółdzielcze
572
Raport UKNF z grudnia
Zmiany dot. wypłaty
2013 r. – Informacja
udziałów pozwolą na
o sytuacji banków
uznanie funduszu
spółdzielczych
udziałowego za trwały,
i zrzeszających w trzech
a w następstwie na
kwartałach 2013 r., ze
zakwalifikowanie go do
szczególnym
funduszy własnych
14
uwzględnieniem banków
najwyższej jakości (CET I).
o aktywach większych niż
Przepisy pozwolą na
500 mln zł
tworzenie systemów ochrony
instytucjonalnej (IPS) w celu
zwiększenia ochrony
uczestników przed
upadłością, wzmocnienia
płynności i wypłacalności.
Przynależność do IPS
pozwoli na objęcie
wzajemnych ekspozycji
wagą ryzyka 0%. W ramach
IPS banki zrzeszające będą
mogły stosować wagę
ryzyka 25% zamiast 100%
w stosunku do wypływu
środków banków
spółdzielczych.
Banki zrzeszające
SGB-Bank S.A.
Raport UKNF z grudnia
Przepisy pozwolą na
w Poznaniu (zrzesza
2013 r. – Informacja
tworzenie systemów ochrony
206 banków
o sytuacji banków
instytucjonalnej (IPS) w celu
spółdzielczych)
spółdzielczych
zwiększenia ochrony
i BPS S.A.
i zrzeszających w trzech
uczestników przed
w Warszawie
kwartałach 2013 r., ze
upadłością, wzmocnienia
(zrzesza 365 banków
szczególnym
płynności i wypłacalności.
spółdzielczych)
uwzględnieniem banków
Przynależność do IPS
o aktywach większych niż
pozwoli na objęcie
500 mln zł
wzajemnych ekspozycji
wagą ryzyka 0%. W ramach
IPS banki zrzeszające będą
mogły stosować wagę
ryzyka 25% zamiast 100%
w stosunku do wypływu
środków banków
spółdzielczych.
Udziałowcy banków
spółdzielczych
1 041 395
Raport UKNF z grudnia
Wprowadzenie możliwości
2013 r. – Informacja
wstrzymania albo
o sytuacji banków
ograniczenia wypłaty
spółdzielczych
udziałów przez bank
i zrzeszających w trzech
spółdzielczy jest
kwartałach 2013 r., ze
podyktowana koniecznością
szczególnym
utrzymania kapitałów na
uwzględnieniem banków
poziomie zapewniającym
o aktywach większych niż
bankowi stabilność
500 mln zł
i bezpieczeństwo.
Przewiduje się, że takie
działania podejmowane
będą, w sytuacji gdy:
– powstała strata bilansowa
lub przewiduje się jej
powstanie albo istnieje
niebezpieczeństwo utraty
15
wypłacalności lub płynności,
– bank spółdzielczy nie
spełnia wymogów
kapitałowych lub zwrot
wpłat spowodowałby
niespełnienie wymogów,
– nie zostaną spełnione
miary płynności,
– zostanie naruszony
współczynnik wypłacalności
i Tier I,
– limity zaangażowania
znajdą się na
nieakceptowanym poziomie.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt ustawy został w dniu 24 lutego 2014 r. przekazany do konsultacji publicznych i opiniowania.
W procesie tym udział wzięli: Komisja Nadzoru Finansowego, Narodowy Bank Polski, Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów, Najwyższa Izba Kontroli, Rzecznik Praw Obywatelskich, Główny Urząd
Statystyczny, Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych,
Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Giełda Papierów Wartościowych S.A., BondSpot S.A., Krajowy Depozyt
Papierów Wartościowych S.A., Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych, Związek Maklerów i Doradców,
Izba Domów Maklerskich, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych, Izba Zarządzających Funduszami
i Aktywami, Związek Banków Polskich, Rada Banków Depozytariuszy, Polskie Stowarzyszenie Inwestorów
Kapitałowych, Związek Rewizyjny Banków Spółdzielczych, Bank Polskiej Spółdzielczości S.A., SGB-Bank
S.A., Krajowy Związek Banków Spółdzielczych i Krajowa Rada Spółdzielcza.
W dniach 7 i 15 kwietnia 2014 r. odbyła się konferencja uzgodnieniowa.
Omówienie wyników przeprowadzonych konsultacji publicznych i opiniowania zostało zawarte w raporcie
z konsultacji, o którym mowa w § 51 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. –
Regulamin pracy Rady Ministrów.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
budżet państwa
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
JST
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
pozostałe jednostki (oddzielnie)
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Wydatki ogółem
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
budżet państwa
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
JST
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
pozostałe jednostki (oddzielnie)
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Saldo ogółem
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
budżet państwa
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
JST
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
pozostałe jednostki (oddzielnie)
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3150
› Pobierz plik